Pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce – dobre praktyki

,

Pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce jest praktyką popularną przede wszystkim w przypadku nowych sklepów internetowych, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z reklamą online. To także doskonała strategia na błyskawiczne wyskalowanie firm z wieloletnią pozycją rynkową. Otóż wyszukiwania long tail SEO składające się z co najmniej 3 słów są mało konkurencyjne, ale ze względu na ich precyzyjną specyfikę, przyciągają wyłącznie wartościowych klientów.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce?
  • Jakie są najlepsze praktyki stosowania słów z długiego ogona?
  • Dlaczego powinieneś wykorzystać long tail SEO w swojej strategii SEO?
  • Czy pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce jest tańsze od SEO na frazy ogólne?

Pozycjonowanie na długi ogon ma o 3-5% wyższy CTR (ang. Click-Through Rate) od fraz ogólnych (generycznych), bazujących na maksymalnie 2 słowach. Strategia long tail SEO pozwala stać się widocznym na mało konkurencyjne wyrażenia (np. „buty sportowe do biegania dla mężczyzn”), wzmacniając dodatkowo wysoce konkurencyjne frazy (np. „buty sportowe”).

Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się najważniejszych informacji w tematyce pozycjonowania na długi ogon słów kluczowych!

Czym jest pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce?

Pozycjonowanie na długi ogon to strategia marketingowa skupiająca się na promocji mniej popularnych, bardziej specyficznych fraz kluczowych, które łącznie mogą generować znaczną ilość ruchu na stronie internetowej lub w sklepie e-commerce oraz przyciągać wyłącznie wartościowych klientów ze względu na wysoki poziom dokładności targetowania.

Frazy long tail SEO – charakterystyka

Frazy long tail SEO:

  • składają się z 3-5 słów kluczowych (lub więcej, w zależności od specyfiki tematu);
  • mają mało wyszukiwań (i niską konkurencję);
  • wyróżniają się wysokim potencjałem konwersji (ponieważ użytkownicy, którzy z nich korzystają są zazwyczaj zdecydowani na zakup).

Jak podają różnorodne źródła (w tym SE Ranking), im dokładniejsze są frazy z długiego ogona, tym bardziej satysfakcjonują użytkowników, zwiększając wówczas prawdopodobieństwo odnotowania konwersji. Poniższa grafika doskonale to przedstawia:

Zdj 1. Grafika SE Ranking na temat liczby wyszukiwań oraz prawdopodobieństwa odnotowania konwersji z fraz long tail SEO. Źródło: www.seranking.com/blog/long-tail-keywords/

Ponadto, z najnowszych badań SE Ranking bazujących na ponad 25 milionach słów kluczowych wynika, że 44% fraz od 1 000 do 9 999 miesięcznych wyszukiwań bazuje na minimum 3 słowach.

Zdj 2. Statystyki SE Ranking na temat long tail SEO. Źródło: https://seranking.com/blog/long-tail-keywords/

W konsekwencji będąc właścicielem relatywnie nowego sklepu e-commerce bez dużego autorytetu w Google, możesz zdobyć spory ruch i odnotować znaczące konwersje, posługując się wyłącznie pozycjonowaniem na długi ogon. Wystarczy dobrać odpowiednio sprecyzowane frazy.

Strategia SEO w tym przypadku może zostać oparta o research z narzędzia Answer The Public (do sprawdzenia niszowych fraz z długiego ogona) i Ubersuggest do finalnego określenia liczby wyszukiwań, poziomu trudności wyrażeń oraz potencjału sprzedażowego.

Zdj 3. Keyword Research w Ubersuggest. Źródło: www.ubersuggest.com

Pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce – najlepsze praktyki [TOP 5]

Najlepsze praktyki long tail SEO do wykorzystania w e-commerce:

1. Zoptymalizuj opisy produktów i kategorii

Kiedy klient wpisuje konkretną frazę w wyszukiwarkę, chce natrafić na stronę, która dokładnie odpowiada jego potrzebom. Zadbaj, aby opisy produktów i kategorii były skrojone pod potrzeby specyficznych zapytań. Nie oznacza to wyłącznie umieszczenia słów kluczowych z długiego ogona w odpowiednich miejscach, ale także dostarczanie wartościowej treści, która odpowiada na pytania i rozwiązuje problemy klienta. Możesz w tym przypadku wykorzystać także sekcję FAQ (najczęstszych pytań i odpowiedzi).

Optymalizacja pod kątem fraz z długiego ogona może zwiększyć organiczny ruch na stronie i poprawić konwersję.

2. Stwórz dłuższe treści blogowe na precyzyjne zapytania

Chociaż krótkie artykuły mogą przyciągać czytelników, to dłuższe treści często są bardziej wartościowe z perspektywy SEO. Pozwalają na głębsze zbadanie tematu, co z kolei daje możliwość umieszczenia większej liczby kluczowych słów i fraz z długiego ogona.

Strategia long tail wiąże się również z większym prawdopodobieństwem uzyskania linków zwrotnych poprawiających autorytet serwisu, a w konsekwencji jego pozycjonowanie.

3. Ulepsz filtry wyszukiwania w sklepie internetowym

Zdolność użytkownika do precyzyjnego przeszukiwania staje się kluczowa – szczególnie w miarę rosnącej liczby produktów w sklepie internetowym

Bardziej precyzyjne filtry, oparte na frazach z długiego ogona, znacząco poprawią doświadczenia przed zakupem. Ponadto, użytkownicy, którzy mogą łatwo znaleźć to, czego szukają, są bardziej skłonni do dokonania zakupu i powrotu do sklepu w przyszłości.

Zdj 4. Precyzyjne filtry wyszukiwania w serwisie Nike. Źródło: www.nike.com.pl

4. Popraw swoją stronę główną

Strona główna jest wizytówką Twojego sklepu. Obejmuje najważniejsze informacje, produkty i promocje. Integracja fraz z długiego ogona w jej treści, nagłówkach i meta danych poprawi widoczność w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo właściwe ustrukturyzowanie strony głównej z uwzględnieniem SEO może zmniejszyć wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate) i zwiększyć czas spędzony przez użytkownika na stronie.

5. Zoptymalizuj opisy meta description

Meta description to krótki opis wyświetlany w wynikach wyszukiwania, informujący użytkowników o tym, czego mogą się spodziewać na danej stronie. Precyzyjny, zachęcający opis może znacząco zwiększyć wskaźnik kliknięć (CTR). Ponadto wysoki CTR w połączeniu z niskim wskaźnikiem odrzuceń sygnalizuje wyszukiwarkom, że strona jest wartościowa dla użytkowników, wpływając pozytywnie na jej SEO.

Zdj 5. Prawidłowo zaprojektowany meta description i tytuł podstrony zgodnie z dobrymi praktykami long tail SEO.

Dlaczego powinieneś wdrożyć strategię long tail SEO w swoim e-commerce?

Korzyści z pozycjonowania na długi ogon w e-commerce:

  • Frazy z długiego ogona są zazwyczaj mniej konkurencyjne niż ogólne słowa kluczowe. Dzięki temu łatwiej osiągniesz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania;
  • Osoby wpisujące specyficzne frazy z długiego ogona są bliżej podjęcia decyzji zakupowej. Dostarczając im dokładnie to, czego szukają, zwiększasz szanse na konwersje;
  • Analizując frazy z długiego ogona, które przyciągają użytkowników do Twojego sklepu, możesz lepiej zrozumieć potrzeby i preferencje klientów. To ważne informacje pomocne pod kątem dostosowania oferty i strategii marketingowej;
  • Chociaż poszczególne frazy z długiego ogona mogą przyciągać mniej odwiedzających niż ogólne słowa kluczowe, łączna liczba wyrażeń long tail SEO przyniesie znaczący wzrost ruchu na stronie;
  • Promowanie fraz z długiego ogona w płatnych kampaniach reklamowych (np. Google Ads) jest często tańsze z powodu mniejszej konkurencji. Daje to możliwość osiągnięcia bardziej satysfakcjonującego ROI;
  • Regularne dostarczanie wartościowych treści odpowiadających na specyficzne zapytania z długiego ogona pomaga budować autorytet branżowy. Klienci będą postrzegać Twoją markę jako eksperta w danej dziedzinie;
  • Treści dostosowane do fraz z długiego ogona są bardziej istotne dla odwiedzających. Użytkownicy są skłonni wówczas spędzić więcej czasu na Twojej stronie, czytać dodatkowe treści i przeglądać ofertę;
  • Dostosowując strukturę i treść sklepu do potrzeb użytkowników szukających konkretnych fraz, poprawiasz doświadczenia użytkowników (UX), co przekłada się na lepsze wskaźniki jakości i potencjalnie wyższe pozycje w wyszukiwarkach.

Czy pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce jest tańsze od SEO na frazy ogólne?

Pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce może być rozwiązaniem tańszym od SEO na frazy ogólne. Finalna cena profesjonalnych działań zależy natomiast od m.in.:

  • specyfiki Twojej branży,
  • liczby pozycjonowanych fraz kluczowych,
  • wolumenu wyszukiwań danych wyrażeń,
  • złożoności struktury Twojego sklepu internetowego,
  • konkurencyjności w Twojej niszy,
  • jakości i ilości dostępnej zawartości na Twojej stronie,
  • strategii budowania linków zewnętrznych.

Ogólnie rzecz biorąc, pozycjonowanie na długi ogon skupia się na frazach bardziej specyficznych i mniej konkurencyjnych. Przyspiesza to osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarkach. Z kolei frazy ogólne są często bardziej konkurencyjne, co sprawia, że ich pozycjonowanie może wymagać większych nakładów pracy i zasobów.

Mimo niższych kosztów początkowych, strategia long tail SEO pozwoli uzyskać sklepom e-commerce wysoką konwersję, gdyż użytkownicy wpisujący konkretne zapytania są często bliżej etapu dokonania zakupu.

Pamiętaj jednak, że niezależnie od wybranej strategii, sukces w SEO zależy od ciągłości działań, dostosowywania się do zmian i monitorowania efektów. Warto zatem rozważyć zarówno frazy ogólne, jak i te bardziej szczegółowe. Dzięki temu zainwestujesz w skuteczną strategię pozycjonowania opłacalną w perspektywie długofalowej.

Specjaliści SEOgroup chętnie udzielą Ci merytorycznych porad na temat long tail SEO, a dodatkowo ustalą właściwą strategię umożliwiającą wyskalowanie Twojego biznesu. Wypełnij formularz kontaktowy i wprowadź swój e-commerce na wyższy poziom:

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi [Pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce]

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce pozycjonowania na długi ogon w e-commerce?

1. Czym jest pozycjonowanie na długi ogon w e-commerce?

Pozycjonowanie na długi ogon odnosi się do strategii optymalizacji dla fraz kluczowych składających się z większej liczby słów, które są mniej konkurencyjne, ale mogą przyciągać specyficzną, wartościową grupę użytkowników. Odpowiadają one na konkretne potrzeby konsumentów.

2. Dlaczego pozycjonowanie na długi ogon jest ważne dla sklepów internetowych?

Pozycjonowanie na długi ogon pozwala sklepom internetowym dotrzeć do opłacalnych użytkowników, którzy są bliżej podjęcia decyzji o zakupie. Skupienie się na specyficznych frazach doprowadzi do wyższego poziomu konwersji.

3. Jakie narzędzia mogę użyć do znalezienia fraz długiego ogona dla mojego sklepu e-commerce?

Aby znaleźć frazy z długiego ogona, wykorzystaj Google Keyword Planner, Ubersuggest lub Ahrefs. Dobrym narzędziem pomocnym w identyfikacji popularnych wyrażeń long tail SEO będzie także Answer The Public.

4. Czy frazy długiego ogona są odpowiednie dla wszystkich branż e-commerce?

Fazy długiego ogona są dobrym rozwiązaniem w większości branż e-commerce. Ich skuteczność natomiast zależy od specyfiki rynku i preferencji konsumentów. W celu określenia najbardziej odpowiednich wyrażeń, rekomendujemy przeprowadzić analizę i badania rynkowe

5. Jakie są główne korzyści z pozycjonowania na długi ogon?

Pozycjonowanie na długi ogon prowadzi do wyższego współczynnika konwersji, niższych kosztów pozyskania klienta i większej lojalności konsumentów w stosunku do brandu.

Oceń
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *