5 kroków do poprawnego targetowania reklam

Współczesny statystyczny Kowalski dziennie styka się z blisko 5000 komunikatów reklamowych. Plakaty, billboardy, reklamy wideo i tekstowe, smsy, e-maile z kolejnymi ofertami zachęcającymi nas do zakupu – tak wygląda dzień przeciętnego konsumenta. Tak duża ilość komunikatów często powoduje ogromny bałagan, bo znaczna część reklam trafia do niewłaściwej osoby i w nieodpowiednim momencie. Powoduje to dużą irytację u odbiorców, która z kolei przekłada się na gorsze efekty prowadzonych kampanii przez reklamodawców.  

Dlatego, aby uzyskać wyższą skuteczność z prowadzonych działań reklamowych potrzebne jest inne podejście do problemu i zmiana technik docierania do klientów.

Niezależnie od tego, czy kierujesz swoją ofertę do firm (B2B), czy do konsumentów (B2C) – sposobem na lepsze wyniki jest właściwe określenie cech odbiorcy Twoich produktów/usług, oraz dotarcie do niego z interesującym i spersonalizowanym komunikatem.

Oto pięć kroków, które pomogą Ci lepiej określić, kim są Twoi docelowi odbiorcy i jak najlepiej się z nimi połączyć.

Przyznaj, że masz określoną grupę docelową

Ważne jest, aby zrozumieć, że Twoje produkty i usługi mają grupę docelową, którą można zdefiniować. Jako reklamodawca, Twoim głównym celem jest znalezienie sposobów na identyfikację tych osób, aby móc tworzyć kampanie marketingowe, które bezpośrednio do nich przemawiają.

To może wydawać się dość oczywiste, ale zbyt często przedsiębiorcy zakładają, że to, co oferują, ma uniwersalne zastosowanie i że ich docelowym odbiorcą są „wszyscy”! Niestety, właściwie nigdy nie jest to prawdą i takie podejście stoi na drodze do stworzenia skutecznych kampanii marketingowych, które będą łączyć komunikat reklamowy z odpowiednimi osobami.

Określ, jakie kryteria chcesz stosować, aby zidentyfikować odbiorców, do których chcesz dotrzeć

Grupy odbiorców można sortować i filtrować na wiele sposobów w oparciu o prawie nieskończoną liczbę kryteriów. Ale Twoja grupa docelowa jest unikalna dla Twoich marek, więc będziesz chciał zidentyfikować kryteria, dzięki którym połączysz ich potencjalne potrzeby z tym, co oferuje Twoja firma.

Kryteria które możesz określić w przypadku klienta indywidualnego:

  • płeć,
  • wiek,
  • zainteresowania,
  • lokalizacja,
  • dochody,
  • status rodzinny.

Natomiast w przypadku klienta biznesowego warto zastanowić się nad takimi kryteriami jak:

  • branżą,
  • zawodem/stanowiskiem,
  • wielkością firmy,
  • lokalizacją/zasięgiem.

Celem tego kroku jest wyeliminowanie osób, dla których oferta nie będzie istotna, interesująca. Dzięki temu możesz teraz skoncentrować swoje komunikaty marketingowe, aby dotrzeć do pozostałych osób, które są najbardziej zainteresowane i chętne do podjęcia działań, gdy wejdą w kontakt z Twoją wiadomością marketingową.

Określ, czego najbardziej potrzebują Twoi klienci i potencjalni klienci

Jednym z wyzwań, z którym mierzy się większość marketerów, jest to, że są zbyt blisko swoich własnych marek.

Chociaż z pewnością chcesz promować swoje marki i usługi w pozytywnym świetle, musisz również być gotów jak najlepiej postawić się na miejscu swoich docelowych klientów. Jest szansa, że ​​nie wiedzą zbyt wiele (jeśli w ogóle) o swojej marce lub nie rozumieją korzyści, które oferujesz, równie dobrze jak Ty.

Patrząc na swoją markę nowymi oczami, możesz również szukać potencjalnych słabości, obszarów potencjalnego niewłaściwego użycia lub nieporozumień, a nawet rzeczy, które konsumenci mogą sprzeciwić się lub uznać za obraźliwe. Ten krok pozwala lepiej tworzyć komunikaty marketingowe i kampanie, które w pełni uwzględniają potencjalne obawy i zastrzeżenia dotyczące marki, zanim się pojawią.

Zidentyfikuj najlepsze metody targetowania

Jaki jest najlepszy sposób dotarcia do grupy docelowej? Nie ma 100-procentowej prawidłowej odpowiedzi na najlepszą metodę targetowania, z której powinieneś skorzystać. Dlatego, aby znaleźć te które będą najlepiej dopasowane do Twojego biznesu możesz wybrać kilka z poniższych metod i każdą z nich przetestować:

  • targetowanie kontekstowe – metoda w której reklama jest emitowana w momencie, kiedy użytkownik odwiedza serwisy internetowe tematycznie powiązane z wybranym tematem, słowem kluczowym, branżą, produktem, bądź usługą. Dzięki temu możemy dotrzeć do ludzi zainteresowanych konkretną dziedziną życia, poświęconych danej pasji, czy mających ustalone intencje zakupowe.
  • targetowanie demograficzne – kieruje reklamę do użytkowników wyselekcjonowanych poprzez takie dane jak: płeć, wiek, wykształcenie czy status rodzicielski. Dane takie zbierane są na podstawie informacji od użytkowników rejestrujących się w serwisach lub instalujących aplikacje.
  • targetowanie behawioralne – dobiera odbiorców na podstawie ich zainteresowań oraz zachowania w internecie. System reklamowy (np. facebook.com) przygotowuje profile behawioralne, które przypisują danego użytkownika do grupy osób charakteryzujących się podobnymi cechami tzw. „profilu”. Mogą to być na przykład osoby często podróżujące, osoby uprawiające sport, gracze czy przedsiębiorcy. Dane te są wysokiej jakości ponieważ, nie są danymi deklaratywnymi, a pokazującymi rzeczywiste działania i aktywność użytkownika.
  • targetowanie geograficzne – umożliwia wyświetlanie reklam tylko osobom znajdującym się na danym obszarze, np. w miejscu świadczenia usługi, w konkretnym mieście czy regionie. Są to precyzyjne informacje, gdzie znajduje się Twój Klient – czy przechodzi właśnie w pobliżu Twojego sklepu czy być może siedzi w kawiarni na sąsiedniej ulicy. W ten sposób umożliwiamy mu w prosty sposób odnalezienie Twojej oferty i skorzystanie z niej w zasadzie od razu po obejrzeniu reklamy.
  • retargeting – polega na sprowadzaniu na witrynę za pomocą reklam graficznych i tekstowych użytkowników, którzy odwiedzili stronę wcześniej, lub korzystali z aplikacji mobilnej. Ta metoda targetowania  świetnie sprawdza się w branżach e-commerce, gdzie pomaga w odzyskiwaniu tzw. “porzuconych koszyków” – czyli przerwanych zakupach w sklepie internetowym.

Analizuj wyniki kampanii, aby ustalić, czy rzeczywiście dotarłeś do właściwych osób

Określenie grupy docelowej i wybór metody dotarcia to dopiero początek. Teraz musisz ustalić, czy masz rację.

Często zdarza się, że marketerzy identyfikują odbiorców, do których chcą dotrzeć, aby odkryć, gdy kampania zacznie się wyświetlać, że zupełnie inna grupa ludzi zareaguje na materiały marketingowe.

Dlatego  ważne jest to, aby nie zakładać, że skoro zostały wykonane cztery poprzednie kroki, praca jest zakończona. Każda kampania, nauczy Cię, jak lepiej targetować odbiorców w przyszłości. Musisz jednak być otwarty na otrzymane wyniki i być gotowym do ich ciągłego dopasowywania, aby optymalizacja przyszłych kampanii, skutkowała jeszcze lepszymi rezultatami.

5/5 - (2 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *