Ile kosztuje audyt SEO? – 14 elementów wpływających na cenę!
Pytanie dotyczące tego, ile kosztuje audyt SEO zadają najczęściej osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z pozycjonowaniem strony w wyszukiwarkach. Sprecyzowanie cen za kompleksową weryfikację stanu optymalizacji serwisu jest bardzo ważną kwestią, którą wielu przedsiębiorców chciałoby mieć jasno określoną „od ręki”. Ustalenie dokładnych kosztów analizy jest natomiast bardziej skomplikowane i wymaga kompleksowego omówienia.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Ile kosztuje audyt SEO?
- Jakie elementy wpływają na cenę audytu SEO?
- Dlaczego darmowy audyt SEO nie będzie wystarczający?
Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, ile kosztuje audyt SEO według najnowszych standardów rynkowych. Zachęcamy do lektury!
Ile kosztuje audyt SEO? – 14 elementów wpływających na jego cenę!
Jakie elementy wpływają na cenę audytu SEO?
1. Rozmiar strony internetowej
Zaawansowane analizy związane z wielkością Twojej witryny obejmują m.in.:
- skrupulatne sprawdzenie każdego zakątka struktury stron,
- indeksowanie,
- architekturę informacji.
Większe witryny, szczególnie te o dynamicznym charakterze (powyżej 500 podstron), wymagają dogłębnego rozumienia systemu zarządzania treścią (CMS), sprawdzenia kaskadowych arkuszy stylów (CSS) oraz skryptów JavaScript w kontekście ich wpływu na SEO.
Dochodzą do tego strategie kanonicznych linków, meta-dane i interaktywne elementy strony, które mogą wpływać na jej indeksowanie przez wyszukiwarki. Im więcej rozwiązań agencja zbada, tym droższa będzie analiza. Specjaliści poinformują Cię o zakresie audytu przed jego rozpoczęciem.
2. Złożoność witryny
Złożoność techniczna witryny to nie tylko kwestia wykorzystanej technologii, ale także sposobu, w jaki została ona zaimplementowana.
W przypadku witryn opartych na JavaScript, konieczne jest zastosowanie zaawansowanego renderowania po stronie serwera (SSR) oraz poprawne zarządzanie pre-renderingiem.
Złożoność serwisu wiąże się z obecnością różnych technologii integracyjnych (np. PWA, AMP, czy różne API). Każda z nich wymaga specyficznej analizy i optymalizacji w kontekście SEO. Agencja musi do tego celu zatrudnić dodatkowych specjalistów. Wiąże się to zazwyczaj z dodatkowymi kosztami.
3. Branża
Nie każda branża jest taka sama pod względem wymogów technicznych. Dla przykładu – w sektorze finansowym i medycznym najistotniejsze czynniki związane są z bezpieczeństwem, szyfrowaniem danych oraz zgodnością z różnymi regulacjami. Wówczas audyt SEO będzie uwzględniał analizę poprawności wdrożenia certyfikatów SSL, protokołów bezpieczeństwa i praktyk związanych z ochroną danych osobowych. W konsekwencji analiza witryn z branży finansowej oraz medycznej może być droższa o 1 000 zł lub 2 000 zł w porównaniu z pozostałymi sektorami biznesowymi.
4. Rynek, na którym działasz
Techniczne aspekty SEO mogą się różnić w zależności od docelowego rynku. W kontekście międzynarodowych witryn należy zrozumieć specyfikę implementacji kodowania znaków, odpowiedniego tłumaczenia meta-tagów, a także prawidłowego ustawienia serwera w kontekście lokalizacji geograficznej.
Optymalizacja w zakresie lokalnych wyszukiwarek, m.in. Yandex dla Rosji czy Baidu dla Chin, wymaga specyficznych dostosowań technicznych, które wiążą się z dodatkowymi kosztami (w granicach 2 500 zł lub więcej).
5. Cele audytu
Zaawansowane cele audytu wymagają precyzyjnego podejścia technicznego. Jeśli chodzi o optymalizację wydajności, ważne są takie aspekty jak:
- analiza żądań HTTP,
- optymalizacja zasobów,
- opóźnienie czasu pierwszego bajtu (TTFB),
- techniki kompresji.
Aby wstępnie zweryfikować aspekty wydajnościowe swojej strony, zdecyduj się na darmowy audyt SEO lub po prostu zbadaj swój serwis w GTmetrix.
W przypadku, gdy zależy Ci dodatkowo na poprawie dostępności treści (np. szybszym indeksowaniu), agencja zbada semantykę HTML, strukturę DOM oraz zastosowania technologii ARIA wymagające dodatkowych funduszy (około 1 000 zł).
6. Zakres prac
Zakres prac, które zamierzasz zlecić, ma bezpośredni wpływ na koszt audytu. Chcesz przeprowadzić jedynie podstawową analizę słów kluczowych, czy potrzebujesz kompleksowej weryfikacji technicznej?
Zakres prac może obejmować m.in.:
- sprawdzanie szybkości ładowania strony,
- badanie struktury linków wewnętrznych i zewnętrznych,
- analizę jakości treści,
- a nawet badanie interakcji użytkowników na stronie za pomocą analizy behawioralnej.
Im więcej obszarów chcesz przeanalizować, tym bardziej złożony staje się audyt, co przekłada się na wyższe koszty.
7. Doświadczenie agencji SEO
Kompetencje i wiedza agencji, z którą współpracujesz, odgrywają kluczową rolę w ustalaniu kosztów audytu. Agencje o ugruntowanej pozycji na rynku i wieloletnim doświadczeniu często oferują usługi o wyższym standardzie, co skutkuje nieco wyższą ceną.
Istotna jest w tym przypadku znajomość najnowszych trendów branżowych oraz doświadczenie rynkowe, które mogą potwierdzać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania na branżowe frazy kluczowe. Dla przykładu – nasza agencja SEOgroup jest w pierwszej piątce wyników wyszukiwania na jedną z najbardziej rozchwytywanych fraz w branży („Pozycjonowanie WooCommerce”).
Dzięki temu, że dostarczamy najwyższej jakości usługi oraz mamy właściwie zoptymalizowaną stronę pojawiamy się w TOP 5 wyników wyszukiwania na większość najistotniejszych branżowych fraz.
8. Stan technicznej optymalizacji witryny
W przypadku, gdy Twoja strona została już w pewnym stopniu zoptymalizowana, audyt będzie wymagał nieco mniej dogłębnej analizy. Jeżeli w przeszłości zoptymalizowałeś kod HTML i CSS witryny, skompresowałeś obrazy oraz poprawnie zaimplementowałeś meta tagi, czas potrzebny na przeprowadzenie audytu SEO będzie mniejszy. Przełoży się to na niższą cenę usługi.
9. Dodatkowe usługi
Kiedy oprócz standardowego audytu SEO chcesz również, aby agencja przeprowadziła analizę konkurencji, strategii e-mail marketingowej czy aktywności w mediach społecznościowych, prawdopodobnie będziesz musiał dopłacić.
Badanie działań konkurentów dostarczy cennych informacji na temat strategii słów kluczowych, treści i linków, które są skuteczne w Twojej branży. Z kolei analiza e-mail marketingu i mediów społecznościowych pozwoli ocenić, jak te działania wpływają na ruch i konwersję na Twojej stronie. Zatem wyższa cena przełoży się na dogłębną weryfikację, która w przyszłości umożliwi wdrożenie dodatkowych rozwiązań skalujących Twój biznes.
10. Przeszłość Twojego serwisu
Jeśli Twoja strona doznała w przeszłości kar od Google, specjaliści od audytu będą musieli szczegółowo przeanalizować przyczyny tych kar, w tym m.in.:
- niskiej jakości backlinki,
- cloaking (maskowanie),
- pozostałe techniki Black Hat SEO (BHS) stosowane w przeszłości.
Analiza historii Twojego serwisu wiąże się z kosztem minimalnym rzędu kilkuset złotych.
11. Częstotliwość audytu
Jak często zamierzasz przeprowadzać audyt SEO? Ma to być jednorazowa usługa, czy może regularne sprawdzanie stanu witryny co kwartał lub co rok? Regularne audyty umożliwiają identyfikację i reagowanie na dynamicznie trendy SEO oraz zmiany w Twoim serwisie.
Jeżeli aktualizujesz swoją witrynę rzadko (np. raz na 3 lata) i nie wprowadzasz wielu zmian, jednorazowy audyt będzie wystarczający. Pamiętaj jednak, że w przypadku regularnych analiz strony, otrzymasz prawdopodobnie atrakcyjną zniżkę na kolejne audyty (tak jest przynajmniej w agencji SEOgroup).
12. Weryfikacja aspektów analitycznych w GA4 lub GSC
Analiza danych z Google Analytics 4 (GA4) oraz Google Search Console (GSC) jest bardzo istotna w celu zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy integrują się z Twoją stroną.
GA4 dostarcza informacji na temat źródeł ruchu, zachowania użytkowników na stronie, konwersji i wielu innych aspektów. Z kolei GSC skupia się bardziej na wydajności witryny w wyszukiwarce Google. Analiza tych danych może ujawnić problemy z widocznością, błędy na stronie lub obszary do optymalizacji. Są to elementy dodatkowo płatne, ale niezwykle wartościowe w kontekście średniej wielkości e-commerce oraz złożonych serwisów usługowych.
13. Konieczność szkolenia zespołu
Czy Twój zespół będzie potrzebować dodatkowego szkolenia, aby wdrożyć zalecane zmiany? Jeśli tak, przygotuj się na dodatkowe koszty rzędu kilkuset złotych. Kursy tego typu obejmują zazwyczaj:
- praktyki optymalizacji on-page,
- strategie linkowania wewnętrznego i zewnętrznego,
- analizę danych analitycznych oraz wiele innych aspektów SEO.
14. Dodatkowe usługi konsultacyjne po zakończeniu prac
Czy po zakończeniu audytu SEO będziesz potrzebować dalszego wsparcia? Dodatkowe konsultacje po zakończeniu audytu mogą pomóc w interpretacji wyników, planowaniu i wdrażaniu zaleceń. Długoterminowe wsparcie konsultacyjne może także obejmować regularne sprawdzanie postępów, dostosowywanie strategii SEO do zmieniających się warunków rynkowych oraz udzielanie rad w zakresie nowych inicjatyw lub zmian na stronie.
Ile kosztuje audyt SEO? Podsumowanie cen za audyt SEO strony internetowej
Jeżeli chcesz wiedzieć, ile kosztuje audyt SEO, powinieneś zweryfikować szacunkowe ceny obejmujące małe strony internetowe, średnie serwisy oraz złożone witryny WWW:
- małe strony internetowe (do 50 podstron) – od 1 000 zł do 5 000 zł;
- średnie strony internetowe (od 50 do 500 podstron) – od 5 000 zł do 15 000 zł;
- duże strony internetowe (powyżej 500 podstron) – od 15 000 zł do 50 000 zł.
Agencje SEO przeprowadzają również niestandardowe audyty, których cena różni się w zależności od specyfiki zlecenia oraz konkretnych założeń, natomiast z reguły są to kwoty powyżej 10 000 zł.
Umów konsultację ze specjalistami SEOgroup i dowiedz się, ile kosztuje audyt SEO w renomowanej agencji marketingowej. Wypełnij formularz kontaktowy:
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat tego, ile kosztuje audyt SEO?
Dlaczego darmowy audyt SEO nie będzie wystarczający?
Darmowe audyty SEO często skupiają się na podstawowych aspektach i nie analizują dogłębnie wszystkich elementów witryny. Specjaliści wówczas pomijają zaawansowane kwestie techniczne oraz contentowe, co sprawia, że są mniej precyzyjne i mogą nie dostarczyć pełnego obrazu potrzeb SEO danej strony. Okazują się dobrym rozwiązaniem w celu wstępnej weryfikacji serwisu, która pomoże fachowcom przeprowadzić pełną analizę serwisu.
Jakie są 3 najważniejsze czynniki wpływające na koszt audytu SEO?
Trzy kluczowe czynniki wpływające na koszt audytu SEO: zakres audytu (ile stron i jakie elementy są analizowane), doświadczenie agencji oraz specyfika branży i konkurencji.
Czy czas trwania audytu SEO wpływa na jego koszt?
Czas trwania audytu ma bezpośredni wpływ na koszt. Bardziej szczegółowe analizy, które weryfikują większą ilość podstron i elementów, zazwyczaj trwają dłużej i są droższe. Jednak czas trwania jest wyłącznie jednym z wielu czynników wpływających na końcową cenę.
Czy potrzebuję audytu SEO, jeśli moja strona jest nowa?
Audyt SEO dla nowych stron jest bardzo ważny. Może on pomóc w wykryciu potencjalnych błędów na wczesnym etapie oraz zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek od samego początku.
Czy audyt SEO obejmuje także analizę konkurencji?
Często tak. Analiza konkurencji jest istotnym elementem audytu SEO, pozwalającym zrozumieć, jakie działania podejmują konkurenci i w jakich obszarach można osiągnąć przewagę.
Jak często powinienem przeprowadzać audyt SEO?
Zalecamy przeprowadzanie audytu SEO co najmniej raz do roku. Regularne audyty pozwalają na monitorowanie zmian w algorytmach wyszukiwarek, ewoluujących trendów w SEO oraz ewentualnych problemów na stronie.
Czy mogę przeprowadzić audyt SEO samodzielnie?
Pomimo tego, że istnieją narzędzia, które pomagają w samodzielnym przeprowadzeniu audytu, profesjonalny, ekspercki audyt, daje pewność bardziej kompleksowej analizy.
Jakie narzędzia są używane podczas audytu SEO?
Agencje SEO używają różnorodnych narzędzi, m.in. Screaming Frog, Ahrefs, SEMrush czy Google Search Console.
Nazywam się Dominik. Monetyzuję blogi i zwiększam sprzedaż w firmach.. Pracuję zdalnie, obsługując klientów ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii oraz Polski.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!