Najczęstsze pytania Klientów dotyczące SEO – wyjaśniamy

Nowopowstające firmy, przedsiębiorcy działający bez wykorzystania nowych technologii, bądź też wszelkiego rodzaju podmioty gospodarcze, dotychczas funkcjonujące stacjonarnie, po wybuchu pandemii koronawirusa w 2019 roku, aby przetrwać, często zmuszone były do “zaistnienia” w Internecie. Dla wielu, myśl o sieci www jest jednoznaczna z byciem widocznym w wynikach wyszukiwania jednej z najpopularniejszych wyszukiwarek tj. Google. Idąc dalej, bycie widocznym w tzw. “googlach”, wiążę się z szeroko i często błędnie rozumianym pojęciem pozycjonowania.  

W niniejszym artykule rozwiejemy wątpliwości i obalimy 7 głównych mitów, które często pojawiają się przy okazji pierwszych kontaktów oraz zainteresowania pozycjonowaniem w wyszukiwarce Google.

To „organic” czy reklama w wynikach wyszukiwania?

Na początku warto zacząć, od może dla niektórych prozaicznych rzeczy, ale wbrew pozorom często mylonych tj. rodzajów wyników wyszukiwania Google. Można w sumie wyliczyć ich aż ponad 20 rodzajów, w zależności od wpisywanej frazy, niemniej wśród najważniejszych warto wskazać listę linków do milionów stron internetowych. Te prezentowane są w ramach organicznych tzw. bezpłatnych wyników wyszukiwania oraz w formie linków sponsorowanych, czyli po prostu reklam, wyświetlanych w ramach systemu reklamowego Google Ads. Jak to rozróżnić i na co zwrócić uwagę? Spróbujmy wpisać do wyszukiwarki niezwykle konkurencyjne słowo kluczowe jak “buty”:

Jak widać na frazę “buty” w pierwszej kolejności wyświetlają nam się linki sponsorowane, które obecnie Google oznacza, jak widać na powyższym screenie, tylko pogrubionym wyrazem Reklama. W przypadku tego wyszukiwania, jako piąty wynik ukazał się pierwszy z rezultatów tzw. “organica”:

Porównując “płatne” i “bezpłatne” wyniki wyszukiwania na pierwszy rzut oka wyglądają one dosyć podobnie. Nie bez przyczyny, ma to stanowić naturalną zachętę dla Klientów do korzystania z systemu reklamowego Google Ads. Jedyną różnicą jest wskazanie przy reklamowych linkach do stron, przed prezentowanym adresem strony, oznaczenia Reklama.

W gwoli uzupełnienia tego wątku, warto również wylistować czynniki, wedle których algorytmy Google “układają” dla nas listę z wynikami wyszukiwania. Wśród nich, zgodnie z oficjalnymi informacjami od Google, znajdują się:

  • treść Twojego zapytania,
  • trafność i przydatność stron,
  • wiarygodność źródła,
  • Twoja lokalizacja i ustawienia.

Należy również pamiętać, że waga przypisywana poszczególnym elementom jest różna w zależności od charakteru zapytania. Dla przykładu czas zamieszczenia treści ma większe znaczenie przy prezentacji wyników wyszukiwania na pytania dotyczące aktualnych wydarzeń, niż w przypadku pytań o definicje słownikowe interesujących nas pojęć. Cały ten proces dodatkowo uzupełniają i kontrolują na żywo, przeszkoleni, zewnętrzni testerzy jakości z całego świata, postępujący na podstawie rygorystycznych wytycznych, które w zamierzeniu mają jak najlepiej odpowiadać założonym celom algorytmów wyszukiwania.

TOP 100, TOP 20, TOP 10 – co to właściwie jest i jakie ma znaczenie?

Decydując się na rozpoczęcie działań SEO (Search Engine Optimization), tzn. tych związanych z pozycjonowaniem słów kluczowych w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania, uzyskujemy, najczęściej przy okazji uzyskiwanych ofert od agencji marketingowych, szacunki osiągnięcia tzw. TOP-ów. Bynajmniej nie chodzi tu o rodzaj elementu damskiego ubioru, mimo że znajdują się tam różne numeracje np. TOP 100, TOP 50, czy TOP 10. Są to, jak można się domyśleć, czołowe pozycje wyników wyszukiwania Google, jakie nasza witryna może uzyskać na konkretne frazy, wpisywane do wyszukiwarki. Precyzując, TOP 10 oznacza pierwszą dziesiątkę wyników wyszukiwania, czyli tę najbardziej pożądaną lokalizację, gdyż znajdującą się na pierwszej stronie linków prezentowanych przez wyszukiwarkę. Można również, najczęściej wraz z postępem efektów działań, zawężać tę listę i “śrubować” wyniki np. do TOP 3, czyli pierwszej “trójki” wyników wyszukiwania jn.

Oczywiście wpływ na tę kolejność wyników mają m.in. czynniki wypisane w pierwszym wątku pt. “To „organic” czy reklama w wynikach wyszukiwania?”. Ponadto mierząc “TOP-y”, nie uwzględniamy w nich linków prezentowanych w ramach systemu reklamowego, które często wyświetlają się nad organicznymi wynikami wyszukiwania.

Uzupełniając powyższe, kolejno TOP 50 oznacza pierwsze pięćdziesiąt przedstawianych wyników, czyli aż do piątej strony wyświetlanych linków, a TOP 100 pierwszą setkę linków tj. po dziesiątą stronę prezentowanych wyników. Jeżeli chodzi o wyniki poza TOP 100 to właściwie się ich nie podaje, często oznacza się je jako “0” co jest dla nas informacją, że dana witryna na daną frazę, nie znajduje się na liście pierwszych dziesięciu stron, a tym samym pierwszych stu linków prezentowanych w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście każdy chciałby być w TOP 10, ale nie jest to takie łatwe i nie zależy tylko od wyżej wymienionych czynników. Niektórzy ich ilość szacują nawet w okolicach tysiąca elementów! Znaczenie ma również… konkurencja, tak oni również chcą wyświetlać się w czołówce wyników wyszukiwania. Im więcej podmiotów w danej branży, tym trudniej będzie się nam “przebić” na popularne tj. wpisywane przez użytkowników słowa kluczowe, powiązane z daną działalnością. Tym samym niezwykle istotny jest właściwy dobór fraz, pod które chcemy pozycjonować naszą witrynę, systematyczność i konsekwencja w działaniu.

Pozycjonowanie – kiedy będę na pierwszej stronie?

Nie jest to takie łatwe, jakby się mogło wydawać. W pierwszej kolejności istotny jest dobór słów kluczowych. Dla przykładu, jeżeli wybierzemy bardzo popularną frazę dla naszej działalności, to oczywistym jest, że będziemy musieli walczyć z pełnym wachlarzem konkurencji, a nasza pozycja startowa najczęściej będzie znajdowała się poza TOP 100. Dlatego w wielu przypadkach, szczególnie na początku działań SEO lepiej doprecyzować słowa kluczowe, na których nam zależy, dodając do nich np. jakieś określenie, cechę przedmiotu, usługi, bądź też lokalizację, co pozwoli nam, mimo może mniejszego wolumenu miesięcznych wyszukiwań, szybciej dopchnąć się z naszą witryną do czołówki wyników w Google. Dzięki temu, choć w mniejszej skali, ale szybciej będziemy mogli zostać dostrzeżeni przez potencjalnego Klienta.

Równie ważna jest właściwa optymalizacja strony internetowej, zarówno pod słowa kluczowe, dla których prowadzimy działania, przejrzystość oraz czytelność dla użytkowników, jak i skomplikowane algorytmy Google. Te ostatnie nie są w pełni znane, a co gorsza aktualizują się co jakiś czas, a ich ilość sięga blisko 100 zmian rocznie. Dlatego też niezwykle ważna jest bieżąca kontrola, analiza i praca nad stroną, w tym dostosowywanie jej do restrykcyjnych wymagań Google. Z powyższym w parze powinien iść solidny link building, obejmujący publikacje na wartościowych (dobrze ocenianych przez Google) serwisach artykułów tzw. Content Marketingu, uzupełnianego linkującymi wpisami na najlepiej tematycznych forach tj. Buzz Marketing. Przestrzegając wymienionych zasad nasze szanse na dotarcie do TOP 10 wyników wyszukiwania Google będą na pewno większe.

Czy działania reklamowe i social media wspierają pozycjonowanie SEO?

Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna i właściwa – NIE. W Internecie często można znaleźć różne stwierdzenia na ten temat, jednak nie mają one swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak jak już pisaliśmy w jednym z naszych artykułów Google jednoznacznie informuje, że zarówno działania reklamowe, jak i social media, nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony w wynikach organicznych Google.

Nie oznacza to jednak, że czy to w ramach reklamy, czy naszej aktywności w mediach społecznościowych, nie możemy “wesprzeć” działań SEO. W pierwszej kolejności dzięki obecności w tych kanałach zbudujemy większą świadomość, a dalej zaufanie użytkowników. Udostępnienie unikalnych treści naturalnie przyczyni się także do zwiększenia ruchu na stronie, a nawet generowania leadów, na których w szczególności nam zależy. Uzyskiwanie pozytywnych sygnałów i zbieranie pochlebnych opinii ma znaczenie również dla Google, szczególnie przy wyświetlaniu lokalnych wyników wyszukiwania.

Oprócz poprawy wiarygodności, prowadzenie działań reklamowych, czy też aktywność w mediach społecznościowych, potęgują naszą widoczność. Na powyższym przykładzie SEOgroup w wynikach wyszukiwania prezentowane jest zarówno w ramach reklamy, adresu strony z organicznych wyników, linku do profilu na Facebooku, a także wizytówki – Google Moja Firma.

Reasumując, kampanie reklamowe, czy obecność w social mediach, bezpośrednio nie wpływają na pozycjonowanie strony internetowej. Mogą natomiast stanowić nieodzowną pomoc, gdyż obecność jednocześnie w kilku kanałach, wpływa na naszą wiarygodność i widoczność, co koniec końców powinno przekładać się na skuteczność realizowanych działań oraz dotarcie do interesującej nas grupy potencjalnych Klientów.

Czy wyniki SEO pozostaną na zawsze?

Nie, bo konkurencja nie śpi, to najprostsze uzasadnienie.

Kiedy uda nam się po pewnym czasie, przy zachowaniu wcześniej omawianych działań oraz systematyczności, dostać na pierwszą stronę wyników wyszukiwania Google tj. TOP 10 na określoną frazę, to jak najbardziej możemy być zadowoleni. Powinno to proporcjonalnie przekładać się ilość wizyt na naszej witrynie, a dalej zbieranie interesujących nas leadów. By jednak nasza radość trwała jak najdłużej, powinniśmy kontynuować wcześniej prowadzone aktywności. Raz, aby ugruntować swoje miejsce, dwa aby z biegiem czasu je poprawić, dążąc do TOP1. To ze względu na konkurencję, gdyż aby pojawić się w czołówce musieliśmy kogoś wyprzedzić i zepchnąć na dalszą pozycję. Chcąc utrzymać ten dystans, należy podążać wcześniej obraną drogą, reagując przy tym także na ciągłe zmiany aktualizacji algorytmów Google, właściwe funkcjonowanie strony internetowej, oczekiwania użytkowników oraz wymagania rynku.

SEO czy reklama – co powinienem wybrać?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Większość stwierdzi zapewne, że oba rozwiązania zastosowane jednocześnie, to najlepszy wybór. Dużo zależy od branży, przyjętej strategii działania oraz czasu w jakim chcemy uzyskać efekty. Działania reklamowe z zasady powinny wcześniej przynieść nam pierwsze rezultaty. Niemniej wymagają one stałych, często i rosnących z racji na konkurencję, nakładów budżetowych. Szacuje się, że po upływie ok. 3 miesięcy, dzięki umiejętnemu prowadzeniu działań przez specjalistów, kampanie reklamowe powinny zgromadzić dostateczne grupy odbiorców i dane, pozwalające na tyle zoptymalizować działania, aby przynosiły one przychody większe od ponoszonych kosztów. Nie jest to jednak regułą, a zależy w pierwszej kolejności od branży, której dotyczą prezentowane reklamy.

SEO natomiast to nie wyścig na krótki dystans, tutaj liczy się cierpliwość, skrupulatność i systematyczność w działaniu. Czas osiągnięcia TOP 10 zależny jest od wielu czynników, w tym także konkurencyjności branży oraz słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. Specjaliści najczęściej okres dotarcia do pierwszej strony wyników wyszukiwania (TOP 10) szacują na co najmniej 12 miesięcy, choć w niektórych przypadkach, może być to kilka miesięcy lub nawet kilka lat. O czym należy pamiętać decydując się na SEO? O tym, że jeżeli działania będą prowadzone w sposób prawidłowy tzn. przede wszystkim strona będzie odpowiednio zoptymalizowana, dostosowana do wymogów algorytmów Google i użytkowników, a do tego wspierana solidnym link buildingiem, to prędzej czy później powinno to przynieść zamierzone efekty. Sam budżet także jest ważny, choć równie istotna jest odpowiednia metodyka działań.

Może spróbuję samemu? Będzie taniej i lepiej

Niestety nie jest to takie łatwe, jakby się mogło wydawać. Oprócz praktycznej wiedzy oraz umiejętności, wymaga bowiem dużo czasu, tak w przypadku działań reklamowych, jak i SEO. Nie wystarczy włączyć przycisk “promuj post” lub w domyślny sposób skonfigurować kampanię reklamową w sieci Google Ads. Takie postępowanie najczęściej kończy się fiaskiem tj. “przepaleniem” zainwestowanego budżetu. Jeżeli chodzi o SEO jest podobnie. Nieoceniona jest tutaj wiedza, tak z zakresu odpowiedniej optymalizacji strony internetowej (tutaj nie powinno się polegać tylko na udostępnionych w sieci narzędziach), czy choćby prawidłowego linkowania z jakościowymi witrynami.

Wyżej wymienione elementy są nam potrzebne właściwie na starcie. To też nie oznacza, że wystarczy iż specjalista raz ustawi nam kampanie, bądź też zoptymalizuje stronę, a dalej już będziemy tylko zbierać owoce. Pisząc wprost, to tak nie działa. Niezbędna jest bieżąca kontrola, nadzór, optymalizacja, a także prawidłowa ocena sytuacji i co za tym idzie aktualizacja przyjętej strategii. Ten proces zdecydowanie łatwiej przechodzi się przy współpracy ze specjalistami z zakresu performance marketingu i SEO. Oni wiedzą jak poruszać się po tym labiryncie, aby obrać jak najkrótszą i najlepszą drogę do sukcesu.

Podsumowanie

Jeżeli zdecydujemy się, że chcemy “zaistnieć” w Internecie, powinniśmy się do tego stosownie przygotować. Dobrze jest zapoznać się z podstawowymi pojęciami i definicjami dotyczącymi działań reklamowych, jak i SEO. Pozwoli to nam lepiej zrozumieć reguły oraz metody funkcjonowania w sieci. Kolejnym krokiem powinno być dostosowanie swoich oczekiwań, ze szczególnym uwzględnieniem czasu i efektów jakie chcemy osiągnąć, do rodzaju działań, które najbardziej odpowiadałyby naszym potrzebom. Oczywiście, powyższe kroki od razu nie zagwarantują nam sukcesu, niemniej w znacznej mierze ograniczą ryzyko podjęcia niewłaściwej decyzji. Na pewno warto próbować. Internet to taki bezkresny, globalny market, z którym należy odpowiednio się zapoznać, ustawić we właściwym miejscu i korzystać z jego dobrodziejstw.

5/5 - (8 votes)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *