Analiza słów kluczowych – narzędzia i porady

,

Bez odpowiedniej analizy danych tworzenie struktury strony internetowej oraz treści, które mają się na niej znaleźć może okazać się mało efektywne. W wysoce konkurencyjnym otoczeniu jakim jest Internet nie można pozwolić sobie na wykonywanie działań bez  z góry ustalonego planu. Odpowiednie przygotowanie pozwoli nam zmaksymalizować prawdopodobieństwo sukcesu.

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to wyrazy lub zestawy wyrazów, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, aby otrzymać satysfakcjonujący go wynik.

Czy jest słowo kluczowe?

Czy jest słowo kluczowe?

Frazy kluczowe możemy podzielić na:

  • brandowe – są to frazy bezpośrednio związane z Twoja marką. Użytkownicy szukający danej firmy lub produktu wpiszą je w celu otrzymania wyniku.
  • ogólne słowa kluczowe – są to wyrażenie składające się z jednego lub dwóch wyrazów.
  • long tail czyli tzw. długi ogon – szczegółowe zapytania składające się z więcej niż dwóch słów. Za ich pomocą użytkownicy dokładnie opisują co chcą znaleźć. Dzięki temu cechują się niższa konkurencyjnością oraz wyższym współczynnikiem konwersji. Odpowiednie zagospodarowanie wszystkich słów z long tail w niektórych serwisach może nie być łatwe, ale w przypadku sukcesu przynosi duże korzyści.
Najważniejsze typy słów kluczowych wymienionych przez Ahrefs

Najważniejsze typy słów kluczowych wymienionych przez Ahrefs

Jakich narzędzi użyć do analizy słów kluczowych?

Aby wiedzieć jakich słów kluczowych używają Twoi odbiorcy nie powinieneś kierować się intuicją albo przeczuciem. Na szczęście na rynku jest szereg narzędzi, które pomogą Ci wybrać tematy z potencjałem. Wybór konkretnego zależy od preferencji użytkownika. Pamiętaj, że większość narzędzi oferuje wyłącznie dane szacunkowe. Poniżej przedstawionych zostanie kilka propozycji, które można wykorzystać:

Planer słów kluczowych

Planer słów kluczowych

Planer słów kluczowych

Narzędzie udostępnione przez Google w ramach Google Ads. Służy do analizy słów kluczowych dla kampanii reklamowych. Nie trzeba za nie nic płacić, wystarczy mieć jedną aktywną kampanię i można z niego korzystać bez ograniczeń. Cechuje się jednak dużym rozrzutem przedstawianych danych co może utrudniać analizę.

Senuto

Narzędzie Senuto

Narzędzie Senuto

Senuto to polskie narzędzie służące do badania widoczności stron internetowych, a także do analizy słów kluczowych. Możemy dzięki niemu sprawdzić na jakie frazy nasza strona  jest widoczna w sieci oraz porównać to z konkurencją. Dzięki temu jesteśmy w stanie zdobyć nowe słowa kluczowe wraz z podaną ilością miesięcznych wyszukiwań oraz trendem dla danej frazy.

Semstorm

Narzędzie Semstorm

Narzędzie Semstorm

Semstorm to również polski serwis, który posiada funkcje bardzo podobne do wcześniej wspomnianego Senuto. Różni się interfejsem, danymi oraz dodatkowymi modułami.

Ubersuggest

Narzędzie Ubersuggest

Narzędzie Ubersuggest

Ubersuggest to darmowe narzędzie, dzięki któremu można sprawdzić jak często wyszukiwana jest dana fraza. Otrzymujemy również informację o koszcie kliknięcia w przypadku korzystania z Google Ads oraz szacunkowej trudności wypozycjonowania. Dodatkowo możemy sprawdzić sugestie powiązanych z badaną frazą słów kluczowych.

Ahrefs Keywords Explorer

Narzędzie Ahrefs

Narzędzie Ahrefs

Keywords Explorer to jeden z elementów narzędzia Ahrefs. Podobnie jak wcześniejsze przykłady pozwala na uzyskanie szczegółowych danych na temat wybranych słów kluczowych. Dodatkowo posiada rozbudowane propozycje nowych słów kluczowych powiązanych z danym tematem, a także mamy możliwość budowania list z wybranych fraz oraz eksportu ich do pliku.

Google Trends

Google Trends

Google Trends

Google Trends to kolejne narzędzie udostępnione przez Google. Nie można dzięki niemu sprawdzić ilości wyszukiwania wybranej frazy, ale pozwala na porównanie jej popularności w odniesieniu do innych. Pomaga to zweryfikować dane z innych produktów i porównać ich rzeczywistą wartość. Ponadto widać czy wybrana przez nas fraza zyskuje na popularności i warto w nią inwestować, czy też może popyt na nią dąży do zera. Dodatkowo dane w Google Trends są udostępniane praktycznie w czasie rzeczywistym, więc jest szczególnie przydatne tam gdzie musisz reagować błyskawicznie.

Answer The Public

Narzędzie Answer the public

Narzędzie Answer the public

Answer The Public to generator pomysłów związanych z wpisanym słowem kluczowym. Pozwala sprawdzić jakie pytania zadają internauci oraz przedstawia nowe propozycje z nimi związane. Jako minus należy odczytać fakt, że nie prezentuje żadnych danych na temat popularności danej frazy.

Jak wykonać analizę słów kluczowych?

Które narzędzie zostanie do wykonania analizy słów kluczowych zależy od osobistych preferencji. Na potrzeby tego artykuły wykorzystany został Ahrefs.

Analiza zostanie przeprowadzona na prostym przykładzie dla jednego tematu – „projektowanie biur”. Dla całych, większych serwisów analiza jest bardziej skomplikowana, ale opiera się na podobnych zasadach. Będą nam potrzebne:

  • wybrane przez nas narzędzie,
  • arkusz kalkulacyjny,
  • otwarty umysł.
Proces analizy słów kluczowych opisany przez Burkharda Bergera

Proces analizy słów kluczowych opisany przez Burkharda Bergera

Krok 1. Własne propozycje

W pierwszym kroku powinniśmy zaproponować frazy, które wydają nam się powiązane z tematem. Po ich wybraniu używamy ich w Keywords Explorer w Ahrefs.

Krok 2.  Wybór nowych propozycji

Po sprawdzeniu naszych propozycji możemy zobaczyć między innymi szacunkową liczbę wyszukiwań naszych fraz. Podobny efekt uzyskasz korzystając z Keyword Tool, Senuto, Semstorm, Ubersuggest oraz innych podobnych narzędzi.

Nowe propozycje można sprawdzić w menu Keyword Ideas:

Wśród propozycji fraz możemy wybierać takie, które są powiązane z naszym tematem i dodać je do naszej listy.

Krok 3. Sprawdzenie konkurencji

Sprawdź na jakie frazy widoczna jest konkurencja. W Keywords Explorer zrobisz to w podmenu ‘Also rank for’. Zobaczysz na jakie słowa kluczowe, widoczne są serwisy, które zajmują pozycje w TOP 10 na frazy, które wpisaliśmy na początku. Dzięki temu możemy znaleźć dodatkowe pomysły, które przydadzą się w przyszłej pracy oraz pokryć wszystkie tematy, które zapewniają widoczność konkurentom.

UWAGA: Nie we wszystkich softach istnieje łatwa możliwość tworzenia własnych list fraz. W takim przypadku należy wyeksportować do pliku nasze propozycje słów i tam dokonać selekcji. Jeśli łączymy kilka plików konieczne będzie wyeliminowanie duplikatów, aby łatwiej pracowało się z arkuszem.

Krok 4. Pogrupowanie danych

W powyższej analizie słów wybrane zostały słowa, które wiążą się z naszym tematem. Udało się ich zebrać 51 z łącznym potencjałem miesięcznych wyszukiwań na poziomie 3830.

Podsumowując analiza słów kluczowych powinna składać się z:

  • początkowych propozycji,
  • dodania nowych fraz z zaproponowanych przez wybrane narzędzie,
  • wyeliminowanie duplikatów jeśli takie występują,

To dopiero początek drogi pod przygotowanie odpowiednich treści na wybrane frazy. Jedne z nich idealnie nadają się na artykuły informacyjne, inne natomiast będą odpowiednie dla podstron ofertowych. Jeśli nie wiesz jakie słowa będą najlepsze pod dany typ treści najlepiej sprawdzić wyniki, które otrzymujesz w SERP (pamiętaj o geolokalizacji i personalizacji wyników wyszukiwania).

Podsumowanie

Dobra analiza słów kluczowych pozwoli nam poznać wszystkie tematy, które możemy wykorzystać w naszej przyszłej pracy. Dla większych serwisów potrafi być czasochłonna, ale odpowiednio wykorzystane dane sprawią, że nasza praca na pewno się opłaci.

Zrób analizę słów kluczowych razem ze specjalistami z SEOgroup. Zapraszamy do kontaktu:

    4.7/5 - (8 ocen)
    0 komentarzy:

    Dodaj komentarz

    Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
    Feel free to contribute!

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *