Optymalizacja stron internetowych [SEO]

Działanie w postaci optymalizacji strony internetowej prowadzi do lepszego dostosowania danej witryny wedle określonych potrzeb. W głównej mierze mowa tu o przystosowywaniu strony do zasad wyznaczonych przez algorytmy  wyszukiwarek internetowych i oczekiwań osób z niej korzystających. Finalnie ma to doprowadzić do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania, zwiększenia szybkości ładowania i poprawy ogólnego user experience (UX) oraz współczynnika CTR (click-through-rate).

Sam proces optymalizacji strony składa się z wielu elementów i rzadko jest jednorazowym działaniem. Najczęściej optymalizacja jest tematem, który dotyczy poprawy strony, która jest w Internecie i jej skuteczność jest niezadowalająca lub nie spełnia oczekiwań. Działania związane z optymalizacją najłatwiej podzielić na te dotyczące spraw technicznych i treści na stronie.

Dlaczego optymalizacja strony jest ważna?

Jeśli witryna jest właściwie zoptymalizowana, to jednocześnie wspiera wyszukiwarki zarówno w kwestii poruszania się po niej, jak i we właściwym interpretowaniu tamtejszej treści. Warto przy tym nadmienić, że to przynosi korzyść również przeciętnemu użytkownikowi, ponieważ będzie mógł sprawniej poddać analizie koncepcję i zawartość interesującej go strony.

Witryna dobrze zoptymalizowana pod względem SEO wspomoże wyszukiwarkę w zrozumieniu wrażenia i wartości, które towarzyszyłyby jej odwiedzeniu przez człowieka. To pozwala największym wyszukiwarkom na wyświetlanie zrozumiałych przez nie stron w wynikach wyszukiwania (SERP). Co więcej, są w stanie określić, czy na konkretnej stronie można znaleźć informacje będące odpowiedzią na zawarte w zapytaniu słowo kluczowe, co pozwoli ją wynieść na wyższy wynik wyszukiwania.

Kluczowe zdaje się zrozumienie oczekiwań potencjalnych użytkowników odnośnie tego, czego szukają w Internecie. Do tego niezbędna będzie wiedza odnośnie oczekiwanych przez nich odpowiedzi, wykorzystywanych słów kluczowych i konsumowanych na co dzień treści. Konsekwencją tego będzie lepsze nawiązanie kontaktu z ludźmi, którzy mogą być zainteresowani usługami, czy produktami oferowanym przez daną stronę – np. poprzez odpowiadanie na pytania z danej branży.

Kiedy zdecydować się na optymalizację stron?

Na początku sprawdźmy, czy interesująca nas witryna jest wyświetlana w Google. Do tego należy użyć komendy “site:” i w polu wyszukiwania wpisać:

site:domena.pl

Wyniki w Google po wpisaniu zapytania "site:seogroup.pl"

Wyniki w Google po wpisaniu zapytania “site:seogroup.pl”

W momencie, w którym wyszukiwarka będzie w stanie zwrócić wyniki prowadzące do witryny, będzie to świadczyło o jej szansie na widoczność. Z kolei narzędzie Google Search Console pozwoli na weryfikacje zaindeksowanych (widocznych w wyszukiwarce) adresów. Jest to podstawa w kwestii optymalizowania strony internetowej. Zakładając, że witryna nie jest uwzględniona w indeksie Google, to brak podstaw do prac nad jej edycją. Potencjalne problemy z indeksowaniem będą wyświetlane w Google Search Console (zakładka “Stan”). Oczywiście proces optymalizacji strony także obejmuje obszar jej prawidłowej indeksacji – jest to punkt wyjścia.

Informacje o indeksowaniu w Google Search Console

Informacje o indeksowaniu w Google Search Console

Gdy decydujemy się na samodzielną budowę witryny, to jak najszybsze projektowanie jej zgodnie z potrzebami użytkowników i wytycznymi Google będzie na wagę złota. Jeśli projekt strony został zlecony, nic nie stoi na przeszkodzie, aby własnoręcznie poddać ją optymalizacji. Oczywiście zakładając, że mamy ku temu właściwe zdolności. Miejscami kompleksowa optymalizacja strony wdrażana jest w momencie rozpoczęcia działań pozycjonerskich, które są kluczowym elementem SEO, wraz z link buildingiem i content marketingiem. Optymalnym rozwiązaniem jest jednak przesłanie wersji deweloperskiej strony do specjalistów SEO aby wystosowali oni zalecenia optymalizacyjne, których wdrożenie również zostanie przez nich zweryfikowane w późniejszym etapie. Po udzieleniu “zielonego światła” strona internetowa będzie gotowa do publikacji na docelowej domenie.

Co wchodzi w skład optymalizacji SEO?

Aby faktycznie móc zrozumieć liczbę i sens elementów wpływających na optymalizację stron internetowych, niezbędne jest uprzednie poznanie sposobu funkcjonowania wyszukiwarek, w tym oczywiście Google. Złożoność tego procesu zakłada częste i regularne eksplorowanie sieci oraz zarządzania znajdujących się tam treści przy użyciu narzędzi. Boty Google bowiem bez przerwy weryfikują zasoby znajdujące się w Internecie i zapisują je w olbrzymiej bazie adresów URL, które układane są w ranking dla danego słowa kluczowego.

Optymalizacja strony pod kątem SEO dzieli się na 3 etapy:

1. Techniczna optymalizacja www (On-site)

Etap techniczny zakłada korektę znajdujących się obecnie na stronie błędów i modernizację istotniejszych jej elementów. Mowa tu o, chociażby optymalizowaniu meta danych i adresów URL, zaimplementowanie przekierowań, zapobiegnięciu duplikacji treści, czy lepszej indeksacji strony w wyszukiwarce. Wszystko to ma pozwolić na to, że dana witryna znajdzie się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania na słowa kluczowe istotne dla biznesu Klienta.

Podstawowymi działaniami wchodzącymi w skład szeroko rozumianej optymalizacji są:

  • Analiza indeksu Google – pozwala na weryfikację tego, czy podstrony indeksują się w prawidłowy sposób. Może dojść do sytuacji, w której Google Search Console wyświetli się komunikat o błędzie lub ostrzeżeniu prowadzącego do usunięcia adresu URL. Aby temu przeciwdziałać, należy na bieżąco obserwować witrynę i sprawnie reagować na zachodzące zmiany,
  • Strony docelowe – czy na stronie Klienta znajdują się treści odnośnie produktów, kategorii, artykułów, czy usług? Te są niezbędne dla realizacji działań opartych o słowa kluczowe,
  • Czas ładowania – czas potrzebny na pełne załadowanie się serwisu jest jednym z ważniejszych czynników rankingowych dla Google. Co więcej, zbyt długie ładowanie równoznaczne jest z wysokim współczynnikiem odrzuceń. Do sprawdzenia prędkości witryny warto wykorzystać PageSpeed Insights,
  • Meta dane – mowa tu o m.in. tytule strony oraz jej opisie. Istotna jest świadomość tego, że adresy URL muszą mieć inne względem siebie meta dane. Roboty Google uważnie się temu przyglądają, a właściwa optymalizacja danych ma swój wpływ na współczynnik CTR,
  • Atrybut alt – działanie to jest związane z opisywaniem zawartości grafik wykorzystanych na stronie internetowej. Jeśli atrybuty alt zostaną właściwie uzupełnione, to wpływają one na SEO i widoczność wśród użytkowników,
  • Responsywność – dochodzimy tu do jednej z podstaw optymalizacji. Responsywna strona ma bez problemu odtwarzać się zarówno na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych. Niska rensposnywność nie tylko nie wygląda dobrze pod względem pozycji w Google, ale i jest mało atrakcyjna dla potencjalnych użytkowników,
  • Linkowanie wewnętrzne – nienachalne zamieszczanie linków w wewnętrznych treściach pozwoli użytkownikom na większą swobodę w przeglądaniu serwisu. Przeważnie przekierowywani są z bloga do poszczególnych podstron, gdzie można znaleźć produkty, usługi lub ich kategorie. Nie należy bagatelizować tej kwestii, ponieważ może mieć ona pozytywny odbiór wśród robotów Google,
  • Przyjazne adresy URL – każdy adres URL ma być tak czytelny dla użytkownika, jak dalece jest to możliwe. Przyda się zatem usunięcie takich znaków, jak # i % oraz porzucenie podkreślenia na rzecz myślnika,
  • Uporządkowane dane – aspekt ten wymaga szerszego zaznajomienia z HTML/CSS. Takie dane służą wyraźniejszemu określeniu znaczenia danej treści. Dzięki temu roboty Google mają lepszy wgląd w to, co można znaleźć pod konkretnym adresem URL, zwiększając tym samym szansę na wyższą pozycją w wyszukiwarce. Warto jednak zająć się tym w miarę możliwości, ponieważ samo Google stara się przekonywać do stosowania tej metody,
  • Struktura kategorii – kategorie, podkategorie i podstrony służą temu, aby użytkownik mógł łatwiej poruszać się po stronie i szybciej znaleźć to, czego oczekuje. Kluczem jest postawienie na prostą i przejrzystą strukturę.

2. Optymalizowanie stron pod kątek treści (On-site)

Niemniej trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że nawet całkowita eliminacja błędów nie wystarczy. Do oczekiwanego efektu optymalizacji niezbędna będzie treść. Korzystnie jest długoterminowo rozwijać treści znajdujące się na poszczególnych podstronach. Te powinny być przygotowane przy uwzględnieniu odpowiedniej objętości, budowy i tematyki. To w końcu one są komunikatem dla wyszukiwarki Google, czym tak naprawdę się zajmujemy i w jakiej branży funkcjonujemy.

3. Optymalizacja strony www pod kątem linków (Off-site)

Optymalizacja off-site tyczy się budowy linków zewnętrznych. Z pewnością można stwierdzić, że jest to elementarne działanie w obrębie pozycjonowania. Najlepiej, aby takie działanie stawiało na różnorodność, element bezpieczeństwa danej witryny i skuteczność. Przy czym w tym zakresie mowa też o linkach występujących między poszczególnymi kategoriami, podstronami itd. Warto skupić się na strukturze linkowania wewnętrznego, aby strona była lepiej odczytywana przez roboty Google.

Narzędzia do optymalizacji stron

Istnieje szereg składowych dotyczących optymalizacji, o których należy zdawać sobie sprawę. Dla lepszego rozeznania się w temacie dobrze jest mieć gruntownie przygotowaną strategię działania. Skorzystaj z checklisty i wypisz punkty do zanalizowania i usprawnienia. Oczywiście, na początku niezbędny jest audyt SEO.

Narzędzia przydane przy prowadzeniu działań SEO

Narzędzia przydane przy prowadzeniu działań SEO

W tym celu skorzystaj z następujących narzędzi:

  • Screaming Frog,
  • Ahrefs,
  • Surfer SEO,
  • Google Search Console,
  • Google Speed Insight,
  • GTmetrix,
  • Google Mobile Friendly.

Optymalizacja strony na WordPress

Za sprawą swoich wtyczek (pluginów) WordPress umożliwia optymalizację witryny bez znajomości programowania. Są również w stanie ocenić poprawność i jakość takich elementów, jak treść artykułów i meta dane. Nie oznacza to oczywiście, że taka strona jest w stanie pozycjonować się sama z siebie. Twórcy i właściciele witryn muszą sami dołożyć starań, aby dotrzeć do odbiorców, czyli postawić na optymalizację SEO i analizę.

WordPress oferuje tysiące wtyczek, np. te mające na celu wspomaganie pozycjonowania. Najczęściej używanymi są SEO Yoast, Rank Math i All in One SEO Pack.

Pozwolą one na łatwiejsze wykonanie takich działań, jak:

  • optymalizacja tagów title i description niezależnie od typu treści,
  • generowanie mapy strony,
  • zintegrowanie strony z Google Analytics,
  • zarządzanie indeksowaniem treści.

Następne kroki w celu zoptymalizowania stron na WordPressie są niemal identyczne, nawet w momencie stosowania innego CMS-a. Subtelna różnica wynika ze sposobu wdrożenia zmian o charakterze optymalizacyjnym. WordPress umożliwia implementację zmian z wyłączeniem potrzeby ingerencji w kod strony, tworząc łatwy próg wejścia dla osób pozbawionych zdolności programistycznych.

Ile trwa optymalizacja?

Gdy rozpoczniemy optymalizację, to jej pierwsze efekty powinny być widoczne od 2 do 4 tygodni. Czas ten zależny jest od rozmiaru samej witryny, ilości fraz kluczowych, czy samej prędkości wdrażania zaleceń optymalizacyjnych.

Eksperci z zakresu SEO nie zawsze są zgodni i wielu z nich zdaje się bagatelizować znaczenie kilku elementów biorących udział w optymalizacji strony. To prawda, brak ujednoliconej pojedynczej metody pozwalające na maksymalnie działanie SEO tak, aby sprostać wszystkim wymaganiom wyszukiwarki Gooogle. Tym bardziej w branży, gdzie codziennie mogą zmienić się zalecenia, zachowania algorytmów, czy standardy na rynku. Niemniej, to właśnie wiedza, doświadczenie i elastyczność branżowych specjalistów wraz z umiejętnością szybkiego reagowania na nowe realia pozwala znaleźć odpowiednią metodę na wysoką pozycję konkretnego portalu.

Weryfikacja wdrożenia optymalizacji

Aby sprawdzić, czy strona została prawidłowo zoptymalizowana, możemy wykorzystać Google Serach Console lub dedykowane do tego narzędzia. Jednym z popularniejszych jest seoptimer.com. Skorzystanie z nich pozwala na zasugerowanie działań, które należy wdrożyć dla potrzeby eliminacji błędów pojawiających się w trakcie optymalizacji. Pamiętajmy o tym, że przede wszystkim są skierowane do osób, które mają już pewne pojęcie o omawianym temacie.

Wyniki z narzędzia seooptimer.com dla seogroup.pl

Wyniki z narzędzia seooptimer.com dla seogroup.pl

Dlaczego? Proponowane za pośrednictwem programu czynności nie zawsze zostałyby zaaprobowane przez specjalistów z zakresu marketingu internetowego. Dzieje się tak ponieważ ich wdrożenie może okazać się zbyt pracochłonne a ich efekt będzie minimalny. Najlepszym rozwiązaniem byłoby nawiązanie współpracy z renomowaną agencją SEO, gdyż samodzielne działanie w najlepszym razie nie przeszkodzi, a w najgorszym zaszkodzi witrynie.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Dlaczego optymalizować stronę z agencją SEO?

Aspekt pozycjonowania stron internetowych nierozerwalnie związany jest z licznymi kwestiami technicznymi, wymagającymi doświadczenia i bezpośredniego wglądu w narzędzia SEO. Nie sposób bowiem wyobrazić sobie promowania strony internetowej bez dokonania analiz i stworzenia struktury pracy. Trzeba przecież zmodernizować stronę, przygotować dobrze zoptymalizowane pod względem SEO treści i zdobyć odnośniki. Proces ten jest w stanie przynieść wiele, ale jednocześnie związany jest z ogromem pracy ze strony wykwalifikowanych pracowników.

Co jest wymagane do rozpoczęcia optymalizacji?

Do rozpoczęcia optymalizacji potrzebna jest strona internetowa, którą umieszczono pod adresem posiadanej domeny.  Całość będzie tym łatwiejsza, gdy serwis daje możliwość wprowadzenia pełnej optymalizacji, zarówno przez panel administratora, jak i modyfikowanie kodu witryny. Najczęściej Klient dostarcza agencji dane dostępowe (serwis FTP) czy panelu CMS. Można również postawić na współpracę opartą o wytyczne, gdzie specjaliści SEO tworzą rekomendacje, które ich zdaniem powinni zostać wdrożone na stronie.

Ile kosztuje optymalizacja strony internetowej?

Należność za optymalizację strony uzależniona jest od zakresu podjętych działań. Mniejsza witryna będzie analogicznie generować niższe koszty, w porównaniu z kosztami operacyjnymi związanymi z większymi Klientami.

Kiedy wykonać optymalizację strony internetowej?

Po pierwsze, jak najwcześniej, a po drugie takie działanie nie może być jednorazowe. Skuteczna optymalizacja strony internetowej wymaga regularności w dokonywaniu zmian ze względu na ciągłe zmiany algorytmów i rosnącą konkurencyjność.

Podsumowanie

Dzięki zoptymalizowaniu strony internetowej pod względem SEO przyczynimy się do jej lepszej widoczności dla wyszukiwarki Google, a tym samym pozwolimy jej pojawić się w TOP10 wyników wyszukiwania. Oczywiście, obszary omówione w niniejszym tekście w żadnym razie nie wyczerpują elementów, które należy brać pod uwagę w tym procesie, ponieważ tych jest znacznie, znacznie więcej. Z pewnością jednak udało się zwrócić uwagę na to, że optymalizacja nie odbędzie się bez konkretnych danych na temat witryny, a do tych można mieć dostęp jedynie za sprawą narzędzi. Te pomogą jednocześnie dokonywać kolejne zmiany, analizować konkretne obszary i raportować wyniki.

Jednocześnie nawet precyzyjne informacje o stronie na nic się zdarzą bez konkretnej oceny. SEO uwzględnia bowiem algorytmy Google, okoliczności mające wpływ na wyszukiwarkę, poziom konkurencyjności, strukturę linków itd. Działania z nim związane są pracochłonne i w żadnym razie nie wystarczy bazowanie na jednorazowych implementacjach.

Chcesz zoptymalizować swoją stronę? Zaufaj specjalistom z SEOgroup!

    0 komentarzy:

    Dodaj komentarz

    Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
    Feel free to contribute!

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *