Google Ads – co to jest i jak działa?
Google Ads (dawniej Google Adwords) to system reklamowy, który umożliwia każdemu dotarcie ze swoim przekazem reklamowym do użytkowników korzystających z usług Google’a oraz odwiedzających strony internetowe będące częścią tzw. sieci reklamowej.
Historia systemu Google Ads
Zaraz minie ćwierć wieku (system wystartował w 2000 r.) od kiedy system reklamowy Google Ads, na początku znany jako Google Adwords, jest już z nami. W tym czasie stał się globalnym graczem docierającym niemal do wszystkich internautów na świecie. W 2021 r. udział Google’a w globalnych wydatkach na reklamę internetową wynosił niemal 30%. Ten sukces zawdzięcza przede wszystkim temu, że 78% użytkowników internetu korzysta z wyszukiwarek internetowych a ponad 2 miliardy użytkowników co miesiąc korzysta z usług takich jak np. YouTube, który również stanowi jeden z kanałów dla reklam Google Ads.
Co to jest Google Ads?
Odpowiedzi na to pytanie najlepiej szukać u źródła, czyli w definicji, którą przedstawia nam sama firma Google a brzmi ona obecnie tak:
“Google Ads (wcześniej Google AdWords i Google AdWords Express) to internetowe rozwiązanie reklamowe wykorzystywane przez firmy do promowania produktów i usług w wyszukiwarce Google, w serwisie YouTube i na innych stronach. Google Ads umożliwia reklamodawcom wybór konkretnych celów reklamowych, takich jak zwiększenie liczby połączeń telefonicznych lub wizyt na stronie. Na koncie Google Ads reklamodawcy mogą dostosowywać budżet i kierowanie oraz uruchamiać i wstrzymywać reklamy w dowolnej chwili.”
Jak widać Google skupia się obecnie na tym, że to firmy mogą promować produkty i usługi w miejscach takich jak: wyszukiwarka, YouTube, inne strony (czyt. sieć reklamowa). Google podkreśla również, że system daje możliwość wybierania konkretnych celów reklamowych, których realizacji może się spodziewać reklamodawca, aczkolwiek gwarancji żadnej Google nie daje oraz wskazuje na elastyczność w kwestii dostosowywania budżetu i możliwości swobodnego włączania i wyłączania reklam. W definicji znajduje się również odniesienie do różnych możliwości kierowania reklam, ale obserwując ostatnie zmiany w systemie reklamowym Google Ads, podejrzewam, że ten wątek wkrótce zniknie z tej definicji.
Jak działa system Google Ads?
Skoro już wiemy co to jest ten cały system Google Ads, dla kogo głównie jest przeznaczony, to teraz powinniśmy zastanowić się nad tym jak on działa. Odwołajmy się zatem ponownie do tego co mówi Google na ten temat:
Google Ads wyświetla Twoje reklamy, gdy użytkownicy szukają w internecie produktów i usług, które oferujesz. Dzięki wykorzystaniu inteligentnej technologii Google Ads ułatwia docieranie do potencjalnych klientów w chwili, gdy są gotowi do wykonania działania. Zaczynasz od wybrania celu, którym może być np. przyciągnięcie większej liczby użytkowników na stronę lub zwiększenie liczby połączeń telefonicznych z Twoją firmą. Następnie wybierasz obszar geograficzny, w którym chcesz wyświetlać reklamę. Może to być najbliższa okolica Twojej firmy albo większy obszar, np. miasto, województwo lub cały kraj. Na koniec tworzysz reklamę i ustawiasz miesięczny limit budżetu. Gdy Twoja reklama zostanie zatwierdzona, będzie wyświetlać się zawsze wtedy, gdy użytkownik w wybranym przez Ciebie obszarze docelowym wyszuka produkt lub usługę, które masz w ofercie. Płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik wejdzie w interakcję z Twoją reklamą, np. kliknie ją lub zadzwoni do Twojej firmy.
To oczywiście bardzo skrócona i uproszczona definicja tego w jaki sposób system Google Ads realizuje nasze potrzeby w zakresie reklamy i dotarcia do użytkowników. Widać w niej jednak ponownie nacisk położony na kontekstowość reklam, czyli wyświetlanie ich wtedy kiedy użytkownik szuka określonej rzeczy oraz właściwe umiejscowienie ich w czasie, czyli wyświetlanie reklam w momencie, gdy użytkownik jest gotowy do podjęcia określonego działania. To z kolei wskazuje na możliwość śledzenia zachowań użytkowników i wykorzystywania tych informacji do optymalizacji swoich działań reklamowych. W kolejnych zdaniach znów Google odwołuje się do konkretnych możliwości (więcej połączeń telefonicznych, więcej odwiedzin na Twojej stronie internetowej). Skoro system Google Ads dociera do niemal wszystkich użytkowników internetu, to musi również dawać możliwość wybierania spośród nich tych, którzy mogą być zainteresowani naszymi produktami czy usługami a zatem konieczna jest geolokalizacja.
W systemie Google Ads rzeczywiście mamy możliwość wskazania czy chcemy docierać do użytkowników na całym świecie, w wybranym kraju, mieście czy czasem nawet w wybranej dzielnicy danego miasta. Kolejną cechą systemu Google Ads, która jest podkreślana w wielu miejscach, jest fakt iż koszty związane z działaniami reklamowymi ponosi się dopiero wówczas, gdy użytkownicy wejdą w interakcję z naszymi reklamami, czyli najczęściej oznacza to kliknięcie w reklamę, jej wyświetlenie lub inną tego typu czynność. Sam fakt korzystania z systemu reklamowego Google Ads ani nawet wyświetlenie reklamy tekstowej w wyszukiwarce (jeśli nie zostanie ona kliknięta) nie obciąża nas żadnymi kosztami – ani stałymi, ani doraźnymi.
Jakie rodzaje reklam są dostępne w systemie Google Ads?
Obecnie mamy do dyspozycji następujące rodzaje kampanii Google Ads:
- Kampanie w wyszukiwarce – najczęściej w formie tekstowej. Te reklamy wyświetlają się na stronach wyników wyszukiwania Google, gdy ktoś szuka oferowanych przez Ciebie produktów lub usług.
- Kampanie w sieci reklamowej – najczęściej w formie graficznej. Te reklamy pojawiają się na stronach i w aplikacjach odwiedzanych przez użytkowników.
- Kampanie wideo – zwykle kilku lub kilkunasto sekundowe filmy. Te reklamy pojawiają się tuż przed wyświetleniem treści w YouTube lub w trakcie ich wyświetlania.
- Kampanie produktowe – dają możliwość zaprezentowania asortymentu dostępnego online (w sklepie internetowym) i lokalnie (w sklepie stacjonarnym).
- Kampanie promujące aplikacje – dają możliwość wypromowania aplikacji dostępnej na platformie Google Play lub App Store wśród użytkowników.
Google w swoim systemie reklamowym wprowadził również wyraźny podział wg celów marketingowych, które chcemy osiągnąć. W tej metodologii mamy możliwość wskazaniu na realizacji jakiego celu najbardziej nam zależy. Do dyspozycji mamy następujące opcje:
- sprzedaż
- potencjalni klienci
- ruch w witrynie
- rozważanie zakupu produktu danej marki
- świadomość i zasięg marki
- promowanie aplikacji
Na tej podstawie Google przygotuje nam zestaw typów kampanii, narzędzi i materiałów pomocy, które pomogą w realizacji wybranego celu.
Modele rozliczeń kampanii Google Ads
System Google Ads oferuje kilka wariantów ustalania stawek za pomocą których rozliczamy budżet reklamowy. W zależności od wybranej przez użytkownika strategii i zdefiniowanego celu reklamowego mogą one być różne.
- CPC (cost per click), czyli koszt za kliknięcie. Model CPC to model rozliczenia w którym użytkownik płaci za pojedyncze kliknięcie w reklamę. W panelu ustalamy maksymalny koszt kliknięcia dla danej grupy reklam lub słów kluczowych w sieci wyszukiwania. Ponieważ jest to system aukcyjny rzeczywisty koszt kliknięcia zależy od stawek jakie oferuje konkurencja i często jest to koszt w wysokości minimum wymaganego do przelicytowania konkurencyjnej reklamy. Ale na koszt kliknięcia wpływ ma także wynik jakości publikowanych przez użytkownika reklam.
- CPA (cost per action), czyli koszt za wykonanie akcji / konwersji. CPA to inteligentna strategia ustalania stawek w której użytkownik określa maksymalną kwotę jaką chce przeznaczyć, żeby uzyskać konwersje. Aby strategia mogła skutecznie działać, potrzebne jest zebranie odpowiedniej ilości danych ( wymagana określona ilość konwersji). W tym wariancie istotna jest także jest poprawna konfiguracja konwersji oraz ich zliczania.
- vCPM (cost per mille), czyli koszt za tysiąc wyświetleń. Ta strategia ustalania stawek jest dostępna tylko w sieci reklamowej. W tym modelu użytkownik płaci za 1000 wyświetleń reklamy w Google Ads a opłatę nalicza się wtedy, gdy reklama była wyświetlana przez przynajmniej 1 sekundę w minimum 50%.
- CPV (cost per view), czyli koszt obejrzenia reklamy. Użytkownik płaci za obejrzenie przez odbiorców filmu wideo. W przypadku reklam In-Stream opłata pobierana jest wtedy, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund filmu.
Co wpływa na pozycje i rankingi reklam w Google Ads?
Google Ads to system aukcyjny. Należy jednak pamiętać, że na pozycję wpływa nie tylko wysokość oferowanej podczas aukcji stawki, ale także jakość opublikowanej reklamy, jakość stron docelowych na które kierowana jest reklama, prognozowany współczynnik klikalności a także rozszerzenia reklamy. W praktyce oznacza to, że jeśli kampania spełnia wszystkie wymogi Googla i jest przez niego oceniana wyżej niż kampania konkurencji przy niżej ustawionej maksymalnej stawce za kliknięcia reklama może wyświetlać się wyżej niż reklama o wyższej stawce.
Ranking reklamy to wartość używana by określić pozycję reklamy.
Ranking reklamy = Max. CPC x Wynik jakości
Jakość reklamy w Google Ads określa parametr jakim jest Wynik jakości reklamy. Jest on liczony w skali 1-10 i uwzględnia przewidywany współczynnik klikalności, trafność reklamy i ocenę jakości strony docelowe. Im większa trafność w doborze reklamy i stron docelowych do zapytań użytkowników, tym wyższy jest wynik jakości.
Rzeczywisty CPC to ostateczna kwota, którą zapłacimy za kliknięcie w reklamę.
Warto zatem zadbać o jakość reklam, słów kluczowych i stron docelowych do jakich kierujemy naszych odbiorców.
Planer słów kluczowych w Google Ads
Narzędziem wspomagającym planowanie reklam tekstowych i pozwalającym oszacować ich przybliżony koszt jest Planer słów kluczowych. To integralne narzędzie systemu Google Ads. Umożliwia ono wskazanie średniego kosztu kierowania reklam na określone słowa kluczowe związane z kampanią oraz pokazuje prognozę co do liczby wyszukiwań. Planer słów kluczowych “podpowiada” także nowe słowa związanych z produktami, usługami lub treściami w witrynie. Na podstawie wykonanej szczegółowej analizy słów kluczowych z poziomu tego narzędzia można także utworzyć kampanię w sieci wyszukiwania.
Czym jest ROI ?
ROI ( z angielskiego return on investment czyli zwrot z inwestycji). Dla większości reklamodawców to najważniejszy wskaźnik, ponieważ ukazuje rzeczywisty wpływ reklam w odniesieniu do prowadzonych działań. ROI to zestawienie przychodów z reklam z poniesionymi na reklamę wydatkami. Aby obliczyć ROI należy odjąć całkowite koszty od przychodów uzyskanych z reklam i podzielić wynik przez całkowite koszty.
ROI = (przychody – koszty sprzedanych towarów i usług) / koszty sprzedanych towarów i usług
Czym jest ROAS?
Innym popularnym wskaźnikiem jest ROAS ( z angielskiego return on ad spend czyli zwrot z wydatków na kampanię). Jest to wskaźnik informujący o zwrocie z konkretnej kampanii reklamowej, a nawet pojedynczej reklamy.
ROAS = przychód z reklamy / koszt reklamy *100 lub po prostu przychód/koszt
ROAS pozwala więc na precyzyjną kontrolę kosztów pojedynczej kampanii lub nawet reklamy.
Inne ważne pojęcia związane z systemem reklamowym Google Ads
- CTR to współczynnik klikalności, który mówi o tym jak często odbiorcy, którzy zobaczą reklamę klikają ją. Jest to liczba, kliknięć w reklamę podzielona przez liczbę jej wyświetleń.
- Średni CPC to średni koszt kliknięcia w reklamę. To kwota kosztu za reklamy, podzielona przez łączną liczbę kliknięć.
- Średni CPM to średni koszt tysiąca wyświetleń. To średnia kwota, jaką opłacamy za tysiąc wyświetleń reklam Google Ads.
- Średni CPV to średnia kwota, jaką płacimy za każde obejrzenie reklamy. Średni CPV jest obliczany na podstawie łącznego kosztu wszystkich obejrzeń podzielonego przez liczbę obejrzeń reklam typu wideo.
- Koszt – koszt jest sumą wykorzystanego kosztu kliknięcia (CPC) i kosztu tysiąca wyświetleń (CPM) wykorzystanego w tym okresie.
- Konwersja to całkowita liczba zrealizowanych zdarzeń zdefiniowanych w zależności od wybranego celu ( zakup, wypełnienie formularza, klik w telefon).
Podsumowanie
System reklamowy Google Ads to bardzo dobre narzędzie dla każdej firmy bez względu na jej wielkość, obszar działania, branżę, itp. Skuteczne i efektywne wykorzystanie jego możliwości wymaga jednak wiedzy i doświadczenia oraz czasu. Najgorszym z możliwych scenariuszy jest zdanie się całkowicie na rekomendacje podpowiadane przez sam system oraz “ekspertów” pracujących bezpośrednio dla Google’a, którzy w zamyśle mieli pomagać w uruchamianiu działań i realizacji naszych celów biznesowych a w rzeczywistości są jedynie sprzedawcami, których głównym celem jest maksymalizacja zysków firmy Google.
Jak każdy biznes Google chce zarabiać na swoich narzędziach i usługach i nie ma w tym nic złego, natomiast wszelkie doświadczenia pokazują, że korzystanie z Google Ads bez odpowiedniej wiedzy i umiejętności albo zdając się jedynie na “ekspertów” Google’a będzie generowało wysokie koszty i kiepskie rezultaty.
Jeśli chcesz tego uniknąć i optymalnie wykorzystać pełen potencjał Google Ads, to nie czekaj i zamów profesjonalną strategię i zleć obsługę kanału Google Ads profesjonalnej agencji digitalowej.
FAQ
Czy Google Ads jest za darmo?
Korzystanie z systemu Google Ads generuje koszty tylko wtedy, gdy użytkownik wejdzie w interakcje z opublikowaną reklamą. Samo korzystanie z systemu nic nie kosztuje, nie generuje stałych opłat ani nie wymaga podpisywania dodatkowych umów.
Jak nauczyć się Google Ads?
Google posiada rozbudowany system pomocy i wsparcia, na który składają się m.in. samouczki, kursy, materiały pomocy i dział wsparcia. Tego typu materiały są dostępne bezpłatnie dla każdego. Do pełnego wykorzystania potencjału systemu Google Ads przydaje się wiedza i doświadczenie, które zdobywa się poprzez dłuższą pracę z systemem i kampaniami, dlatego warto uczyć się od osób pracujących na co dzień z tym systemem. Jeśli szukasz profesjonalnych warsztatów z Google Ads – zainteresuj się ofertę Akademii SEOgroup.
Ile kosztuje reklama w Google?
Dzięki Google Ads kontrolujesz koszty reklamy internetowej. Nie zapłacisz więcej niż wynosi ustawiony przez Ciebie miesięczny limit. Możesz też wstrzymać reklamy w dowolnym momencie. Jeśli chcesz wiedzieć ile należy zainwestować w Google Ads, aby osiągnąć zadowalające rezultaty, to skontaktuj się z nami i zamów profesjonalną strategię działań.
Ile kosztuje kliknięcie w Google Ads?
Obecnie najczęściej korzysta się z inteligentnego systemu określania stawek, który nie pokazuje z góry ile będziemy płacić za każdą interakcję z reklamą, aby systemy uczenia maszynowego mogły elastycznie dysponować ustalonym budżetem dziennym w celu maksymalizacji efektów, np. zwiększania liczby konwersji, na których nam zależy. Należy zatem skupić się na określenie tzw. kosztu pozyskania, który jesteśmy skłonni ponosić, aby w jego ramach system Google Ads mógł zbierać interakcji o różnym koszcie, które będą zwiększały prawdopodobieństwo realizacji naszych celów.
Czy reklama w Google się opłaca?
W zdecydowanej większości przypadków reklama w Google Ads się opłaca. Należy korzystać z systemu Google Ads zgodnie z najlepszymi praktykami lub zlecić prowadzenie takich działań profesjonalnej agencji, takiej jak nasza. Jeśli jesteś zainteresowany reklamowanie się w Google Ads – skontaktuj się z nami i zamów profesjonalną strategię działań.
Jak zacząć reklamę w Google?
Nawet tak prosta prozaiczna czynność jak rejestracja w systemie Google Ads i rozpoczęcie działań reklamowych może nieść ze sobą pewne zagrożenia i problemy, dlatego zanim zaczniesz korzystanie z Google Ads lepiej zamów profesjonalną strategię działań w naszej agencji i pozwól się poprowadzić prawidłową ścieżką przez ten system reklamowy.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!