Ile kosztuje pozycjonowanie strony [cennik SEO]

Pozycjonowanie stron jest zespołem działań służących zwiększeniu widoczności strony internetowej w wyszukiwarce. Celem jest zdobycie jak najwyższego miejsca w wynikach wyszukiwania, obejmując wybrane frazy istotne dla biznesu jaki prowadzimy. Dobra pozycja w oczywisty sposób przekłada się na łatwiejsze odnalezienie naszej witryny przez potencjalnych Klientów, a w dalszej perspektywie czasowej – na konwersję. Pozycjonowanie stron internetowych jest jednym z najważniejszych elementów marketingu internetowego.

Istnieją różnorodne metody rozliczenia oraz współpracy pomiędzy Klientem a agencją marketingu internetowego. Spośród najważniejszych z nich wymienić można:

Abonament lub ryczałt

Popularną formą jest abonament lub ryczałt, czyli z góry ustalona stawka za określoną ilość pracy. W tym przypadku praca oznacza liczbę podjętych działań optymalizacyjnych i pozycjonujących w obszarze on-site SEO oraz off-site SEO. W metodzie abonamentowej zleceniobiorca powinien wykonywać pracę w sposób jawny, czyli przesyłać na bieżąco raporty oraz statystyki dotyczące pozycji strony. Zdecydowaną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość rozplanowania działań podejmowanych przez agencję, natomiast Klient ma ciągły wgląd w jej pracę. Dany sposób współpracy pozwala na ciągłe wzrosty pozycji w wynikach wyszukiwania, przez co poprawia także doznania odbiorców płynące z użytkowania witryny (UX). Przez te aspekty, rozliczanie abonamentowe określa się często jako najbardziej sprawiedliwe rozwiązanie.

RODZAJ BIZNESU MINIMALNY BUDŻET / MC
Duży e-commerce 7000zł
Mały e-commerce 5000zł
Usługi ogólnopolskie 3000zł
Usługi lokalne 2500zł
Niszowa usługa 2000zł

Rozliczanie za ruch

Następną formą rozliczenia się z agencją marketingu internetowego jest tzw. rozliczanie za ruch. Schemat jest następujący: na naszej stronie tworzy się określony ruch użytkowników (czyli wejścia na witrynę), a agencja otrzymuje za to wynagrodzenie. Jednakże należy uważać, gdyż ten sposób może nie sprawdzić się na wszystkich stronach – wszystko zależy od branży, daty, godziny, środowiska oraz rodzaju contentu na stronie internetowej. W tym przypadku czasami dochodzi do nadużyć, gdyż ruch na stronie może nie przekładać się na konwersje – wtedy Klient nie zarabia, a zapłacić musi.

Rozliczanie za pozycje

Kolejną możliwością jest rozliczanie za efekt. Rozwiązanie z roku na rok coraz rzadziej wykorzystywane, głównie ze względu na możliwe nadużycia. Polega na wybraniu konkretnych fraz kluczowych, a następnie wypozycjonowaniu strony na konkretnej pozycji w wyszukiwarce – oczywiście pod tą konkretną frazą. Obecnie coraz mniej agencji i Klientów decyduje się na takie rozwiązanie, gdyż jest z wielu powodów nieopłacalne. Po pierwsze – pozycjonowanie stron internetowych to proces, a nie wykonanie kilku rzeczy i z głowy. Przez co zleceniobiorcy byliby zmuszeni pracować za darmo przez początkowe etaty. Po drugie – fraza frazie nierówna, przez co niektóre strony są dużo trudniejsze do wypozycjonowania niż te, które zawierają bardziej niszowe frazy. Po trzecie, wysoka pozycja w wyszukiwarce może nie przekładać się na konwersje, przez co Klient może nie uzyskać należytych zysków.

Jako przykład takiego rozwiązania można podać poniższą tabelę:

CENA POZYCJA W WYSZUKIWARCE
150zł 1-3
75zł 4-6
50zł 6-10

Czyli przykładowo za frazę „sklep z zabawkami Sopot” zapłacilibyśmy za wysokie pozycje nawet 150zł / dzień za wyświetlanie się naszej strony www. Oczywiście podane ceny są przykładowe i mogą być wyższe lub niższe, w zależności od frazy kluczowej, na której chcemy się wypozycjonować.

Rozliczanie za efekt

Ostatnim, rzadko wykorzystywanym, sposobem rozliczenia jest płatność prowizyjna. Jest uskuteczniana zazwyczaj we współpracach ze sklepami internetowymi oraz polega na przekazaniu określonego % prowizji ze sprzedaży agencji marketingu internetowego.

Podsumowując, najlepszym modelem rozliczeniowym wydaje się być metoda abonamentowa. Nie tylko ze względu na sprawiedliwy rozrachunek tej metody, ale także z powodu ciągłego wglądu Klienta w pracę agencji oraz wysokiej efektywności w każdym przypadku.

5/5 - (3 votes)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *