Analiza konkurencji w e-commerce – 5 kluczowych elementów i 14 praktycznych narzędzi!

,

Chcesz się dowiedzieć, jak powinna wyglądać analiza konkurencji w e-commerce? W takim razie przeczytaj ten artykuł! Omawiamy 5 najważniejszych elementów umożliwiających skuteczne badanie rynku dla każdego sklepu internetowego! Pod uwagę bierzemy analizę fraz kluczowych, profilu linków oraz ruchu. Wskazujemy także najistotniejsze informacje w zakresie technicznej analizy stron internetowych konkurencji oraz weryfikacji działań content marketingowych! Podajemy przykłady 14 narzędzi, które można wykorzystać na konkretnych etapach!

1. Analiza fraz kluczowych konkurencji

Ważne są frazy, na które konkurencja się pozycjonuje, ale również wyrażenia, na które konkurenci tego nie robią. Zwróć dodatkowo uwagę długi ogon konkurencyjnych firm, ponieważ według badań to właśnie one generują najwyższy współczynnik klikalności (nawet o 3-5% wyższy niż ogólne frazy składające się maksymalnie z 1-2 słów).

Narzędzia pomocne w analizie konkurencji pod kątem fraz kluczowych:

SEMrush

Zdj 1. Przedstawienie narzędzia SEMrush Źródło: www.semrush.com

Popularne narzędzie do analizy ruchu organicznego i płatnego umożliwiające badanie fraz kluczowych konkurencji. W tym przypadku należy wprowadzić adresy stron internetowych swoich konkurentów i zobaczyć, jaki ruch przynoszą im konkretne frazy kluczowe.

Google Keyword Planner

Zdj 2. Przedstawienie narzędzia Google Keyword Planner Źródło: ads.google.com/home/tools/keyword-planner

Narzędzie Google Ads, które pierwotnie zostało stworzone do planowania kampanii reklamowych. Można je także wykorzystać do analizy fraz kluczowych konkurencji. W tym celu wprowadź adresy stron konkurentów i zweryfikuj, jakie frazy kluczowe Google sugeruje na podstawie ich zawartości.

SpyFu

Zdj 3. Przedstawienie narzędzia SpyFu Źródło: www.spyfu.com

 

Umożliwia analizę fraz kluczowych konkurencji, identyfikację ich najlepszych fraz kluczowych i śledzenie ich zmian w czasie. W tym przypadku możesz również sprawdzić, jakie wyrażenia konkurenci mają wspólne z Twoją witryną, a następnie zidentyfikować potencjalne obszary optymalizacji.

2. Analiza profilu linków konkurencji

Dowiedz się m.in.:

  • na jakich stronach publikuje konkurencja,
  • jak często to robi,
  • gdzie najczęściej zdobywa wartościowe linki.

Weryfikując najważniejsze informacje z zakresu link buildingu, dowiesz się, od jakich portali warto rozpocząć promocję. Dzięki temu będziesz mógł określić szacunkowy budżet na działania SEO w e-commerce oraz przemyśleć, jaki czas będzie potrzebny do osiągnięcia podobnych sukcesów.

Narzędzia pomocne w analizie profilu linków konkurencji:

Ahrefs

Zdj 4. Przedstawienie narzędzia Ahrefs Źródło: ahrefs.com

Umożliwia sprawdzenie profilu linków konkurencji. Pozwala zweryfikować, jakie strony linkują do konkurencji, jakie są ich najważniejsze linki, a także ocenić jakość tych linków na podstawie wskaźników takich jak Domain Rating (DR) czy Traffic Value.

Moz Link Explorer

Zdj 5. Przedstawienie narzędzia Moz Link Explorer Źródło: moz.com/link-explorer

Za jego pomocą sprawdzisz, jakie są najważniejsze linki, jak często konkurencja zdobywa nowe odnośniki, a także ocenisz jakość odnośników na podstawie wskaźników takich jak Domain Authority (DA) czy Spam Score.

