Narzędzia SEO: przegląd i porównanie [Ranking TOP 20]
Jakie są najlepsze narzędzia SEO? Aby odpowiedzieć na to pytanie, stworzyliśmy przegląd i porównanie rozwiązań pozycjonerskich, które zdecydowanie ułatwią cały proces wdrażania oraz planowania strategii SEO. Analizując dzisiejsze propozycje, każdy użytkownik z pewnością znajdzie coś dla siebie. Ranking dedykujemy zarówno początkującym, zaawansowanym, jak i doświadczonym „wyjadaczom” SEO z ponad 5-letnim doświadczeniem w pozycjonowaniu. Zachęcamy do przeczytania tego wpisu! Miłej lektury.
Kompleksowe narzędzia SEO – ranking 20 rozwiązań pozycjonerskich do zastosowania w każdym sektorze SEO
Na rynku istnieją setki praktycznych narzędzi SEO, które można zastosować do m.in.:
- analizy słów kluczowych,
- monitorowania ruchu oraz raportowania,
- link buildingu,
- lokalnego SEO,
- pozycjonowania on-site.
Spośród najpopularniejszych wyróżniamy także narzędzia Google. Dokładnie weryfikując dzisiejszy ranking, będziesz w stanie wybrać instrumenty, które wykorzystasz do kompleksowego procesu pozycjonowania swojej strony – zaczynając od stworzenia strategii SEO, przez jej wdrożenie, aż po monitorowanie efektów i zadbanie o swoją wizytówkę Google. Poniżej przedstawiamy szczegóły.
[RANKING] Praktyczne narzędzia SEO do analizy słów kluczowych – TOP 3
Praktyczne narzędzia SEO do analizy słów kluczowych:
Senuto (płatne)
Narzędzie do analizy słów kluczowych oferujące praktyczne i złożone funkcjonalności, m.in.:
- monitorowanie pozycji w wyszukiwarce,
- analiza konkurencji,
- identyfikacja nowych słów kluczowych
Za pomocą Senuto możliwe jest również tworzenie zoptymalizowanych treści (zakładka Content Writer). Program pozwala dodatkowo porównywać frazy kluczowe na podstawie ich częstotliwości występowania w kontekście globalnych rynków. Może to być przydatne dla przedsiębiorstw realizujących SEO w kilku krajach.
Answer The Public (darmowe)
Narzędzie umożliwia wyszukiwanie słów kluczowych w oparciu o pytania zadawane przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych. Wyświetla graficznie wszystkie pytania, które są związane z określonym słowem kluczowym. Dzięki temu można lepiej zrozumieć problemy i oczekiwania użytkowników, a w konsekwencji ulepszyć treści w obrębie swojej witryny. Answer The Public oferuje również opcję eksportu wyników do pliku CSV.
Google Keywords Planner (darmowe)
Pomaga w badaniu popularności słów kluczowych. Działanie Google Keywords Planner jest bardzo podobne do innych rozwiązań tego typu (np. Ubersuggest lub Keywordtool.io).
Narzędzie oferuje informacje dot. liczby wyszukiwań frazy oraz szacunkowych kosztów za kliknięcie, co jest przydatne dodatkowo w kontekście projektowania kampanii Google Ads (dawniej AdWords).
W celu uzyskania pełnego dostępu do narzędzia, wymagane jest posiadanie konta w Google Ads.
[RANKING] Najlepsze narzędzia SEO do monitorowania ruchu – TOP 3
Najlepsze narzędzia SEO do monitorowania ruchu:
Google Analytics 4 pozwala skutecznie monitorować ruch na stronie internetowej. Odpowiednio skonfigurowane narzędzie przedstawia statystyki obejmujące m.in.:
- liczbę użytkowników,
- czas spędzony na stronie,
- źródła ruchu,
- zachowania użytkowników w serwisie,
- konwersje (w sekcji „Zdarzenia” lub „Cele”).
Za pomocą Google Analytics 4 można również analizować segmenty publiczności oraz monitorować wyniki kampanii reklamowych.
SEMrush (płatne)
SEMrush pozwala monitorować ruch na stronie internetowej oraz kompleksowo analizować konkurencję. To doskonałe rozwiązanie nie tylko w przypadku monitorowania ruchu, ale również podczas tworzenia strategii SEO. SEMrush wyróżnia się licznymi funkcjonalnościami. Spośród najpopularniejszych możemy wymienić m.in.:
- analizę słów kluczowych,
- monitorowanie pozycji na poszczególne frazy w wyszukiwarkach,
- analizę linków,
- analizę treści,
- monitorowanie ruchu w serwisie.
Wymienione narzędzie okazuje się szczególnie przydatne dla przedsiębiorstw, które potrzebują regularnie dokonywać zaawansowanych analiz konkurencji oraz monitorować ruch na swojej stronie internetowej, zwracając uwagę na wszelkie detale. Za jego pomocą dowiesz się dodatkowo, którzy użytkownicy opuszczają serwis bez interakcji, skąd pochodzą, jaki jest wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate) oraz poznasz liczbę unikalnych odwiedzin internautów. Poszczególne informacje są podane w bardzo przejrzystej formie.
Google Search Console (darmowe)
Za pomocą Google Search Console możesz monitorować ruch na stronie internetowej w kontekście wyników wyszukiwania w Google. Narzędzie oferuje informacje dotyczące m.in.:
- liczby kliknięć,
- liczby wyświetleń,
- średniej pozycji w wynikach wyszukiwania,
- liczby linków prowadzących do Twojej strony internetowej,
- popularnych zapytań użytkowników,
- wydajności mobilnej (raport Web Vitals),
- indeksowania.
Google Search Console umożliwia również monitorowanie błędów na stronie, które wpływają na jej pozycję w wynikach wyszukiwania (np. błędy indeksowania, crawlowania, struktury danych, błędy 404 oraz problemy z wydajnością serwisu).
[RANKING] Dobre narzędzia SEO do link buildingu – TOP 3
Dobre narzędzia SEO do link buildingu:
Ahrefs (płatne)
Ahrefs oferuje zaawansowane funkcje do budowania linków. Są to m.in.:
- analiza linków wychodzących i przychodzących,
- analiza konkurencji,
- wyszukiwanie nowych możliwości linkowania.
Narzędzie oferuje również szereg innych funkcji SEO, takich jak analiza słów kluczowych, monitorowanie ruchu i audyt strony internetowej. Ahrefs jest uważane za jedno z najlepszych narzędzi do budowania linków.
SEMrush Backlink Analytics (darmowe)
SEMrush Backlink Analytics umożliwia analizę linków przychodzących do strony internetowej. Narzędzie oferuje informacje o takich aspektach, jak:
- liczba linków,
- domeny źródłowe,
- jakość odnośników.
SEMrush Backlink Analytics umożliwia również kompleksowy monitoring ruchu na stronie WWW.
Majestic SEO (płatne)
Majestic to najpopularniejsze narzędzie SEO do relinkowania. Za jego pomocą możemy w łatwy sposób przeanalizować linki, którymi dysponuje konkurencja i podlinkować do podobnych źródeł. Do praktycznych funkcji Majestic SEO należą m.in.:
- analiza profilu linków,
- analiza konkurencji,
- wyszukiwanie nowych możliwości linkowania,
- monitorowanie postępów,
- analiza słów kluczowych,
- audyt strony internetowej.
Warto również wspomnieć, iż cena tego narzędzia jest relatywnie niska, ponieważ najtańszy pakiet kosztuje zaledwie 50 euro, co daje w przeliczeniu około 250 zł miesięcznie. Dla porównania – podobne funkcjonalności w Ahrefs lub SEMrush kosztują nawet powyżej 500 zł miesięcznie (chodzi głównie o możliwości linkowania dla kilku lub kilkunastu witryn jednocześnie).
[RANKING] Kompletne narzędzia SEO do lokalnego pozycjonowania – TOP 3
Kompletne narzędzia SEO do lokalnego pozycjonowania:
GMBSpy (darmowe)
Umożliwia monitorowanie profilu Google Moja Firma (Google My Business) dla firm lokalnych. Narzędzie pozwala na analizę danych takich jak:
- liczba wyświetleń,
- liczba kliknięć,
- liczba opinii.
GMBSpy pozwala porównać Google Moja Firma z profilami konkurencyjnymi. Na tej podstawie jesteśmy w stanie zweryfikować, jakie działania wdrożyć, a z jakich zrezygnować, żeby uzyskać przewagę konkurencyjną.
Whitespark (płatne)
Whitespark oferuje wiele funkcjonalności przydatnych w lokalnym pozycjonowaniu. Są to m.in.:
- badanie słów kluczowych – najważniejszych dla Twojego biznesu i lokalizacji;
- monitorowanie profilu Google Moja Firma – dzięki temu dowiesz się, jak wygląda Twoja wizytówka w wynikach wyszukiwania oraz w Mapach Google;
- budowanie linków – jakościowe odnośniki pomogą Twojej firmie uzyskać wyższą pozycję w ujęciu lokalnym;
- analiza konkurencji – ułatwia przeanalizowanie strategii SEO konkurencji oraz poprawę swojego planu pozycjonerskiego;
- automatyczne raportowanie – funkcja ta jest bardzo pomocna w monitorowaniu postępów Twojej kampanii pozycjonowania lokalnego.
Local SEO Checklist (darmowe)
Local SEO Checklist pomaga przygotować listę zadań do wykonania w celu zoptymalizowania strony internetowej oraz profilu Google Moja Firma. Narzędzie oferuje obszerne wskazówki i sugestie, pomagające zoptymalizować stronę internetową i profil Google Moja Firma.
[RANKING] Renomowane narzędzia SEO do pozycjonowania on-site – TOP 3
Renomowane narzędzia SEO do pozycjonowania on-site:
Rankmath (bezpłatne)
Rankmath jest bardzo pomocnym narzędziem pod kątem pozycjonowania on-site. Spośród jego głównych funkcjonalności możemy wymienić m.in.:
- analizę słów kluczowych,
- analizę treści,
- optymalizację meta tagów,
- monitorowanie pozycji w wyszukiwarce,
- narzędzia do generowanie schema markup,
- opcje konfiguracji wewnętrznych linków i przekierowań,
- możliwość dodania mapy strony oraz przyspieszenia indeksacji,
- wskazówki dot. poprawy wydajności serwisu.
Narzędzie wyróżnia się prostym interfejsem i jest relatywnie proste w obsłudze, co czyni je idealnym dla początkujących użytkowników.
Yoast SEO (darmowa i płatna wersja)
Jeżeli miałbyś wybrać wyłącznie jedno narzędzie SEO do przeprowadzenia kompleksowego procesu pozycjonowania – Yoast SEO okazuje się jednym z najlepszych rozwiązań. Za jego pomocą możemy m.in.:
- analizować treści,
- optymalizować meta tytuły oraz meta opisy,
- analizować frazy kluczowe,
- optymalizować zdjęcia,
- generować mapę strony w formacie XML,
- ulepszać linki,
- optymalizować treści pod kątem użytkowników mobilnych.
Warto również wspomnieć, iż Yoast SEO gwarantuje liczne możliwości automatyzacji (np. pod kątem tworzenia meta tagów oraz indeksowania podstron).
Surfer SEO (płatne)
Chcesz stworzyć wysokiej jakości content na swoją stronę internetową? W takim razie opracuj temat i dodaj go do Surfer SEO. Narzędzie wybierze właściwe słowa kluczowe, dokona analizy konkurencji i na tej podstawie wyselekcjonuje wytyczne w oparciu o które stworzysz wysokiej jakości treść. Może to być zarówno wpis blogowy, artykuł sponsorowany, opis produktu lub opis kategorii.
Najpopularniejsze narzędzia SEO od Google – co możemy wyróżnić?
Istnieje sporo popularnych narzędzi SEO od Google. Spośród tych, które bezsprzecznie warto przetestować, możemy wyróżnić m.in.:
- Google Search Console – narzędzie umożliwiające monitorowanie ruchu na stronie internetowej w kontekście wyników wyszukiwania w Google. Przedstawia statystyki dotyczące liczby kliknięć, liczby wyświetleń, średniej pozycji w wynikach wyszukiwania oraz liczby zaindeksowanych podstron. Google Search Console umożliwia również monitorowanie błędów na stronie, które mogą wpłynąć na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Zachęcamy również do sprawdzenia funkcjonalności pt.: „Raport Skuteczności”, zawierającej istotne dane o wydajności serwisu w wyszukiwarkach.
- Google Moja Firma – narzędzie umożliwiające przedsiębiorstwom lokalnym zarządzanie swoim profilem w Google. Pozwala dodać informacje o firmie, godzinach otwarcia, danych kontaktowych oraz innych ważnych kwestiach. Dzięki wizytówce Google Moja Firma internauci mogą wstawiać recenzje o Twojej firmie, co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Narzędzie GMF pozwala dodatkowo monitorować statystyki Twojego profilu lokalnego (np. liczba wyświetleń oraz kliknięć).
- Google Trends – narzędzie umożliwiające analizę popularności określonych słów kluczowych, które są obecnie na czasie. Za jego pomocą właściciele witryn internetowych weryfikują informacje o zainteresowaniach użytkowników w różnych regionach, na konkretnych urządzeniach. Google Trends pozwala dodatkowo porównywać słowa kluczowe oraz trendy wyszukiwania.
- Google PageSpeed Insights – narzędzie umożliwiające analizować wydajność strony internetowej. Oferuje również informacje o tym, jakie elementy na stronie wpływają na szybkość ładowania i co można zrobić, aby ją poprawić.
Warto również wspomnieć o narzędziu Google Mobile-Friendly Test pozwalającym zweryfikować poprawność działania Twojej strony internetowej w wersji mobilnej.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat najpopularniejszych narzędzi SEO.
1. Które narzędzia SEO są pomocne w kompleksowym pozycjonowaniu strony internetowej?
Potrzebujesz kompleksowej pomocy w pozycjonowaniu swojej strony internetowej? W takim razie narzędzia SEO, które powinieneś rozważyć to m.in.: Yoast SEO (do ogólnej optymalizacji), Senuto (do weryfikacji słów kluczowych oraz monitorowania pozycji), a także Google Analytics 4 (do weryfikacji liczby zdarzeń w witrynie). Dobrym rozwiązaniem pod kątem lokalnego SEO okaże się również Local SEO Checklist (wykorzystaj to narzędzie w celu przygotowania listy zadań do wykonania, aby zoptymalizować wizytówkę Google Moja Firma).
2. Jakie narzędzia SEO wybrać do tworzenia contentu pod pozycjonowanie?
Spośród najpopularniejszych narzędzi SEO do tworzenia contentu pod pozycjonowanie, możemy wyróżnić m.in. Surfer SEO, Contadu oraz Content Writer od Senuto. Sugerując się wytycznymi wymienionych instrumentów, będziesz w stanie stworzyć treści z wysokim potencjałem rankingowym.
Nazywam się Dominik. Monetyzuję blogi i zwiększam sprzedaż w firmach.. Pracuję zdalnie, obsługując klientów ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii oraz Polski.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!