Ile kosztuje pozycjonowanie strony [cennik SEO] ?

,

Pozycjonowanie stron internetowych jest jednym z najważniejszych elementów marketingu internetowego. To zbiór działań mający na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest osiągnięcie jak najwyższego miejsca w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu przez użytkownika wybranych fraz kluczowych istotnych dla biznesu jaki prowadzimy. 

Wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania w oczywisty sposób przekłada się na łatwiejsze odnalezienie naszej witryny przez potencjalnych Klientów, a w dalszej perspektywie czasowej – na dokonanie przez nich konwersji, czyli zamówień, zakupów, wysyłki formularzy kontaktowych lub innych działań na stronie. 

Koszt pozycjonowania strony internetowej

Koszt pozycjonowania strony internetowej jest bardzo zróżnicowany i zależy od wielu czynników, takich jak:

  • konkurencyjność rynku, 
  • lokalizacja geograficzna, 
  • zakres prac, 
  • metody pozycjonowania, 
  • doświadczenie specjalistów,

Nie ma sposobu na to, aby wskazać  ogólną cenę za pozycjonowanie strony internetowej, ponieważ może być ona ustalana na podstawie różnych modeli rozliczeń, które wymieniamy poniżej wraz z przykładowym cennikiem.

Metody rozliczenia za usługi pozycjonowania

Wybór metody rozliczenia za usługi pozycjonowania zależy od wielu czynników, takich jak wielkość budżetu, oczekiwane efekty, planowany czas trwania kampanii i inne. 

W praktyce najczęściej stosowane typy rozliczeń za pozycjonowanie to:

  1. Rozliczenia oparte na stałej opłacie miesięcznej – W ramach tego modelu rozliczeniowego, klient dokonuje jednorazowej opłaty w celu zakupu usługi pozycjonowania. W zamian otrzymuje on określony zestaw usług obejmujący optymalizację strony, a także inne działania pozycjonerskie. 
  2. Rozliczenia oparte na wynikach – Ta metoda rozliczenia jest bardziej skomplikowana, ponieważ wymaga ustalenia pomiędzy klientem a wykonawcą usługi szczegółowych celów i wskaźników. W zamian za określoną opłatę pozycjoner musi osiągnąć wymienione wcześniej cele.
  3. Rozliczenia oparte na słowach kluczowych – Opcja ta jest dedykowana dla firm, które chcą skupić się na pozycjonowaniu tylko konkretnych słów kluczowych. W ramach tej opcji, pozycjoner otrzymuje ustaloną opłatę miesięczną lub jednorazową w celu pozycjonowania wybranych fraz.
  4. Rozliczenia oparte na ruchu – Taka metoda płatności również jest stosowana w pozycjonowaniu. W tym przypadku pozycjoner otrzymuje stałą, ustaloną opłatę za zwiększanie ruchu na stronie internetowej.

Abonament lub ryczałt

Często stosowanymi formami płatności są abonament lub ryczałt, czyli z góry ustalona stawka za określoną ilość pracy. W tym przypadku praca oznacza liczbę podjętych działań związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem w zakresie SEO na stronie (działania on-site SEO), oraz poza nią (off-site SEO).

W metodzie abonamentowej, zleceniobiorca powinien wykonywać pracę w sposób jawny, czyli przesyłać na bieżąco raporty oraz statystyki dotyczące pozycji strony. Zdecydowaną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość rozplanowania działań podejmowanych przez agencję, natomiast Klient ma ciągły wgląd w jej pracę. Taki sposób współpracy pozwala na stałe wzrosty pozycji strony w wynikach wyszukiwania, przez co poprawiają się także doznania odbiorców płynące z użytkowania witryny (UX). Rozliczanie abonamentowe określa się więc często jako najbardziej sprawiedliwe rozwiązanie.

Cennik SEO dla różnych rodzajów biznesu

RODZAJ BIZNESU MINIMALNY BUDŻET / MC
Duży e-commerce 10 000zł
Mały e-commerce 7000zł
Usługi ogólnopolskie 3000zł
Usługi lokalne 2500zł
Niszowa usługa 2000zł

Rozliczanie za ruch

Kolejną możliwą formą rozliczenia się z agencją marketingu internetowego jest wspomniane wcześniej tzw. rozliczanie za ruch. 

Schemat jest następujący: 

  1. Na stronie tworzy się określony ruch użytkowników (czyli wejścia na witrynę)
  2. Agencja otrzymuje wynagrodzenie za wytworzenie ruchu na stronie.

Należy jednak uważać, gdyż ten sposób może nie sprawdzić się na wszystkich stronach – wszystko zależy od branży, daty, godziny, środowiska oraz rodzaju treści znajdujących się na stronie internetowej. W tym przypadku czasami dochodzi do nadużyć, gdyż ruch na stronie może nie przekładać się na konwersje – w takim przypadku Klient nie zarabia, a jednocześnie musi zapłacić agencji, która swoją usługę wykonała tak, jak było to ustalone.

Rozliczanie za pozycje

Następną możliwością jest rozliczanie za efekt, czyli sprawienie, że strona znalazła się na ustalonej pozycji w wynikach wyszukiwania. Rozwiązanie to jest jednak z roku na rok coraz rzadziej wykorzystywane, głównie ze względu na możliwe nadużycia. 

Ta metoda polega na wybraniu konkretnych fraz kluczowych, a następnie wypozycjonowaniu strony na określoną pozycję w wyszukiwarce – oczywiście pod tą konkretną frazą. 

Obecnie coraz mniej agencji i Klientów decyduje się na takie rozwiązanie, gdyż jest ono z wielu powodów nieopłacalne. 

Po pierwsze, pozycjonowanie stron internetowych to proces, a nie jednorazowe wykonanie kilku czynności. Wniosek jest taki, że w przypadku tego modelu rozliczeń zleceniobiorcy byliby zmuszeni do pracy „za darmo”, przez początkowy okres działań. 

Po drugie, fraza frazie nierówna, przez co niektóre strony są dużo trudniejsze do wypozycjonowania niż te, które zawierają bardziej niszowe frazy. 

Po trzecie, wysoka pozycja w wyszukiwarce może nie przekładać się na konwersje, przez co i Klient może nie uzyskać należytych zysków.

Jako przykład takiego modelu rozliczenia, można podać poniższą tabelę:

POZYCJA W WYSZUKIWARCE CENA
1-3 150zł
4-6 75zł
6-10 50zł

Jak wynika z tabeli, za frazę „sklep z zabawkami Sopot” zapłacilibyśmy za wysokie pozycje nawet 150zł / dzień za wyświetlanie się naszej strony www. 

Podane ceny są oczywiście tylko przykładowe i mogą być zarówno wyższe jak i niższe, w zależności od frazy kluczowej, na którą chcemy wypozycjonować stronę.

Koszt prowadzenia działań SEO dla rynku lokalnego

Koszt prowadzenia działań SEO dla rynku lokalnego

 

Rozliczanie za efekt

Ostatnim, raczej najrzadziej wykorzystywanym sposobem rozliczenia jest płatność prowizyjna. Ta metoda uskuteczniana zazwyczaj we współpracach ze sklepami internetowymi, polega na przekazaniu agencji marketingu internetowego określonej liczby % prowizji ze sprzedaży.

Podsumowanie

Podsumowując, obecnie najlepszym modelem rozliczeniowym wydaje się być metoda abonamentowa. Nie tylko ze względu na sprawiedliwy rozrachunek tej metody, ale także z powodu ciągłego wglądu Klienta w pracę agencji oraz wysokiej efektywności w każdym przypadku.

Jesteś zainteresowany pozycjonowaniem swojej strony internetowej i chcesz poznać szacowany koszt działań? 

Wypełnij nasz formularz kontaktowy – z nami znajdziesz optymalne rozwiązania dla Twojego biznesu.

    5/5 - (5 ocen)
    1 komentuj
    1. Michał Płomiński
      Michał Płomiński says:

      Szacunek za udostępnienie cen. Pytanie, czy po nowym roku nadal są aktualne? Drugie pytanie, jak to u Was wygląda w zależności od wielkości klienta? Ja osobiście nadal dostrzegam sytuacje, w których klient chciałby usługę za 500 złotych, no bo za co on właściwie ma płacić, hah. Myślicie, że świadomość w kwestii SEO wzrasta w polskim e-biznesie?

      Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
    Feel free to contribute!

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *