Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu na WooCommerce [SEO]

,

Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu na WooCommerce jest zadaniem wymagającym wiedzy, doświadczenia web developerskiego (np. do pracy z technicznym SEO) oraz przynajmniej podstawowych umiejętności analitycznych. Dzięki temu właściwie zweryfikujesz konkurencję i dobierzesz odpowiednie frazy kluczowe (wartościowe pod kątem sprzedażowym). Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak pozycjonować i optymalizować sklep na WooCommerce – przeczytaj ten artykuł.

Czym jest WooCommerce?

WooCommerce to jedna z najpopularniejszych wtyczek wykorzystywanych do budowy sklepów internetowych. Została oparta na platformie CMS WordPress i służy do bezproblemowej integracji strony WWW ze sklepem online.

Biorąc pod uwagę ranking serwisu Similartech, plugin WooCommerce jest obecnie najczęściej wykorzystywanym rozwiązaniem e-commerce. Bazuje na nim ponad milion sklepów internetowych. Drugie miejsce zajmuje Shopify (640 tysięcy sklepów online), a trzecie Squarespace Commerce (382 tysiące sklepów online).

Źródło: https://www.similartech.com/categories/ecommerce-platforms

Należy również wspomnieć, iż WooCommerce to platforma Open Source (bazująca na otwartym kodzie źródłowym). Dzięki temu można kompleksowo zoptymalizować swój sklep internetowy m.in. pod względem:

  • wydajności,
  • interaktywności,
  • responsywności i stabilności wizualnej.

Specyfika WooCommerce pozwala modyfikować kod HTML i CSS, a także minifikować JavaScript. Dla porównania – systemy SaaS (np. Shopify) bazują na modułach, których nie da się do końca zoptymalizować. Skutkuje to często gorszą użytecznością serwisu i mniejszą skalowalnością.

WooCommerce a SEO – jak to wygląda w praktyce?

WooCommerce jest rozwiązaniem bardzo przyjaznym pod kątem SEO. Wszystko za sprawą setek możliwości optymalizacyjnych i dziesiątek praktycznych wtyczek (często darmowych), które można wykorzystać między innymi w celu zautomatyzowania poszczególnych procesów (np. dodawania meta tagów do podstron produktowych).

Jak zoptymalizować sklep internetowy WooCommerce pod SEO w 7 prostych krokach?

Poniżej przedstawiamy, jak zoptymalizować sklep internetowy WooCommerce w 7 prostych krokach.

  1. Zainstaluj wtyczkę Yoast SEO

Instalacja Yoast SEO to pierwszy krok umożliwiający rozpoczęcie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Dzięki temu łatwiej zoptymalizujesz i dodasz mapę witryny w formacie XML, zidentyfikujesz strukturę meta tagów oraz sprawniej wdrożysz ewentualne zmiany. To także dobre rozwiązanie pod kątem wdrożenia nawigacji okruszkowej (tzw. breadcrumbs) oraz automatycznej edycji tagów kanonicznych.

Aby pobrać powyższy plugin, należy wpisać w katalogu WordPress frazę pt.: „Yoast SEO”. Można ją również nabyć za pośrednictwem tego adresu: https://pl.wordpress.org/plugins/wordpress-seo/.

Płatna wersja dodatku nie jest wymagana do podstawowej optymalizacji SEO. Alternatywą do Yoast SEO może być All in one SEO Pack.

  1. Zadbaj o prawidłową strukturę adresów URL

Adresy URL powinny być user-friendly, czyli krótkie, z odpowiednim słowem kluczowym dot. danej podstrony (nie jest to jednak regułą), bez zbędnych znaków. Najlepiej kierować się następującym wzorem: „strona.pl/kategoria/nazwa-kategorii”.

Aby edytować strukturę adresów URL, należy wejść w „Ustawienia” → „Bezpośrednie odnośniki”.

  1. Dodaj tytuły optymalne pod SEO

Tytuł strony, czyli inaczej nagłówek rzędu pierwszego (H1) jest obecnie jednym z najważniejszych elementów on-site (wewnątrz witryny) wpływających na pozycjonowanie. Umieść w nim najistotniejsze słowo kluczowe pod względem sprzedażowym dla danej podstrony. Zrób tak z każdą kolejną.

Ustawienia dot. tytułów produktów znajdziesz w sekcji Wyszukiwarki” → „Wpisy”.

Aby ustalić tytuły kategorii i tagów, należy wejść do zakładki „Wyszukiwarki” → „Archiwa”.

  1. Uzupełnij meta description

Meta description to opis strony pojawiający się w wynikach wyszukiwania (pod tytułem strony). Powinien być zwięzły, przekonujący i zawierać najważniejsze informacje na temat zawartości konkretnej podstrony.

Rekomendowana objętość meta description to 120-156 znaków ze spacjami. Warto umieścić w nim słowa kluczowe, aby lepiej dopasować intencje internautów do wyszukiwań. Meta description nie ma wpływu na SEO (tag title już tak). W opisie strony należy dodatkowo zachęcić do działania. Możesz do tego wykorzystać zwrot call to action (np. „Kliknij tutaj”, „Sprawdź”, „Przeczytaj już dziś”).

  1. Zaimplementuj nagłówki podrzędne (H2-H5)

Implementacja nagłówków podrzędnych (H2-H5) jest również ważna jak optymalizacja nagłówka H1. Tutaj także należy umieścić słowo kluczowe. Czynność tę można w pewien sposób zautomatyzować, wypełniając nagłówki z następującego wzoru: nazwa produktu + cena/opinie/zastosowanie i wiele więcej.

Pamiętaj, że największe znaczenie ma H1. Im niższy nagłówek, tym mniej znaczy pod kątem SEO. W każdym z nich zastosuj właściwe słowo kluczowe (jedno- lub dwuwyrazowe). Jeżeli chodzi o wyrażenia z długiego ogona (składające się z minimum 3-4 wyrazów), można je wykorzystać w treści (nie zalecamy w przypadku nagłówków).

  1. Zabezpiecz swój sklep internetowy protokołem HTTPS

Certyfikat SSL jest jednym z ponad dwustu czynników rankingowych (źródło: webfx.com). Ale nie tylko dlatego warto zaimplementować protokół HTTPS do WooCommerce. To przede wszystkim poprawa wrażeń użytkowników poprzez upewnienie ich, że serwis, w którym chcą dokonać zakupów jest bezpieczny. Może być w tym przypadku przydatny plugin Really Simple SSL, który powoduje wyświetlanie się tzw. zielonej kłódki, natomiast nie oznacza wdrożonego protokołu HTTPS. Musisz to zrobić samodzielnie, poprzez instalację go na serwerze obsługującym sklep WooCommerce. Po wszystkim wejdź w „Ustawienia” → „Ogólne”, a następnie zdefiniuj podstawowy URL WordPressa oraz witryny.

  1. Dodaj mapę strony w formacie XML

Mapa strony w formacie XML (sitemap.xml) może zostać włączona poprzez wejście w „Yoast SEO” → „Ogólne” → „Funkcje”. Wygenerowany link do mapy należy dodać do Google Search Console. Dzięki poprawnie zaimplementowanej mapie strony, roboty Google (tzw. crawlery) będą mogły sprawniej indeksować rozbudowane podstrony.

Pozycjonowanie WooCommerce – wskazówki

Jeżeli chcesz, żeby Twój sklep internetowy był dostosowany do najnowszych standardów SXO (ang. Search Experience Optimization), czyli SEO oraz UX, powinieneś przede wszystkim:

  • zoptymalizować go pod kątem Core Web Vitals;
  • zadbać o wydajność serwisu;
  • wykorzystywać wyłącznie niezbędne wtyczki;
  • dodawać atrybuty ALT do zdjęć;
  • zoptymalizować ścieżkę zakupową;
  • stosować wyrażenia z długiego ogona;
  • zadbać o responsywność serwisu;
  • budować linki zewnętrzne;
  • monitorować wyniki.

Szczegóły omawiamy w kolejnych akapitach.

Core Web Vitals

Dzięki optymalizacji WooCommerce pod kątem Core Web Vitals, Twój serwis stanie się bardziej wydajny, interaktywny i stabilny wizualnie (wówczas nie będą występowały przesunięcia). Aby osiągnąć pełną sprawność strony, należy zwrócić uwagę na podstawowe wskaźniki: LCP, FID oraz CLS.

  • Largest Contentful Paint (LCP) – wskaźnik ten mierzy czas, jaki upływa od momentu, gdy użytkownik klika link do strony, aż do wyświetlenia się na ekranie największego elementu (najczęściej obrazka, nagłówka lub tekstu). LCP poniżej 2,5 sekundy jest dobrym wynikiem.

  • First Input Delay (FID) – miara badająca czas, jaki upływa od chwili, gdy użytkownik podejmuje pierwszą interakcję na stronie (np. klikając link lub przycisk), aż do momentu, gdy przeglądarka reaguje na tę interakcję. FID powinien wynosić mniej niż 100 ms.

  • Cumulative Layout Shift (CLS) – określa, w jakim stopniu elementy na stronie przesuwają się lub zmieniają swoje położenie w trakcie ładowania serwisu. Im niższa wartość wskaźnika, tym mniej nieprzewidywalnych przesunięć, co poprawia wrażenia użytkownika. CLS poniżej 0,1 okazuje się bardzo dobrym wynikiem.

Powyższe wskaźniki są bardzo ważne dla poprawy jakości ładowania strony i zwiększenia jej użyteczności pod kątem użytkowników. Aby zmierzyć LCP, FID oraz CLS, należy wykorzystać dodatek do Google Chrome (np. Web Vitals) lub zdecydować się na wykonanie kompleksowego testu Google PageSpeed Insights.

Zapamiętaj!

Wyniki z narzędzi mierzących Core Web Vitals są oparte na podstawie urządzenia osoby, która przeprowadza test. Okazują się one zależne od prędkości łącza internetowego, wydajności procesora oraz ilości pamięci RAM. Jeżeli Twój klient dysponuje słabszym smartfonem lub komputerem, może mieć negatywne odczucia związane z wykorzystaniem Twojej strony internetowej. Aby tego uniknąć, optymalizuj Core Web Vitals najlepiej, jak potrafisz.

Wydajność serwisu

Wydajność strony internetowej zależy m.in. od poziomu jej optymalizacji technicznej. W tym przypadku rekomendujemy skompresować kod HTML i CSS strony – wówczas kod zajmuje mniej miejsca na serwerze, co pozwala szybciej przesyłać konkretne dane do użytkowników. Proces ten ułatwią narzędzia tj. HTML Minifier lub CSS Minifier. Dobrym rozwiązaniem programistycznym jest także Gulp lub Grunt (wykorzystuje się je najczęściej podczas procesu budowania strony).

Rekomendujemy również minimalizowanie liczby żądań HTTP do serwera poprzez łączenie CSS i JavaScript w jednym pliku oraz zastosowanie cache’owania przeglądarki. Wszystkie te działania mogą poprawić wydajność strony internetowej, co pozytywnie wpłynie na doświadczenie użytkowników (UX) oraz SEO.

Responsywność strony

Bazując na badaniach statista.com, ponad 50% ruchu w Internecie pochodzi z urządzeń mobilnych. W konsekwencji zadbanie o responsywność serwisu to absolutny must-have, aby zmniejszyć wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate) i zdecydowanie poprawić współczynnik konwersji. Decydując się na stworzenie strony responsywnej (dostosowanej do telefonów i smartfonów oraz tabletów i laptopów) można w krótkim czasie zacząć sprzedawać więcej. Mikro konwersje wiążące się z odpowiednią responsywnością serwisu będą przejawiały się w m.in.:

  • zapisach do newslettera,
  • wypełnionych formularzach kontaktowych,
  • udostępnionych treściach w mediach społecznościowych,
  • odtworzonych podstronach produktowych,
  • produktach dodanych do koszyka.

Wtyczki WooCommerce

Jeżeli nie używasz konkretnej wtyczki – po prostu ją usuń. W innym przypadku obniżysz wydajność swojego serwisu.

Atrybuty ALT

ALT-y wpływają na SEO (jeżeli mają słowo kluczowe), ale również oddziałują na UX, ponieważ stanowią wsparcie dla osób niewidomych, które za pomocą odpowiedniego narzędzia potrafią zrozumieć treść obrazka.

Ścieżka zakupowa

Klienci po wejściu do sklepu internetowego powinni mieć ułatwiony proces zakupowy. Aby to osiągnąć, zadbaj o likwidację zbędnych elementów „rozpraszających” internautę od głównego celu (czyli maksymalizacji konwersji). Jeżeli natomiast chodzi o formularze kontaktowe – maksymalnie je uprość i nie żądaj od użytkowników danych wrażliwych. Im mniej kroków do celu, tym większe prawdopodobieństwo finalizacji konwersji.

Wyrażenia z długiego ogona

Wyrażenia z długiego ogona są bardzo istotne pod kątem sprzedażowym. Za ich pomocą przyciągniesz stałych i zdecydowanych klientów. Long tail SEO keywords w porównaniu do wyrażeń ogólnych (składających się z 1-2 wyrazów) mają ponad 5% wyższy współczynnik klikalności (źródło: smartinsights.com).

Dobrym rozwiązaniem na zwiększenie liczby fraz long tail SEO jest blog firmowy, a także opisy kategorii oraz produktów.

Budowa linków zewnętrznych

Jeżeli chcesz, żeby Twój serwis był widoczny w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania, powinieneś zadbać o każdy detal – zarówno optymalizację treści, optymalizację techniczną oraz pozyskiwanie linków, nazywane inaczej link buildingiem.

Budowanie profilu linków pozwala zwiększyć wartość Twojej strony z punktu widzenia crawlerów. Najpopularniejsze sposoby link buildingu to m.in.:

  • tworzenie viralowych treści – które zainteresują i wzbudzą w użytkownikach emocje, nakłaniając do udostępnienia contentu lub skomentowania go;

  • udzielanie wypowiedzi do artykułów z branżowej prasy – jeżeli jesteś ekspertem w danej dziedzinie, stwórz wpis we współpracy z innym twórcą, a następnie poproś o podlinkowanie Twojego sklepu przy podpisie autora;

  • tworzenie artykułów sponsorowanych – należy w tym przypadku postawić na najwyższą jakość w połączeniu z dużą wartością merytoryczną (sponsorowany produkt z linkiem w treści powinien zajmować najmniejszą część artykułu).

Biorąc pod uwagę obecne standardy, doskonałą opcją jest także relinkowanie. To nic innego, jak weryfikacja odnośników konkurencji (np. za pomocą Majestic SEO), a następnie linkowanie do podobnych źródeł, które wydają się wartościowe.

Monitorowanie wyników

Skuteczne pozycjonowanie sklepu WooCommerce powinno być poparte regularnym monitorowaniem. Dzięki temu dowiemy się, czy konkretna strategia przynosi oczekiwane rezultaty. Aby zweryfikować efekty optymalizacji sklepu na WooCommerce, należy skorzystać z dowolnego narzędzia pozycjonerskiego (np. Senuto), a następnie sprawdzić osiągnięte pozycje w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania.

Jeżeli natomiast zależy Ci na weryfikacji konwersji, wejdź do Google Analytics 4 i wybierz „Zdarzenia” lub „Cele”. Wówczas sprawdzisz najważniejsze informacje dot. podejmowanych działań przez internautów. Warto dodatkowo prześledzić procentowy stopień przescrollowania, wykorzystując Google Tag Manager. Za pomocą GTM sprawdzimy, czy klient dotarł do sekcji „Oferta” lub „Kontakt”. Jeżeli nie – prawdopodobnie ścieżka zakupowa została nieprawidłowo zoptymalizowana.

Optymalizacja sklepu na WooCommerce – podsumowanie

Optymalizacja i pozycjonowanie sklepu na WooCommerce to dosyć wymagające zadanie. Pamiętaj, że Twój wysiłek nie może „pójść na marne”, dlatego oprócz zastosowania wszystkich porad wymienionych w tym artykule, powinieneś opracować odpowiednią strategię SEO, która uwzględni słowa kluczowe (ogólne oraz frazy z długiego ogona), a także częstotliwość audytów SEO, na podstawie których będziesz określał skuteczność swoich działań. Zaplanuj również link building, aby pozyskać wartościowe linki – między innymi za ich pomocą w przyszłości będziesz mógł stać się liderem w branży.

Aby uzyskać wysokie pozycje w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania potrzeba czasu – często nawet 12-24 miesięcy. Po tym okresie natomiast pozycjonowanie WooCommerce będzie charakteryzowało się wysokim zwrotem z inwestycji, co na pewno Cię ucieszy i zagwarantuje motywację do działania na kolejne miesiące lub nawet lata. Dziękujemy za przeczytanie tego wpisu i życzymy powodzenia w optymalizacji sklepu na WooCommerce!

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat optymalizacji sklepu na WooCommerce?

1. Na czym polega pozycjonowanie WooCommerce?

Pozycjonowanie WooCommerce to działania optymalizacyjne obejmujące on-site SEO oraz off-site SEO. Dzięki wdrożeniu poszczególnych zmian można uzyskać bardziej responsywny, wydajny, interaktywny oraz intuicyjny sklep internetowy, który będzie rankować w Google (oraz innych wyszukiwarkach tj. Bing, Yahoo, DuckDuckGo czy też Yandex) na wiele istotnych fraz kluczowych dla Twojego biznesu.

2. Jakie wtyczki ułatwią optymalizację i pozycjonowanie WooCommerce?

Spośród najpopularniejszych wtyczek możemy wyróżnić m.in. Yoast SEO (do kompleksowej optymalizacji SEO), AMP for WP (plugin poprawiający wydajność i responsywność serwisu), a także Really Simple SSL (wtyczka ułatwiająca wdrożenie „zielonej kłódki”).

3. Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu na WooCommerce?

Pozycjonowanie sklepu na WooCommerce kosztuje zazwyczaj nie mniej niż 1 000 zł netto miesięcznie. Wiele zależy od konkurencyjności Twojej branży, specyfiki działalności, rodzaju pozycjonowanych fraz kluczowych, a także ich „kaloryczności”. Istotna jest także długość trwania umowy SEO. Najkorzystniejsze cenowo są umowy na 12- lub 24 miesiące.

4. Dlaczego warto zainwestować w optymalizację sklepu na WooCommerce?

Optymalizacja sklepu na WooCommerce wiąże się przede wszystkim z możliwością uzyskania wyższej widoczności w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. To z kolei skutkuje większym ruchem w Twojej witrynie oraz dodatkową rozpoznawalnością marki, której jesteś właścicielem. Pozycjonowanie WooCommerce pozwala także wypracować przewagę konkurencyjną (nawet w ciągu 6-12 miesięcy) i pozyskać wyłącznie stałych oraz zdecydowanych klientów wyróżniających się dużym prawdopodobieństwem zakupu.

5. Kto powinien się zdecydować na pozycjonowanie WooCommerce?

Pozycjonowanie sklepu na WooCommerce jest korzystne dla przedsiębiorstw sprzedających swoje produkty za pośrednictwem sklepów internetowych opartych na platformie WooCommerce. To także doskonałe rozwiązanie dla właścicieli lokalnych sklepów stacjonarnych, którzy chcą rozszerzyć swoją ofertę na całą Polskę lub międzynarodowo, promując przy okazji siedzibę lokalną.

Jeżeli chcesz aby prowadzeniem działań SEO dla Państwa strony opartej o Woocommerce zajęli się profesjonaliści skontaktuj się z SEOgroup:

    5/5 - (5 ocen)
    0 komentarzy:

    Dodaj komentarz

    Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
    Feel free to contribute!

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *