Ile kosztuje pozycjonowanie strony [cennik SEO] ?
Pozycjonowanie stron internetowych jest jednym z najważniejszych elementów marketingu internetowego. To zbiór działań mający na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Głównym celem jest osiągnięcie jak najwyższego miejsca w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu przez użytkownika wybranych fraz kluczowych istotnych dla biznesu jaki prowadzimy.
Wysoka pozycja strony w wynikach wyszukiwania w oczywisty sposób przekłada się na łatwiejsze odnalezienie naszej witryny przez potencjalnych Klientów, a w dalszej perspektywie czasowej – na dokonanie przez nich konwersji, czyli zamówień, zakupów, wysyłki formularzy kontaktowych lub innych działań na stronie.
Koszt pozycjonowania strony internetowej
Koszt pozycjonowania strony internetowej jest bardzo zróżnicowany i zależy od wielu czynników, takich jak:
- konkurencyjność rynku,
- lokalizacja geograficzna,
- zakres prac,
- metody pozycjonowania,
- doświadczenie specjalistów,
- renoma agencji marketingowej,
- budżet przeznaczony na marketing online, a także wiele innych.
Nie ma sposobu na to, aby wskazać ogólną cenę za pozycjonowanie strony internetowej, ponieważ może być ona ustalana na podstawie różnych modeli rozliczeń, które wymieniamy poniżej wraz z przykładowym cennikiem.
Metody rozliczenia za usługi pozycjonowania
Wybór metody rozliczenia za usługi pozycjonowania zależy od wielu czynników, takich jak wielkość budżetu, oczekiwane efekty, planowany czas trwania kampanii i inne.
W praktyce najczęściej stosowane typy rozliczeń za pozycjonowanie to:
- Rozliczenia oparte na stałej opłacie miesięcznej – W ramach tego modelu rozliczeniowego, klient dokonuje jednorazowej opłaty w celu zakupu usługi pozycjonowania. W zamian otrzymuje on określony zestaw usług obejmujący optymalizację strony, a także inne działania pozycjonerskie.
- Rozliczenia oparte na wynikach – Ta metoda rozliczenia jest bardziej skomplikowana, ponieważ wymaga ustalenia pomiędzy klientem a wykonawcą usługi szczegółowych celów i wskaźników. W zamian za określoną opłatę pozycjoner musi osiągnąć wymienione wcześniej cele.
- Rozliczenia oparte na słowach kluczowych – Opcja ta jest dedykowana dla firm, które chcą skupić się na pozycjonowaniu tylko konkretnych słów kluczowych. W ramach tej opcji, pozycjoner otrzymuje ustaloną opłatę miesięczną lub jednorazową w celu pozycjonowania wybranych fraz.
- Rozliczenia oparte na ruchu – Taka metoda płatności również jest stosowana w pozycjonowaniu. W tym przypadku pozycjoner otrzymuje stałą, ustaloną opłatę za zwiększanie ruchu na stronie internetowej.
Abonament lub ryczałt
Często stosowanymi formami płatności są abonament lub ryczałt, czyli z góry ustalona stawka za określoną ilość pracy. W tym przypadku praca oznacza liczbę podjętych działań związanych z optymalizacją i pozycjonowaniem w zakresie SEO na stronie (działania on-site SEO), oraz poza nią (off-site SEO).
W metodzie abonamentowej, zleceniobiorca powinien wykonywać pracę w sposób jawny, czyli przesyłać na bieżąco raporty oraz statystyki dotyczące pozycji strony. Zdecydowaną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość rozplanowania działań podejmowanych przez agencję, natomiast Klient ma ciągły wgląd w jej pracę. Taki sposób współpracy pozwala na stałe wzrosty pozycji strony w wynikach wyszukiwania, przez co poprawiają się także doznania odbiorców płynące z użytkowania witryny (UX). Rozliczanie abonamentowe określa się więc często jako najbardziej sprawiedliwe rozwiązanie.
Cennik SEO dla różnych rodzajów biznesu
RODZAJ BIZNESU | MINIMALNY BUDŻET / MC |
---|---|
Duży e-commerce | 10 000zł |
Mały e-commerce | 7000zł |
Usługi ogólnopolskie | 3000zł |
Usługi lokalne | 2500zł |
Niszowa usługa | 2000zł |
Rozliczanie za ruch
Kolejną możliwą formą rozliczenia się z agencją marketingu internetowego jest wspomniane wcześniej tzw. rozliczanie za ruch.
Schemat jest następujący:
- Na stronie tworzy się określony ruch użytkowników (czyli wejścia na witrynę)
- Agencja otrzymuje wynagrodzenie za wytworzenie ruchu na stronie.
Należy jednak uważać, gdyż ten sposób może nie sprawdzić się na wszystkich stronach – wszystko zależy od branży, daty, godziny, środowiska oraz rodzaju treści znajdujących się na stronie internetowej. W tym przypadku czasami dochodzi do nadużyć, gdyż ruch na stronie może nie przekładać się na konwersje – w takim przypadku Klient nie zarabia, a jednocześnie musi zapłacić agencji, która swoją usługę wykonała tak, jak było to ustalone.
Rozliczanie za pozycje
Następną możliwością jest rozliczanie za efekt, czyli sprawienie, że strona znalazła się na ustalonej pozycji w wynikach wyszukiwania. Rozwiązanie to jest jednak z roku na rok coraz rzadziej wykorzystywane, głównie ze względu na możliwe nadużycia.
Ta metoda polega na wybraniu konkretnych fraz kluczowych, a następnie wypozycjonowaniu strony na określoną pozycję w wyszukiwarce – oczywiście pod tą konkretną frazą.
Obecnie coraz mniej agencji i Klientów decyduje się na takie rozwiązanie, gdyż jest ono z wielu powodów nieopłacalne.
Po pierwsze, pozycjonowanie stron internetowych to proces, a nie jednorazowe wykonanie kilku czynności. Wniosek jest taki, że w przypadku tego modelu rozliczeń zleceniobiorcy byliby zmuszeni do pracy „za darmo”, przez początkowy okres działań.
Po drugie, fraza frazie nierówna, przez co niektóre strony są dużo trudniejsze do wypozycjonowania niż te, które zawierają bardziej niszowe frazy.
Po trzecie, wysoka pozycja w wyszukiwarce może nie przekładać się na konwersje, przez co i Klient może nie uzyskać należytych zysków.
Jako przykład takiego modelu rozliczenia, można podać poniższą tabelę:
POZYCJA W WYSZUKIWARCE | CENA |
---|---|
1-3 | 150zł |
4-6 | 75zł |
6-10 | 50zł |
Jak wynika z tabeli, za frazę „sklep z zabawkami Sopot” zapłacilibyśmy za wysokie pozycje nawet 150zł / dzień za wyświetlanie się naszej strony www.
Podane ceny są oczywiście tylko przykładowe i mogą być zarówno wyższe jak i niższe, w zależności od frazy kluczowej, na którą chcemy wypozycjonować stronę.
Rozliczanie za efekt
Ostatnim, raczej najrzadziej wykorzystywanym sposobem rozliczenia jest płatność prowizyjna. Ta metoda uskuteczniana zazwyczaj we współpracach ze sklepami internetowymi, polega na przekazaniu agencji marketingu internetowego określonej liczby % prowizji ze sprzedaży.
Podsumowanie
Podsumowując, obecnie najlepszym modelem rozliczeniowym wydaje się być metoda abonamentowa. Nie tylko ze względu na sprawiedliwy rozrachunek tej metody, ale także z powodu ciągłego wglądu Klienta w pracę agencji oraz wysokiej efektywności w każdym przypadku.
Jesteś zainteresowany pozycjonowaniem swojej strony internetowej i chcesz poznać szacowany koszt działań?
Wypełnij nasz formularz kontaktowy – z nami znajdziesz optymalne rozwiązania dla Twojego biznesu.
Dzielimy się naszym doświadczeniem i przejmujemy rolę aktywnego przewodnika naszych klientów po dynamicznie zmieniającym się marketingu internetowym. SEOgroup od 2008 roku zwiększa przychody sklepom i markom na całym świecie z wykorzystaniem marketingu internetowego opartego na dwóch filarach usług: SEO360®, którą świadczymy jako pierwsi i jedyni w Europie oraz na Performance Marketingu. W swojej codziennej pracy odwołujemy się do filozofii Kaizen カイゼン i Kendo 剣道, zatem nigdy się nie poddajemy i codziennie udoskonalamy jakość naszych usług, aby zapewniać maksymalnie skuteczne rozwiązania, co potwierdzają nasi Klienci, którzy wielokrotnie dzięki tej pracy uzyskują wzrost sprzedaży czy generowanych leadów na poziomie kilkuset procent i więcej.
Szacunek za udostępnienie cen. Pytanie, czy po nowym roku nadal są aktualne? Drugie pytanie, jak to u Was wygląda w zależności od wielkości klienta? Ja osobiście nadal dostrzegam sytuacje, w których klient chciałby usługę za 500 złotych, no bo za co on właściwie ma płacić, hah. Myślicie, że świadomość w kwestii SEO wzrasta w polskim e-biznesie?