Reklamy graficzne w Google Ads – formaty, wymiary, rozmiary [2023]

, ,

System Google Ads słowem stoi, ale nie mniej ważnym obszarem jest również grafika i kreacja. Google daje nam możliwość wykorzystywania różnych formatów graficznych w kilku wariantach – począwszy od sieci reklamowej Google Display Network, która wg badań dociera nawet do 90% użytkowników internetu na całym świecie przez kampanie reklamowe typu Google Discovery, które wykorzystują rozbudowany eko-system Google’a (YouTube, Gmail, karty Discover w smartfonach – blisko 3 mld potencjalnych odbiorców), aby docierać do użytkowników w odpowiednim czasie i miejscu. Żeby dotrzeć do użytkowników z przekazem w formie graficznej musimy wiedzieć jakie formaty są dla nas dostępne, aby przygotować odpowiednie kreacje.

Google Display Network – sieć reklamowa

Sieć reklamowa Google dociera do ponad 90% użytkowników internetu, ponieważ korzysta z wielu rozmaitych lokalizacji, w których internauci często spędzają swój czas. Korzystając z tej sieci możemy wyświetlić nasze reklamy graficzne osobom przeglądającym ulubione strony, oglądającym film na YouTube, sprawdzającym Gmaila lub korzystającym z urządzeń mobilnych i aplikacji. Ponadto, sieć reklamowa oferuje możliwość kierowania dopasowanych reklam w sposób kontekstowy co sprawia, że nasz przekaz reklamowy może trafić do użytkownika we właściwym miejscu i czasie.

Google Display Network - sieć reklamowa

Typy reklam w sieci reklamowej

  • elastyczne reklamy displayowe

Ten format reklam jest tworzony z elementów, które sami przygotujemy. Wystarczy wgrać swoje logo, zdjęcia (lub skorzystać z banku zdjęć, który jest dostępny w ramach systemu Google’a), dodać teksty reklamowe a systemy Google’a automatycznie poskładają z tych elementów różne warianty naszej reklamy dopasowane do miejsca, w którym będą wyświetlane a z czasem zoptymalizowane również pod kątem najskuteczniejszych kombinacji poszczególnych elementów.

  • przesłane reklamy graficzne

Ten format reklam daje nam pełną kontrolę nad tym, jak będą wyglądały nasze kreacje reklamowe. W tym przypadku sami przygotowujemy banery graficzne o określonych wymiarach, w odpowiednim formacie i o odpowiedniej wielkości.

W niektórych wypadkach możemy również skorzystać z opcji formatu reklamowego HTML5 – ten jednak wymaga przygotowania kreacji wg ścisłych wytycznych i najlepiej przy użyciu programu Google Web Designer oraz pewnych wymogów odnośnie samego konta reklamowego, które musi działać od co najmniej 90 dni, łączne wydatki od początku korzystania z systemu Google Ads muszą wynieść ponad 9.000 USD (czasem można zacząć, gdy wydatki przekroczą 1.000 USD), a także historia przestrzegania zasad i płatności na koncie nie budzą zastrzeżeń. W niektórych przypadkach to wszystko może stanowić pewną trudność, zaletą natomiast jest możliwość tworzenia dynamicznych, animowanych kreacji.

Obecnie w 2023 r. zdecydowaną większość ruchu (wyświetleń i kliknięć) generują elastyczne reklamy displayowe i to na nich polecamy się skupić najbardziej. Przesyłane reklamy graficzne mają charakter najczęściej statycznych banerów i mogą stanowić jedynie uzupełnienie działań prowadzonych w sieci reklamowej Google, natomiast nie należy spodziewać się, że wygenerują one więcej niż kilka procent z ogólnej puli wyświetleń i kliknięć. Ponadto przesyłane reklamy graficzne mają znacznie mniejsze możliwości w kwestii zdobywania zasięgu i wyświetlania się w różnych lokalizacjach a także nie posiadają wielu interaktywnych zalet elastycznych reklam displayowych.

Specyfikacja elastycznych reklam displayowych

  • obrazy
    • kwadratowy w proporcjach 1:1, musi mieć minimum 300 x 300 pikseli, jednak lepiej przygotować plik w większym rozmiarze; maksymalny rozmiar pliku to 5 MB, format pliku – JPG lub PNG
    • prostokątny w proporcjach 1,91:1, układ poziomy, minimalny rozmiar: 600 x 314; maksymalny rozmiar pliku to 5 MB, format pliku – JPG lub PNG
    • tekst na zdjęciach może zajmować najwyżej 20% powierzchni obrazu, zalecamy jednak stosować grafiki i zdjęcia bez tekstów reklamowych
  • logo (max. 5 różnych wariantów)
    • kwadratowe w proporcjach 1:1 o minimalnym rozmiarze 128 x 128 pikseli, ale zalecamy przygotowanie pliku o bokach powyżej 1.000 pikseli
    • prostokątne, orientacja pozioma, proporcje 4:1, rozmiar co najmniej 512 x 128 pikseli, ale zalecamy aby dłuższy bok miał ponad 1.000 pikseli
    • maksymalny rozmiar pliku w obu przypadkach to 5 MB
  • teksty
    • krótkie nagłówki – minimum 1, maksymalnie 5, maksymalnie 30 znaków
    • długi nagłówek – tylko 1, maksymalnie 90 znaków
    • teksty reklamowe – minimum 1, maksymalnie 5, maksymalnie 90 znaków
  • nazwa firmy

może to być nazwa Twojej firmy lub marki; maksymalnie 25 znaków; pamiętaj o prawidłowej pisowni i unikaniu niepotrzebnych znaków interpunkcyjnych (typu !)

  • wideo (opcjonalnie)

maksymalnie 5 klipów; najlepiej materiały o długości do 30s; wideo należy umieścić wcześniej na kanale na YouTube

Dynamiczne reklamy elastyczne z plikiem danych

Elastyczne reklamy displayowe pokazują swoje możliwości i potencjał również wówczas, gdy wykorzystujemy je w kampaniach remarketingowych, czyli takich które powracają z naszym przekazem reklamowym do użytkowników, którzy mieli już wcześniej kontakt z naszą stroną czy sklepem internetowym. W takiej sytuacji możemy stworzyć dynamiczne reklamy elastyczne z plikiem danych, które potrzebują tych wszystkich składników, o których wspomnieliśmy przed chwilą a dodatkowo łączą się z naszym feedem produktowym z Google Merchant Center i dzięki temu uzyskują dostęp do asortymentu np. naszego sklepu internetowego. W ten sposób będą się tworzyły automatycznie reklamy graficzne, które będą pokazywały użytkownikom konkretne produkty z ceną i zdjęciem, które widzieli już wcześniej w naszym sklepie internetowym, ale jeszcze ich nie kupili.

Specyfikacja animowanych i nieanimowanych reklam graficznych

Typy plików: PNG, JPG, GIF

Maksymalny rozmiar: 150 kB

Rozmiary (w pikselach):

Kwadratowe i prostokątne
200 x 200 Mały kwadrat
240 x 400 Pionowy prostokąt
250 x 250 Kwadrat
250 x 360 Potrójny szeroki ekran
300 x 250 Baner śródtekstowy
336 x 280 Duży prostokąt
580 x 400 Netboard
Wieżowce
120 x 600 Wieżowiec
160 x 600 Szeroki wieżowiec
300 x 600 Reklama na pół strony
300 x 1050 Pionowy
Długi baner
468 x 60 Baner
728 x 90 Długi baner
930 x 180 Górny baner
970 x 90 Powiększony długi baner
970 x 250 Billboard
980 x 120 Panorama
Na urządzenia mobilne
300 x 50 Baner na urządzenia mobilne
320 x 50 Baner na urządzenia mobilne
320 x 100 Duży baner na urządzenia mobilne
Rozmiary reklam dostępne regionalnie – Polska
750 x 100 Billboard PL
750 x 200 Podwójny billboard PL
750 x 300 Billboard potrójny PL

Na czerwono w tabeli zaznaczyliśmy te formaty reklam banerowych, które są najczęściej wykorzystywane i przygotowanie tych wariantów wystarcza, aby prezentować nasze reklamy w większości dostępnych lokalizacji sieci reklamowej. Ten zestaw 6 formatów (+ ewentualnie 3 dedykowane na rynek Polski) nazywamy tzw. planem minimum. Jest to istotna informacja, gdy trzeba zlecić przygotowanie prace grafikowi i chcemy zoptymalizować ilość pracy, która zostanie włożona w przygotowanie odpowiednich kreacji.

Animowane reklamy w formacie GIF:

  • czas trwania animacji nie może przekraczać 30 sekund
  • animacje mogą być zapętlone, ale po 30 sekundach ich wyświetlanie musi się zatrzymać
  • animowane reklamy GIF muszą wyświetlać się z prędkością mniejszą niż 5 klatek na sekundę

Formaty reklam w kampaniach typu Discovery

W kampaniach reklamowych typu Discovery możemy tworzyć reklamy z pojedynczymi obrazami lub tzw. karuzele, które składają się maksymalnie z 10 kart, z których każda może zawierać inną grafikę i tekst. Co do zasady reklamy w kampaniach typu Discovery składają się z następujących elementów:

  • nagłówek

stanowi pierwszy wiersz reklamy, może składać się maksymalnie z 40 znaków i można ich stworzyć maksymalnie 5

  • tekst reklamy

jest uzupełnieniem nagłówka, ma zachęcić do działania, może składać się maksymalnie z 90 znaków i tutaj również możesz ich stworzyć maksymalnie 5

  • obraz

można wykorzystać maksymalnie 20 obrazów w ramach jednej kreacji, grafiki muszą być w 3 wariantach:

  • proporcje 1:1, rozmiar minimalny 300 x 300 pikseli, zalecany 1.200 x 1.200, maksymalny rozmiar pliku 5 MB, preferowane formaty – JPG lub PNG
  • proporcje 1,91:1, rozmiar minimalny 600 x 314 pikseli, zalecany 1.200 x 628, maksymalny rozmiar pliku 5 MB, preferowane formaty – JPG lub PNG
  • proporcje 4:5, rozmiar minimalny 480 x 600 pikseli, zalecany 90 x 1.200, maksymalny rozmiar pliku 5 MB, preferowane formaty – JPG lub PNG
  • nazwa firmy

może się składać maksymalnie z 25 znaków i powinna możliwie najwierniej odpowiadać Twojej właściwej nazwie firmy lub marki, którą promujesz

  • logo

kwadratowe, powinno być w proporcjach 1:1, może być zaokrąglone w poglądzie i w niektórych wariantach reklam, zalecane wymiary to 1.200 × 1.200 pikseli, a minimalne – 128 × 128; najlepsze jest tło przezroczyste, o ile logo jest na nim wyśrodkowane; preferowany format – PNG, maksymalny rozmiar pliku to 5 MB

Formaty reklam w kampaniach typu Performance Max

Najnowszy typ kampanii reklamowych, które Google wprowadził do użytku w 2022 r. to kampanie typu Performance Max. Są to kampanie, które w największym stopniu korzystają z automatyki, uczenia maszynowego i rozwiązań opartych na algorytmach i sztucznej inteligencji. Mimo tych zaawansowanych rozwiązań nie są one w stanie same stworzyć wartościowych kreacji reklamowych, które pomogą realizować nasze cele biznesowe.

Celowo mówimy o wartościowych kreacjach, ponieważ kampanie typu Performance Max potrafią same generować zasoby reklamowe, jednak dotychczasowe doświadczenia pokazują, że zwykle są one niskiej jakości i charakteryzują się kiepską skutecznością. Dlatego warto samemu przygotować materiały z których następnie algorytmy Google’a będą w stanie stworzyć sensowne i wartościowe reklamy promujące nasz biznes. Kampanie typu Performance Max działają we wszystkich obszarach systemu reklamowego Google Ads, a zatem również w sieci reklamowej. Wymagania kampanii Performance Max względem zasobów potrzebnych do tworzenia reklam w sieci reklamowej są bardzo podobne do wymagań stawianych elastycznym reklamom displayowym, a zatem będą potrzebne:

  • obrazy poziome (proporcja boków 1,91:1, rozmiar 1200 x 628 pikseli, 3 szt.)
  • obrazy kwadratowe (proporcja boków 1:1, rozmiar 1200 x 1200 pikseli, 3 szt.)
  • obrazy pionowe (proporcja boków 4:5, rozmiar 960 x 1200 pikseli, 1 szt.)
  • logo (proporcja boków 1:1 i 1,91:1, rozmiar 1200 x 1200 i 1200 x 628 pikseli, łącznie max. 5 wariantów)
  • wideo (maksymalnie 5 szt.; filmy muszą mieć co najmniej 10s i również należy je wcześniej umieścić na YouTube; WAŻNE – jeśli nie dodamy własnych filmów Google po jakimś czasie wygeneruje automatycznie filmy z pozostałych materiałów, a te automatycznie stworzone kreacji jak do tej pory zwykle okazywały się niskiej jakości a nie mam możliwości zrezygnowania z nich, dlatego tak ważne jest, aby dostarczyć do systemy własne, wartościowe i atrakcyjne kreacje wideo)

Maksymalny rozmiar plików to 5 MB. Zalecane formaty to JPG lub PNG (polecamy PNG). We wszystkich przypadkach minimalna rozdzielczość to 300 pikseli jednego z boków zdjęcia / grafiki, jednak rekomendujemy, aby trzymać się jakości i wartości zalecanych a nie minimalnych. Warto również zadbać o to, aby ważne treści na zdjęciu / grafice umieścić w środkowych 80% obrazu (innymi słowy – żeby zachować drobny margines z każdej strony).

Filmy na potrzeby kampanii Performance Max warto tworzyć w dwóch wariantach formatów: poziomym i pionowym. Poziome to dłuższe kreacje (powyżej 10s) o proporcjach boków 9:16, natomiast kreacje w układzie pionowym (1:1) mogą być krótsze i wówczas będą się wyświetlały jako YouTube Shorts. To jest również generalna uwaga, o której warto pamiętać przy tworzeniu contentu graficznego i wideo, aby pamiętać o przygotowywaniu go w różnych formatach i układach tak, aby ostatecznie móc go wykorzystać w jak największej ilości lokalizacji.

3.6/5 - (120 ocen)
5 komentarzy:
  1. Anja
    Anja says:

    Świetny poradnik, tylko nie wiem dlaczego w sekcji „Specyfikacja elastycznych reklam displayowych” jest dwa razy bulletpoint opisujący logo – za każdym razem inaczej, z innymi wyamiarami.

    Odpowiedz
    • Jakub Grabowski
      Jakub Grabowski says:

      Dziękuję za czujność – to powtórzenie faktycznie nie było potrzebne :-) Już poprawiamy tekst. Pozdrawiam!

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *