Domain Rating – manipulacja czy wartościowy parametr?
Czym jest Domain Rating?
Domain Rating (DR) to parametr stworzony przez Ahrefs, który ma za zadanie liczbowo ocenić wartość domeny na podstawie linków przychodzących do strony. Im wyższa wartość tego parametru tym w teorii domena jest posiada lepszy profil linków i tym samym można ją uznać za mniej lub bardziej wartościową względem innych domen opisanych za pomocą tej metryki. Może przybierać wartości od 1 do 100.
Ahrefs przedstawia następującą definicję Domain Rating:
Domain Rating (DR) is an Ahrefs metric that shows the relative strength of a website’s backlink profile.
Domain Rating a PageRank
Domain Rating został stworzony jako odpowiednik PageRank przez zespół Ahrefs, z tą różnicą, że PageRank liczony jest dla poszczególnych podstron, natomiast Domain Rating liczony jest dla domeny jako całości.
Osoby dłużej zajmujące się SEO lub mające styczność z branżą mogą pamiętać, że w przeszłości istniały narzędzia umożliwiające podejrzenie PageRank dla danej podstrony (to czy zwracały prawidłowe wartości jest osobną kwestią). Można było zainstalować nawet specjalne toolbary do przeglądarek, które na bieżąco wyświetlały nam wartość PageRank jaką Google przyjmowało dla odwiedzanego przez nas adresu. Wartości te były co jakiś czas aktualizowane. W pewnym jednak momencie usunięto taką możliwość i zewnętrzne serwisy takie jak MOZ, Majestic SEO czy właśnie Ahrefs wprowadziły swoje metryki mające pomóc w ocenie wartości serwisu pod kątem profilu linków.
Jak obliczany jest Domain Rating?
Aby zwrócić konkretną wartość DR dla domeny pod uwagę brane są następujące elementy:
- ilość unikalnych domen linkujących do ocenianej domeny,
- jakość linków prowadzących do ocenianej domeny,
- liczba domen, do których linkują domeny odsyłające.
Czy Domain Rating jest wartościowym parametrem?
Na początku należy zaznaczyć, że mimo próby imitowania PageRank Domain Rating nie jest czynnikiem rankingowym w Google. Krótko mówiąc – to że zwiększymy swój Domain Rating nie oznacza, że pozycje naszej witryny wzrosną. Prowadząc link building można przyczynić się oczywiście zarówno do wzrostu pozycji jak i Domain Rating, natomiast jedno nie wynika z drugiego.
Domain Rating nie odzwierciedla również wartości PageRank. Próbuje naśladować sposób w jaki PageRank jest obliczany, natomiast nie jest w stanie odwzorować realnej wartości jaką PageRank mógłby dla danej domeny przyjąć. Nie wiemy nawet czy oba parametry ze sobą korelują.
Wartością Domain Rating dość łatwo manipulować. Część osó zajmująca się sprzedaż domen lub linków manipuluje wartością Domain Rating na swoich stronach, aby w oczach kupującego zwiększyć wartość oferowanej na sprzedaż usługi.
Czy to oznacza, że Domain Rating jest bezużyteczny?
Nic bardziej mylnego. Wartość Domain Rating może pozwolić nam ocenić wartość domeny pod kątem profilu linków. Jeśli prowadzimy aktywny link building co do zasady powinno nam zależeć na pozyskiwaniu linków z domen, które mają wyższą niż niższą wartość DR. Warto jednak przy tym zweryfikować dodatkowe rzeczy:
- sprawdź linki przychodzące do strony – aby zweryfikować Domain Rating można zajrzeć w linki, które przedstawia nam Ahrefs lub inne podobne narzędzie, aby na własne oczy ocenić czy uznajemy je za wartościowe. Jeśli na pierwszy rzut oka będzie widać, że do domeny prowadzą linki z serwisów wysokiej jakości możemy uznać, że wartość DR nie została zmanipulowana,
- widoczność w wyszukiwarce – jeśli domena, która posiada wysoką wartość Domain Rating jest jednocześnie widoczna w wyszukiwarce na dużą ilość słów kluczowych, które generują spory ruch organiczny to otrzymujemy informację, że zarówno w ocenie Ahrefs jak i Google domena jest uznawana za wartościową.
Podsumowując Domain Rating może pomóc nam w ocenie siły profilu linków prowadzących do danej domeny. Musimy jednak mieć na uwadze pewne aspekty jak łatwość manipulowania tym parametrem czy też pamiętać, że DR nie jest sam w sobie wyznacznikiem jakości strony. Zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z innymi metrykami do jakich mamy dostęp.
Jest absolwentem studiów ekonomicznych na Uniwersytecie Gdańskim ze specjalnością Biznes Elektroniczny. Z branżą SEO związany jest od 8 lat. W tym czasie zdobywał doświadczenie w trójmiejskich agencjach, w tym również jako osoba odpowiedzialna za zarządzanie oraz koordynowanie działami SEO. Aktywnie działa na rynku eCommerce oraz jako freelancer. Od stycznia 2019 pracuje w SEOgroup jako Senior SEO Specialist. Do jego obowiązków należy kompleksowa obsługa Klientów, a także przeprowadzanie audytów i analiz.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!