Majestic SEO

Zdj 6. Przedstawienie narzędzia Majestic SEO Źródło: majestic.com

Narzędzie skupiające się na analizie profilu linków. Możesz sprawdzić, jakie są najważniejsze linki konkurencji, jak często zdobywają nowe linki, a także ocenić jakość linków na podstawie wskaźników takich jak Trust Flow czy Citation Flow.

3. Analiza ruchu w sklepach internetowych konkurencji

W tym przypadku rekomendujemy przeanalizować jedynie 2-3 liderów w branży. Po sprawdzeniu ruchu w witrynach konkurencji zorientujesz się mniej więcej odnośnie sytuacji rynkowej oraz wpływu sezonowości na SEO. Poznasz także serwisy z mniejszym ruchem na stronie, niż Twój e-commerce, a dodatkowo określisz swój cel (np. kogo powinieneś dogonić w najbliższym czasie 6-12 miesięcy).

Narzędzia ułatwiające analizę ruchu w sklepach internetowych konkurencji:

SimilarWeb

Zdj 7. Przedstawienie narzędzia SimilarWeb Źródło: www.similarweb.com

Narzędzie oferujące szacunkowe dane dotyczące ruchu w sklepach internetowych. Dzięki SimilarWeb uzyskasz informacje na temat całkowitego ruchu, źródeł ruchu oraz profilu demograficznego odwiedzających.

Alexa

Zdj 8. Przedstawienie narzędzia Alexa Źródło: www.alexa.com

Dostarcza dane na temat popularności witryn internetowych, w tym sklepów internetowych. Możesz uzyskać informacje na temat globalnego rankingu witryny, czasu spędzonego na stronie oraz liczby odwiedzających.

4. Techniczna analiza stron internetowych konkurencji

Im lepiej zoptymalizowany został Twój sklep internetowy pod kątem technicznym, tym większa szansa, że zarankuje wysoko w Google na najważniejsze (oraz mniej istotne) frazy kluczowe pod kątem sprzedażowym.

Zwróć przede wszystkim uwagę na wydajność serwisu (czyli szybkość jego ładowania) oraz responsywność (każdy element strony powinien poprawnie i szybko wyświetlać się także na urządzeniach mobilnych). Podejście mobile-first jest bardzo ważne – według serwisu Statista, aż 60% ruchu w sklepach e-commerce oraz na stronach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych.

Narzędzia pomocne w analizie technicznej konkurencji (np. pod kątem wydajności oraz interaktywności i responsywności):

Google PageSpeed Insights

Zdj 9. Przedstawienie narzędzia Google PageSpeed Insights Źródło: pagespeed.web.dev/?utm_source=psi&utm_medium=redirect

Narzędzie oferowane przez Google oceniające wydajność strony internetowej na urządzeniach mobilnych i komputerach. Po wprowadzeniu adresów URL konkurencji, otrzymasz wskazówki dotyczące optymalizacji i będziesz mógł poprawić szybkość ładowania oraz ogólną wydajność witryny.

GTmetrix

Zdj 10. Przedstawienie narzędzia GTmetrix Źródło: gtmetrix.com

Analizuje wydajność i szybkość ładowania stron internetowych. Po wprowadzeniu adresu konkurencyjnego e-commerce otrzymasz szczegółowe raporty dotyczące czasu ładowania, rozmiaru stron, optymalizacji obrazów i innych czynników wpływających na wydajność danej witryny.

WebPageTest

Zdj 11. Przedstawienie narzędzia WebPageTest Źródło: www.webpagetest.org

Umożliwia testowanie wydajności stron internetowych z różnych lokalizacji i na różnych urządzeniach. Uzyskasz w tym przypadku najważniejsze informacje na temat czasu ładowania, rozmiaru stron, liczby żądań HTTP i innych parametrów.

5. Content marketingowa analiza konkurencji w e-commerce

Przed rozpoczęciem pozycjonowania, zweryfikuj również strategię content marketingową konkurencji w e-commerce. Analiza treści konkurencji może dostarczyć wskazówek dotyczących tematów, formatów i podejścia do tworzenia contentu przyciągającego i angażującego użytkowników.

Warto w tym przypadku odwiedzić strony konkurencji, aby zobaczyć, jakie rodzaje treści publikują. Sprawdź ich blogi, poradniki, e-booki, artykuły, recenzje produktów, filmy. Ważne są także social media (np. YouTube, Facebook oraz LinkedIn). Dowiedz się, jak często publikują i jakie reakcje generują ich rozwiązania.

Narzędzia pomocne w content marketingowej analizie konkurencji:

BuzzSumo

Zdj 12. Przedstawienie narzędzia BuzzSumo Źródło: buzzsumo.com

Umożliwia śledzenie popularności treści w mediach społecznościowych. Po wprowadzeniu słowa kluczowego związanego z Twoją branżą, zobaczysz, jakie treści generują najwięcej udostępnień i interakcji społecznościowych.

Ahrefs Content Explorer

Zdj 13. Przedstawienie narzędzia Ahrefs Content Explorer Źródło: ahrefs.com/content-explorer

Umożliwia odkrywanie najpopularniejszych treści w danej branży. Pozwala zweryfikować liczbę udostępnień oraz linków zwrotnych.

Hootsuite

Zdj 14. Przedstawienie narzędzia Hootsuite Źródło: www.hootsuite.com

Ułatwia monitorowanie działań konkurencji na platformach społecznościowych. Funkcjonalności Hootsuite umożliwiają śledzenie treści publikowanych przez konkurencję, prowadzone kampanie oraz generowane interakcje.

Analiza konkurencji w e-commerce – podsumowanie

Analiza konkurencji w e-commerce jest kluczowym elementem strategii biznesowej wspierającej również proces planowania rozwiązań SEO. Przeglądając konkurencję, możesz uzyskać ważne informacje na temat link buildingu, ruchu w sklepach internetowych, optymalizacji technicznej i content marketingu. Korzystając z różnych narzędzi, takich jak SEMrush, Ahrefs, Google Analytics czy BuzzSumo pozyskasz cenne dane, które pomogą Ci lepiej zrozumieć rynek, dostosować swoje działania do aktualnych standardów i osiągnąć sukces w e-commerce. Pamiętaj, że analiza konkurencji powinna być integralną częścią Twojej strategii, a jednocześnie skup się na tworzeniu unikalnej i wartościowej oferty, która przyciąga i angażuje Twoją grupę docelową.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [analiza konkurencji w e-commerce pod kątem SEO]

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat analizy konkurencji w e-commerce pod kątem SEO.

Dlaczego analiza konkurencji jest ważna w kontekście e-commerce i SEO?

Analiza konkurencji pozwala zrozumieć, jakie działania podejmują konkurenci w celu osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu można zidentyfikować mocne i słabe strony branżowych rywali, jednocześnie udoskonalając finalną strategię SEO. Analiza konkurencji umożliwia również odkrycie luk w rynku, które możemy wykorzystać, oraz identyfikację trendów i najlepszych praktyk w branży e-commerce.

Jakie narzędzia można wykorzystać do analizy konkurencji w e-commerce?

Istnieje wiele narzędzi dostępnych online, które mogą pomóc w analizie konkurencji w kontekście SEO. Polecamy m.in. SEMrush, Ahrefs, Moz, SpyFu, SimilarWeb, BuzzSumo i Screaming Frog. Każda z propozycji oferuje różne funkcje i możliwości analizy (np. badanie kluczowych fraz, analiza linków, monitorowanie ruchu na stronach konkurencji czy analiza działań marketingowych) przydatne w kontekście planowania strategii SEO.

5/5 - (1 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *