Pozycjonowanie stron internetowych – na czym polega SEO?

W dzisiejszym artykule przyjrzymy się rozległemu tematowi, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych. Odpowiemy sobie na pytania czym właściwie jest, na czym polega i jakie istotne kwestie są z nim związane? I oczywiście najważniejsze – jakie korzyści może nam zaoferować SEO?

Pozycjonowanie stron – definicja

Pozycjonowanie jest zespołem działań służących zwiększeniu widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Celem jest zdobycie jak najwyższego miejsca w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy istotne dla biznesu jaki prowadzimy. Dobra pozycja w oczywisty sposób przekłada się na łatwiejsze odnalezienie naszej witryny przez potencjalnych Klientów, a w dalszej perspektywie czasowej na konwersję. Pozycjonowanie jest jednym z najważniejszych elementów marketingu internetowego.

Warto tu także nadmienić, że w Polsce inaczej niż w innych krajach przyjęło się rozdzielać pojęcia pozycjonowania i SEO. Dokładniejsze różnice między nimi omówimy w dalszej części artykułu.

Na czym polega pozycjonowanie strony internetowej?

Ujmując to skrótowo: pozycjonowanie polega na dostosowaniu witryny do potrzeb algorytmów wyszukiwarek oraz do sposobu analizy treści na stronie. Kluczowym elementem jest także udzielenie jak najlepszej odpowiedzi na zadane w wyszukiwarce pytanie. Najwyższe pozycje w SERP (Search Engine Results Page, wyniki wyszukiwania) uzyskuje się prowadząc konsekwentne działania optymalizacyjne na naszej stronie internetowej.

Co zyskamy dzięki pozycjonowaniu strony?

Odpowiedź jaka nasuwa się jako pierwsza to pozyskanie organicznego ruchu na naszą stronę internetową oraz konwersji. Sprowadza się to do faktu, że osoby wpisujące konkretne frazy w wyszukiwarkę chcą zdobyć informacje na dany temat, dokonać zakupu produktu lub skorzystać z usługi. Mają więc intencję, którą nasza strona może zrealizować. Precyzyjna odpowiedź na potrzebę użytkownika może okazać się dobrej jakości ruchem z wyszukiwarki, który skonwertuje. Dzięki temu budujemy również większą rozpoznawalność swojej marki.

Z reguły też pozycjonowanie zapewnia nam ruch w dłuższej perspektywie czasu – choć i o ten aspekt należy stale dbać i monitorować ponieważ ruchy w wyszukiwarkach są nieustanne.

Jakie są trzy czynniki mające największy wpływ na pozycjonowanie?

Skuteczne pozycjonowanie stron składa się z 2 podstawowych elementów:

  • On-site: optymalizacji technicznej strony, UX oraz jej treści,
  • Off-site: głównie link buildingu.

Można więc powiedzieć, że On-site + Off-site = organiczny ruch na stronie. Każdy z tych 2 elementów omówimy poniżej:

1. On-site

Optymalizacja strony internetowej polega na jej technicznym i jakościowym dostosowaniu do wytycznych Google. Wpływa na budowę witryny, jej treść i strukturę. Jest absolutną podstawą pozycjonowania. Dzięki SEO:

  • osiągamy wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • podwyższamy autorytet strony,
  • udzielamy odpowiedzi na pytania wpisywane w wyszukiwarkę,
  • likwidujemy przeszkody obniżające autorytet witryny.

Kolejnym czynnikiem, który ma wpływ na efekty pozycjonowania, jest zbudowanie dobrej jakości treści i nasycenie nimi naszej witryny. Wysoki poziom zawartości pozwala zrozumieć algorytmowi Google o czym jest nasza strona internetowa, jaki ma cel i do jakiego Klienta jest kierowana. Teksty serwisu powinny więc zawierać słowa kluczowe. Koniecznym warunkiem sukcesu jest także unikalność i niepowtarzalność contentu.

2. Off-site

Drugim elementem, który ma ogromny wpływ na pozycjonowanie strony są linki, które prowadzą do niej z innych miejsc w Internecie. Stały wzrost ich liczby jest dla Google sygnałem, że odbiorcy chętnie dzielą się wiedzą zdobytą na naszej witrynie – tym samym reprezentuje ona wysoką wartość. Odnośniki przybierają formę podlinkowanego słowa lub grafiki.

  • linki naturalne, czyli zamieszczone w sieci przez prawdziwych użytkowników;
  • linki, które pozyskane zostały w sposób nienaturalny, żeby podnieść pozycję strony. Za ich nieumiejętne stosowanie na naszą witrynę narzucony może zostać filtr.

Linki podzielić możemy także ze względu na ich wartość na:

  • dofollow, które oddają część wartości stronie, na którą kierują;
  • nofollow, które jej nie przekazują ale spełniają rolę w budowaniu naturalnego profilu linków.

W kontekście link buildingu warto także nadmienić o linkowaniu wewnętrznym. Dzięki niemu Klient dłużej przebywa na naszej stronie. Mamy także większy wpływ na podział PageRanku (tzn. metody określania wartości witryn) pomiędzy naszymi podstronami.

Czym pozycjonowanie różni się od SEO?

Wspomnieliśmy już, że w polskiej branżowej nomenklaturze przyjęło się rozróżniać pozycjonowanie od SEO. SEO nazywane jest działaniami on-site lub on-page. Jak już wspomnieliśmy, sprowadza się do optymalizacji strony internetowej. Pozycjonowanie stron to działania off-site lub off-page. Jak nazwa wskazuje, są to działania prowadzone poza docelową witryną. Obejmują one link building, czyli pozyskiwanie linków kierujących do strony. Więcej na ten temat mogą Państwo przeczytać w artykule: https://www.seogroup.pl/czy-pozycjonowanie-stron-i-dzialania-seo-to-te-same-pojecia/

SEO jako część pozycjonowania

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu

Jednym z najważniejszych czynników omawianej przez nas kwestii są słowa kluczowe. Z reguły łatwiej pozycjonuje się strony na frazy o małej konkurencyjności, znacznie trudniej zaś na te, często wyszukiwane przez użytkownika wyszukiwarki. Dla dobrego zbalansowania należy więc mierzyć ich popularność. Możemy to osiągnąć choćby poprzez takie narzędzia jak Planer Słów Kluczowych czy Senuto. Dobrą taktyką jest również analiza pod tym kątem stron konkurencji. To z kolei zazwyczaj wymagać będzie ścisłej współpracy z agencją SEO.

Docelowym tego punktem jest znalezienie się na pierwszej stronie wyszukiwarki. Jest to ważne, gdyż większość potencjalnych odbiorców przegląda tylko najwyższe wyniki wyszukiwania. Dla przykładu, jeśli na dane słowo kluczowe strona znajduje się na pozycji większej niż 20, prawdopodobieństwo przejścia na nią z wyników wyszukiwania jest niemal zerowa. Tym samym nie będziemy generować żadnego ruchu.

Warto dodać, że użytkownicy wyszukiwarek mają różne potrzeby, a co za tym idzie różne intencje. Poniższa tabela prezentuje najpopularniejsze typy słów kluczowych wraz z ich intencją.

typ Transakcyjna Informacyjna Nawigacyjna
Użytkownik Chęć dokonania konwersji. Chęć otrzymania odpowiedzi. Chęć przejścia na szukaną stronę docelową.
Przykład frazy telewizor samsung q80t jak dobrać rozmiar telewizora lub co to hdr samsung logowanie

Jakie narzędzia są pomocne przy wyszukiwaniu słów kluczowych?

Oto lista programów uznanych ze jedne z najlepszych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych.

  • Google Ads Keyword Planer – jest jednym z najpopularniejszych narzędzi do szukania słów kluczowych. Pozwala ponadto na analizę liczby wyszukiwań oraz prognozowanie, jakie korzyści przynieść może kierowanie na nie reklam. Zintegrowany jest bezpośrednio z Google Ads. Do korzystania z niego potrzebne jest jedynie darmowe konto. Niestety dokładne dane dostępne są jedynie dla użytkowników prowadzących aktywne kampanie.
    Planner słów kluczowych
  • Google Search Console – to kolejne narzędzie giganta, które skierowane jest przede wszystkim do administratorów witryn internetowych oraz webdeveloperów. Jak jednak sugerują twórcy, z korzystania z aplikacji mogą skorzystać również właściciele portali, którzy chcą lepiej zrozumieć to, co dzieje się „za kulisami” optymalizacji. Obecnie trudno jest mówić o optymalizacji portalu bez posiadania wglądu do danych dostarczanych przez tę usługę.
  • Answer the Public – jest narzędziem, które pozwoli nam poznać różne kombinacje słów kluczowych, które formułowane są przez Klientów w wyszukiwarce. Program na bieżąco generuje wizualizacje i tabele. Pytania i frazy kluczowe podawane przez aplikację bazują na automatycznych podpowiedziach Google. Z narzędzia można co prawda korzystać za darmo, ale w takiej wersji pozwala ono na nie więcej, niż dwa wyszukania na dzień.
  • Senuto – jest platformą analityczną pozwalającą na wyszukiwanie fraz kluczowych, zapytań, analizę widoczności witryny, a także jej monitoring. Rozbudowane funkcje pomagają w dotarciu do informacji niezbędnych przy optymalizacji strony oraz w poprawie jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Jest jednym z najczęściej wykorzystywanych do pozycjonowania narzędzi w Polsce.

Narzędzie Senuto

Co wpływa na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwarki?

Pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo złożony proces. Przygotowując i realizując związaną z nim strategię, trzeba brać pod uwagę wiele czynników. To na ich podstawie Google tworzy ranking witryn www. Czego dotyczą najważniejsze wytyczne?

Stworzenie dedykowanych typów treści

Jednym z ważniejszych aspektów dotyczących SEO jest utworzenie dostosowanych do wymogów specjalisty SEO treści w postaci artykułu, kategorii (listingu), produktu lub podstrony usług. Zasoby te będą pełniły rolę strony docelowej, na którą będzie trafiał użytkownik z wyszukiwarki. Jest to prawidłowy punkt wyjścia do rozpoczęcia działań SEO.

Gdzie w witrynie umieścić słowa kluczowe?

Najważniejszymi w witrynie miejscami, w których umieścić możemy słowa kluczowe są:

  • tytuły i meta opisy,
  • nagłówki,
  • tekst,
  • opisy alternatywne obrazków,
  • slugi.

Tytuły (wraz z tagiem title) i meta opisy, czyli elementy naszej strony internetowej, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Dobrze zrobione będą naszą wizytówką. Umieszczone w nich słowa kluczowe wskazują zarówno Klientom, jak i robotom wyszukiwarki Google, co znajduje się na stronie. Ważne jest w nich zasygnalizowanie korzyści, jakie oferują podstrony. Można zastosować w nich więc język korzyści.

Nagłówki – na stronie internetowej są oznaczeniem tytułów, podtytułów i śródtytułów. Nazywane też tagami nagłówkowymi. Zachowując ich strukturę i odpowiednią konstrukcję witryny internetowej, będzie ona bardziej zrozumiała dla robotów Google.

H1 – tytuł, H2 – podtytuły, H3 i H4 – podzbiory nagłówka H2.  

Tekst – witryny internetowej jest główną treścią naszej witryny, jak i podstron. W przypadku sklepu internetowego może być ponadto opisem samego produktu bądź jego kategorii. Naszemu Klientowi zapewnia wysokie User Experience, algorytmowi Google zaś pozwala zrozumieć o czym jest nasza witryna. Warto w tym kontekście wspomnieć również o prowadzeniu bloga na naszej stronie internetowej. Bardzo pozytywnie wpływa on na widoczność naszej witryny.

Slug – to ciąg znaków w adresie URL podstrony. Mimo, że podanie w nim słów kluczowych ma niewielki wpływ na pozycjonowanie, to nadaje estetyczny i zrozumiały dla Klienta wygląd linku. Pozytywnie wpływa na User Experience.

Slug w adresie url
Warto dodać do tego także fakt, że powinniśmy unikać tzw. keyword stuffingu, czyli upychania na siłę słów kluczowych. Efektem takiego działania może być kara od Google, która spowoduje znaczne obniżenie jej widoczności.

Duplikacja treści

Jednym z problemów, z którymi często trzeba mierzyć się podczas pozycjonowania strony internetowej, jest właśnie kwestia duplikacji treści. Polega ona na powieleniu zawartości pod więcej, niż jednym adresem URL. Możemy podzielić ją na:

  • duplikację zewnętrzną – czyli kopiowanie na swojej witrynie tekstów z innych miejsc w Internecie,
  • duplikację wewnętrzną – która polega na powielaniu treści na tej samej stronie.

Żeby pozbyć się powyższego problemu należy zweryfikować w Google Search Console adres domeny, a także zastosować odpowiednie przekierowanie 301. Ponadto z założenia należy skupić się na konstruowaniu unikatowych tekstów.

Kanibalizacja słów kluczowych

Podobnym problemem jest zjawisko, w którym więcej niż jedna podstrona serwisu zoptymalizowana została na to samo kluczowe słowo. Algorytm Google samodzielnie wybiera wtedy, którą z nich wyświetlić na dane zapytanie. Efektem powyższej sytuacji są problemy z uzyskaniem stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania. Do zniwelowania kanibalizacji wymagana jest optymalizacja podstron. Należy także pamiętać o odpowiedzialnym stosowaniu kluczowych słów podczas tworzenia samej treści.

Pozycjonowanie firm lokalnych, a sklepów internetowych

Kolejnym wariantem omawianego przez nas zagadnienia są różnice między pozycjonowaniem lokalnych firm, a dużych, ogólnopolskich marek czy sklepów internetowych.

W tym pierwszym przypadku (nazywanym również local SEO) skupić się należy na słowach kluczowych, które powiązane są z lokalizacją. Ich zadaniem jest zwiększenie naszej widoczności w regionie. Strona internetowa dostosowywana jest wtedy do zapytań z danego miasta, jak dla przykładu: agencja SEO Gdynia czy Serwis samochodowy Gdańsk. Na samej górze wyników wyszukiwania pokazuje się również rezultat w postaci Google Maps.

Lokalne pozycjonowanie

Inaczej sprawa ma się w przypadku promowania dużych, ogólnopolskich stron lub sklepów internetowych. Działania polegają wtedy na zwiększaniu widoczności naszej witryny na rozbudowane frazy kluczowe – innymi słowy na długi ogon. Dzięki niszowym związkom słów wygenerujemy bardzo dużo wartościowego ruchu. Ich precyzyjne targetowanie zapewni nam natomiast wyższą konwersję, niż w przypadku ogólnych wyrazów.

Jak długo czekać trzeba na efekty pozycjonowania?

Agencja SEO nie zagwarantuje Klientowi precyzyjnej odpowiedzi, jak długo potrwa wypozycjonowanie jego witryny – rezultat zależy bowiem od zbyt wielu czynników rankingowych. Są jednak sposoby na estymację przybliżonych wyników w ustalonym czasie. Ważne jest aby określić konkretny cel, a następnie dążyć do jego realizacji.

Według badania przeprowadzonego przez Ahrefs (jedno z narzędzi SEO) od pierwszego zaindeksowania strony (przy równoczesnym rozpoczęciu działań SEO) do znalezienia się w TOP10 na wybrane frazy może upłynąć od kilku miesięcy (np. w przypadku fraz lokalnych) do nawet kilku lat (np. w branży kredytowej). Bardzo dużo zależy od konkurencyjności branży, możliwości we wdrażaniu zmian optymalizacyjnych na stronie internetowej oraz punktu wyjścia dotyczącym aktualnej mocy witryny.

Komu zlecić pozycjonowanie naszej strony?

Agencja marketingu internetowego czy freelancer? Jeżeli chcemy odpowiednio wypozycjonować naszą stronę mamy trzy możliwości:

  • zlecić to agencji marketingu internetowego,
  • zamówić taką usługę u freelancera,
  • wykonać to samodzielnie.

Pierwszą, najbardziej nasuwającą się możliwością jest skorzystanie z agencji marketingu internetowego. W takim przypadku otrzymujemy kompleksową obsługę. Ma to olbrzymie znaczenie, gdyż pozycjonowanie jest bardzo czasochłonnym procesem. Wymaga także wielkiego nakładu pracy. Dlatego warto, żeby naszym projektem zajmował się cały zespół pracowników. Będą to:

  • specjalista od SEO,
  • programista,
  • contentowiec (fachowiec od treści),
  • oraz odpowiedzialny za kontakt z nami account manager.

Wariantem alternatywnym jest zlecenie tej kwestii freelancerowi. Minusem takiego rozwiązania jest fakt, że jedna osoba musi się zająć wszystkimi aspektami pozycjonowania. Może się więc okazać, że nie będziemy zadowoleni z jakości takich działań.

Trzecią możliwością jest próba samodzielnego pozycjonowania. Tak, jak powyżej wspominaliśmy, oznacza ona ogromną pracę, a także przymus zdobycia dużej wiedzy o tym zagadnieniu. Warto więc wybrać ją tylko i wyłącznie w sytuacji, kiedy świadomie chcemy nauczyć się tego tematu. W każdym innym przypadku zdecydowanie najbardziej opłaci się zostawienie tego specjalistom.

Podsumowanie

Pozycjonowanie jest jedną z najskuteczniejszych form generowania ruchu na stronę internetową. Pamiętać należy, że jest to proces i na efekty działań trzeba poczekać szczególnie jeżeli startujemy z nowym biznesem w konkurencyjnej branży. Jeżeli są Państwo zainteresowani pozycjonowaniem zapraszamy do kontaktu z firmą SEOgroup: https://www.seogroup.pl/wyslij-brief/.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *