Która wyszukiwarka internetowa jest najpopularniejsza [RANKING]?
Wyszukiwarki internetowe to narzędzia, które od lat ułatwiają nam przeglądanie internetu. Za ich pomocą możemy znaleźć informacje na każdy temat, szukać produktów i obrazków czy przeglądać mapy. Jednak która z nich jest najpopularniejsza?
Najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie
Najchętniej używaną wyszukiwarką na świecie jest wyszukiwarka Google, która zajmuje czołową pozycję na globalnym rynku. Według danych podanych przez StatCounter Global Stats obejmujących okres od lutego 2022 do chwili obecnej, udział tej wyszukiwarki wynosił 92,25%. Oznacza to, że jest ona wybierana na co dzień przez większość internautów, niezależnie od języka, jakim się posługują.
Najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce
W Polsce zdecydowana większość użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google. Z tego względu, to pod jej wymagania przeprowadza się najczęściej także wszelkie działania związane z pozycjonowaniem.
Według statystyk, Google stanowi ponad 95% rynku wyszukiwarek internetowych w Polsce.
Rynek wyszukiwarek w Polsce
Co sprawia, że wyszukiwarka Google jest tak popularna?
Przede wszystkim prostota i intuicyjność użytkowania. Wyszukiwarka ta oferuje nie tylko wyniki, ale także podpowiedzi i sugestie, które ułatwiają znalezienie poszukiwanych informacji. Posiada ona również najwięcej zaindeksowanych stron internetowych. Dodatkowo Google stale rozwija swoje narzędzia takie jak Google Maps, Google Scholar czy Książki Google. Jest także ściśle zintegrowana z platformą Gmail, YouTube czy Google Analytics, co czyni cały system jeszcze wygodniejszym i bardziej skutecznym.
Inne pomocne funkcje wyszukiwarki Google, stanowiące o jej popularności to:
Fragmenty z odpowiedzią: Są to pola, w których wyświetla się konkretna odpowiedź na zadane przez użytkownika pytanie. Wyjaśnienie zostaje utworzone przez system Google w momencie, gdy uzna on, że będzie ono odpowiednie, a strona je zawierająca spełnia wszystkie wymagane warunki. Kliknięcie fragmentu z odpowiedzią przenosi wówczas użytkownika do wybranego obszaru strony, bez konieczności jej przewijania.
Graf/panel wiedzy: Graf czy inaczej panel wiedzy, to zebrana przez Google baza danych, która zawiera informacje o ponad 5 miliardach rzeczy, osób, miejsc i faktów. Wyświetlane są one po prawej stronie ekranu, po wpisaniu danej frazy. Algorytmy Google wyszukują informacje i łączą je ze sobą, aby umożliwić użytkownikowi zapoznanie się z nimi w jednym miejscu.
Wskazówki dojazdu: Google bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki udostępnia także wskazówki dotyczące dojazdu do wybranego miejsca, prezentuje fragment mapy z zaznaczoną trasą i szacuje, ile będzie trwała podróż.
Inne przydatne funkcje: Wyszukiwarka Google posiada także licencje na publikowanie treści z zewnętrznych źródeł i dostarcza informacje takie jak aktualna pogoda, wyniki i tabele sportowe czy nawet seanse filmowe.
Bing, Yahoo a może Yandex?
Nie można nie wspomnieć także o istnieniu innych wyszukiwarek, takich jak Bing, Yahoo! czy Yandex.
Wyszukiwarka Bing od Microsoft
Wyszukiwarka Bing to produkt firmy Microsoft, która w 2009 roku zastąpiła dotychczasową wyszukiwarkę Live Search. Choć Bing początkowo miał trudności w konkurowaniu z Google, to w ostatnim czasie zyskuje na popularności dzięki swoim zaawansowanym funkcjom i integracji ze sztuczną inteligencją OpenAI.
Według najnowszych statystyk, Bing stanowi obecnie około 2,8% światowego rynku wyszukiwarek internetowych, a w Polsce około 3,1%.
Oprócz standardowych funkcji takich jak wyniki wyszukiwania w formie tekstu, informacje o firmach i usługach czy mapy, Bing posiada również zaawansowane funkcje wyszukiwania obrazów:
- Rozmiar obrazu – Możliwość wyboru rozmiaru obrazu spośród małych, średnich, dużych i bardzo dużych, lub ręcznego dostosowania minimalnej szerokości i wysokości.
- Kolor – Możemy zaznaczyć, czy chcemy, by wyświetlono nam wszystkie obrazy, czy tylko kolorowe lub tylko czarno-białe. Istnieje także opcja zaznaczenia wybranego przez siebie koloru.
- Typ – Do wyboru mamy fotografie, cliparty, szkice, animowane pliki GIF czy zdjęcia pozbawione tła.
- Układ – Zaznaczyć możemy także zdjęcia kwadratowe, szerokie lub wysokie.
- Osoby – To także ciekawa opcja pozwalająca na wybranie wszystkich zdjęć osób, samych twarzy bądź tylko głowy i ramion.
- Data – Dzięki zaznaczeniu daty możemy uniknąć wyszukiwania starych, dawno nieaktualnych zdjęć. Do wyboru jest ostatni rok, miesiąc, tydzień,
a nawet ostatnie 24 godziny. - Licencja – Ta funkcja jest również jedną z najbardziej przydatnych. Dzięki niej możemy znaleźć na przykład te grafiki, które bez problemu można zamieścić na swojej stronie internetowej, udostępniać i bez opłat używać do celów komercyjnych.
Bing a ChatGPT
W lutym 2023 roku Microsoft wprowadził nową wersję Bing zintegrowaną ze sztuczną inteligencją, czyli popularnym chatbotem OpenAI ChatGPT, która pozwala na uzyskanie spersonalizowanych odpowiedzi na zadane pytania, wygenerowanie przydatnych linków czy nawet pomysłów na opowiadania, wiersze i prezentacje.
Bing AI ChatGPT korzysta z tej samej technologii co OpenAI i opiera się na najnowszej wersji GPT-4. Bing wykorzystuje technologię Prometheus do łączenia z czatbotem i dzięki temu ma możliwość reagowania nawet na bieżące wydarzenia. Jest więc “o krok do przodu”, ponieważ nawet narzędzia GPT-3 i ChatGPT oparte były na modelu GPT-3.5 (i korzystały ze zbioru danych pochodzącego z września 2021 roku), a nie jak Bing – na GPT-4.
Bing posiada także zabezpieczenia zapobiegające nadużyciom technologii i często podaje jedynie wskazówki rozwiązania danego problemu, a nie gotowe rozwiązanie.
Aktualnie usługa dostępna jest jedynie dla zarejestrowanych użytkowników, jednak Microsoft stale pracuje nad rozszerzeniem dostępu.
Wyszukiwarka Yahoo
Trzecie miejsce w rankingu zarówno światowym, jak i polskim zajmuje Yahoo, ale jej popularność w ostatnich latach znacznie spadła.
W Polsce wyszukiwarka ta praktycznie nie jest używana (0,62%), ale za to w Stanach Zjednoczonych stanowi około 3% rynku. Yahoo oferuje podobne funkcje jak Google i Bing, ale interfejs tej wyszukiwarki jest mniej intuicyjny i nie ma takiej funkcjonalności jak w przypadku dwóch poprzedników.
Zdecydowanej większości użytkowników w Polsce wyszukiwarka Yahoo kojarzy się jedynie ze złośliwym oprogramowaniem Yahoo search redirect virus, powodującym zmianę ustawień wyszukiwarki i przekierowywaniem na niepożądane strony internetowe. Wirusy te najczęściej są rozpowszechniane za pośrednictwem plików do pobrania lub stron internetowych z niebezpieczną zawartością.
Złośliwe oprogramowanie wykorzystuje popularne nazwy, takie jak właśnie „Yahoo Search”, aby oszukać użytkowników i skłonić ich do instalacji niechcianych aplikacji lub narzędzi przeglądarki. Podczas gdy użytkownik próbuje wyszukać coś w Yahoo, wirus przekierowuje go na inne strony internetowe, które zawierają fałszywe reklamy, szkodliwe oprogramowanie lub próbują wyłudzić dane osobowe. Dodatkowo wirus może zmieniać ustawienia przeglądarki i dodawać podejrzane rozszerzenia lub paski narzędzi, co może spowolnić działanie przeglądarki i zwiększyć ryzyko innych infekcji.
Oryginalna wyszukiwarka Yahoo nie powinna bowiem przekierowywać użytkownika na inne strony bez jego zgody.
Podsumowanie
Popularność danej wyszukiwarki nie zawsze jest związana z preferencjami użytkowników. Należy brać pod uwagę również kwestie polityczne. Na przykład w Chinach, gdzie nałożona jest cenzura, wyszukiwarka Google jest zablokowana, a największą popularnością cieszy się lokalna wyszukiwarka Baidu. W Rosji dominuje wspomniany Yandex, a w Korei Południowej wyszukiwarka Naver.
Podsumowując, liderem wśród wyszukiwarek internetowych w Polsce i na świecie na razie pozostaje wyszukiwarka Google. Trzeba jednak pamiętać, że każda wyszukiwarka ma swoje zalety i wady, dlatego warto wypróbować kilka z nich i wybrać tę, która najlepiej odpowiada naszym potrzebom.
Absolwentka programu szkoleniowego w obszarze marketingu internetowego „Umiejętności Jutra”, organizowanego przez Google i Szkołę Główną Handlową w Warszawie. Jak na prawdziwą Takumi 匠 przystało – nigdy się nie poddaje i stale zgłębia wiedzę z zakresu digital marketingu. Odpowiada za działania dla różnych Klientów w systemach Google Ads i Meta Ads.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!