Co to jest audyt SEO stron internetowych – ile kosztuje?
Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO jest analizą, którą przeprowadza się w celu określenia stopnia jej dostosowania do wymogów wyszukiwarek. W praktyce na polskim rynku przeprowadza się go głównie z uwzględnieniem wymagań Google. W trakcie przeprowadzania audytu specjalista przygotowuje dokument, który następnie powinien posłużyć jako instrukcja do wdrożenia niezbędnych zaleceń mających na celu poprawę stanu witryny i zoptymalizowanie jej według odpowiednich standardów.
Składniki audytu SEO
Elementy składowe audytu strony internetowej różnią się w zależności od jej rodzaju, wielkości oraz możliwości Klienta przy jego wdrożeniu. Inaczej wykonuje się taką analizę dla sklepu internetowego, strony wizytówki, a jeszcze inaczej dla serwisu ogłoszeniowego. Można jednak wyróżnić kilka składowych, które powinny znajdować się w większości tego rodzaju dokumentów:
- analiza obecnej widoczności serwisu,
- ocena struktury strony wraz z badaniem linkowania wewnętrznego,
- analiza linków przychodzących,
- analiza słów kluczowych,
- ocena poprawności indeksowania poszczególnych sekcji strony,
- szybkość ładowania strony,
- unikalność treści,
- analiza konkurencji,
- wdrożenie SSL,
- analiza obecności oraz prawidłowości zastosowania JavaScript w serwisie,
Po co wykonuje się audyt strony internetowej?
W większości przypadków witryny internetowe mają szereg błędów lub niedociągnięć, które uniemożliwiają im osiągnięcie dobrych efektów przy działaniach SEO. Mogą się również przyczyniać do niepełnego wykorzystania potencjału serwisu. Taki stan rzeczy wynika z tego, że osoby zajmujące się projektowaniem witryny nie zawsze wiedzą na jakie elementy należy zwrócić uwagę i które mogą być kluczowe w przyszłych działaniach. Nie należy tego traktować w formie zarzutu – nie każdy może znać się na wszystkim. W takim przypadku specjalista SEO wykonuje audyt, który posłuży jako podstawa do wprowadzenia niezbędnych zmian.
Kiedy wykonać audyt?
Tak naprawdę audyt SEO można wykonać na każdym etapie istnienia strony internetowej. W zależności od momentu, w którym zdecydujemy się zlecić tego typu usługę mogą jednak występować różne trudności z wdrożeniem zaleceń z dokumentu. Można wyróżnić jednak kilka typowych sytuacji kiedy Klient decyduje się na zlecenie analizy strony w celu jej lepszej optymalizacji:
- tworzenie strony internetowej – w teorii najlepszy moment na stworzenie audytu. W praktyce specjalista SEO na tym etapie napotyka szereg trudności. Aby wykonać taką usługę konieczna jest ścisła współpraca ze strony Klienta oraz zrozumienie ze strony programistów, którzy będą wdrażać zalecenia. Pozwala jednak już na samym początku wyeliminować wszystkie trudności, które mogłyby stanąć na przeszkodzie w procesie przyszłego pozycjonowania witryny.
- ocena istniejącej witryny – najczęstsze zlecenie na wykonanie audytu strony internetowej agencja SEO otrzymuje dla istniejącego już serwisu. Może on już od jakiegoś czasu funkcjonować w sieci jak i również być świeżo stworzony. Niezależnie od sytuacji proces będzie taki sam. Należy znaleźć wszystkie elementy, które wymagają poprawy oraz zalecić ich modyfikację. Najpoważniejsze problemy z audytem na tym etapie dotyczą zazwyczaj możliwości wprowadzenia zmian – często wymaga to znaczącej przebudowy serwisu.
- ocena pracy agencji SEO – zdarza się, że Klienci nie są do końca zadowoleni z działań wykonywanych przez inną firmę i chcą poznać opinię na temat prowadzonych czynności.
Istotne jest, aby na audyt decydować się w sytuacji gdy jest się zdeterminowanym do wprowadzenia ewentualnych zmian. W naszej codziennej pracy natrafiamy na sytuację gdy Klient zleca wykonanie audytu SEO, a po jego wykonaniu zalecenia z dokumentu nigdy nie są wdrożone. Jest to w pewnym sensie marnowanie środków, które zostały wydane bez żadnej korzyści dla firmy Klienta.
Ile kosztuje audyt SEO?
Cena audytu strony internetowej jest zależna przede wszystkim od jej wielkości i stopnia skomplikowania. Inaczej wykonuje się audyt dla małej strony informacyjnej, a inaczej dla dużych serwisów. Cena rzetelnego audytu rozpoczyna się od kilku tysięcy złotych wzwyż w zależności od wielkości badanej strony.
Darmowy audyt witryny
W Internecie można znaleźć również darmowe audyty stron internetowych, które generują po analizie zalecenia SEO. Podstawowe pytanie jakie często zadają sobie użytkownicy to czy są one w ogóle cokolwiek warte. W naszej ocenie nadają się jedynie do wstępnego badania serwisu i pozwalają wskazać kilka kluczowych elementów, które warto poprawić. Jednak ze względu na swoją szablonowość oraz ograniczoną liczbę danych, które są w stanie zweryfikować nie są w stanie zastąpić audytu wykonanego przez specjalistę. Często zwracają również uwagę na nieistotne lub dawno przestarzałe elementy.
Co należy ustalić przed wprowadzeniem audytu?
Zakres audytu powinien być jasno określony na umowie, którą podpisuje się z agencją SEO. Poszczególne elementy powinny zostać ustalone przed przystąpieniem do jej realizacji. W dużej mierze należy zaufać firmie wykonującej usługę, ponieważ jako specjaliści powinni najlepiej wiedzieć co należy sprawdzić. Dobra agencja jest jednak elastyczna i daje możliwość modyfikowania niektórych punktów, aby przygotować dokument, który będzie najlepiej spełniał oczekiwania Klienta. W umowie powinien być również określony termin wykonania audytu.
Efekty wprowadzenia audytu SEO
Efekt wprowadzenia audytu może być różny. W pierwszej kolejności ważna jest ilość i waga zmian w witrynie jakie zostały zarekomendowane w dokumencie. Może się zdarzyć, że w serwis tak naprawdę nie wymaga większych modyfikacji, a najważniejsze elementy są zgodne ze sztuką. W takim przypadku modyfikacji będzie niewiele i nie wpłyną znacząco na widoczność. Pozostają jedynie regularne działania związane z pozycjonowaniem i za ich pomocą zwiększanie widoczności serwisu.
Są jednak przypadki gdy uchybienia na stronie są bardzo duże i ich poprawa przełoży się na szybkie efekty wzrostu widoczności. Dla dużych serwisów gdzie potencjał jest spory audyt może zmienić wiele, a efekty mogą przerosnąć najśmielsze oczekiwania. Ma to miejsce przede wszystkim w sytuacji gdy audytowana strona posiada dużą bazę mocnych linków przychodzących, a czynnikiem hamującym była nieodpowiednia optymalizacja.
Po wykonaniu audytu SEO
Dobry specjalista SEO nie kończy pracy na przesłaniu dokumentu do Klienta. W skład usługi powinny również wchodzić konsultacje na temat wdrożenia zaleceń. Nie zawsze wszystko jest od razu klarowne i wymaga dodatkowych wyjaśnień. W takiej sytuacji wykonawca powinien służyć pomocą i rozwiać w razie konieczności wszystkie wątpliwości.
Czy powinienem wykonać audyt dla swojej witryny?
Na to pytanie najlepiej odpowie specjalista SEO po indywidualnej analizie Twojej strony. Często już na pierwszy rzut oka można ocenić sensowność przeprowadzenia audytu. Jeśli zastanawiasz się czy w Twoim przypadku będzie to zasadne, to zachęcamy do kontaktu z SEOgroup.
Prawidłowa optymalizacja sklepu internetowego powinna rozpocząć się od audytu oraz zbadania rynku wraz z konkurencją. Dopiero wtedy określić można pewne aspekty jakich warto się będzie trzymać podczas wykonywania jakichkolwiek działań w sieci.