Rekrutacja 2.0 – Profesjonalny profil na LinkedIn

logotyp LinkedIn

W dobie cyfryzacji, gdzie nawiązywanie znajomości, robienie zakupów, a nawet rozrywka, praca i edukacja zostały przeniesione do wirtualnego świata, nasze profile w Social Mediach są pewnego rodzaju wizytówkami. Nie ograniczamy się do posiadania jednego, czy dwóch kont – mamy ich przynajmniej parę. Profile na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, Twitterze, Snapchatcie czy kanał na YouTube to tylko te najbardziej znane i użytkowane przez nas przynajmniej parokrotnie w ciągu dnia. Badania pokazują, że przeciętny użytkownik spędza na swoich profilach w Social Media więcej czasu, niż na zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb, w tym jedzenia i picia!

Liczba internautów korzystających z poszczególnych urządzeń (w milionach) - maj 2018

Dlaczego LinkedIn?

Media społecznościowe są obecnie stałym elementem naszego życia, także zawodowego. W dzisiejszych czasach, gdy staramy się o prestiżową posadę, klasyczne CV sporządzone według szablonu zapamiętanego z zajęć szkolnych nie jest już wystarczające. Na tego typu potrzeby idealnie swoim profilem wpisał się LinkedIn, który zyskał miano portalu specjalizującego się w kontaktach zawodowo-biznesowych, a nawet znany jest w kręgach HR pod nazwą Rekrutacji 2.0. Jeśli więc zastanawiacie się, czy założyć tam swój profil albo uzupełnić ten, który macie, podpowiadamy – obowiązkowo!

Co takiego ma w sobie LinkedIn, że zyskał miano serwisu biznesowego? Przede wszystkim liczy się tu fakt, że w przeciągu paru ostatnich lat wyrósł on na giganta internetowej społeczności, zrzeszając w swoich szeregach miliony użytkowników. Tylko w tym serwisie, użytkownicy podają szczegółowo swoje dane osobowe dotyczące wykształcenia, doświadczenia zawodowego i zdobytych certyfikatów. To serwis, w którym rekruterzy poszukują idealnych kandydatów do pracy w swoich firmach. Aktualnie LinkedIn to portal nastawiony na profesjonalizm i wymianę doświadczenia oraz wiedzy zawodowej.

Profesjonalny wygląd profilu

Profil na LinkedIn należy odpowiednio uzupełnić i zmodyfikować, aby zawierał interesujące informacje dla przyszłego pracodawcy, współpracowników, a także potencjalnych klientów. Jest to pewnego rodzaju nasza wizytówka, przepustka do wymarzonej kariery zawodowej i kontaktów w branży. Należy więc zadbać o to, żeby był profesjonalny i rzetelny.

Zacznijmy więc od początku. Imię i nazwisko powinno być… imieniem i nazwiskiem! Tak jak w urzędowych dokumentach, jak i na wizytówkach, które wręczamy naszym klientom czy współpracownikom, nie należy tu umieszczać swoich pseudonimów, inicjałów czy zawodowych przezwisk. Nie jest to także miejsce na informacje, jakie zajmujemy stanowisko. Na tego typu adnotacje miejsce znajdziemy w zakładkach poniżej.

Opis to jedno z najważniejszych miejsc na naszym profilu, wielokrotnie jednak pozostawiany jako nieuzupełniony. To tu możemy się pochwalić swoim dorobkiem zawodowym. To jedno, kluczowe zdanie, podsumowujące nasze umiejętności i doświadczenie, które zainteresuje potencjalnego rekrutera, bądź partnera biznesowego. To, co tutaj znajdzie zainteresowany naszą kandydaturą pracodawca, może zaważyć na szali decyzji o zaproszeniu nas na spotkanie rekrutacyjne.

Jedną z istotniejszych kwestii jest także zdjęcie, które tak samo, jak w klasycznym CV, wymaga pewnych standardów.

Wiadomo, że istnieją branże, gdzie zdjęcie pod krawatem nie będzie wymagane, natomiast standardowo przyjmuje się kilka wytycznych, które taka biznesowa fotografia powinna spełniać. Zdjęcie powinno być dobrej jakości, wykonane w miarę profesjonalne – odpadają tu całkowicie zdjęcia z wakacji w stroju kąpielowym, czy bardzo popularne ostatnimi czasy selfie. Brak zdjęcia także nie wpływa dodatnio na ocenę naszego profilu, ponieważ dobra prezentacja wizualna sprawi, że konto będzie przede wszystkim wiarygodniejsze. Pamiętaj o tym, że dobre zdjęcie profilowe może tylko pomóc.

Screenshot z profilu LinkedIn Michała Heroka - prezesa SEOgroup Interactive SA.

Ważne informacje

Kolejną istotną rzeczą są kontakty, które LinkedIn pozwala nam dodawać za pomocą adresów e-mailowych. Czy warto zatem zapraszać wszystkich z naszej skrzynki pocztowej? Co prawda, im większa sieć kontaktów, tym lepiej, jednak nie należy przyjmować zaproszeń od nieznanych osób, ponieważ może to mieć różne konsekwencje zawodowe w przyszłości. Dodając kogoś do grona naszych branżowych znajomych na LinkedIn, w pewien sposób potwierdzamy, że rekomendujemy taką osobę.

Dość istotną sprawą jest także adres URL naszego profilu. LinkedIn ustawia go automatycznie, dodając w końcówce adresu szereg cyfr i liter. Bardziej profesjonalnie będzie wyglądało nasze konto, kiedy zmodyfikujemy jego nazwę za pomocą opcji edycji, zgodnie z naszym imieniem i nazwiskiem.

Podsumowanie, wykształcenie i doświadczenie zawodowe warto wypełnić dokładnie i szczegółowo. To, co umieścimy w tych zakładkach, ma wpływ na pozycjonowanie naszego profilu w serwisie. Warto streścić tu nasze doświadczenie zawodowe i umiejętności, które zdobyliśmy na przestrzeni lat. Można tu zamieścić także informację na temat naszych oczekiwań w stosunku do przyszłego miejsca pracy i planów na rozwój zawodowy. Warto dopisać tego typu informacje zwłaszcza w momencie poszukiwania nowego miejsca pracy, kiedy zaznaczamy opcję ‘Zainteresowanie karierą zawodową’ na aktywną. Zarówno w wykształceniu, jak i doświadczeniu ważna jest przejrzystość, zgodność z doświadczeniem zawodowym, a także jak w papierowym CV, chronologia naszej kariery zawodowej. Warto skupić się na opisie specyfiki zajmowanych stanowisk, które są bezpośrednio powiązane z naszą aktualną sytuacją zawodową. Jeżeli mamy odbyty za czasów studenckich ciekawy staż, którym warto się pochwalić, można go dodać do profilu, jednak nie ma sensu szczegółowo opisywać wykonywanych tam obowiązków, jeżeli nasz zawodowy profil aktualnie dotyczy zupełnie innej branży.

Bardzo ważną i uwiarygadniającą nasz profil zakładką są rekomendacje. Pozytywne wypowiedzi naszych obecnych i byłych współpracowników, na temat naszej osoby oraz umiejętności zawodowych są ogromnym bonusem, który podnosi prestiż naszego profilu.

LinkedIn

Profesjonalnie prowadzony profil powinien zawierać także parę publikacji w tematyce branżowej. Podkreśli to naszą wiedzę i umiejętności zawodowe. Jeżeli nie mieliśmy do tej pory możliwości publikowania artykułów czy też notatek branżowych, warto sięgnąć po dedykowane przez LinkedIn narzędzie do tego celu – LinkedIn Publisher. Daje on możliwość opracowania dłuższych wpisów w postaci artykułu blogowego, a następnie umieszczenia go na tablicy jako post z podlinkowanym artykułem.

Aktualizacja informacji i ciekawy content

Jednak nasz starannie uzupełniony profil na niewiele się zda, gdy nie będziemy go ciągle aktualizować. Nie tylko w momentach zmiany miejsca zatrudnienia, ale także, by nawiązywać zawodowe znajomości z konferencji i szkoleń oraz zdobywać ciekawe informacje branżowe. Warto publikować na swojej tablicy ciekawostki, nowo zdobyte umiejętności, czy unikatowe treści nawiązujące do wykonywanej przez nas pracy. Nie zapominajmy, że w Social Mediach, czyli także na LinkedInie, najważniejsza jest wzajemna komunikacja.

Podsumowując, tak jak kiedyś dobrze skonstruowane CV było naszą przepustką do świata kariery, tak w dzisiejszych czasach należy pamiętać o tym, że rekruterzy na pewno po zapoznaniu się z przesłanym drogą e-mail dokumentem, sprawdzą nas także w sieci. I tylko od nas zależy, w jaki sposób zobaczy nas przyszły szef i współpracownicy.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *