Pozycjonowanie sklepu internetowego [SEO]

Zgodnie z danymi Krajowego Rejestru Sądowego – w Polsce jesienią 2021 roku zarejestrowanych było ponad 51 tysięcy sklepów internetowych! Tak ogromna liczba podmiotów działających w sektorze e-commerce oznacza tylko jedno – wielką konkurencję i trudność dotarcia do nowych klientów. Dziś atrakcyjność asortymentu sklepu czy niskie ceny to za mało, by odnieść sukces. Liczy się przede wszystkim widoczność w sieci, a tę zagwarantować nam może sprawnie realizowana strategia pozycjonowania sklepu internetowego.

Czym jest e-commerce?

E-commerce to – najprościej mówiąc – handel elektroniczny, w którym wszystkie procesy (lub ich większość) zachodzą za pośrednictwem Internetu. Od początku XXI wieku obserwuje się wyraźny rozwój tego typu działalności, co stanowi bezpośrednią odpowiedź na potrzeby współczesnych konsumentów.

Handel elektroniczny wykorzystuje najróżniejsze strategie marketingowe, natomiast sam może przyjmować formę sklepu internetowego, portalu ogłoszeniowego czy innej platformy, która pozwala dokonywać zakupów online. Na działalność w tej postaci decydują się także marki działające stacjonarnie, które chcą dotrzeć do większej liczby klientów.

Prowadzenie działalności e-commerce ma wiele zalet, które dostrzegalne są zarówno z perspektywy klientów, jak i właścicieli biznesów.

Do korzyści dla pierwszej grupy zaliczyć można między innymi:

  • możliwość zapoznania się z produktami i usługami z dowolnego miejsca na świecie i w dowolnym czasie,
  • oszczędność czasu oraz najczęściej również pieniędzy,
  • większy wybór towaru,
  • ułatwiony kontakt ze sprzedawcami.

Plusy handlu internetowego dla sprzedawców to na przykład:

  • zmniejszenie wydatków związanych z zatrudnianiem pracowników oraz wynajmowaniem obiektów biurowych czy magazynowych,
  • możliwość oferowania większej liczby produktów,
  • uproszczenie sposobu komunikacji z klientami,
  • budowanie widoczności i reputacji marki,
  • możliwość dotarcia do szerszego grona klientów.

Obecnie trudno jest sobie wyobrazić działalność e-commerce, która nie jest wspierana przez działania SEO. Dotyczy to przede wszystkim branż, które cechują się sporą konkurencyjnością.

Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarce?

Pozycjonowanie sklepu internetowego to nic innego, jak prowadzenie różnorodnych działań, których celem ma być umiejscowienie odnośnika do sklepu na jak najwyższej lokacie wyników wyszukiwania.

Jak wiemy – wyszukiwarki takie jak Google to pierwsze narzędzia, z których korzystamy, gdy chcemy uzyskać odpowiedzi na nasze pytania, sprawdzić prognozę pogody, zdobyć informacje na interesujące nas tematy czy też kupić konkretne produkty online.

Z punktu widzenia właścicieli sklepów internetowych wyszukiwarki internetowe to jeden z głównych kanałów dotarcia do klientów – przecież codziennie korzystają z nich miliony użytkowników. Jest on jednak skuteczny tylko wtedy, gdy sklep internetowy pojawia się w wynikach wyszukiwania wysoko – przede wszystkim na pierwszej stronie. Nie jest tajemnicą, że miażdżąca większość użytkowników wyszukiwarek wybiera właśnie te najwyżej sytuowane sklepy internetowe, kierując się zarówno chęcią zaoszczędzenia czasu, jak i przeświadczeniem, że strony pojawiające się najwyżej są najbardziej zaufane, posiadają najszerszą gamę interesujących ich produktów i cieszą się popularnością wśród innych klientów.

Skontaktuj się z nami – wykonamy dla Ciebie analizę SEO. To pierwszy etap dla prowadzenia skutecznego pozycjonowania sklepu internetowego.

Wachlarz działań składających się na ogólne pojęcie pozycjonowania sklepu internetowego jest szeroki i dzieli się na aktywności on-site i off-site. A zaliczyć do niego możemy między innymi:

  • audyt witryny sklepu internetowego pod kątem SEO i UX – a więc zbadanie aktualnej pozycji sklepu internetowego, jego kondycji technicznej, dostosowania interfejsu do potrzeb użytkowników czy też atrakcyjności treści – tak dla odbiorców, jak i dla wyszukiwarek,
  • optymalizację techniczną sklepu – a więc szereg prac mających na celu lepsze dostosowanie witryny sklepu internetowego do wymagań wyszukiwarek, takich jak: dopracowanie warstwy technicznej sklepu, stworzenie przyjaznych treści, zastosowanie fraz kluczowych, utworzenie podstron dla poszczególnych kategorii produktowych sklepu, wygenerowanie mapy strony, walidacja kodu strony, zastosowanie linkowania wewnętrznego czy zoptymalizowanie adresów URL i meta tagów,
  • skuteczny link building – czyli pozyskiwanie atrakcyjnych linków prowadzących do sklepu z innych, wartościowych stron internetowych za pomocą Content Marketingu,
  • rozbudowywanie witryny sklepu – a więc tworzenie nowych treści, podstron, prowadzenie branżowego bloga, itp.,
  • oraz regularne działania analityczne, dzięki którym możliwe jest kontrolowanie wyników pozycjonowania oraz projektowanie nowych strategii czy reprojektowanie strategii już podjętych.

Na pozycjonowanie sklepów internetowych właściciele decydują się z różnych powodów i w różnych momentach ich istnienia. Działania prowadzone są zarówno dla sklepów internetowych funkcjonujących od lat, jednak mających aspirację do uzyskiwania lepszych wyników (a nawet stania się liderem swojej branży), jak i dla sklepów nowych, które właściciele chcieliby skutecznie rozpromować i zbudować solidną markę od podstaw. Korzyści, jakie przyniesie pozycjonowanie sklepu internetowego, są jednak znacznie liczniejsze.

Korzyści z pozycjonowanie sklepu internetowego

Wraz z przeniesieniem wielu biznesów do Internetu – w tym sklepów do formuły e-commerce, wzrosło zapotrzebowanie na usługi jakim jest pozycjonowanie sklepów internetowych. Skuteczna strategia może przynieść wiele korzyści. Warto pamiętać, że zwiększenie obrotów sklepu jest celem samym w sobie, obok którego współistnieją jeszcze profity dodatkowe.

Do najważniejszych korzyści, jakie niesie prawidłowe pozycjonowanie sklepu internetowego, zaliczyć możemy:

  • pojawienie się w TOP wyników wyszukiwania – a więc w czołówce najlepszych graczy, co może równać się dużemu prestiżowi dla sklepu – warto jednak pamiętać, że osiągnięcie szczytowych pozycji nie zawsze się udaje z uwagi na wielką konkurencję,
  • zwiększenie liczby odwiedzin w sklepie internetowym – co oznacza również zwiększenie liczby dokonywanych transakcji,
  • zwiększenie rozpoznawalności sklepu internetowego – jego nazwa utrwala się użytkownikom wyszukiwarki, dzięki czemu istnieje większe prawdopodobieństwo, że do niego wrócą,
  • rozpoznawalność marki napędza inne gałęzie naszej obecności w sieci i kanały marketingowe sklepu – bardzo często potencjalni klienci po zobaczeniu sklepu w wynikach wyszukiwania sprawdzają inne ślady jego obecności w sieci – odwiedzają social media, zapisują się do newsletterów oraz rozmawiają o marce z rodziną i znajomymi,
  • optymalizacja współczynnika konwersji sklepu internetowego – co ma kluczowe znaczenie dla wyników sprzedażowych marki,
  • zwiększenie atrakcyjności sklepu internetowego – nie tylko pod kątem pozycji w wyszukiwarce Google, ale również pod kątem UX i treści, które docierają do klientów,
  • zwiększenie zaufania do marki wśród użytkowników – panuje przeświadczenie, że sklepy pojawiające się najwyżej odznaczają się największym zaufaniem klientów,
  • i co najważniejsze (i stanowiące główny cel pozycjonowania) – zwiększenie przychodów sklepu internetowego.

Słowa kluczowe dla e-commerce

Słowa kluczowe (lub też frazy kluczowe) to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania sklepów internetowych. To między innymi na nich buduje się całą strategię działań – zarówno tych związanych z optymalizacją SEO witryny sklepu, jak i z link buildingiem. Są one jednocześnie punktem wyjścia dla rozpoczęcia prac, jak i ich celem samym w sobie.

Słowa kluczowe to – najprościej rzecz ujmując – wyrażenia, za pomocą których chcielibyśmy, aby można było odnaleźć sklep internetowy w wyszukiwarce Google. Podstawowe słowa kluczowe wskazywane są przez właścicieli sklepów. Oni dobrze wiedzą, w jakich sferach konkurencji funkcjonują i jakie produkty chcieliby promować w wyszukiwarce Google. Ostateczne listy słów kluczowych, na których pracują agencje marketingowe, są jednak znacznie dłuższe. Wiąże się to z pracą specjalistów, którzy za pomocą profesjonalnych narzędzi analitycznych (np. Senuto lub Semstorm) tworzą zestawy fraz, dzięki którym możliwe będzie skuteczniejsze budowanie pozycji sklepu w wyszukiwarce Google.

Słowa kluczowe wykorzystywane są w dwóch głównych kanałach działań – podczas optymalizacji SEO witryny sklepu, jak i podczas tworzenia treści Content Marketingowych, które służyć będą link buildingowi.

W przypadku optymalizacji SEO strony słowa kluczowe znajdą swoje zastosowanie w opisach kategorii, podkategorii i produktów, a także w artykułach blogowych (jeśli dany sklep internetowy prowadzi branżowego bloga). Bardzo istotne jest, by słowa kluczowe występowały w naturalnych proporcjach wobec całego tekstu. By utrzymały swoją moc, warto również pilnować ich oryginalnej formy gramatycznej. Dobrą praktyką jest także stosowne i uzasadnione pogrubianie fraz kluczowych. Te zabiegi połączone z wartościową treścią mocno przyczynią się do uatrakcyjnienia witryny w „oczach” wyszukiwarek oraz użytkowników.

W przypadku działań Content Marketingowych również warto stosować się do powyższych zasad. Ponadto – w obu przypadkach istotne będzie stosowanie słów kluczowych w tytułach, śródtytułach i nagłówkach, których obecność w artykułach jest mocno wskazana.

Słowa kluczowe możemy podzielić na kilka typów. Główne rozgraniczenie będzie dotyczyło ich długości. Mamy więc:

  • short-tail – a więc „krótkie ogony” – składają się na nie frazy zbudowane z 1-2 słów. Dotyczą one ogólniejszych pojęć, przez co trudniej za ich pomocą wybić sklep internetowy ku górze (największy sukces w stosowaniu short-tail odnoszą najwięksi gracze). Przykładem fraz typu short-tail może być fraza „damskie spodnie”,
  • long-tail – czyli „długie ogony” – będą się składały z większej liczby słów, przez co precyzyjniej określać będą to, czego szukają użytkownicy. Jak można się spodziewać – szczegółowe określenia będą generowały większe prawdopodobieństwo odwiedzin witryny sklepu. Przykładem long-taila może być fraza „szare damskie spodnie w kratę”.

Źródło: semrush.com

Istnieją jeszcze inne typologie słów kluczowych. I tak istnieją słowa kluczowe związane z lokalizacją (np. „gabinet weterynaryjny gdańsk wrzeszcz”), związane z konkretną marką (np. „spodnie do biegania adidas”), czy też związane z konkretną branżą i wykorzystujące nomenklaturę specjalistyczną (np. „maszyny fleksograficzne EFS”). Ich użycie powinno być uzasadnione i zawarte w obranej strategii.

Skontaktuj się z nami – wykonamy dla Ciebie analizę SEO. To pierwszy etap dla prowadzenia skutecznego pozycjonowania sklepu internetowego.

Optymalizacja techniczna sklepu internetowego

Jak już zostało wspomniane – jednym z głównych obszarów, jakimi zajmuje się SEO – jest optymalizacja techniczna związana z poprawnością danej witryny względem SEO. Zanim jednak do niej dojdzie, specjaliści SEO przeprowadzają audyt strony, by mieć jak najszerszy obraz jej kondycji.

W tego typu audycie bada się między innymi aktualną widoczność witryny w wyszukiwarkach, kondycję strukturalną strony, obecność linkowania wewnętrznego i zewnętrznego, dobór i zastosowanie słów kluczowych, poprawność indeksowania strony, szybkość ładowania witryny oraz jej użyteczność pod kątem UX, obecność SSL, unikatowość treści, a ponadto przeprowadza się analizę konkurencji sklepu.

Po uzyskaniu raportu z audytu można przystąpić do stworzenia strategii pozycjonowania oraz przejść do optymalizacji technicznej sklepu.

Optymalizacja SEO zawiera się w działaniach on-site, czyli tych przeprowadzanych w obrębie witryny sklepu internetowego. Składają się na nią kwestie takie jak:

  • TAGI – w których skład wchodzą tytuły (<title>) oraz meta-opisy (<description>. Są to krótkie wizytówki naszej witryny, które pojawiają się w wynikach wyszukiwarek przy odsyłaczu do naszego sklepu i jego podstron. Tagi powinny być krótkie, lecz treściwe i zachęcające do odwiedzenia strony. Warto stosować w nich słowa kluczowe – oczywiście w naturalny, uzasadniony gramatycznie i merytorycznie sposób,
  • ADRESY URL – należy sprawdzić, czy są poprawne i dobrze opisują to, co reprezentują. Przypadkowe ciągi liter i cyfr nie są dobrą wizytówką strony,
  • TYTUŁY I NAGŁÓWKI – bardzo ważne jest, by w tekstach publikowanych na stronach sklepu (niezależnie, czy są to opisy czy artykuły blogowe), występowały tytuły i nagłówki (H1, H2, H3, i tak dalej…). Dobrze jest zamieścić w nich słowa kluczowe. Obecność kondygnacji tekstu dzielonych tytułami i nagłówkami jest dobrze postrzegana przez roboty wyszukiwarek,
  • LINKOWANIE WEWNĘTRZNE – to nic innego jak sieć linków działających wewnątrz witryny sklepu, które będą odsyłały do różnych jej lokalizacji. Przykładowo – linkowanie wewnętrzne używane jest w artykułach poradnikowych, z których bezpośrednio możemy odsyłać czytelnika do kategorii produktowych lub konkretnych produktów, które chcemy sprzedać. Linkowanie wewnętrzne jest istotne nie tylko w kontekście prawidłowego procesu pozycjonowania, ale również w kontekście dobrze rozwiniętej infrastruktury UX witryny,
  • KATEGORIE I PODKATEGORIE – ich obecność to sygnał dla wyszukiwarek, że witryna sklepu jest przemyślana, uporządkowana i intuicyjna dla użytkownika, co będzie skutkowało przychylnym podejściem robotów wyszukiwarek,
  • SŁOWA KLUCZOWE – ich użycie jest wręcz obligatoryjne w działaniach optymalizacyjnych. Słowa kluczowe umieszcza się zarówno w tytułach, meta tagach, opisach produktów i kategorii, adresach URL oraz wszelkich treściach pojawiających się na stronie (np. w artykułach blogowych). Naturalnie występujące słowa kluczowe będą działały jak magnes na frazy wpisywane w oknie wyszukiwarki,
  • GRAFIKI I ZDJĘCIA – również powinny być dobrze zoptymalizowane. Opisy, a nawet nazwy plików wgrywanych na platformę sklepu, powinny być starannie przygotowane i zawierać frazy kluczowe.

Choć optymalizacja techniczna sklepów internetowych przeprowadzana jest jednorazowo na podstawie uzyskanego audytu, ważna jest regularna analiza witryny, która może wskazać potencjalnie pojawiające się błędy oraz wyznaczyć nowe kierunki działań, które będą miały pozytywny wpływ na cały proces pozycjonowania strony w przyszłości.

Jak wygląda proces pozycjonowania sklepu?

Skuteczny proces pozycjonowania sklepu internetowego jest długi i złożony, a rozpoczyna się już w momencie podjęcia decyzji przez właściciela sklepu o współpracy z agencją marketingową w tym zakresie.

W początkowej fazie procesu kluczowy jest rzetelny i szczegółowy briefing, a więc wyartykułowanie wszystkich celów, planów i informacji ważnych z punktu widzenia właściciela biznesu. Profesjonalny brief – przyjmujący najczęściej formę dokumentu uzupełnianego przez właściciela sklepu internetowego – powinien zawierać takie dane jak na przykład: upragnione cele biznesowe sklepu związane z pozycją w wyszukiwarce Google (np. zwiększenie liczby odwiedzin na stronie czy zwiększenie sprzedaży danego produktu), specyfikę branży, w której działa sklep, wskazanie głównych konkurentów marki, a także wstępną listę fraz kluczowych, na które chcemy wypozycjonować witrynę. Briefing przeprowadzają najczęściej Account Managerowie.

Po uzyskaniu wszystkich informacji, specjaliści SEO przeprowadzają audyt witryny sklepu, by poznać jego aktualną sytuację – zarówno tę związaną z kondycją i widocznością sklepu w wyszukiwarkach, jak i z wewnętrznym działaniem platformy e-commerce. Na podstawie raportu z audytu będą w stanie przygotować strategię działania, która w określonej perspektywie czasu powinna przynieść założone efekty, a także sporządzają pełną listę słów kluczowych wykorzystywanych w wielu aspektach prac pozycjonujących.

W strategii pozycjonowania odnajdziemy działania różnego rodzaju. Możemy podzielić je na działania zachodzące na stronie sklepu (on-site) oraz poza nią (off-site). W tym momencie do gry wchodzą również inni specjaliści – tacy jak programiści (których zadaniem będzie optymalizacja witryny od strony technicznej) oraz copywriterzy (którzy będą odpowiedzialni za korektę lub stworzenie od podstaw wszelkich treści wymaganych zarówno podczas optymalizacji SEO sklepu, jak i działań link buildingowych).

Optymalizacja SEO sklepu – jako następny krok w procesie pozycjonowania sklepu internetowego – przebiegała będzie kilkuetapowo i wielotorowo. Składać się będą na nią takie aktywności jak dostosowanie metatagów, uporządkowanie kategorii i podkategorii sklepu, edycja warstwy HTML, dostosowanie protokołu sieciowego SSL, aktywacja narzędzi takich jak Google Search Console, wygenerowanie mapy strony, przystosowanie adresów URL, czy stworzenie treści na potrzeby opisów kategorii i produktów zamieszczonych w sklepie. Przyjęta strategia optymalizacji powinna być kontynuowana i regularnie monitorowana.

Kiedy już sklep internetowy zostanie zoptymalizowany pod kątem SEO, przychodzi czas na rozszerzenie działań o skuteczny link building. Istotna jest tu dobra współpraca pomiędzy specjalistami SEO i Content Writerami. Pierwsi będą odpowiedzialni za prawidłowe pozyskiwanie wartościowych linków z mocnych witryn internetowych oraz za kontrolowanie wyników przekierowań. Drudzy – za tworzenie wartościowych treści (np. w formie artykułów), w których zawarte będą ustalone wcześniej słowa kluczowe. Działania z zakresu link buildingu powinny być prowadzone regularnie – najlepiej w cyklu comiesięcznym. Wówczas możliwe jest systematyczne gromadzenie linków i tym samym wzmacnianie pozycji sklepu w wyszukiwarce Google.

Poza działaniami off-site, do których link building należy, dobrze jest skupić się również na pracach on-site, a więc tych przeprowadzanych wewnątrz witryny sklepu. Zawierają się one głównie w kreowaniu dobrych jakościowo treści i linkowaniu wewnętrznym. Content zawarty w opisach kategorii produktowych oraz opisach produktów będzie dobrze widziany zarówno z perspektywy pozycjonowania, jak i UX. Warto pamiętać, że jego główne cele są dwa – wzmocnić pozycję sklepu w wyszukiwarce Google oraz zachęcić odwiedzających witrynę do dokonania zakupu. Dobrym sposobem rozbudowywania sklepu internetowego jest ponadto prowadzenie bloga. Choć nie wszyscy się na to decydują, artykuły blogowe okazują się być bardzo przydatne – stanowią bowiem idealną przestrzeń do tego, by stosować linkowanie wewnętrzne i używać fraz kluczowych.

Proces pozycjonowania nie ma jednak określonego punktu końcowego. Aby był skuteczny cały czas, powinien być prowadzony nieustannie i regularnie monitorowany celem sprawdzenia aktualnych wyników, poprawy pojawiających się potencjalnych błędów i tworzenia kolejnych strategii z uwzględnieniem zmieniających się współczynników. Warto pamiętać, że proces pozycjonowania sklepu internetowego angażuje specjalistów różnych dziedzin. Czuwają nad nim Account Managerowie, specjaliści SEO, copywriterzy, a nawet programiści!

Podsumowują cały proces wygląda następująco:

1. Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania pozycjonowania sklepów internetowych, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2. Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z pozycjonowaniem sklepów.

3. Estymacja

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

4. Techniczne SEO

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

5. Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji.

6. UX + CRO

W ramach usługi pozycjonowania sklepów internetowych zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym ich etapie procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

7. Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

8. Bieżąca Analiza Danych

W usłudze pozycjonowania sklepów internetowych poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

9. Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® jest wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większy niż w przypadku „zwykłego SEO”.

Skontaktuj się z nami – wykonamy dla Ciebie analizę SEO. To pierwszy etap dla prowadzenia skutecznego pozycjonowania sklepu internetowego.

Link building dla sklepu internetowego – CM

Optymalizacja sklepu internetowego pod kątem SEO jest przykładem działań on-site. W procesie pozycjonowania sklepu internetowego istotne są jednak również działania off-site, a więc takie, które przeprowadzane są poza stroną, lecz mają na nią i jej kondycję ogromny wpływ.

Najważniejszym z tych działań jest link building – a więc pozyskiwanie linków pochodzących z innych stron internetowych. Link building przeprowadza się za pomocą Content Marketingu – a więc zaawansowanego rodzaju marketingu treści. Przykładem produktów Content Marketingowych są różnego typu artykuły – zarówno w formach lekkich, poradnikowych, jak i bardziej specjalistycznych, a nawet sprzedażowych, opiniotwórczych i perswazyjnych.

Link building jest jednak link buildingowi nierówny. Warto pamiętać, że nie każde działanie w tym zakresie przyniesie nam wyczekiwane korzyści. Przygotowując skuteczną strategię Content Marketingową, trzeba wziąć pod uwagę różne czynniki i odpowiednio dopasować je do sytuacji – tak, by uzyskać jak najbardziej wartościowe linki.

Czynniki te to przede wszystkim:

  • siła strony linkującej – należy pamiętać, że witryny mocne, z długą historią, bogatymi treściami, dużą liczbą użytkowników i pozytywnym ratingiem w wyszukiwarkach będą dostarczały nam o wiele lepsze jakościowo linkowanie. Działa to trochę jak rekomendacja dla robotów wyszukiwarek – w momencie, gdy silna witryna odsyła odbiorców do naszego sklepu, jest to znak, że warto umieszczać ją wyżej w wynikach wyszukiwania,
  • jakość contentu – a więc jego unikatowość, merytoryczność i poprawność pod względem językowym. Roboty wyszukiwarek gorzej oceniają treści zduplikowane i nieatrakcyjne, warto więc inwestować w rozwinięte treści dobrej jakości. Artykuły nie powinny być zbyt krótkie. Należy również dbać o to, by pojawiały się w nich tytuły i nagłówki. Istotną kwestię stanowią natomiast słowa kluczowe, które powinny występować w sposób przemyślany i nieprzesadzony,
  • poprawne linkowanie – powinno odbywać się w zgodzie z dobrymi praktykami, które wysoko stawiają tak zwane wartościowe linki dofollow. Zamieszczając link w artykule, należy pamiętać, by zrobić to w sposób jak najbardziej naturalny. Nie należy również przesadzać z ilością linków w jednym tekście. Taka praktyka może bowiem spotkać się z odrzuceniem przez filtry robotów wyszukiwarek.

Odpowiedzialnie i racjonalnie prowadzony link building, poparty strategią pozycjonowania, może przynieść witrynie wiele korzyści, przyczyniając się do awansowania sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania.

CMSy sklepów

Nie bez znaczenia w kontekście pozycji witryny sklepu internetowego w wyszukiwarkach pozostaje rodzaj CMS używanego przez administratora sklepu.

CMS – czyli Content Management System – to system-platforma, za pomocą którego możliwe jest zarządzanie całą infrastrukturą sklepu internetowego. CMS stanowi swojego rodzaju panel sterowania całym sklepem. Za jego pomocą możemy między innymi dodawać nowe treści na stronę sklepu, zamieszczać w nim produkty, kontrolować proces zakupowy, stosować linkowanie wewnętrzne i wiele więcej.

Wybór CMS dla sklepu internetowego nie powinien być przypadkowy i podyktowany jedynie warunkami finansowymi. Komfort korzystania z systemu oraz to, czy jest on przychylny działaniom SEO i pozycjonowania to kluczowe parametry, które należy brać pod uwagę.

Przykładowe CMSy ecommerce:

  • Woocommerce (rozszerzenie do WordPress)
  • Magento
  • Prestashop
  • Shoper
  • Shopify
  • IAI Shop
  • SOTE

Gdy mówimy o CMS w kontekście działań SEO, chodzi przede wszystkim o to, czy wybrany system daje nam możliwość nieograniczonej optymalizacji witryn sklepu. Niestety, niektóre CMS-y są trudne w obsłudze i mało intuicyjne. Dodatkowo – mogą wymagać od nas specjalnych nakładów finansowych, gdy będziemy chcieli wprowadzać różnego rodzaju zmiany. Przyjazny system nie będzie wymagał od nas specjalistycznej wiedzy z zakresu optymalizacji czy HTML, a modyfikacje treści, układu strony czy meta tagów przeprowadzimy bez problemów.

Dobrze jest zwrócić uwagę również na kwestię bezpieczeństwa, jakie gwarantuje wybrany system CMS. Obecność certyfikatu SSL, odpowiadającego za bezpieczeństwo danych, jest również pozytywnie postrzegany przez roboty wyszukiwarek.

Wśród wszystkich dostępnych CMS-ów warto przyjrzeć się bliżej najpopularniejszym – takim jak: Shopify, Magento, WooCommerce, PrestaShop czy BigCommerce.

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Z pewnością mogą zawieść się ci, którzy topowych wyników oczekiwaliby po kilku tygodniach pracy. Niestety, proces pozycjonowania trwa stosunkowo długo, a jego efekty i ostateczny czas ich uzyskiwania zależą od wielu czynników, takich jak:

  • stan witryny sklepu przed rozpoczęciem działań – jeśli witryna ma długą historię, audyt wypadł całkiem dobrze, a sklep nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania bardzo nisko, bardzo możliwe jest, że postawione cele uda się zrealizować szybciej,
  • potrzeba optymalizacji technicznej sklepu – a więc to, czy przed przejściem do link buildingu będzie trzeba dokonać całkowitej optymalizacji sklepu, czy też wystarczą małe zmiany i usprawnienia,
  • branża, w jakiej działa sklep – niektóre branże są trudniejsze w kontekście pozycjonowania, ponieważ są powszechniejsze. Jedną z trudniejszych branż do pozycjonowania jest branża odzieżowa,
  • wielkość konkurencji – co wynika z samej idei pozycjonowania, które służy prześcignięciu konkurentów w wynikach wyszukiwania,
  • nakłady finansowe – od nich zależeć będzie intensywność działań takich jak chociażby publikowanie artykułów z zewnętrznym linkowaniem.

To, z jaką agencją marketingową sklep internetowy podejmie współpracę, z pewnością ma znaczenie w kontekście czasu i skuteczności działań. Nie należy jednak wymagać nawet od najlepszej agencji wyników natychmiastowych. Efekty pozycjonowania są wynikiem długiej, wielomiesięcznej (a czasami nawet wieloletniej) pracy. Trzeba przy tym pamiętać, że konkurencja działa w tym samym czasie.

Co istotne – raz uzyskane wyniki pozycjonowania nie pozostaną z witryną na zawsze. Pozycjonowanie sklepów internetowych to proces długotrwały i nieustający. Jeśli chcemy utrzymać efekty – nie powinniśmy z niego rezygnować.

Skontaktuj się z nami – wykonamy dla Ciebie analizę SEO. To pierwszy etap dla prowadzenia skutecznego pozycjonowania sklepu internetowego.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego – cennik?

Ceny pozycjonowania sklepu internetowego wahają się. Ich wysokość zależy od indywidualnych cenników agencji, ale również od umiejętności racjonalnego gospodarowania budżetem przez agencje. Poza tym – istotny jest również okres, na jaki zdecydujemy się wykupić pakiet usług pozycjonowania. Nie bez znaczenia pozostaje także rodzaj i wielkość biznesu, jakie reprezentuje klient agencji. Tak zwanemu dużemu e-commercowi towarzyszą duże wysiłki i spore wyzwania, które z pewnością przełożą się na to ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego.

Dziś podaje się, że miesięczna cena za pozycjonowanie sklepu internetowego wynosi średnio kilka tysięcy złotych. Niektórzy właściciele sklepów mogą płacić 3.000 złotych, podczas gdy inni – chociażby i 12.000.

Dobrym sposobem na oszczędność jest przeglądanie ofert pakietowych, które wiele agencji posiada. Mowa o pakietach marketingowych łączących w sobie różne usługi z zakresu marketingu internetowego – takie jak pozycjonowanie, SEO, obsługę social mediów czy kampanie Google Ads. Wówczas można liczyć na atrakcyjniejsze ceny niż w przypadku wykupowania usług oddzielnie.

FAQ – najczęstsze pytania

Czy da się pozycjonować sklep internetowy samodzielnie?

Teoretycznie tak. Jednak by to zrobić, należy posiadać wiedzę z zakresu SEO i pozycjonowania, mieć dostęp do specjalistycznych narzędzi analitycznych, umieć tworzyć jakościowy content i… mieć dużo czasu oraz cierpliwości.

Żeby mieć pewność efektów, lepiej jest powierzyć to zadanie profesjonalnej agencji marketingowej.

Czy tzw. „buzz marketing” to dobry sposób na pozycjonowanie sklepu internetowego?

Swojego czasu buzz marketing był jedną z najczęściej stosowanych form wsparcia działań link buildingowych. Choć wciąż się go z powodzeniem stosuje, bywa, że roboty wyszukiwarek nie patrzą przychylnie na linki z niego pochodzące – głównie wtedy, gdy posty tworzone są nierozsądnie, przypominając działania spamowe. Buzz marketing stanowi nadal dobry sposób budowania świadomości i reputacji marki w sieci, co z kolei może pośrednio wpłynąć na licznik odwiedzin sklepu i zwiększyć jego popularność, co da pozytywny znak robotom wyszukiwarek.

Czy treści na stronie powinny być obszerne, czy może krótkie i zwarte?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Niektóre tematy pozwalają się rozwinąć bardzo szeroko, dając możliwość stworzenia obszernego artykułu, inne – wręcz przeciwnie. Tworząc długie teksty, warto jednak pamiętać o ich prawidłowej segmentacji – podziale na akapity, stosowaniu nagłówków i tytułów. Warto zwrócić uwagę również na to, że dłuższe treści dają nam większe możliwości wplatania słów kluczowych.

Czy można pozycjonować sklep na konkretną lokalizację?

Oczywiście. Pozycjonowanie sklepów internetowych i innego rodzaju biznesów lokalnych, które skierowane są do konkretnego klienta, jest możliwe. W tym celu stosuje się bardziej skoncentrowane frazy kluczowe, w których pojawiają się lokalizacje, na których nam zależy. Warto wiedzieć, że pozycjonowanie lokalne często jest o wiele łatwiejsze niż ogólne. W przypadku sklepów internetowych, których corem działania jest sprzedaż wysyłkowa, rzadko stosuje się jednak pozycjonowanie lokalne.

Jakie szanse na dobrą pozycję w wyszukiwarce ma nowo założony sklep internetowy?

To zależy. Z pewnością nowe witryny trudniej będzie wyciągnąć na wyższe lokaty wyników wyszukiwania. Nie jest to jednak niemożliwe. Duże znaczenie będzie w tym przypadku miała branża, w jakiej działa sklep, oraz konkurencja, z jaką musi się on liczyć. Jeśli branża jest specjalistyczna i niszowa, a konkurencja niewielka – można osiągnąć zadowalające efekty pozycjonowania szybciej.

Czy płatne reklamy wspomagają proces pozycjonowania?

Nie. Zgodnie z informacjami pochodzącymi wprost od Google, płatne reklamy nie mają wpływu na ruch organiczny w sklepie internetowym wynikający z pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że nie trzeba przeznaczać dodatkowych nakładów finansowych na Google Ads, by mieć dobre efekty pozycjonowania.

Czy właściciel sklepu może mieć wpływ na proces pozycjonowania?

Tak, jednak wpływ ten najbardziej istotny jest w początkowej fazie prac, a więc w tak zwanej fazie briefingowej. Wówczas właściciel sklepu określa, jaki cel chciałby osiągnąć, kto jest jego największą konkurencją, a także jakie słowa kluczowe są dla niego i jego sklepu istotne. Warto pamiętać, że sklep internetowy nadal pozostaje pod kontrolą właściciela i może on zgłaszać swoje uwagi – na przykład do stworzonych przez copywriterów treści.

Czy można zrobić przerwę w korzystaniu z usługi pozycjonowania?

Pozycjonowanie sklepów internetowych jest procesem, który można przerwać w każdym momencie. Robienie przerw nie jest jednak opłacalne. Gdy zdecydujemy się zapauzować prace na przykład na 2-3 miesiące, po ich wznowieniu będziemy musieli liczyć się ze spadkami w rankingu, koniecznością nowej inwestycji i dłuższym czasem oczekiwania na efekty.

Czy prowadzenie bloga jest konieczne?

Oczywiście nikt nie może żądać od właściciela sklepu uruchomienia bloga tematycznego, jednak specjaliści SEO z pewnością będą do tego zachęcać. Blog w sklepie internetowym jest dobrym sposobem na wzbogacenie witryny o jakościowe treści zawierające słowa kluczowe, a także stanowi idealne miejsce do stosowania linkowania wewnętrznego. Warto przemyśleć jego prowadzenie. W kreacji treści mogą natomiast pomóc nam wykwalifikowani copywriterzy.

Nasze nagrody i wyróżnienia

Jeżeli są Państwo zainteresowani pozycjonowaniem sklepu internetowego, zapraszamy do kontaktu z poprzez poniższy formularz. Wykonamy dla Ciebie analizę SEO. To pierwszy etap dla prowadzenia skutecznego pozycjonowania.

    5/5 - (5 votes)
    1 komentuj

    Dodaj komentarz

    Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
    Feel free to contribute!

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.