Marketing internetowy – co to jest? Rodzaje i narzędzia do e-marketingu

,

Dynamiczna ekspansja Internetu stała się powodem transformacji strategii biznesowej wielu firm. Odpowiednie działania związane z marketingiem internetowym mogą pozwolić nie tylko na rozszerzenie grupy odbiorców, ale także zwiększenie zysków przedsiębiorstwa. Jednak tak jak w każdej nowej i rozwijającej się branży, specyfika narzędzi i definicji marketingu internetowego może sprawić problemy wielu początkującym. Dlatego w poniższym artykule odpowiemy sobie na takie pytania Czym jest marketing internetowy? Jakie są narzędzia marketingu internetowego? Czy promocja online się opłaca?

Czym jest marketing?

Aby odpowiednio zrozumieć marketing internetowy, warto zabrać się za podstawy. Albowiem według wielu ekspertów:

MARKETING to proces społeczny, który pozwala na swobodną wymianę i oferowanie towarów bądź usług, które posiadają jakąś wartość.

Natomiast procesem marketingowym nazywamy prawidłowo zaplanowaną strategie, której działania mają odnieść długofalowe skutki. Jej zadaniem będzie dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców, których mogą zainteresować nasze usługi i produkty. A co za tym idzie, będą mogli stać się naszymi Klientami, co w finalnym rozrachunku  zwiększy nam sprzedaż.

Co to jest marketing internetowy – definicja?

Marketing internetowy jest poddziedziną marketingu, która skupia się na wsparciu i rozwoju promocji, sprzedaży oraz budowaniu pozytywnego wizerunku w Internecie. Dzięki stosunkowo niskim kosztom, przystępności, szerokiemu gronu odbiorców oraz w miarę szybkim czasie zwrotu inwestycji, marketing internetowy cieszy się coraz większą popularnością wśród ambitnych przedsiębiorstw.  Internet jest obecnie powszechnie dostępnym oraz niezwykle popularnym medium, w którym coraz częściej są obecni nasi potencjalni Klienci. A tam jest nasz Klient, tam musimy być i my.

Marketing tradycyjny – cechy Marketing internetowy – cechy
  • kontakt jednostronny,
  • ograniczona wiedza o Kliencie,
  • ograniczona personalizacja komunikatu,
  • trudno mierzalna efektywność działań,
  • ograniczone czas i zasięg działania,
  • stosunkowo duże koszty przy mało elastycznej i pośredniej kontroli.
  • interaktywność – wymiana informacji z Klientem,
  • szeroka wiedza o Kliencie możliwa dzięki analityce internetowej i badaniu jego zachowań,
  • precyzyjna personalizacja komunikatów,
  • nieograniczony czas i zasięg działania (przez całą dobę, na całym globie),
  • bardzo duża elastyczność oraz kontrola nad podejmowanymi działaniami,
  • maksymalna optymalizacja kosztów.

Czym jest agencja marketingowa?

Agencja marketingowa wspiera firmy działające w Internecie w zakresie promocji produktów lub usług oraz ich sprzedaży. Jej działania obejmują przygotowanie strategii kampanii reklamowej, realizację ustalonych celów oraz monitorowanie efektów. Obowiązki ustala się indywidualnie, dopasowując je do potrzeb biznesowych Klientów, a także do specyfiki danej branży. Agencja dysponuje odpowiednimi narzędziami i posiada dedykowane zasoby w postaci wykwalifikowanej kadry, by w pełni zadbać o Twój biznes od strony marketingowej. W zakres usług wchodzą m.in.: pozycjonowanie stron internetowych (SEO), reklamy PPC, social media marketing, e-mail marketing czy content marketing.

Marketing internetowy – narzędzia

Warto również zrozumieć pojęcie narzędzi marketingu internetowych, z których będziemy musieli prędzej czy później skorzystać.

Narzędzia e-marketingu to w dużym uproszczeniu wachlarz rozwiązań technologicznych, które mają na celu usprawnienie lub analizę działań przeprowadzanych w danej sferze marketingu. Mogą to być różnorodne aplikacje lub programy, które ułatwią nam poruszanie się w aspekcie np. projektowania strony internetowej lub tworzenia grafik reklamowych.

Przykładem takiego narzędzia jest np. Senuto, które w dziedzinie SEO pozwala na analizę widoczności stron w Internecie, co jest niesamowicie przydatne dla wielu firm oferujących usługi w zakresie pozycjonowania i nie tylko.

Optymalizacja stron Monitoring marki i SM SEO Email Inne (np. Content marketing)
Google Analytics Brand24 Ahrefs GetResponse Canva
Google Page Speed Google Alerts Senuto FreshMail CallPage
Google Search Console Buzzsumo Surfer SEO MailChimp Trello
Hotjar Sotrender Keyword Planner SAREHub Whitepress
Sales Manago Sentione Google Trends
Google Optimize Unamo Screaming Frog

8 korzyści marketingu internetowego

Marketing internetowy jest korzystny nie tylko z perspektywy sprzedażowej, ale także z punktu widzenia kreowania wizerunku i tworzenia konkretnej grupy odbiorców. Nic dziwnego więc, że coraz więcej firm wdraża odpowiednie strategie e-marketingowe do swoich planów biznesowych. Poza tym dane mówią same za siebie – z Internetu korzysta 90% gospodarstw domowych w Polsce. Skutecznie przeprowadzone działania marketingu w sieci mogą pozwolić na dotarcie do milionów potencjalnych Klientów.

Wydajny e-marketing niesie za sobą wiele korzyści. Wśród nich znaleźć możemy chociażby takie zalety jak:

  1. Dotarcie do wielu Klientów przez całą dobę.
  2. Personalizacja komunikatów marketingowych.
  3. Budowa i dopasowanie działań do grupy docelowej.
  4. Zwiększenie wiedzy o grupie docelowej.
  5. Nawiązanie interakcji z odbiorcami.
  6. Kreowanie dobrego wizerunku marki.
  7. Możliwość zmierzenia skuteczności działań.
  8. Zoptymalizowane koszty kampanii reklamowej.

Czym zajmuje się firma marketingowa?

Co oferuje agencja marketingu? Do jej zadań należy zwiększenie rozpoznawalności marki, pozyskiwanie nowych Klientów a co za tym idzie rozwój biznesu. Aby osiągnąć założony efekt, przyjmuje się różnorodne strategie. Najlepszy rezultat otrzymuje się poprzez połączenie wielu działań np.: SEO + PCC. Marketing internetowy to już w tym momencie bardzo szeroki oraz złożony odłam marketingu, na który składa się wiele działań powiązanych z siecią. Wśród najpopularniejszych i najbardziej efektywnych z nich wymienia się:

Pozycjonowanie stron (SEO)

Pozycjonowanie stron internetowych jest jednym z najważniejszych elementów marketingu internetowego. Efektem dobrego pozycjonowania strony internetowej jest pojawienie się jej w wyszukiwarce po wpisaniu konkretnej frazy kluczowej. Przykładowo jeśli po wpisaniu „myjnia Sopot” wyświetli nam się nasza strona w pierwszych wynikach wyszukiwania, to znak, że mamy dobrze spozycjonowaną witrynę. Tenże proces polega na wykorzystaniu różnorodnych technik optymalizacyjnych, takich jak chociażby pozyskiwanie linków, tworzenie wysokojakościowego contentu czy odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych.  Jest to niewątpliwie długofalowe działanie, jednakże może ono przynieść firmie wielu korzyści, takich jak chociażby większa rozpoznawalność marki, liczba odbiorców, sprzedaż czy wzrost zaufania.

Co zyskamy dzięki pozycjonowaniu strony? Odpowiedź jaka nasuwa się jako pierwsza, to pozyskanie organicznego ruchu (bezpłatnego) na naszą stronę internetową. Sprowadza się to do faktu, że osoby wpisujące konkretne frazy w wyszukiwarkę chcą zdobyć informacje na dany temat, dokonać zakupu produktu lub skorzystać z usługi. Mają więc intencję, którą nasza strona może zrealizować. Precyzyjna odpowiedź na potrzebę użytkownika może okazać się dobrej jakości ruchem z wyszukiwarki, który skonwertuje. Dzięki temu budujemy również większą rozpoznawalność swojej marki.

E-mail marketing

Metoda e-marketingowa znany już najstarszym góralom Internetu. Polega na promowaniu marki w formie wysyłaniu maili, które przyjmują zazwyczaj postać newslettera, dziennika czy ofert promocyjnych. Głównym celem takich działań jest utrzymanie uwagi Klientów, zainteresowanie ofertą firmy czy kreowanie zaufania wśród odbiorców. Dzięki unowocześnionym formom mailowym, dzisiejszy e-mail marketing jest z pewnością inny niż ten z początków Internetu. Istotna rolę pełni dzisiaj personalizacja wiadomości, tworzenie bliższych relacji z Klientem czy wysyłanie zachęcających i zwracających na siebie uwagę infografik.

E-mail marketing – zalety:

  1. Niskie koszty.
  2. Prędkość dotarcia do grupy docelowej.
  3. Indywidualny dobór odbiorców.
  4. Efektywny pomiar skuteczności promocji.

Content marketing

Najprościej ujmując, content marketing to tworzenie treści na naszą stronę internetową lub inne miejsca w sieci. Dzięki kreowaniu odpowiednich materiałów jesteśmy w stanie osiągnąć wyższe pozycji w wyszukiwarce oraz przedstawić siebie jako eksperta w danej dziedzinie. Celem content marketingu jest pozyskanie nowych odbiorców oraz stworzenie pozytywnego wizerunku firmy (jako np. wyżej wspomnianego eksperta w danym temacie).

Do miejsc, w których content marketing najlepiej się odnajduje, możemy zaliczyć:

  • wszelakie strony internetowe nastawione na treści, czyli np. blogi, portale informacyjne lub nasz sklep internetowy
  • media społecznościowe,
  • fora internetowe.

Natomiast wśród najpopularniejszych form content marketingu możemy znaleźć artykuły sponsorowane, poradniki, e-booki, materiały wideo, webinary, posty na social media, newslettery czy infografiki. Możliwości jest z pewnością wiele, jednakże istotnym aspektem jest zadbanie o wartościowość materiałów – splagiatowanych i błędnie napisanych poradników nikt nie będzie chciał czytać, a już na pewno wrażenia odbiorcy nie będą pozytywne – co odbić się może na postrzeganiu marki przez potencjalnego Klienta.

Influencer marketing

Influencer Marketing to wszelkie działania marketingowe opierające się na współpracy firmy z influencerem. Influencerzy to osoby (np. blogerzy, instagramowicze lub vlogerzy), które dzięki prowadzonym przez nich mediom docierają do wielu odbiorców zainteresowanych konkretną tematyką. W swojej społeczności influencerzy traktowani są jak pewnego rodzaju autorytety, mogąc wyznaczać trendy czy nawet mając realny wpływ na opinie i wybory swoich widzów lub czytelników. Chociaż nie ma z góry określonego momentu, w którym „zwykli właściciele” mediów stają się influencerami, to w większości przypadków ci drudzy mają już stałe grono odbiorców (co najmniej kilka-kilkanaście tysięcy osób).

Współpraca reklamodawców z osobami prowadzącymi swoje vlogi lub blogi to świetna szansa na promocję produktu czy usługi. Dzięki przyłożeniu się do wyboru odpowiedniego influencera możliwe jest skuteczne dotarcie do wielu potencjalnych Klientów. Nierzadko zdarza się również, że dla obu stron korzystne będzie zwerbowanie ambasadorów marki, na stałe promujących ją w zamian za konkretne benefity.

Video marketing

Video marketing to pojęcie tłumaczone jako działania reklamowe polegające na tworzeniu i publikacji materiałów wideo związanych z daną marką. Strategia obejmuje również publikowanie i zarządzanie przygotowanym contentem (w postaci filmu). Opracowane filmy najczęściej udostępnia się na stronach firmowych oraz serwisach społecznościowych. Do najpopularniejszych z nich zalicza się YouTube, z którego w Polsce korzysta aż 92,8% użytkowników.

To jeden z prostszych w zaplanowaniu, jednakże bardziej kosztownych rodzajów e-marketingu. Polega na umieszczaniu przez Google zaplanowanych przez nas reklam po wpisaniu danej frazy kluczowej. Płacimy tylko za wejście w reklamę, a nie za jej wyświetlenie odbiorcy, co jest niewątpliwie dużym plusem modelu biznesowego tejże gałęzi marketingu internetowego. Poza tym nie tylko w wyszukiwarce widoczne będą nasze reklamy – mogą one pojawić się również na przeróżnych portalach tematycznych, które są powiązane biznesowo z Google Ads. Jest to ciekawe rozwiązanie również ze względu na całkowitą kontrolę nad wydatkami oraz możliwość dotarcia w praktycznie każde miejsce w Internecie.

Zalety reklam w Google Ads:

  1. Natychmiastowy efekt.
  2. Niskie koszty pozyskania klienta, płacimy tylko wtedy gdy ktoś kliknie w naszą reklamę.
  3. Trafiamy do Klientów, którzy szukają naszych usług lub produktów.
  4. To od nas zależy jaką kwotę przeznaczymy na reklamy.
  5. Możemy analizować zachowanie potencjalnych Klientów.
  6. Tworzymy swoją własną bazę Klientów.
  7. Możliwość udoskonalania kampanii aby przynosiła coraz lepsze efekty.
  8. Kontrola nad godzinami wyświetleń reklam oraz lokalizacji potencjalnych Klientów.

Social media marketing

Użytkownicy mediów społecznościowych spędzają na tychże platformach coraz więcej czasu. Facebook, Instagram, a w ostatni czasie również Tik Tok, to miejsca, w których można pozyskać wielu wartościowych Klientów z różnych grup demograficzno-społecznych. Dzięki odpowiedniemu prowadzeniu fanpage’a/profilu  i wykorzystaniu kampanii reklamowych na social media, będziemy mogli dotrzeć do bardzo specyficznych grup odbiorców w różnym wieku.

Składowe marketingu internetowego

Marketing internetowy i jego składowe

Zalety reklamy w social media

  1. Duży zasięg – tylko jedna na 5 osób nie korzysta z social media i ich ilość ciągle maleje. Tym kanałem komunikacji można dotrzeć do grupy docelowej.
  2. Precyzyjne targetowanie – reklama w mediach społecznościowych ma najbardziej precyzyjne możliwości w zakresie wybierania cech użytkowników, do których chcemy dotrzeć.
  3. Bezpośredni kontakt – social media marketing najskuteczniej skraca dystans między biznesem i potencjalnym Klientem.
  4. Wysoka konwersja – skuteczne wykorzystanie możliwości reklamy w mediach społecznościowych pozwala realizować jedne z najbardziej efektywnych kampanii marketingowych online.
  5. Niski koszt – jednostkowy koszt dotarcia komunikatu marketingowego do potencjalnego Klienta w mediach społecznościowych należy do jednych z najniższych.
  6. Brak minimalnych wydatków – brak tej bariery pozwala na korzystanie z tego medium przez każdy biznes niezależnie od jego wielkości i budżetu którym dysponuje.
  7. Kierowanie na podobnych użytkowników – media społecznościowe jako jedne z nielicznych udostępniają mechanizmy pozwalające docierać z reklamą do użytkowników podobnych do tych, którzy są już naszymi Klientami lub posiadają określony zestaw cech.

Co może dla Ciebie zrobić agencja marketingu?

W trakcie planowania swojej pierwszej kampanii reklamowej w Internecie, musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Z tego też powodu prezentujemy schemat, który pomoże podnieść wydajność waszych przyszłych kampanii prowadzonych wraz z agencją marketingową.

  • Ustanawiamy cel – to pierwsze, co musimy zrobić podczas projektowania naszej kampanii. Cel powinien być jasny, prosty oraz precyzyjny, dzięki czemu będziemy mogli obrać odpowiednią strategie.
  • Budujemy kształt naszej kampanii – określamy grupę reklamową, odbiorców, przygotowujemy budżet i tworzymy konto na kampanie. Musimy także zbadać zależności naszych produktów i usług, a także ich popularność i zasięg.
  • Wybieramy słowa kluczowe – bardzo istotna część każdej kampanii  reklamowej w Internecie. Ustalenie odpowiednich fraz kluczowych pomoże nam dotrzeć nie tylko do znacznej liczby odbiorców, ale także trafić na potencjalnych Klientów. Dlatego warto przeanalizować rynek pod względem często wyszukiwanych słów kluczowych.
  • Dbamy o oryginalność naszej kampanii – przez natłok reklam internetowych, użytkownicy sieci coraz szybciej o nich zapominają lub je pomijają. Dlatego istotnym jest, aby nasza oferta była jak najbardziej zachęcająca, posiadał jak najwięcej atutów i przyciągnęła potencjalnego Klienta.
  • Formułujemy kilka wariantów reklamy –  dzięki różnym wariantom reklamy będziemy w stanie lepiej przeanalizować rynek i zainteresowania Klientów. Jest to szczególnie ważne w przypadku internetowych kampanii dla produktów nowatorskich lub niszowych.
  • Zatroszczmy się o jakość – nasza reklama musi być estetyczna, prawdziwa i nieść za sobą wartość. Dlatego musimy zadbać o odpowiednie przekierowanie reklamy, wizualną otoczkę oraz rzeczywiste odniesienie promocji w stosunku do rzeczywistości.

Jeśli dużą ilość czasu pracy poświęcasz na opracowywanie planów marketingowych dla swojej firmy, zamiast skupiać się na jej głównej działalności, to znak, że potrzebne Ci wsparcie agencji marketingowej.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

E-reklama i e-marketing – czy to się czymś różni?

Reklamy i marketing internetowy to niewątpliwie powiązane ze sobą dwa zjawiska. Jednakże mimo funkcjonowania obok siebie, różnią się w zakresie planowania, działań i celów. E-marketing jest stosowany coraz częściej przez firmy ze względu na mnogość korzyści i celów, które towarzyszą takim działaniom. Kreowanie pozytywnego wizerunku marki, budowanie tożsamości marki i zaufania wśród Klientów, zwiększanie widoczności czy oczywiście zwiększenie sprzedaży to zbiór zadań, które towarzyszą marketingowi internetowemu.

Natomiast reklama internetowa polega głównie na dotarciu do nowych odbiorców i zwiększeniu sprzedaży produktów lub usług firmy. Nie można powiedzieć, że jest ona rzadko wykorzystywana – Facebook Ads, Google Ads czy inne platformy cieszą się popularnością wśród przedsiębiorców i co najważniejsze, przynoszą firmom zyski.

Jednakże Internet to już zbyt skomplikowane medium, przez co wykorzystywanie samej płatnej promocji nie wystarczy do rozwijania naszej marki. Dlatego warto zainteresować się praktykami e-marketingu, który może nam przynieść dużo więcej korzyści i umocnić nasze miejsce w sieci. A trzeba zaznaczyć, że Internet kieruje się własnymi prawami i tak jak szybko można w nim zdobyć popularność, tak szybko można spaść na sam dół.

Poza tym działania e-marketingowe służą rozwijaniu ruchu organicznemu wokół naszej marki, przez takie działania jak udostępnienia, marketing szeptany, komentarze, rekomendacje czy zbieranie leadów. Jeśli wszystko dobrze rozplanujemy i zaprojektujemy, to możemy osiągnąć bardzo wysoką konwersję.

Remarketing a reklama internetowa – jakie są różnice?

Coraz częściej wykorzystuje się również techniki tzw. remarketingu, które polegają mniej więcej na tym:

  • potencjalny Klient trafia na twoją stronę internetową, przegląda produkty lub usługi, jednakże nie dokonuje zakupu,
  • informacje o jego ruchu i działaniach są zapisywane w tzw. „ciasteczkach” i następnie są przekazane do algorytmów reklamowych,
  • jeśli użytkownik dalej będzie korzystał z sieci, to algorytm zacznie mu ponownie wyświetlać reklamy przeglądanych wcześniej produktów lub usług,
  • odbiorca jest wciąż otoczony reklamami związanymi z przeglądanymi stronami internetowymi, co ostatecznie może wpłynąć na jego powrót do strony i finalizacje zakupu.

W kilku słowach remarketing to proces powracania potencjalnego Klienta do wcześniej oglądanego produktu lub usługi. Razem w połączeniu z odpowiednią reklamą internetową i dobrą strategią biznesową, takie działanie może przynieść bardzo wysokie zyski.

Konwersja: dlaczego w marketingu internetowym jest łatwiejsza do obliczenia?

Świat Internetu rządzi się swoimi prawami. Poprzez algorytmy, pliki cookies, algorytmy śledzące i monitory ruchu – jesteśmy w stanie prześledzić praktycznie całą drogę odbiorców naszej witryny. W dużej części dzięki temu łatwiej nam jest obliczyć konwersje w marketingu internetowym. Mamy po prostu dostęp do wielu narzędzi (np. Google Analytics) monitorujących, dzięki którym znamy ścieżkę potencjalnych Klientów oraz ich zachowania występujące w trakcie wizytowania naszej strony internetowej.

Marketing internetowy – nauka

Marketing internetowy to z pewnością bardziej dynamiczny odłam marketingu. Rozwija się dużo szybciej, wymaga nowoczesnych technik marketingowych, a jego trendy mogą się zmieniać z dnia na dzień.

Taki dynamizm wpływa na przymus wiecznej nauki i zdobywania doświadczenia z tego zakresu. To, co mieliśmy na studiach 5-10 lat temu, może być już dzisiaj całkowicie nieaktualne. Chociażby algorytm wyszukiwania Google – kilka lat temu działał całkowicie inaczej i obecne pozycjonowanie stron internetowych to totalnie inna bajka. Natomiast za kolejne 10 lat nasza dzisiejsza wiedza będzie znowu nieaktualna i od nowa będziemy musieli się szkolić. Dlatego marketing internetowy jest dziedziną, tak jak wiele obecnych nauk, wymagającą od nas poświęcenia i ciągłej nauki. Ponieważ znaczna większość dziedzin marketingu internetowego oparta jest na doświadczeniu oraz umiejętności wciągania wniosków.

Czym charakteryzuje się dobra agencja marketingu internetowego?

Dobra agencja zajmująca się marketingiem internetowym na samym początku potencjalnej współpracy stworzy dla strony Klienta skrojoną dla niej strategię, zdefiniuje cele do jakich będzie dążyła oraz regularnie będzie informowała o postępach prac – w postaci raportów. Warto także zbadać case study danej agencji marketingu internetowego.

Jak wybrać agencję specjalizującej się w marketingu internetowym?

Nie ma jednej dobrej porady w tym temacie. Na pewno warto zapoznać się z opiniami dostępnymi na wizytówkach Google, profilach Facebooka lub grup dedykowanych dla konkretnych zagadnień marketingu.

Zapraszamy do kontaktu z SEOgroup:

    5/5 - (22 ocen)
    0 komentarzy:

    Dodaj komentarz

    Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
    Feel free to contribute!

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *