Co to jest SEO? Optymalizacja stron internetowych
Działanie w postaci optymalizacji strony internetowej (SEO – Search Engine Optimization) prowadzi do lepszego dostosowania danej witryny wedle określonych potrzeb. W głównej mierze mowa tu o przystosowywaniu strony do zasad wyznaczonych przez algorytmy wyszukiwarek internetowych i oczekiwań osób z niej korzystających. Finalnie ma to doprowadzić do poprawy pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania (SERP), zwiększenia szybkości ładowania i poprawy ogólnego user experience (UX) oraz współczynnika CTR (click-through-rate).
Sam proces optymalizacji strony składa się z wielu elementów i rzadko jest jednorazowym działaniem. Najczęściej optymalizacja jest tematem, który dotyczy poprawy strony, która jest w Internecie i jej skuteczność jest niezadowalająca lub nie spełnia oczekiwań. Działania związane z optymalizacją najłatwiej podzielić na te dotyczące spraw technicznych i treści na stronie.
SEO – definicja
Akronim SEO to skrót od Search Engine Optimization. Tego typu działania obejmują szereg kompleksowych procesów dotyczących optymalizacji witryny pod kątem jej czytelności przez roboty indeksujące. Coraz istotniejszym aspektem SEO jest również dbanie o to, jak witryna jest odbierana przez odwiedzających ją użytkowników.
Ogólnie rzecz biorąc, działania SEO podzielić można na dwa rodzaje: on-site i off-site. Aby móc zapewnić najlepsze efekty, oba typy optymalizacji muszą być realizowane jednocześnie, a sami specjaliści powinni posiadać umiejętności nie tylko z zakresu marketingu internetowego, ale także dotyczące tworzenia stron internetowych, projektowania grafiki czy relacji z Klientem.
Zalety SEO
- Większa widoczność w wynikach wyszukiwania – SEO zwiększa widoczność witryny internetowej w SERP w wyszukiwarkach internetowych, co zwiększa liczbę potencjalnych klientów do Twojej firmy.
- Zwiększenie pozycji w wynikach wyszukiwania – SEO pomaga witrynom internetowym zajmować wyższe pozycje w SERP, co zwiększa ich widoczność i pozwala na lepszą konwersję.
- Większa wiarygodność dla klientów – SEO może pomóc witrynom internetowym w budowaniu zaufania i wiarygodności u potencjalnych klientów, ponieważ wyszukiwarki internetowe wyświetlają witryny, które są wiarygodne i zawierają zawartość, która odpowiada ich zapytaniom.
- Większa wydajność i wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania – SEO umożliwia witrynom internetowym wyższą wydajność i wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, ponieważ witryny są lepiej widoczne i mają lepsze wyniki konwersji.
Od czego zależy kolejność w organicznych wynikach wyszukiwania?
Kolejność wyników organicznych wyszukiwania zależy od wielu czynników, które mogą się różnić w zależności od algorytmu wykorzystywanego przez konkretną wyszukiwarkę internetową. Powszechnie używane wyszukiwarki, takie jak Google, bazują na skomplikowanych i ciągle ewoluujących algorytmach.
Dlaczego optymalizacja strony (SEO) jest ważna?
Jeśli witryna jest właściwie zoptymalizowana, to jednocześnie wspiera wyszukiwarki zarówno w kwestii poruszania się po niej, jak i we właściwym interpretowaniu tamtejszej treści. Warto przy tym nadmienić, że to przynosi korzyść również przeciętnemu użytkownikowi, ponieważ będzie mógł sprawniej poddać analizie koncepcję i zawartość interesującej go strony.
Witryna dobrze zoptymalizowana pod względem Search Engine Optimization wspomoże wyszukiwarkę w zrozumieniu wrażenia i wartości, które towarzyszyłyby jej odwiedzeniu przez człowieka. To pozwala największym wyszukiwarkom na wyświetlanie zrozumiałych przez nie stron w SERP. Co więcej, są w stanie określić, czy na konkretnej stronie można znaleźć informacje będące odpowiedzią na zawarte w zapytaniu słowo kluczowe, co pozwoli ją wynieść na wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.
Kluczowe zdaje się zrozumienie oczekiwań potencjalnych użytkowników odnośnie tego, czego szukają w Internecie. Do tego niezbędna będzie wiedza odnośnie oczekiwanych przez nich odpowiedzi, wykorzystywanych słów kluczowych i konsumowanych na co dzień treści. Konsekwencją tego będzie lepsze nawiązanie kontaktu z użytkownikami, którzy mogą być zainteresowani usługami, czy produktami oferowanym przez daną stronę – np. poprzez odpowiadanie na pytania z danej branży.
Kiedy zdecydować się na optymalizację stron?
Na początku sprawdźmy, czy interesująca nas witryna jest wyświetlana w Google. Do tego należy użyć komendy „site:” i w polu wyszukiwania wpisać:
site:domena.pl
W momencie, w którym wyszukiwarka będzie w stanie zwrócić wyniki wyszukiwania prowadzące do witryny, będzie to świadczyło o jej szansie na widoczność w wyszukiwarce Google. Z kolei narzędzie Google Search Console pozwoli na weryfikacje zaindeksowanych (widocznych w wyszukiwarce) adresów. Jest to podstawa w kwestii optymalizowania strony internetowej. Zakładając, że witryna nie jest uwzględniona w indeksie Google, to brak podstaw do prac nad jej edycją. Potencjalne problemy z indeksowaniem będą wyświetlane w Google Search Console (zakładka „Stan”). Oczywiście proces optymalizacji serwisu także obejmuje obszar jej prawidłowej indeksacji – jest to punkt wyjścia.
Gdy decydujemy się na samodzielną budowę witryny, to jak najszybsze projektowanie jej zgodnie z potrzebami użytkowników i wytycznymi Google będzie na wagę złota. Jeśli projekt strony został zlecony, nic nie stoi na przeszkodzie, aby własnoręcznie poddać ją optymalizacji. Oczywiście zakładając, że mamy ku temu właściwe zdolności. Miejscami kompleksowa optymalizacja techniczna strony wdrażana jest w momencie rozpoczęcia działań pozycjonerskich, które są kluczowym elementem SEO, wraz z link buildingiem i content marketingiem. Optymalnym rozwiązaniem jest jednak przesłanie wersji deweloperskiej strony do specjalistów SEO aby wystosowali oni zalecenia optymalizacyjne, których wdrożenie również zostanie przez nich zweryfikowane w późniejszym etapie. Po udzieleniu „zielonego światła” strona internetowa będzie gotowa do publikacji na docelowej domenie.
Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO jest analizą, którą przeprowadza się w celu określenia stopnia jej dostosowania do wymogów wyszukiwarek. W praktyce na polskim rynku przeprowadza się go głównie z uwzględnieniem wymagań Google. W trakcie przeprowadzania audytu SEO specjalista przygotowuje dokument, który następnie powinien posłużyć jako instrukcja do wdrożenia niezbędnych zaleceń mających na celu poprawę stanu witryny i zoptymalizowanie jej według odpowiednich standardów.
Składniki audytu SEO
Elementy składowe audytu strony internetowej różnią się w zależności od jej rodzaju, wielkości oraz możliwości Klienta przy jego wdrożeniu. Inaczej wykonuje się taką analizę dla sklepu internetowego, strony wizytówki, a jeszcze inaczej dla serwisu ogłoszeniowego. Można jednak wyróżnić kilka składowych, które powinny znajdować się w większości tego rodzaju dokumentów:
- analiza obecnej widoczności serwisu,
- ocena struktury strony wraz z badaniem linkowania wewnętrznego,
- analiza linków przychodzących,
- analiza słów kluczowych,
- ocena poprawności indeksowania poszczególnych sekcji strony,
- szybkość ładowania strony,
- unikalność treści,
- analiza konkurencji,
- wdrożenie SSL,
- analiza obecności oraz prawidłowości zastosowania JavaScript w serwisie,
Po co wykonuje się audyt strony internetowej?
W większości przypadków witryny internetowe mają szereg błędów lub niedociągnięć, które uniemożliwiają im osiągnięcie dobrych efektów przy działaniach SEO. Mogą się również przyczyniać do niepełnego wykorzystania potencjału serwisu. Taki stan rzeczy wynika z tego, że osoby zajmujące się projektowaniem witryny nie zawsze wiedzą na jakie elementy należy zwrócić uwagę i które mogą być kluczowe w przyszłych działaniach. Nie należy tego traktować w formie zarzutu – nie każdy może znać się na wszystkim. W takim przypadku specjalista wykonuje audyt SEO, który posłuży jako podstawa do wprowadzenia niezbędnych zmian.
Darmowy audyt SEO online – zalety i wady
Darmowe audyty SEO online mają zarówno swoje zalety, jak i pewne wady. Poniżej przedstawiamy najważniejsze aspekty, które warto wziąć pod uwagę.
Zalety darmowych audytów SEO online:
- Brak kosztów – jak sugeruje nazwa, darmowe audyty SEO są bezpłatne, co oznacza, że nie musisz inwestować dodatkowych środków finansowych w zbadanie stanu swojej strony internetowej pod kątem optymalizacji w SERP-ach. To szczególnie korzystne dla małych firm i osób prywatnych, mających ograniczony budżet na marketing.
- Szybkość i łatwość – darmowe narzędzia do audytu SEO online są zazwyczaj proste w użyciu i dostarczają wyników w krótkim czasie. Nie wymagają zaawansowanej wiedzy technicznej ani umiejętności programowania. Wystarczy w tym przypadku wyłącznie wprowadzić adres swojej strony internetowej w odpowiednią sekcję, a narzędzie przeprowadzi analizę i dostarczy odpowiedni raport.
- Ogólny przegląd – darmowe audyty SEO online oferują ogólny przegląd kluczowych czynników wpływających na optymalizację Twojej strony internetowej. Dzięki temu uzyskasz podstawową wiedzę na temat jej mocnych i słabych stron oraz obszarów wymagających poprawy.
Wady darmowych audytów SEO online:
- Ograniczony zakres – darmowe audyty SEO online wyróżniają się zazwyczaj ograniczonym zakresem analizy. Nie oferują tak dogłębnej i szczegółowej weryfikacji, jak płatne usługi lub audyty przeprowadzane przez specjalistów SEO.
- Brak indywidualizacji – darmowe rozwiązania analityczne (często automatyczne w postaci narzędzi) nie są w stanie uwzględnić specyficznych cech Twojej strony internetowej, branży czy konkurencji. Audyty SEO online oferują uogólnione informacje.
- Brak wsparcia ekspertów – darmowe audyty SEO online nie zawierają zazwyczaj wsparcia ekspertów, którzy mogliby zinterpretować wyniki i pomóc we wdrożeniu zaleceń. Jeśli będziesz potrzebował bardziej szczegółowych porad, wymagana okaże się płatna konsultacja z fachowcami ds. SEO.
Darmowe audyty SEO online są dobrym narzędziem do uzyskania ogólnego przeglądu optymalizacji strony internetowej. Okazują się szczególnie przydatne dla osób z ograniczonym budżetem i podstawową wiedzą na temat SEO. Jednak jeśli potrzebujesz dogłębnej analizy i spersonalizowanych rekomendacji, warto rozważyć płatne usługi obejmujące audyt SEO/UX.
SEO a Google Ads
Na początku warto zacząć, od może dla niektórych prozaicznych rzeczy, ale wbrew pozorom często mylonych tj. rodzajów wyników wyszukiwania Google. Można w sumie wyliczyć ich aż ponad 20 rodzajów, w zależności od wpisywanej frazy, niemniej wśród najważniejszych warto wskazać listę linków do milionów stron internetowych. Te prezentowane są w ramach organicznych tzw. bezpłatnych wyników wyszukiwania oraz w formie linków sponsorowanych, czyli po prostu reklam, wyświetlanych w ramach systemu reklamowego Google Ads. Jak to rozróżnić i na co zwrócić uwagę? Spróbujmy wpisać do wyszukiwarki niezwykle konkurencyjne słowo kluczowe jak „buty”:
Jak widać na frazę „buty” w pierwszej kolejności wyświetlają nam się linki sponsorowane, które obecnie Google oznacza, jak widać na powyższym screenie, tylko pogrubionym wyrazem Reklama. W przypadku tego wyszukiwania, jako piąty wynik ukazał się pierwszy z rezultatów tzw. „organica”:
Porównując „płatne” i „bezpłatne” wyniki wyszukiwania na pierwszy rzut oka wyglądają one dosyć podobnie. Nie bez przyczyny, ma to stanowić naturalną zachętę dla Klientów do korzystania z systemu reklamowego Google Ads. Jedyną różnicą jest wskazanie przy reklamowych linkach do stron, przed prezentowanym adresem strony, oznaczenia Reklama.
SEO czy płatna reklama w Google Ads wynikach wyszukiwania?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Większość stwierdzi zapewne, że oba rozwiązania zastosowane jednocześnie, to najlepszy wybór. Dużo zależy od branży, przyjętej strategii działania oraz czasu w jakim chcemy uzyskać efekty. Działania reklamowe z zasady powinny wcześniej przynieść nam pierwsze rezultaty. Niemniej wymagają one stałych, często i rosnących z racji na konkurencję, nakładów budżetowych. Szacuje się, że po upływie ok. 3 miesięcy, dzięki umiejętnemu prowadzeniu działań przez specjalistów, kampanie reklamowe powinny zgromadzić dostateczne grupy odbiorców i dane, pozwalające na tyle zoptymalizować działania, aby przynosiły one przychody większe od ponoszonych kosztów. Nie jest to jednak regułą, a zależy w pierwszej kolejności od branży, której dotyczą prezentowane reklamy.
SEO natomiast to nie wyścig na krótki dystans, tutaj liczy się cierpliwość, skrupulatność i systematyczność w działaniu. Czas osiągnięcia TOP 10 zależny jest od wielu czynników, w tym także konkurencyjności branży oraz fraz kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. Specjaliści najczęściej okres dotarcia do pierwszej strony wyników wyszukiwania (TOP 10) szacują na co najmniej 12 miesięcy, choć w niektórych przypadkach, może być to kilka miesięcy lub nawet kilka lat.
O czym należy pamiętać decydując się na SEO? O tym, że jeżeli działania będą prowadzone w sposób prawidłowy tzn. przede wszystkim strona będzie odpowiednio zoptymalizowana, dostosowana do wymogów algorytmów Google i użytkowników, a do tego wspierana solidnym link buildingiem, to prędzej czy później powinno to przynieść zamierzone efekty. Sam budżet także jest ważny, choć równie istotna jest odpowiednia metodyka działań.
Co wchodzi w skład optymalizacji SEO?
Aby faktycznie móc zrozumieć liczbę i sens elementów wpływających na optymalizację stron internetowych, niezbędne jest uprzednie poznanie sposobu funkcjonowania wyszukiwarek, w tym oczywiście Google. Złożoność tego procesu zakłada częste i regularne eksplorowanie sieci oraz zarządzania znajdujących się tam treści przy użyciu narzędzi. Boty Google bowiem bez przerwy weryfikują zasoby znajdujące się w Internecie i zapisują je w olbrzymiej bazie adresów URL, które układane są w ranking dla danego słowa kluczowego.
Optymalizacja strony pod kątem SEO dzieli się na 3 etapy:
1. Techniczna optymalizacja www (On-site)
Etap techniczny zakłada korektę znajdujących się obecnie na stronie błędów i modernizację istotniejszych jej elementów. Mowa tu o, chociażby optymalizowaniu meta danych i adresów URL, zaimplementowanie przekierowań, zapobiegnięciu duplikacji treści, czy lepszej indeksacji strony w wyszukiwarce Google. Wszystko to ma pozwolić na to, że dana witryna znajdzie się w pierwszej dziesiątce organicznych wyników wyszukiwania na słowa kluczowe istotne dla biznesu Klienta.
Podstawowymi działaniami wchodzącymi w skład szeroko rozumianej optymalizacji są:
- Analiza indeksu Google – pozwala na weryfikację tego, czy podstrony indeksują się w prawidłowy sposób. Może dojść do sytuacji, w której Google Search Console wyświetli się komunikat o błędzie lub ostrzeżeniu prowadzącego do usunięcia adresu URL. Aby temu przeciwdziałać, należy na bieżąco obserwować witrynę i sprawnie reagować na zachodzące zmiany,
- Strony docelowe – czy na stronie Klienta znajdują się treści odnośnie produktów, kategorii, artykułów, czy usług? Te są niezbędne dla realizacji działań opartych o słowa kluczowe,
- Czas ładowania – czas potrzebny na pełne załadowanie się serwisu jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych dla Google. Co więcej, zbyt długie ładowanie równoznaczne jest z wysokim współczynnikiem odrzuceń. Do sprawdzenia prędkości witryny warto wykorzystać PageSpeed Insights,
- Meta dane – mowa tu o m.in. tytule strony oraz jej opisie. Istotna jest świadomość tego, że adresy URL muszą mieć inne względem siebie meta dane. Roboty Google uważnie się temu przyglądają, a właściwa optymalizacja danych ma swój wpływ na współczynnik CTR,
- Atrybut alt – działanie to jest związane z opisywaniem zawartości grafik wykorzystanych na stronie internetowej. Jeśli atrybuty alt zostaną właściwie uzupełnione, to wpływają one na SEO i widoczność wśród użytkowników,
- Responsywność – dochodzimy tu do jednej z podstaw optymalizacji. Responsywna strona ma bez problemu odtwarzać się zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Niska rensposnywność nie tylko nie wygląda dobrze pod względem pozycji w Google, ale i jest mało atrakcyjna dla potencjalnych użytkowników,
- Linkowanie wewnętrzne – nienachalne zamieszczanie linków w wewnętrznych treściach pozwoli użytkownikom na większą swobodę w przeglądaniu serwisu. Przeważnie przekierowywani są z bloga do poszczególnych podstron, gdzie można znaleźć produkty, usługi lub ich kategorie. Nie należy bagatelizować tej kwestii, ponieważ może mieć ona pozytywny odbiór wśród robotów Google,
- Przyjazne adresy URL – każdy adres URL ma być tak czytelny dla użytkownika, jak dalece jest to możliwe. Przyda się zatem usunięcie takich znaków, jak # i % oraz porzucenie podkreślenia na rzecz myślnika,
- Uporządkowane dane – aspekt ten wymaga szerszego zaznajomienia z HTML/CSS. Takie dane służą wyraźniejszemu określeniu znaczenia danej treści. Dzięki temu roboty Google mają lepszy wgląd w to, co można znaleźć pod konkretnym adresem URL, zwiększając tym samym szansę na wyższą pozycją w wyszukiwarce Google. Warto jednak zająć się tym w miarę możliwości, ponieważ samo Google stara się przekonywać do stosowania tej metody,
- Struktura kategorii – kategorie, podkategorie i podstrony służą temu, aby użytkownik mógł łatwiej poruszać się po stronie i szybciej znaleźć to, czego oczekuje. Kluczem jest postawienie na prostą i przejrzystą strukturę.
2. Optymalizowanie stron pod kątek treści (On-site)
Niemniej trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że nawet całkowita eliminacja błędów nie wystarczy. Do oczekiwanego efektu optymalizacji niezbędna będzie treść. Korzystnie jest długoterminowo rozwijać treści znajdujące się na poszczególnych podstronach. Te powinny być przygotowane przy uwzględnieniu odpowiedniej objętości, budowy i tematyki. To w końcu one są komunikatem dla wyszukiwarki Google, czym tak naprawdę się zajmujemy i w jakiej branży funkcjonujemy.
Poniżej przedstawiamy wyjaśnienie:
S – bardzo ważne
- Topical Authority: Odnosi się do głębokiej wiedzy i autorytetu witryny w określonej dziedzinie tematycznej. Witryny o dużej autorytetowości tematycznej często są postrzegane jako bardziej wiarygodne przez wyszukiwarki.
- Search Intent: Oznacza zrozumienie tego, czego użytkownik szuka podczas wprowadzania zapytania do wyszukiwarki. Wyszukiwarki starają się dostarczyć treści, które najlepiej odpowiadają zamiarom użytkowników.
A – ważne
- NLP (Natural Language Processing): Technologia analizy języka naturalnego, która pozwala wyszukiwarkom lepiej rozumieć i interpretować treść. Może to wpłynąć na to, jak treść jest indeksowana i klasyfikowana.
- Sub-Topic Coverage: Zakres tematów pobocznych, które witryna porusza w ramach głównego tematu. Pełne pokrycie subtematów może zwiększyć widoczność witryny dla szerokiego zakresu zapytań związanych z głównym tematem.
- Content Length: Długość treści może wpływać na jej autorytet i wartość dla użytkowników. Dłuższe treści często są postrzegane jako bardziej wyczerpujące i dokładne.
B – średnio ważne
- Authority Links: Linki przychodzące od innych stron o wysokim autorytecie mogą zwiększyć wiarygodność i autorytet witryny w oczach wyszukiwarek.
C – mało ważne
- Reading Level: Poziom czytelności treści. Treść dostosowana do poziomu czytania docelowej grupy odbiorców może poprawić doświadczenie użytkownika.
- Duplicate Content: Powtarzająca się treść na różnych stronach może wpłynąć negatywnie na ranking SEO, ponieważ wyszukiwarki starają się unikać wyświetlania powtarzających się informacji.
- Fresh Content: Aktualizacja i dodawanie nowych treści może poprawić widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, ponieważ wyszukiwarki cenią aktualne informacje.
D – nieważne
- Proof of Ownership: Dowód własności w kontekście SEO odnosi się do potwierdzenia, że jest się prawowitym właścicielem danej treści lub zasobu na stronie internetowej. Może to obejmować weryfikację strony przez dodanie specyficznego meta tagu, pliku w katalogu głównym lub innych metod potwierdzania autentyczności. Takie działanie pomaga w ochronie przed plagiatem i zapewnia, że treść jest oryginalna oraz pochodzi od wiarygodnego źródła.
3. Optymalizacja strony www pod kątem linków (Off-site)
Można powiedzieć, że poza optymalizacją Link Building ma największy wpływ na SEO i pozycję naszej strony internetowej w wyszukiwarce. Im więcej linków prowadzi do naszej strony, tym będzie ona osiągała wyższe wyniki w rankingach. Oczywiście w tej kwestii wiele znaczą również inne czynniki – takie jak wiek domeny, treści na niej publikowane, sposób linkowania, itd. Linki zewnętrzne jednak pozyskiwane za pomocą technik Link Buildingu dają naszej stronie największą moc z zewnątrz.
Aby go wykonywać bezpiecznie i nie narazić się na kary od Google, należy zastosować się między innymi do wyżej wymienionych zasad, a przede wszystkim nie przesadzać z ilością linków na nisko jakościowych portalach odbiegających od tematyki naszej witryny.
Narzędzia do optymalizacji stron
Istnieje szereg składowych dotyczących optymalizacji, o których należy zdawać sobie sprawę. Dla lepszego rozeznania się w temacie dobrze jest mieć gruntownie przygotowaną strategię działania. Skorzystaj z checklisty i wypisz punkty do zanalizowania i usprawnienia. Oczywiście, na początku niezbędny jest audyt SEO.
W tym celu skorzystaj z następujących narzędzi:
- Screaming Frog,
- Ahrefs,
- Surfer SEO,
- Google Search Console,
- Google Speed Insight,
- GTmetrix,
- Google Mobile Friendly.
Optymalizacja strony na WordPress
Za sprawą swoich wtyczek (pluginów) WordPress umożliwia optymalizację witryny bez znajomości programowania. Są również w stanie ocenić poprawność i jakość takich elementów, jak treść artykułów i meta dane. Nie oznacza to oczywiście, że taka strona jest w stanie pozycjonować się sama z siebie. Twórcy i właściciele witryn muszą sami dołożyć starań, aby dotrzeć do odbiorców, czyli postawić na optymalizację i audyt SEO.
WordPress oferuje tysiące wtyczek, np. te mające na celu wspomaganie pozycjonowania stron. Najczęściej używanymi są SEO Yoast, Rank Math i All in One SEO Pack.
Pozwolą one na łatwiejsze wykonanie takich działań, jak:
- optymalizacja tagów title i description niezależnie od typu treści,
- generowanie mapy strony,
- zintegrowanie strony z Google Analytics,
- zarządzanie indeksowaniem treści.
Następne kroki w celu zoptymalizowania stron na WordPressie są niemal identyczne, nawet w momencie stosowania innego CMS-a. Subtelna różnica wynika ze sposobu wdrożenia zmian o charakterze optymalizacyjnym. WordPress umożliwia implementację zmian z wyłączeniem potrzeby ingerencji w kod strony, tworząc łatwy próg wejścia dla osób pozbawionych zdolności programistycznych.
Jak zrobić dobre SEO?
- Utwórz atrakcyjny i unikalny treści na swojej stronie. Praca nad tworzeniem wysokiej jakości treści, która jest wiarygodna, informacyjna i przydatna dla użytkowników, jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie stron.
- Zapewnij wysoką jakość linków do Twojej strony. Większość wyszukiwarek SEO wykorzystuje linki jako wyznacznik jakości strony. Im więcej linków do Twojej strony, tym lepiej.
- Zoptymalizuj swoje treści pod kątem słów kluczowych. Wybierz słowa kluczowe, które są odpowiednie dla Twojej witryny i wykorzystaj je w treści, aby pomóc wyszukiwarkom w identyfikacji strony.
- Użyj odpowiednich meta tagów. Meta tagi to krótkie opisy kodu HTML, które mają za zadanie określenie zawartości strony dla wyszukiwarek.
- Użyj narzędzi do analizy słów kluczowych. Narzędzia do analizy słów kluczowych pomogą Ci znaleźć słowa kluczowe, które są najbardziej odpowiednie dla Twojej witryny.
- Utwórz mapę strony. Mapa strony jest spisem wszystkich podstron witryny i pomaga wyszukiwarkom w odnalezieniu wszystkich treści.
- Utwórz wizytówki w witrynach społecznościowych. Utworzenie profilu na Facebooku, Twitterze lub innych witrynach społecznościowych może pomóc Twojej witrynie w zwiększeniu widoczności w wyszukiwarkach.
Ile trwa optymalizacja SEO?
Gdy wdrożymy optymalizację, to jej pierwsze efekty powinny być widoczne od 2 do 4 tygodni. Czas ten zależny jest od rozmiaru samej witryny, ilości słów kluczowych, czy samej prędkości wdrażania zaleceń optymalizacyjnych.
Eksperci z zakresu SEO nie zawsze są zgodni i wielu z nich zdaje się bagatelizować znaczenie kilku elementów biorących udział w optymalizacji strony. To prawda, brak ujednoliconej pojedynczej metody pozwalające na maksymalnie działanie SEO tak, aby sprostać wszystkim wymaganiom wyszukiwarki Gooogle. Tym bardziej w branży, gdzie codziennie mogą zmienić się zalecenia, zachowania algorytmów, czy standardy na rynku. Niemniej, to właśnie wiedza, doświadczenie i elastyczność branżowych specjalistów wraz z umiejętnością szybkiego reagowania na nowe realia pozwala znaleźć odpowiednią metodę na wysoką pozycję konkretnego portalu.
Kiedy będę na pierwszej stronie?
Nie jest to takie łatwe, jakby się mogło wydawać. W pierwszej kolejności istotny jest dobór słów kluczowych. Dla przykładu, jeżeli wybierzemy bardzo popularną frazę dla naszej działalności, to oczywistym jest, że będziemy musieli walczyć z pełnym wachlarzem konkurencji, a nasza pozycja startowa najczęściej będzie znajdowała się poza TOP 100. Dlatego w wielu przypadkach, szczególnie na początku działań SEO lepiej doprecyzować słowa kluczowe, na których nam zależy, dodając do nich np. jakieś określenie, cechę przedmiotu, usługi, bądź też lokalizację, co pozwoli nam, mimo może mniejszego wolumenu miesięcznych wyszukiwań, szybciej dopchnąć się z naszą witryną do czołówki wyników w Google. Dzięki temu, choć w mniejszej skali, ale szybciej będziemy mogli zostać dostrzeżeni przez potencjalnego Klienta.
Równie ważna jest właściwa optymalizacja strony internetowej, zarówno pod słowa kluczowe, dla których prowadzimy działania, przejrzystość oraz czytelność dla użytkowników, jak i skomplikowane algorytmy Google. Te ostatnie nie są w pełni znane, a co gorsza aktualizują się co jakiś czas, a ich ilość sięga blisko 100 zmian rocznie. Dlatego też niezwykle ważna jest bieżąca kontrola, analiza i praca nad stroną, w tym dostosowywanie jej do restrykcyjnych wymagań Google. Z powyższym w parze powinien iść solidny link building (naturalny profil linków), obejmujący publikacje na wartościowych (dobrze ocenianych przez Google) serwisach artykułów tzw. content marketingu, uzupełnianego linkującymi wpisami na najlepiej tematycznych forach tj. Buzz Marketing. Przestrzegając wymienionych zasad nasze szanse na dotarcie do TOP 10 wyników wyszukiwania Google będą na pewno większe.
Więcej na temat czasu osiągnięcia wyników w pozycjonowaniu: https://www.seogroup.pl/ile-trwa-pozycjonowanie-stron/
Weryfikacja wdrożenia optymalizacji
Aby sprawdzić, czy strona została prawidłowo zoptymalizowana, możemy wykorzystać Google Serach Console lub dedykowane do tego narzędzia. Jednym z popularniejszych jest seoptimer.com. Skorzystanie z nich pozwala na zasugerowanie działań, które należy wdrożyć dla potrzeby eliminacji błędów pojawiających się w trakcie optymalizacji. Pamiętajmy o tym, że przede wszystkim są skierowane do osób, które mają już pewne pojęcie o omawianym temacie.
Dlaczego? Proponowane za pośrednictwem programu czynności nie zawsze zostałyby zaaprobowane przez specjalistów z zakresu marketingu internetowego. Dzieje się tak ponieważ ich wdrożenie może okazać się zbyt pracochłonne a ich efekt będzie minimalny. Najlepszym rozwiązaniem byłoby nawiązanie współpracy z renomowaną agencją SEO, gdyż samodzielne działanie w najlepszym razie nie przeszkodzi, a w najgorszym zaszkodzi witrynie.
Jak wybrać dobre słowa kluczowe pod SEO?
- Wybierz temat, do którego chcesz wykorzystać słowa kluczowe.
- Znajdź konkurencyjne słowa kluczowe, które są łącznie używane przez Twoich konkurentów.
- Wybierz słowa kluczowe, które dobrze odzwierciedlają to, czego szukają Twoi potencjalni klienci.
- Wybierz słowa kluczowe o wysokim wolumenie wyszukiwań i niskiej konkurencji.
- Uwzględnij słowa kluczowe o średnim i długim ogonie.
- Stosuj słowa kluczowe z geo-targetowaniem, aby skupić się na lokalnych grupach docelowych.
- Wybierz słowa kluczowe w oparciu o odpowiednie kategorie i podkategorie.
- Używaj synonimów i alternatyw słów kluczowych.
- Monitoruj wydajność słów kluczowych i dostosuj je w miarę potrzeb.
Ile fraz najlepiej pozycjonować?
Ilość fraz, które należy pozycjonować, zależy od wielu czynników, takich jak wielkość budżetu, konkurencja, cele biznesowe, struktura strony internetowej i wiele innych. Najlepiej jest skupić się na pozycjonowaniu kilku kluczowych słów, które są najbardziej istotne dla Twojej strony internetowej i Twoich celów biznesowych. Jeśli Twój budżet jest ograniczony, warto skupić się na pozycjonowaniu konkretnych fraz, które są najbardziej istotne dla Twojej działalności. W przypadku sklepu internetowego warto skupić się na słowach kierowanych na podstrony kategorii – w zależności od tego ile się ich znajduje tak dużą skalę słów ecommerce będziesz w stanie budować.
Czy wyniki SEO pozostaną na zawsze?
Nie, bo konkurencja nie śpi, to najprostsze uzasadnienie.
Kiedy uda nam się po pewnym czasie, przy zachowaniu wcześniej omawianych działań oraz systematyczności, dostać na pierwszą stronę wyników wyszukiwania Google tj. TOP 10 na określoną frazę, to jak najbardziej możemy być zadowoleni. Powinno to proporcjonalnie przekładać się ilość wizyt na naszej witrynie, a dalej zbieranie interesujących nas leadów. By jednak nasza radość trwała jak najdłużej, powinniśmy kontynuować wcześniej prowadzone aktywności. Raz, aby ugruntować swoje miejsce, dwa aby z biegiem czasu je poprawić, dążąc do TOP1. To ze względu na konkurencję, gdyż aby pojawić się w czołówce musieliśmy kogoś wyprzedzić i zepchnąć na dalszą pozycję. Chcąc utrzymać ten dystans, należy podążać wcześniej obraną drogą, reagując przy tym także na ciągłe zmiany aktualizacji algorytmów Google, właściwe funkcjonowanie strony internetowej, oczekiwania użytkowników oraz wymagania rynku.
SEO czy reklama Google Ads – co powinienem wybrać?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Większość stwierdzi zapewne, że oba rozwiązania zastosowane jednocześnie, to najlepszy wybór. Dużo zależy od branży, przyjętej strategii działania oraz czasu w jakim chcemy uzyskać efekty. Działania reklamowe Google Ads z zasady powinny wcześniej przynieść nam pierwsze rezultaty. Niemniej wymagają one stałych, często i rosnących z racji na konkurencję, nakładów budżetowych. Szacuje się, że po upływie ok. 3 miesięcy, dzięki umiejętnemu prowadzeniu działań przez specjalistów, kampanie reklamowe Google Ads powinny zgromadzić dostateczne grupy odbiorców i dane, pozwalające na tyle zoptymalizować działania, aby przynosiły one przychody większe od ponoszonych kosztów. Nie jest to jednak regułą, a zależy w pierwszej kolejności od branży, której dotyczą prezentowane reklamy.
SEO natomiast to nie wyścig na krótki dystans, tutaj liczy się cierpliwość, skrupulatność i systematyczność w działaniu. Czas osiągnięcia TOP 10 zależny jest od wielu czynników, w tym także konkurencyjności branży oraz słów kluczowych, na które chcemy się pozycjonować. Specjaliści najczęściej okres dotarcia do pierwszej strony wyników wyszukiwania (TOP 10) szacują na co najmniej 12 miesięcy, choć w niektórych przypadkach, może być to kilka miesięcy lub nawet kilka lat.
O czym należy pamiętać decydując się na usługi SEO? O tym, że jeżeli działania będą prowadzone w sposób prawidłowy tzn. przede wszystkim strona będzie odpowiednio zoptymalizowana, dostosowana do wymogów algorytmów Google i użytkowników, a do tego wspierana solidnym link buildingiem, to prędzej czy później powinno to przynieść zamierzone efekty. Sam budżet także jest ważny, choć równie istotna jest odpowiednia metodyka działań.
Jak wygląda współpraca z agencją SEO?
Współpraca z firmą SEO polega na wspólnym zaplanowaniu i wykonaniu strategii optymalizacji strony internetowej. Zazwyczaj obejmuje to działania mające na celu poprawę widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych, jak również działania marketingowe, takie jak pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach, optymalizacja treści i link building. Oprócz tego firma SEO może pomóc w monitorowaniu wyników i odpowiedzi na zmiany w algorytmach wyszukiwarek.
Może spróbuję samemu?
Niestety nie jest to takie łatwe, jakby się mogło wydawać. Oprócz praktycznej wiedzy oraz umiejętności, wymaga bowiem dużo czasu, tak w przypadku działań reklamowych, jak i SEO. Nie wystarczy włączyć przycisk „promuj post” lub w domyślny sposób skonfigurować kampanię reklamową w sieci Google Ads. Takie postępowanie najczęściej kończy się fiaskiem tj. „przepaleniem” zainwestowanego budżetu. Jeżeli chodzi o SEO jest podobnie. Nieoceniona jest tutaj wiedza, tak z zakresu odpowiedniej optymalizacji serwisu internetowego (tutaj nie powinno się polegać tylko na udostępnionych w sieci narzędziach), czy choćby prawidłowego linkowania z jakościowymi witrynami.
Wyżej wymienione elementy są nam potrzebne właściwie na starcie. To też nie oznacza, że wystarczy iż specjalista raz ustawi nam kampanie, bądź też zoptymalizuje stronę, a dalej już będziemy tylko zbierać owoce. Pisząc wprost, to tak nie działa. Niezbędna jest bieżąca kontrola, nadzór, optymalizacja, a także prawidłowa ocena sytuacji i co za tym idzie aktualizacja przyjętej strategii. Ten proces zdecydowanie łatwiej przechodzi się przy współpracy ze specjalistami z zakresu performance marketingu i SEO. Oni wiedzą jak poruszać się po tym labiryncie, aby obrać jak najkrótszą i najlepszą drogę do sukcesu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Dlaczego optymalizować stronę z agencją SEO?
Aspekt pozycjonowania stron internetowych nierozerwalnie związany jest z licznymi kwestiami technicznymi, wymagającymi doświadczenia i bezpośredniego wglądu w narzędzia SEO. Nie sposób bowiem wyobrazić sobie promowania strony internetowej bez dokonania analiz i stworzenia struktury pracy. Trzeba przecież zmodernizować stronę, przygotować dobrze zoptymalizowane pod względem SEO treści i zdobyć odnośniki. Proces ten jest w stanie przynieść wiele, ale jednocześnie związany jest z ogromem pracy ze strony wykwalifikowanych pracowników.
Co jest wymagane do rozpoczęcia optymalizacji SEO?
Do rozpoczęcia optymalizacji potrzebna jest strona internetowa, którą umieszczono pod adresem posiadanej domeny. Całość będzie tym łatwiejsza, gdy serwis daje możliwość wprowadzenia pełnej optymalizacji, zarówno przez panel administratora, jak i modyfikowanie kodu witryny. Najczęściej Klient dostarcza agencji dane dostępowe (serwis FTP) czy panelu CMS. Można również postawić na współpracę opartą o wytyczne, gdzie specjaliści SEO tworzą rekomendacje, które ich zdaniem powinni zostać wdrożone na stronie.
Ile kosztuje optymalizacja strony internetowej?
Należność za optymalizację strony uzależniona jest od zakresu podjętych działań. Mniejsza witryna będzie analogicznie generować niższe koszty, w porównaniu z kosztami operacyjnymi związanymi z większymi Klientami.
Kiedy wykonać optymalizację strony internetowej?
Po pierwsze, jak najwcześniej, a po drugie takie działanie nie może być jednorazowe. Skuteczna optymalizacja strony internetowej wymaga regularności w dokonywaniu zmian ze względu na ciągłe zmiany algorytmów i rosnącą konkurencyjność.
Podsumowanie
Dzięki zoptymalizowaniu strony internetowej pod względem SEO przyczynimy się do jej lepszej widoczności dla wyszukiwarki Google, a tym samym pozwolimy jej pojawić się w TOP10 wyników wyszukiwania. Oczywiście, obszary omówione w niniejszym tekście w żadnym razie nie wyczerpują elementów, które należy brać pod uwagę w tym procesie, ponieważ tych jest znacznie, znacznie więcej. Z pewnością jednak udało się zwrócić uwagę na to, że optymalizacja nie odbędzie się bez konkretnych danych na temat witryny, a do tych można mieć dostęp jedynie za sprawą narzędzi. Te pomogą jednocześnie dokonywać kolejne zmiany, analizować konkretne obszary i raportować wyniki.
Jednocześnie nawet precyzyjne informacje o stronie na nic się zdarzą bez konkretnej oceny. SEO uwzględnia bowiem algorytmy Google, okoliczności mające wpływ na wyszukiwarkę, poziom konkurencyjności, strukturę linków itd. Działania z nim związane są pracochłonne i w żadnym razie nie wystarczy bazowanie na jednorazowych implementacjach.
Chcesz zoptymalizować swoją stronę? Zaufaj specjalistom z SEOgroup!
Dzielimy się naszym doświadczeniem i przejmujemy rolę aktywnego przewodnika naszych klientów po dynamicznie zmieniającym się marketingu internetowym. SEOgroup od 2008 roku zwiększa przychody sklepom i markom na całym świecie z wykorzystaniem marketingu internetowego opartego na dwóch filarach usług: SEO360®, którą świadczymy jako pierwsi i jedyni w Europie oraz na Performance Marketingu. W swojej codziennej pracy odwołujemy się do filozofii Kaizen カイゼン i Kendo 剣道, zatem nigdy się nie poddajemy i codziennie udoskonalamy jakość naszych usług, aby zapewniać maksymalnie skuteczne rozwiązania, co potwierdzają nasi Klienci, którzy wielokrotnie dzięki tej pracy uzyskują wzrost sprzedaży czy generowanych leadów na poziomie kilkuset procent i więcej.
Zastanawiam się nad wyborem między SEO a reklamami Google Ads. Oba mają swoje zalety i zależą od branży oraz strategii. Rozumiem, że reklamy Google Ads szybciej mogą przynieść rezultaty, ale SEO wymaga cierpliwości i systematyczności. Współpraca z agencją SEO wydaje się kompleksowa i obejmuje optymalizację i monitorowanie.