Pozycjonowanie w Norwegii

– co warto wiedzieć?

SEO dla kraju Norwegia
Pozycjonowanie dla kraju Norwegia
SEO360® - Norwegia

Królestwo Norwegii to kraj skandynawski leżący w północnej części Europy, którego sąsiadami są Szwecja, Finlandia oraz Rosja. Wśród populacji liczącej ponad 5,4 miliona mieszkańców, aż 98% z nich posiada stały dostęp do Internetu. Czym może poszczycić się wiodący eksporter gazu ziemnego oraz ropy naftowej na świecie? Mianem jednego z najbogatszych krajów tej planety. Powszechnie mówi się, że pieniądze szczęścia nie dają – czyżby? 🙂 Okazuje się, że Norwegia to również jeden z najszczęśliwszych krajów na Ziemi. Za sprawą norweskiego dobrobytu stoi między innymi idea zrównoważonego rozwoju państwa, spełniająca się przede wszystkim w trzech obszarach: ekonomii, środowiska oraz społeczeństwa. Nie jest jednak sekretem, że najbogatsze kraje świata to te, które są dobrze położone – zasoby naszej planety mogą wiele zdziałać.

 

Stolicą Norwegii, a jednocześnie największym jej miastem, jest Oslo. Państwo posiada własną jednostkę monetarną – koronę norweską (dzielącą się na 100 øre).

 

Skupiając się na bardzo wysokim odsetku populacji z dostępem do Internetu, warto poznać preferencje Norwegów dotyczące wykorzystywanego urządzenia do surfowania po sieci. Jak pokazują dane statystyczne, więcej użytkowników tego kraju swój wybór stawia na komputery, co potwierdzają poniższe wartości (za marzec 2022):

  • desktop (64,3%),
  • mobile (33,83%),
  • tablet (1,87%).

 

Mieszkańcy Norwegii zdecydowanie lubią korzystać z mediów społecznościowych. Na początku roku 2022 ponad 4,5 miliona obywateli tego kraju korzystało z social media, co oznacza penetrację rynku na poziomie 86,5% (biorąc pod uwagę całą populację). Jakich kanałów dokładnie używają Norwegowie? 64% z nich to użytkownicy Facebooka. Na drugim miejscu znalazł się Pinterest wybierany przez 20% użytkowników. Lista topowych kanałów odgrywających znaczenie w życiu Norwegów kształtuje się następująco (dane za 2021 rok):

  • Facebook (64%),
  • Pinterest (20%),
  • Twitter (8%),
  • Instagram (4%),
  • YouTube (2%).

5,4 mln

Populacja Norwegii

98 %

Populacji ma dostęp do Internetu

5,3 mln

Internautów

94 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Norwegii

W Norwegii, tak jak w wielu innych krajach Europy, zdecydowanym liderem wśród wyszukiwarek jest Google, z którego korzysta ponad 94% internautów (dane za marzec 2022):

  • Google (94,52%),
  • Bing (3,47%),
  • Yahoo! (1,18%),
  • DuckDuckGo (0,53%),
  • Ecosia (0,09%),
  • Yandex (0,08%).

 

Jak kształtuje się popularność przeglądarek internetowych wśród norweskich użytkowników sieci? Podobnie jak w przypadku wyszukiwarek, również i tutaj browserem numer 1 pozostaje produkt Google’a – Chrome (dane za marzec 2022):

  • Chrome (54,2%),
  • Safari (28,1%),
  • Microsoft Edge (7,48%),
  • Mozilla Firefox (5,56%),
  • Samsung Internet (2,51%),
  • Opera (1,5%).

 

Analizując powyższe dane można stwierdzić, że kluczem do sukcesu w prowadzeniu skutecznych działań SEO będzie znalezienie uznania w oczach Google’a (a precyzyjniej mówiąc – w jego złożonych algorytmach). Dzięki temu nasza witryna ma dużą szansę na zdobycie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania wspomnianego lidera w Norwegii.

Rynek e-commerce w Norwegii

Norwegia to 26. największy rynek handlu on-line na świecie, który w 2021 roku osiągnął przychody w wysokości 8 miliardów dolarów amerykańskich. O dobrze prosperującej branży e-commerce w tym kraju świadczy wysoki wskaźnik udziału e-konsumentów względem całej populacji – w minionym roku (2021), 79% z nich dokonało przynajmniej jednego zakupu przez Internet. Na tendencję wzrostową norweskiego e-handlu wpływ ma niewątpliwie wysoka jakość IT oraz infrastruktury, które przyspieszają i ułatwiają realizację zamówień w sieci.

Użytkownicy

Branżą numer 1 generującą przychody z e-commerce w Norwegii jest moda, odpowiedzialna za niemal 1/3 całości wpływów w tym kraju ze wspomnianego kanału. Na co jeszcze wydają pieniądze norwescy konsumenci w sieci? Zobaczmy:

Typowy norweski e-konsument spragniony jest nowych technologii. Ogromne znaczenie ma dla niego zachowanie stosunku jakości do ceny. W praktyce oznacza to, że skłonny jest zapłacić więcej za dany produkt jeżeli ten będzie odznaczał się wysoką jakością. Co drugi Norweg dokonując zakupu w sieci robi to korzystając ze smartfona. Od razu na myśl powinna nasunąć nam się tutaj złota zasada, aby optymalizując swoją witrynę pamiętać o przygotowaniu jej pod kątem mobile-friendly. Zwiększy to nasze uznanie w oczach norweskiego e-konsumenta, który jest osobą praktyczną i co ważne z perspektywy prowadzenia biznesu – posiada “gruby portfel” 🙂

 

Analizując norweski e-handel, warto zapoznać się z największymi jego graczami. Numerem jeden jest elkjop.no – największy sprzedawca elektroniki użytkowej w krajach skandynawskich, który w 2021 wygenerował przychody na poziomie ponad pół miliarda dolarów amerykańskich. Wśród topowych e-commerców w Norwegii możemy wyróżnić następujące pozycje:

  • elkjop.no (542 mln USD), 
  • komplett.no (292 mln USD), 
  • apple.com (234 mln USD), 
  • zalando.no (231 mln USD), 
  • hm.com (198 mln USD).

 

Jak widać, e-commerce w Norwegii to nie tylko handel “rodzimy”. Na trzecim miejscu w czołówce uplasował się amerykański gigant Apple, zaraz za nim niemieckie Zalando, a następnie szwedzki H&M.

 

Zgłębiając temat trendów wśród norweskich e-konsumentów, warto zapoznać się z preferowanymi metodami dostawy w tym kraju. Jak pokazują dane statystyczne, liderem jest PostNord – wiodący operator pocztowy w Skandynawii, który penetruje 50% rynku. Topowa lista firm świadczących usługi wysyłkowe w sklepach internetowych w Norwegii kształtuje się następująco:

  • PostNord (50%),
  • Posten (41%),
  • Bring (26%).

Jaką domenę wybrać?

Wchodząc ze swoją działalnością w sieci na rynek norweski, zdecyduj się na wybór lokalnej domeny odpowiedniej dla tego kraju. W przypadku Norwegii kwestia ta jest jednak bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać. Rejestracja krajowej domeny “.no” możliwa jest wyłącznie dla osób fizycznych, które spełniają następujące wymogi:

  • posiadanie norweskiego obywatelstwa oraz adresu korespondencyjnego na jej terenie,
  • rejestracja w Folkeregisteret (norweskim rejestrze ewidencji ludności),
  • pełnoletniość.

 

Z kolei w przypadku podmiotów gospodarczych, należy posiadać siedzibę firmy zarejestrowaną w Norwegii. Nic jednak straconego! Jeżeli nie spełniasz powyższych warunków, możesz wybrać domenę “.co.no”, która dostępna jest bez restrykcji. Idąc dalej – decydując się na ekspansję biznesu na obszar całej Europy, warto będzie wykorzystać końcówkę “.eu”. Jeśli chciałbyś jednak, aby Twoje działania miały charakter globalny, wówczas Twoim wyborem powinno być jedno z najbardziej popularnych z międzynarodowych rozszerzeń, czyli domena „.com”

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Norwegii?

Ekspansja swojego biznesu na rynek norweski, posiadający bardzo wysoki wskaźnik penetracji Internetu (wynoszący aż 98%) brzmi obiecująco. Dlaczego? Oznacza to bowiem możliwość pozyskania ponad 5 milionów potencjalnych odbiorców, zamieszkujących jeden z najszczęśliwszych oraz najbogatszych krajów na świecie! Mając przed sobą perspektywę sprzedaży swoich produktów zamożnemu klientowi, nie zastanawiaj się dłużej i już dziś wkrocz do walki o zdobycie topowych pozycji w norweskiej wyszukiwarce – czego efektem będą zwiększone przychody dla Twojej firmy!

Pełne Customer Journey

Za pomocą SEO360® docieramy do konsumentów będących na każdym etapie procesu zakupowego, analizując ich aktywności z użyciem CRO, zwiększamy efektywność sprzedaży.

Sieć jakościowych Partnerów

Działania wykonujemy samodzielnie lub z Partnerami z danego kraju, którzy działają na równie wysokim poziomie co my.

Nadzór nad całym procesem

Nasi Client Success Managerowie, którzy zarządzają końcowym procesem są gwarantem zapewnienia najlepszych efektów dla naszych Klientów.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Szczegółowe raportowanie

Stały dostęp do raportów aktualizowanych 24/7.

Dedykowane dla E-commerce

Ale również efektywne dla innych branż, w tym dla sektora usług czy MŚP.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Norwegii?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Link Building w Norwegii

Link Building to jeden z niezbędnych elementów w prowadzeniu skutecznych działań SEO. Jeżeli chcesz zaistnieć na norweskim rynku on-line, zapewnij pozyskiwanie wartościowych, wysokiej jakości linków zewnętrznych dla swojej witryny. Kolejną złotą zasadą jest dywersyfikacja odnośników, czyli dostarczanie ich z różnych źródeł.

 

W przypadku norweskiego Link Buildingu, najbardziej popularnymi metodami pozyskiwania linków są płatne portale ogłoszeniowe oraz wzmianki w mediach społecznościowych.

 

Co ważne, prowadzenie działań Link Buildingowych w Norwegii jest najbardziej kosztowne wśród wszystkich krajów skandynawskich. Główną tego przyczyną jest ograniczona podaż portali wysokiej jakości z których można zdobyć linki zwrotne (podczas gdy popyt utrzymuje się na podobnym poziomie co w państwach sąsiadujących). Zważywszy jednak na fakt, że Norwegia to jeden z najbogatszych krajów świata, inwestycja w solidny, jakościowy Link Building przy odpowiedniej strategii działań zdecydowanie nam się opłaci.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/
  • https://www.statista.com/topics/3888/norway/#dossierKeyfigures
  • https://ecommercedb.com/en/markets/no/all
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-norway
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-norway
  • https://www.lloydsbanktrade.com/en/market-potential/norway/ecommerce
  • https://ideologia.pl/rozwoj-norweskiego-panstwa-dobrobytu/ 
  • https://domeny.pl/domeny-zagraniczne/no.html 
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Dialekty_j%C4%99zyka_norweskiego
  • https://kieruneknorwegia.pl/strony-internetowe-przydatne-w-norwegii/
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 607 343 191
office@seogroup.pl

    FAQ

    Czym różni się pozycjonowanie na rynku norweskim od polskiego?

    rozwiń

    Z uwagi na to, że dominującą wyszukiwarką na obu rynkach jest Google, główne zasady skutecznego pozycjonowania pozostają bez zmian. Wymagana jest oczywiście właściwa wersja językowa (w tym wypadku będzie to język norweski) oraz lokalna domena witryny. Kluczowa jest również optymalizacja serwisu, przyjazna wersja mobilna oraz wysokiej jakości Link Building.

    Jakimi językami posługują się mieszkańcy Norwegii?

    rozwiń

    Językiem urzędowym Norwegii jest norweski, aczkolwiek współczesna jego wersja nie posiada ujednoliconego standardu wymowy, a wszystkie dialekty (których ilość pozostaje niemożliwa do ustalenia) traktuje się równorzędnie. Oficjalnie uznaje się jednak dwa standardy wspomnianego języka:

    •  bokmål (dosł. „język książkowy”) – znacznie bardziej popularny,
    • nynorsk (dosł. „nowonorweski”).

    Jakie branże warto pozycjonować w Norwegii?

    rozwiń

    Do najczęściej wyszukiwanych branż i związanych z nimi fraz w norweskiej sieci on-line zalicza się:

    • odnawialne źródła energii (np. fotowoltaika),
    • IT,
    • budownictwo,
    • elementy budowy oraz wystroju domu (np. okna, meble).

    W swojej strategii działań pozycjonowania warto wziąć pod uwagę właśnie te obszary biznesu.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®