Słowacja, a właściwie Republika Słowacka, to państwo położone w Europie Środkowej, którego sąsiadami są Czechy, Polska, Ukraina, Austria oraz Węgry. Populacja tego kraju wynosi ponad 5,4 miliona osób, z czego niemal 90% z nich posiada dostęp do Internetu. Największym miastem, a jednocześnie stolicą Słowacji, jest Bratysława. Co ciekawe, to jedyna stolica na całym globie granicząca jednocześnie z dwoma państwami – Austrią i Węgrami.

 

Mimo tego, że Słowacja to jedno z mniejszych państw europejskich, biorąc pod uwagę jej rozwój e-handlu, obecnie konkuruje z niejednym większym krajem naszego kontynentu. Słowacja posiada jeden język urzędowy – słowacki – którym posługuje się zdecydowana większość jej obywateli. Kraj ten od 2004 roku jest członkiem Unii Europejskiej, a kilka lat później, w roku 2009 lokalna korona słowacka została zastąpiona przez euro, które stało się oficjalną walutą Słowacji.

 

Skupiając się na wysokim odsetku populacji posiadającej dostęp do Internetu, warto poznać preferencje Słowaków dotyczące wykorzystywanego urządzenia do surfowania po sieci. Jak pokazują dane statystyczne więcej użytkowników woli komputery, aczkolwiek przewaga ta nie jest zbyt duża, co potwierdzają poniższe dane (za luty 2022):

  • desktop (51,95%),
  • mobile (46,58%),
  • tablet (1,47%).

 

Zważywszy na duży udział urządzeń mobilnych w wyborach słowackich e-konsumentów, przygotowanie swojej witryny pod kątem mobile-friendly to absolutny must-have.

 

Jeżeli chodzi o użytkowanie mediów społecznościowych to dotyczy ono ponad 74% całej populacji Słowacji, a najpopularniejszym kanałem jest Facebook, skupiający 79% użytkowników (dane za 2021 rok):

  • Facebook (79%),
  • Pinterest (13%),
  • Twitter (3%),
  • Instagram (2%),
  • YouTube (2%).

 

Co więcej, w ostatnim czasie ilość użytkowników social mediów na Słowacji wzrosła o 30 tysięcy, czyli o 0,7% (porównując początek 2022 do 2021 roku). Można więc zauważyć, że zainteresowanie mieszkańców wspomnianego kraju tym kanałem rośnie i warto wziąć pod uwagę jego potencjał opracowując swoją strategię działań SEO.

5,4 mln

Populacja Słowacji

90 %

Populacji ma dostęp do Internetu

4,8 mln

Internautów

96 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Słowacji

Na Słowacji niekwestionowanym liderem wśród wyszukiwarek jest Google, z którego korzysta ponad 96% internautów (dane za luty 2022 roku):

  • Google (96,43%),
  • Bing (2,82%),
  • DuckDuckGo (0,29%),
  • Yahoo! (0,19%),
  • Yandex (0,08%),
  • Seznam (0,08%).

 

Co ciekawe, lokalna wyszukiwarka sąsiada Słowacji – czeski Seznam – zajmuje ostatnią pozycję wśród wyborów Internautów (ex aequo z Yandex’em), nie cieszy się więc tutaj dużym zainteresowaniem.

 

Analizując popularność przeglądarek internetowych, zdecydowana większość słowackich internautów swój wybór stawia również na produkt Google’a – czyli Chrome (dane za luty 2022):

  • Chrome (67,39%),
  • Safari (12,94%),
  • Firefox (7,09%),
  • Microsoft Edge (4,56%),
  • Opera (4,06%),
  • Samsung Internet (2,69%).

 

Patrząc na powyższe statystyki, jeżeli chcesz podbić słowacki rynek e-commerce i zdobyć czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania w tym kraju, musisz zadbać o opracowanie strategii swoich działań SEO przyjaznych dla algorytmów lidera słowackich wyszukiwarek – czyli Google’a.

Rynek e-commerce w Słowacji

Wartość słowackiego rynku e-commerce osiągnęła w 2021 roku 1 miliard dolarów amerykańskich. Co więcej, nic nie wskazuje na to, aby nasz południowy sąsiad zwalniał! Szacuje się, że w najbliższych latach przychody z zakupów w sieci będą rosły. 

Użytkownicy

Wśród najbardziej popularnych branż zdecydowanym liderem w zakupach on-line na Słowacji jest moda, odpowiedzialna za 34% całości przychodów e-commerce w tym kraju. Jak wygląda lista topowych kategorii sprzedaży w słowackiej sieci? Zobaczmy:

Zakupy on-line

Mówiąc o zwyczajach słowackich e-konsumentów, warto wspomnieć o preferowanych dostawcach ich paczek. Jak się okazuje, to Slovenská pošta jest liderem. Warto zapoznać się z TOP3 firm, które świadczą usługi wysyłkowe w słowackich sklepach internetowych:

Jak zachowuje się typowy słowacki e-konsument? Duży wpływ na decyzję o zakupie ma dla niego cena. Transakcji w sieci dokonuje raczej przy pomocy smartfona, a gdy zobaczy negatywną opinię o danym produkcie, rezygnuje z zakupu i opuszcza sklep on-line. Ważną determinantą jest dla niego kwestia “zielonego konsumpcjonizmu” – Słowak skłonny jest wydać więcej jeśli zakup nie będzie obciążał środowiska. Co więcej, z uwagi na panujący u naszego sąsiada trend prowadzenia zdrowego trybu życia, słowacki e-shopper zwraca uwagę na skład oraz pochodzenie produktów

 

Pogłębiając temat kierunków zainteresowań słowackich e-konsumentów, zapoznajmy się z czołówką e-commerców generujących największy obrót na Słowacji (dane za 2021 rok):

 

  • alza.sk (571 mln USD), 
  • mall.sk (69 mln USD), 
  • itesco.sk (54 mln USD), 
  • hm.com (47 mln USD), 
  • nay.sk (41 mln USD).

 

Podsumowując, to trzy topowe witryny (alza.sk, mall.sk oraz itesco.sk) odpowiadają za połowę przychodów z kanału on-line w kraju naszego sąsiada, a każda z nich posiada słowacką domenę (.sk).

Jaką domenę wybrać?

Decydując się na ekspansję swojego biznesu na słowacki rynek e-commerce, najlepszą praktyką w kontekście domeny będzie wybór tej odpowiedniej dla danego kraju, gdzie w przypadku Słowacji będzie to „.sk”. Możesz również rozważyć podbicie kilku rynków europejskich “za jednym zamachem” – wtedy dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie witryny z końcówką “.eu”. Idąc dalej – jeżeli Twój biznes ma charakter globalny, należy zdecydować się na najbardziej popularne z międzynarodowych rozszerzeń jakim jest domena .com”. Dzięki takiemu zabiegowi będziesz miał możliwość prowadzenia działań na rynku międzynarodowym bez konieczności uwzględniania osobnej domeny dla każdego kraju.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu na Słowacji?

Biorąc pod uwagę potencjał naszego sąsiada jako wschodzącego rynku e-commerce, który rozwija się w szybkim tempie, a mieszkańcy kraju przyzwyczajeni są do zakupów w sieci, nie pozostaje nic innego jak już dziś wejść do gry. Co więcej, wzrost zainteresowania shoppingiem on-line wśród Słowaków wciąż rośnie, warto więc być o krok przed konkurencją. Zdobywając wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania przyczynisz się do zbudowania świadomości Twojej marki, a także jej renomy na rynku europejskim o dużym potencjale. Naturalnie, następstwem skutecznych działań SEO na rynku słowackim będzie zwiększona sprzedaż oraz zyski dla Twojego przedsiębiorstwa. 

 

Link Building na Słowacji

Link Building to jeden z core’owych elementów skutecznych działań SEO. Jeżeli myślisz o ekspansji swojego biznesu na słowacki rynek on-line, koniecznie zadbaj o dobrze przemyślaną strategię w tym zakresie. Jak to zrobić? Poniżej przedstawiamy kilka pomocnych tipów:

Pozyskuj linki wysokiej jakości

Niezwykle ważnym czynnikiem w pozyskiwaniu linków jest zapewnienie wysokiej ich jakości. Nie sztuką jest zdobycie dużej ilości odnośników o niskiej mocy czy wątpliwej reputacji. Sztuka polega na opracowaniu takiej strategii działań, aby linki były wartościowe i pochodziły z jakościowych portali. 

 

Zapewnij dywersyfikację linków.

Pozyskiwanie linków prowadzących do naszej witryny z różnych źródeł to absolutny must-have dla algorytmów Google’a. Dzięki takiemu zabiegowi unikniemy niepotrzebnych kłopotów w postaci nałożenia ewentualnych kar przez wspomnianego wyżej lidera Internetu, który “monotonię” w linkowaniu uznaje za techniki spamerskie. Wśród najbardziej popularnych metod pozyskiwania odnośników możemy wymienić: artykuły sponsorowane, wzmianki w social mediach czy wpisy na forach internetowych (tzw. Buzz Marketing).

 

Przygotuj tematyczne miejsca publikacji.

W swojej strategii Link Buildingowej postaraj się, aby miejsca publikacji artykułów wyselekcjonowane były w zgodności z tematyką obszaru Twoich działań. Dzięki temu zwiększysz swoje szanse na zainteresowanie potencjalnych e-konsumentów zakupem Twojego produktu (odwiedzających w sieci interesujące ich portale branżowe). Ponadto, zyskasz w oczach Google’a, który nie lubi publikacji artykułów na stronach o zupełnie odmiennej tematyce uznając takie praktyki za nienaturalne.

 

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron na Słowacji w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/
  • https://www.statista.com/topics/3894/slovakia/#dossierKeyfigures
  • https://ecommercedb.com/en/markets/sk/all
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-slovakia
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-slovakia
  • https://www.lloydsbanktrade.com/en/market-potential/slovakia/ecommerce
  • https://cms.law/en/int/expert-guides/ecommerce-in-cee/slovakia
  • https://www.trade.gov/knowledge-product/slovakia-ecommerce
  • https://www.sario.sk/en/invest-slovakia/why-slovakia
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    Czy treści na mojej stronie internetowej muszą być w języku słowackim?

    rozwiń

    Tak, zdecydowanie zaleca się stworzenie witryny w wersji językowej odpowiedniej dla danego kraju, gdzie w tym przypadku będzie to język słowacki. Przygotowanie merytorycznych oraz poprawnych stylistycznie i gramatycznie treści na stronie zwiększy nasze szanse na przykucie uwagi słowackiego e-konsumenta, zwiększając prawdopodobieństwo, że włoży on nasz produkt do koszyka, a finalizacja transakcji przyniesie nam kolejny przychód dla firmy.

    Czym różni się pozycjonowanie na rynku słowackim od polskiego?

    rozwiń

    Z uwagi na to, że najważniejszą wyszukiwarką na obu rynkach jest Google, główne zasady skutecznego pozycjonowania pozostają bez zmian. Wymagana jest oczywiście właściwa wersja językowa oraz lokalna domena witryny. Kluczowa jest również optymalizacja serwisu, przyjazna wersja mobilna oraz wysokiej jakości Link Building.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®