Jak wybrać najlepszą agencję SEO? – 10 wskazówek!

,

Wybór rzetelnej agencji SEO jest zazwyczaj trudnym zadaniem. Należy jednak pamiętać, że okazuje się to jednym z najważniejszych kroków umożliwiających osiągnięcie sukcesu Twojej firmy w Internecie. Według najnowszych badań, pozycjonowanie (SEO) jest 8-krotnie bardziej skuteczne od tradycyjnego marketingu i generuje 10-krotnie większy ruch niż media społecznościowe. Warunek jest jeden – musisz znaleźć się minimum w TOP 10 wyników wyszukiwania, czyli na pierwszej stronie Google, z którą wiąże się aż 71% kliknięć. Chcesz osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty? W takim razie rozpocznij współpracę z agencją SEO. Nie rób tego w „ciemno”. Podejmij decyzję na bazie rzetelnych faktów i wprowadź swój biznes na wyższy poziom! Przeczytaj ten artykuł i sprawdź, jak wybrać najlepszą agencję SEO!

Wybór agencji SEO #1: Opinie o firmie

Opinie o firmie są jednym z najistotniejszych wskaźników rzetelności danej agencji SEO.

Należy w tym przypadku zweryfikować:

  • wizytówkę Google,
  • branżowe fora,
  • tematyczne grupy Facebookowe.

Obecnie opinie w wizytówkach Google są bardzo wiarygodnym wyznacznikiem jakości wykonywanej pracy. Co ciekawe – referencje w formie papierowej będą również dobrym rozwiązaniem na przedstawienie zdania klientów o danej agencji, natomiast bądźmy szczerzy – żadna firma na swoją stronę internetową nie doda negatywnej referencji w formie papierowej. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku opinii Google. Tam klienci mogą dodawać co chcą (oprócz wulgaryzmów) i nikt nie będzie tego w stanie usunąć (oprócz ich samych).

W konsekwencji w Google jest bardzo ciężko uzyskać 5.0 – szczególnie, gdy chodzi o więcej niż kilkadziesiąt opinii. Dobrym przykładem w tym przypadku jesteśmy my sami – SEOgroup.

Nie mamy najwięcej pozytywnych komentarzy w branży, ale konsekwentnie do tego dążymy. Obecnie na naszym „liczniku” jest 75 opinii – każda na 5 gwiazdek.

Zdj 1. Opinie w Google Moja Firma potwierdzające rzetelność agencji SEO.

Pragniemy jednak wspomnieć, że perfekcyjne opinie w Google to zazwyczaj wyjątek potwierdzający ponadprzeciętną rzetelność agencji oraz najwyższą jakość usług.

W większości przypadków firmy mają po kilka lub nawet kilkanaście negatywnych opinii. Aby zweryfikować ich słabe punkty, zacznij czytać negatywne komentarze. Zauważysz wówczas, co robią źle i jak bardzo nie wywiązują się ze swoich obowiązków.

Wybór agencji SEO #2: Portfolio i case studies

Zastanawiasz się, jak wybrać najlepszą agencję SEO, która spełni Twoje oczekiwania? W takim razie weryfikacja portfolio i case studies będzie kolejnym krokiem prowadzącym Cię do znalezienia perfekcyjnego partnera biznesowego. Na początku poproś daną firmę o projekty z Twojej (lub pokrewnej branży). Sprawdź wygląd serwisów, które wypozycjonowali, zweryfikuj sposoby pozyskiwania linków (najlepiej, żeby były to naturalne rozwiązania) oraz przeanalizuj jakość treści.

Teraz czas na case studies – weryfikację ich działań z praktycznego punktu widzenia.

UWAGA! Case studies są dowodem rzetelności, natomiast pamiętaj, że agencja SEO nigdy nie doda na swoją stronę porażek, które też się zdarzają. Natomiast im więcej pozytywnych opinii w Google, tym mniejsza szansa na porażki w projektach SEO.

W SEOgroup case study podzieliliśmy na branże, w których się specjalizujemy. Dzięki temu klient przed rozpoczęciem współpracy będzie mógł łatwo zweryfikować konkretne projekty.

Zdj 2. Case study udowadniające rzetelność firmy SEO.

Wybór agencji SEO #3: Szkolenia

Szkolenia to element, na który większość osób nie zwraca uwagi, natomiast warunkują one wiarygodność i doświadczenie wybranych agencji. Jeżeli Twoja przyszła firma marketingowa prowadzi regularne szkolenia, masz wówczas pewność, że znają się na tym, co robią i dzięki temu wykonują swoje usługi prawidłowo – zwracając uwagę na najwyższą jakość realizacji.

Dobrym przykładem z branży jest nasza firma SEOgroup. Organizujemy szkolenia z dziedzin, w których się specjalizujemy.

Zdj 3. Szkolenia branżowe – czynnik warunkujący rzetelność danej agencji SEO.

Wybór agencji SEO #4: Certyfikaty

Niektórzy mogą stwierdzić, że certyfikaty odchodzą już w niepamięć i nie warunkują jakości danej firmy. Poniekąd jest to prawda, natomiast wiele zależy od rodzaju certyfikatu. Jeżeli wybrany przedsiębiorca posiada na LinkedInie 10 000 automatycznie generowanych certyfikatów po przejściu prostego szkolenia – nie ma to żadnej wartości.

Inaczej sprawa wygląda, gdy agencja SEO udostępnia na swojej stronie światowe certyfikaty jakości (np. Top Rated SEO Company czy też Top SEO Companies Clutch). Na tym etapie posłużymy się przykładem naszych amerykańskich „sąsiadów” branżowych, którzy w zasadzie rok do roku otrzymują najwyższej klasy wyróżnienia w postaci certyfikatów.

Zdj 4. Certyfikaty jako dowód na jakość agencji SEO. Źródło: www.thriveagency.com/seo-agency-los-angeles/

W Polsce możemy uzyskać mniej widowiskowe certyfikaty, niż firmy w USA, natomiast warto, żebyś zwrócił szczególną uwagę na m.in.:

  • Certyfikat Hubspot,
  • Certyfikat Google Partner,
  • Certyfikat Google Analytics,
  • Certyfikat Google Adwords Sieć Wyszukiwania,
  • Certyfikat Google Adwords Sieć Reklamowa,
  • Certyfikat Google AdWords Reklamy Mobilne,
  • Certyfikat Google Adwords Reklamy Video,
  • Certyfikat AdWords Google Shopping,
  • Certyfikat Rzetelna Rekrutacja.

Certyfikaty stanowią ważny element rozpoznania rzetelności agencji SEO, natomiast nie powinny być głównym wyznacznikiem.

Wybór agencji SEO #5: Wachlarz usług

W zakresie usług zdania są bardzo mocno podzielone. Niektórzy twierdzą, że agencja SEO powinna specjalizować się wyłącznie w jednej dziedzinie (np. pozycjonowaniu stron internetowych) – wtedy mamy pewność, że wie, co robi. Naszym zdaniem wiele zależy od zespołu. Jeżeli przykładowo u nas (w SEOgroup) jest ponad kilkunastu specjalistów z różnych dziedzin (od pozycjonowania, przez Google Ads, aż po performance i content), warto potraktować to jako ogromną zaletę. Dzięki temu inwestując w SEO, będziesz mógł bez konieczności szukania innej agencji, uruchomić kampanię Google Ads w atrakcyjnej cenie wynikającej ze względu stałej współpracy.

Zdj 5. Przykładowy wachlarz usług agencji SEO zatrudniającej kilkunastu specjalistów.

Jeśli natomiast weryfikujesz jednoosobową agencję marketingową, która specjalizuje się we wszystkim, to tak naprawdę nie robi dobrze nic i prawdopodobnie zachęca wyłącznie niskimi cenami. Unikaj takich współprac.

Wybór agencji SEO #6: Baza wiedzy

Agencja, z którą chcesz współpracować prowadzi bloga i robi to od przynajmniej kilku lat? W takim razie ma duże pojęcie o branży i dba o swój wizerunek. Firmy bez aktywnego bloga zazwyczaj są mniej renomowane i często nie tak rzetelne, jak mogłyby być. Dla przykładu – w SEOgroup udostępniamy przynajmniej 3 wpisy blogowe każdego tygodnia, ponieważ zależy nam na edukacji klientów.

Zdj 6. Blog SEOgroup przedstawiajacy bazę wiedzy

Pamiętaj, że baza wiedzy to nie tylko blog. To również słownik najważniejszych pojęć marketingowych, do których w SEOgroup przykładamy ogromną uwagę.

Wybór agencji SEO #7: Kontakt ze specjalistami

Tutaj nie ma wiele do powiedzenia. Kontakt ze specjalistami powinien być możliwy przez Facebooka (ewentualnie LinkedIna), maila oraz telefon. Zanim rozpoczniesz współpracę z daną agencją, po prostu przetestuj ich czas odpowiedzi na wybranych kanałach komunikacyjnych. Dla przykładu – jeżeli na maila dla nowego klienta nie odpisują przez 48 godzin (lub więcej), oznacza to, że w przypadku nawiązania stałej współpracy będzie jeszcze gorzej.

W SEOgroup opracowaliśmy funkcję pt.:”Umów spotkanie”, wyświetlającą się w prawym dolnym rogu ekranu. Klikając w nią, możesz umówić bezpłatną konsultację z naszym strategiem SEO. Poświęcimy Ci minimum 30 minut, aby wstępnie omówić założenia dot. współpracy.

Zdj 7. Ułatwiony kontakt ze specjalistami poprzez bezpłatną, 30-minutową konsultację ze strategiem SEO.

Wybór agencji SEO #8: Modele rozliczeń

Istnieją trzy główne modele rozliczeń:

  • za efekt – np. za uzyskaną pozycję na daną frazę w Google;
  • abonamentowe – regularna płatność miesięczna;
  • hybrydowe – płatność miesięczna, ale obowiązuje również dodatkowa opłata za ustalone pozycje.

Jako doświadczona agencja SEO, rekomendujemy wybrać rozliczenie abonamentowe, ponieważ w tym przypadku płacisz stałą kwotę za miesiąc, niezależnie, ile fraz wypozycjonuje Ci agencja do TOP 10.

Zdj 8. Potencjalne frazy możliwe do wypozycjonowania w pakiecie abonamentowym w relatywnie krótkim czasie. Źródło: app.senuto.com

Wybór agencji SEO #9: Długość współpracy

Standardowa umowa SEO trwa od 12 do 24 miesięcy z możliwością przedłużenia. Okres wypowiedzenia w tym przypadku wynosi zazwyczaj maksymalnie 2 miesiące. Wynika to z prostego powodu – agencja już na samym początku inwestuje w Twoją firmę spore zasoby (zarówno finansowe, jak i w postaci pracy specjalistów). Wycofując się z dnia na dzień, spisujesz agencję na straty, pozbawiając się jednocześnie rezultatów, które mogłyby nadejść już w kolejnych miesiącach.

Podczas 12-miesięcznej współpracy (lub dłuższej) możesz liczyć na efekty w postaci:

  • dodatkowego ruchu w witrynie,
  • większej sprzedaży,
  • wyższych dochodów w swojej firmie.

Pamiętaj natomiast, że wycofanie się przykładowo w 9 miesiącu (np. z powodu braku zwiększonej sprzedaży) może skutkować zmarnowaniem całego Twojego budżetu. Bądź cierpliwy i daj agencji minimum rok.

Warto tutaj przytoczyć również najnowsze badanie Ahrefs dowodzące, że nowe strony internetowe (poniżej roku) zazwyczaj nie rankują w TOP 10. Są to odosobnione przypadki, ponieważ na widoczność na pierwszej stronie w Google trzeba poczekać minimum 12 miesięcy (lub nieco dłużej). A jak zapewne wiesz, większość ruchu w Google obejmuje pierwszą stronę wyszukiwań.

Zdj 9. Wydajność rankingowa stron, które mają mniej niż rok – najbardziej rzetelne badanie SEO, jakie można znaleźć w Internecie na temat rezultatów pozycjonowania.

Wybór agencji SEO #10: Cena

Cenę podaliśmy w dzisiejszym artykule jako ostatni punkt, jednak jest on nie mniej ważny, niż pozostałe (last, but not least). W tym przypadku rozważań nie ma za wiele. Koszty SEO zależą od czynników takich jak:

  • specyfika Twojej branży,
  • konkurencyjność fraz kluczowych,
  • przeprowadzone działania SEO (i ich zakres),
  • stan techniczny serwisu,
  • aktualnie zajmowane pozycje.

Weź jednak pod uwagę fakt, że jeżeli cena za SEO jest zbyt atrakcyjna w kontekście Twojej branży (np. 300 zł za miesiąc dla lokalnego biznesu lub 1 500 zł za miesiąc dla rozbudowanego e-commerce), coś jest na rzeczy. Wówczas prawdopodobnie dana agencja chce Ci wysyłać co miesiąc nic nie wnoszące raporty lub pozycjonować Cię na frazy bez wyszukiwań, a w konsekwencji potencjału sprzedażowego.

Trafne porównanie zrobił serwis Bark odnośnie cen agencyjnych w zależności od konkretnego rodzaju marketingu. Co prawda koszty są podawane w dolarach i dotyczą Stanów Zjednoczonych, natomiast podobnie jest w Polsce, jeśli zamiast dolarów, przyjmiemy złotówki (bez przeliczania). Chodzi w tym przypadku o kompleksowe prace, które mają sens i pozwolą uzyskać satysfakcjonujące rezultaty w sensownym czasie (np. w 12-24 miesiące).

Zdj 10. Przeciętne ceny agencyjne, w zależności od rodzaju działań marketingowych. Źródło: www.bark.com/en/us/marketing/how-much-does-a-marketing-agency-cost/

Jak wybrać najlepszą agencję SEO? – podsumowanie

Do wyboru najlepszej agencji SEO w Polsce należy podejść z rozwagą. Przede wszystkim nie podejmuj współpracy z firmą wyróżniającą się najniższą ceną. Odpuść też agencje, które mają dużo nieprzychylnych opinii (np. w Google) i nie chcą pokazać Ci case study lub portfolio.

Najlepiej po prostu wypełnij poniższy formularz kontaktowy i umów się na rozmowę z branżowymi liderami. Spróbuj, nic Cię to nie kosztuje. Możesz tylko zyskać.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Jak wybrać najlepszą agencję SEO?]

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat wyboru najlepszej agencji SEO.

1. Jak wybrać najlepszą agencję SEO?

Agencję SEO powinieneś wybrać na podstawie weryfikacji opinii w Google, portfolio, case studies, zakresu usług oraz sprawności kontaktu ze specjalistami. Warto również zdecydować się na ofertę w abonamentowym modelu rozliczeń na 12 lub 24 miesiące. Cena nie powinna być głównym wyznacznikiem – raczej wybieraj droższe oferty, ale bardziej kompleksowe.

2. Ile kosztuje przeciętna współpraca z agencją SEO?

Przeciętna współpraca z agencją SEO wiążę się z kosztem rzędu minimum 1 000 zł netto miesięcznie. Biorąc pod uwagę współprace naszej firmy (SEOgroup), możemy śmiało stwierdzić, że jest to koszt rzędu 2 000 – 5 000 zł netto miesięcznie.

Skontaktuj się z agencją SEOgroup:

    5/5 - (2 ocen)
    0 komentarzy:

    Dodaj komentarz

    Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
    Feel free to contribute!

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *