Link Building – jaki ma wpływ na SEO i jak go wykonywać bezpiecznie?

Search Engine Optimization

Link Building to jedna z kluczowych technik marketingowych wykorzystywanych w dziedzinie SEO. Dzięki tej usłudze możemy budować zestaw silnych linków zewnętrznych, które prowadzą wprost do naszej witryny, sprawiając, że staje się ona mocniejsza i pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania. Technik Link Buildingu jest kilka. Do najpopularniejszych należy Content Marketing oraz Buzz Marketing.

Jaki wpływ na SEO ma Link Building?

Można powiedzieć, że poza optymalizacją Link Building ma największy wpływ na SEO i pozycję naszej strony internetowej w wyszukiwarce. Im więcej linków prowadzi do naszej strony, tym będzie ona osiągała wyższe wyniki w rankingach. Oczywiście w tej kwestii wiele znaczą również inne czynniki – takie jak wiek domeny, treści na niej publikowane, sposób linkowania, itd. Linki zewnętrzne jednak pozyskiwane za pomocą technik Link Buildingu dają naszej stronie największą moc z zewnątrz.

Jak linkować bezpiecznie?

Aby Link Building przebiegał pomyślnie, muszą być zachowane główne zasady bezpieczeństwa. Przede wszystkim nie wolno spamować linkami za pomocą programów i narzędzi do tego stworzonych, gdyż możemy narazić witrynę na karę od Google, która sprawi, że nasza strona może już nigdy nie osiągnąć upragnionych wysokich pozycji w wyszukiwarce. Co prawda, tego typu kary zauważa się już coraz rzadziej, ponieważ algorytm przestał praktycznie brać pod uwagę bardzo nisko jakościowe linki pochodzące z „podejrzanych” źródeł. Sytuacja ta daje jasne wnioski: korzystanie z automatów spamujących linkami jest bezużyteczne i stanowi stratę pieniędzy.

Pozostaje jednak również sprawa sposobu umieszczania odnośników. Sposób ten może wpłynąć na moc wytwarzanych przez nas linków. Mianowicie chodzi o to, czy link umieścimy za pomocą anchora, samego adresu URL do strony głównej/podstrony czy będzie to link graficzny, podlinkowanie źródła, itp. Musimy mieć na uwadze to, aby sposób umieszczenia linka wyglądał jak najbardziej naturalnie, a jednocześnie aby zachęcał on użytkowników do kliknięcia. Należy ponadto dywersyfikować działania związane z Link Buildingiem, ale o tym poniżej.

Co do linkowania za pomocą anchor tekstu, warto zwrócić uwagę na najczęściej popełniany błąd. Jest nim stosowanie nadmiernej ilości tzw. „exact match anchor links” co oznacza linkowanie identycznymi słowami, na które się pozycjonujemy i pisanie artykułów tak, aby dana fraza idealnie wpasowała się do tekstu, co czasami wręcz wygląda śmiesznie. Oczywiście nie ma nic złego w takim sposobie linkowania, ale należy to robić umiejętnie, a także nie przesadzać z ilością anchorów, których powinno być zdecydowanie mniej niż zwykłych linków opartych na adresie URL czy dodawanych wraz z nazwą brandu. Ważne jest również odpowiednie dobieranie proporcji używanych anchorów oraz linków URL. Słowa kluczowe możemy tutaj bez problemu odmieniać wedle kontekstu i zachowania znaczenia danego słowa – tak, aby podlinkowana fraza wyglądała jak najbardziej naturalnie.

Źródła linków

Bardzo ważne są także strony i ich rodzaje, z których pozyskujemy linki. Do wyboru mamy m.in.:

– portale ogólnotematyczne/informacyjne,

– portale tematyczne,

– blogi,

– fora internetowe,

– oraz zaplecze.

Najlepszym źródłem linków do naszej strony są oczywiście portale tematyczne, czyli te, które są najbardziej zbliżone do branży, w której działa strona linkowana, ponieważ odpowiednie artykuły zamieszczane na takich witrynach przekazują największą moc. Oczywiście ważne jest również to, aby taki portal oprócz faktu, że jego tematyka jest odpowiednia, był także dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO, miał jak największy ruch i przyzwoitą ilość linków prowadzących do strony. Parametry te możemy najlepiej ocenić za pomocą takich narzędzi jak Ahrefs czy Senuto, które pokażą nam mniej więcej, jaki jest ruch na danym portalu na podstawie słów kluczowych, wobec których jest on widoczny. Ale najważniejsze w wyborze takiego portalu jest przede wszystkim kierowanie się własnym doświadczeniem i zdrowym rozsądkiem.

Komentarze na forach i blogach

Oprócz publikowania artykułów sponsorowanych na blogach możemy także komentować tam istniejące już artykuły powiązane z tematem naszej strony, podobnie jak w wątkach na forach internetowych. Takie linki w połowie przypadków zawierają jednak parametr „nofollow” – czyli nie przekazują żadnej mocy. Nic jednak straconego. Linki tego typu przydadzą się w dywersyfikacji i zwiększeniu ilości domen linkujących naszą witrynę. W idealnym przypadku – jeśli dany artykuł na blogu posiada bardzo duży ruch – możemy dzięki naszym komentarzom sprowadzić jego małą część na naszą stronę.

Dywersyfikacja linków

Ważne jest także to, aby linki do naszej strony nie pochodziły tylko z jednego źródła, jak np. fora internetowe, ponieważ wtedy nie osiągniemy zbyt dobrego efektu. Profil linków musi wyglądać naturalnie i być jak najbardziej zróżnicowany. Chodzi tutaj także o skrypty, na których są postawione portale, jeśli będzie to np. tylko WordPress, to praktycznie wiadomo, że większość linków pochodzi z prywatnych zaplecz.

Podsumowanie

Link building – jak widać – ma bardzo duży wpływ na SEO i nikt nie można ukrywać, że jest inaczej. Aby go wykonywać bezpiecznie i nie narazić się na kary od Google, należy zastosować się między innymi do wyżej wymienionych zasad, a przede wszystkim nie przesadzać z ilością linków na nisko jakościowych portalach odbiegających od tematyki naszej witryny.

4.8/5 - (5 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *