Długi ogon w pozycjonowaniu (SEO) – czym jest long tail i jak się go stosuje?

Tematem, który nierozerwalnie wiąże się z SEO – jest właśnie długi ogon, czyli inaczej long-tail. Dzięki długiemu ogonowi – w odróżnieniu od ogólnych, generycznych fraz – docieramy do konwertujących Klientów. Co więc warto o nim wiedzieć? Na to i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Czym właściwie jest długi ogon?

Co to właściwie jest long-tail? Najprościej rzecz ujmując długi ogon to fraza składająca się z minimum trzech, czterech słów, która wskazuje wyraźnie na specyficzne, sprecyzowane cechy zapytania naszego potencjalnego Klienta. Fraza długiego ogona dostarcza więcej informacji o jego potrzebach, a także pożądanych przez niego cechach produktu, czy usługi.

Innymi słowy mianem długiego ogona określamy bardziej rozbudowane, a co za tym idzie bardziej unikalne i sprecyzowane słowa kluczowe, które z kolei generują bardziej kaloryczny ruch dla naszego serwisu.

Long-tail, a frazy generyczne

Dla lepszego zrozumienia tematu warto porównać cechy pozycjonowania fraz z długiego ogona. Jak widać na poniższym wykresie im dłuższe słowo kluczowe tym większa szansa na konwersję.

Źródło: semrush.com

 

Frazy generyczne są ogólnymi, krótkimi wyrażeniami. Charakteryzują się dużą liczbą wyszukań – a co za tym idzie szerokim zasięgiem. Z drugiej jednak strony frazy generyczne – ze względu na ich dużą konkurencyjność – cechują się niskim potencjałem konwersji. Dobrym przykładem takich, wpisywanych w wyszukiwarkę, ogólnych fraz będą: „usługi mechaniczne”, bądź „język angielski”. Warto dodać do tego, że pozycjonowanie na frazy ogólne z reguły jest bardzo długim procesem.

Frazy generyczne wpisywane w wyszukiwarkę Google w postaci krótkich, ogólnych haseł – stosuje się zazwyczaj na początku swoich poszukiwań, kiedy chcemy wstępnie rozeznać się w obecnych na rynku, a interesujących nas produktach, czy usługach, bądź w przypadku, kiedy nie mamy jeszcze do końca sprecyzowanych oczekiwań. Sprowadza się to do luźnego poszukiwania informacji, a nie do chęci dokonania zakupu.

Dla kontrastu: rozbudowane frazy long-tail odzwierciedlają znacznie precyzyjniej wyrażone już oczekiwania Klientów odnośnie produktów, usług, czy informacji. W rezultacie frazy z długiego ogona pozycjonują się znacznie szybciej i pozwalają przyciągnąć osoby, które są bardziej świadome swoich oczekiwań, a co za tym idzie – bardziej zdecydowane na konwersję w postaci zakupu, bądź odnalezienia konkretnej informacji, czy porady.

Podsumowując: frazy generyczne, jak i te z długiego ogona spełniają różne funkcje. Frazy ogólne służą do pozyskania maksymalnie dużego zasięgu. Frazy long-tail natomiast – do precyzyjnego dotarcia do bliskich konwersji odbiorców.

Dla kogo najważniejszy jest long-tail?

Klienci precyzują swoje – wpisywane w wyszukiwarkę Google – zapytania kiedy chcą kupić dany produkt. W związku z tym długi ogon będzie szczególnie ważny dla wszelkich sklepów internetowych. Najbardziej skorzystają na nim rozbudowane strony internetowe z szeroką propozycją sprzedażową. Co za tym idzie najlepszym miejscem na wprowadzenie treści wspierających frazy long-tail – będzie podstrona produktów, bądź podstrona kategorii produktów.

Długi ogon a artykuły blogowe i content marketingowe

Analogicznie jest w przypadku artykułów blogowych, lub content marketingowych. Dzięki frazom long-tail damy możliwość dotarcia do naszych artykułów osobom, które poszukują rozwiązania na konkretny problem, lub potrzebują sprecyzowanej porady. Konwersja w takim przypadku – nie sprowadzi się co prawda do sprzedaży, ale dzięki dzieleniu się wiedzą budujemy rozpoznawalność danej marki, a także zaufanie do niej.

Równocześnie, dzięki artykułom wykorzystującym frazy long-tail, budować możemy świadomość produktu lub usługi. Sprowadza się to na przykład do wydania eksperckiej opinii jaki produkt dobrze nada się do danej okazji. Takie cele jak nawiązanie relacji z Klientem, budowanie zasięgu, czy świadomości marki – w ostatecznym rozrachunku mają na celu przeprowadzenie potencjalnego Klienta przez ścieżkę zakupową, której ostatnim etapem będzie konwersja.

Jakie są najważniejsze narzędzia do szukania fraz long-tail?

Najważniejszym, a jednocześnie najprostszym sposobem na dowiedzenie się jakie precyzyjne pytania nasi potencjalni Klienci wpisują w wyszukiwarkę Google jest oczywiście skorzystanie z narzędzi do wyszukiwania fraz long-tail. Oto najważniejsze z nich:

  • Senuto
  • Answer The Public
  • Ubersuggest
  • SEMSTORM
  • Ahrefs

Dlaczego warto używać długiego ogona?

Jak już powyżej wspomnieliśmy – odbiorca, który wpisuje w wyszukiwarkę sprecyzowane zapytania – będzie przeważnie już na samym końcu procesu zakupowego. Docieramy do zdecydowanego odbiorcy, który jest już nastawiony na kupno i podwyższamy tym samym współczynnik konwersji.

Nawet jeśli nasza fraza z długiego ogona nie wyświetli się odbiorcy w całości, w wynikach wyszukiwania, to przeczyta ją Google i zanotuje w swoich bazach danych. Przekazujemy tym samym Googlowi więcej informacji, które pozytywnie wpływają na wysokie pozycje, które osiągamy po wpisaniu odpowiednich fraz.

Poza tym pozycjonowanie przy pomocy fraz long-tail jest tańsze (z reguły) w wykonaniu i wymaga znacznie mniejszego nakładu pracy. Sprowadza się to do faktu, że na stronie internetowej nie potrzebujemy posiadać rozbudowanej treści, która z kolei wymagana jest w przypadku znacznie bardziej konkurencyjnych fraz generycznych. Co za tym idzie pozycjonowanie jest też znacznie szybsze, a niższa konkurencyjność fraz z długiego ogona pozytywnie wpływa też na stabilność uzyskanej przez nas pozycji w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

W świetle powyższych argumentów jasnym się staje, że używanie długiego ogona jest absolutnie konieczne w pozycjonowaniu. Warto do tego dodać, że stosowanie fraz long-tail jest też naturalną odpowiedzią na wpisywane w wyszukiwarkę Google zapytania, a co za tym idzie jest wyciągnięciem pomocnej dłoni do naszego odbiorcy i chęcią pomocy mu.

Jeśli w taki właśnie sposób spojrzymy na zagadnienie długiego ogona – to prowadzone w oparciu o niego pozycjonowanie uznać należy za transakcję win win, która niesie ze sobą korzyści nie tylko dla nas, lecz dla wszystkich, którzy w szybki i prosty sposób dokonać chcą konwersji – w tej, czy innej postaci.

4/5 - (8 votes)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *