– co warto wiedzieć?
Pod względem gęstości zaludnienia Włochy są czwartym krajem w Europie. Ponad 60 mln osób zamieszkuje Półwysep Apeniński, włączając San Marino oraz Watykan. Około 84% Włochów ma dostęp do Internetu. Gospodarka w ojczyźnie pasty i pizzy ma się bardzo dobrze, Italia ma jeden z największych PKB na świecie! Co istotne dla sklepów stawiających na sprzedaż w sieci, jest również 14. rynkiem handlu e-commerce!
Włosi przeglądają Internet głównie przy wykorzystaniu komputerów i smartfonów. Strony www w znikomym stopniu wyświetlane są za pośrednictwem tabletów (dane za luty 2022):
Na co w procesie zakupowym Włosi zwracają szczególną uwagę? Jak zostało to powiedziane na wstępie, są to dość zamożni Europejczycy, co przekłada się na ich wymagania i preferencje. Oczekują profesjonalnej obsługi, opieki na każdym kroku procesu zakupowego oraz oczywiście jakości. W porównaniu do choćby Francuzów, na pewno lepiej przyswajalny dla Włochów powinien być język angielski. Dla rdzennych, a w szczególności starszych (60+) mieszkańców Italii, nie należy jednak zapominać o ofercie w języku włoskim, zwłaszcza kiedy weźmiemy pod uwagę ich wygodne podejście do wielu aspektów życia, w tym także do zakupów w sieci.
Typowy Mario Rossi (polski Jan Kowalski) korzysta z życia, zawsze ma czas, nie przejmuje się drobnostkami. To jeżeli chodzi o podejście życiowe, odnośnie zakupów wygląda to trochę inaczej. Przed dokonaniem zakupu blisko 60% Włochów sprawdza i weryfikuje informacje nt. produktu, jakim są zainteresowani. Czytają opinie, komentarze oraz recenzje innych konsumentów. Jednocześnie lubią dyskutować, targować się, nie tylko przy klasycznych, przydrożnych sklepach, ale i właśnie w Internecie. Odpowiadając na ich pytania, choćby za pośrednictwem mediów społecznościowych, zyskamy ich przychylność, która końcowo może przełożyć się na ostateczną decyzję o zakupie.
Jeżeli chodzi o social media, to w ostatnich latach Facebook co prawda utracił ok. 10% udziału w rynku, jednak nadal jest zdecydowanym liderem wśród aplikacji służących do komunikacji, nawiązywania kontaktów, eksplorowania wideo, zdjęć, itp. (dane za luty 2022):
Warto zauważyć, w porównaniu do innych krajów, dość znaczącą popularność YouTube, z którego regularnie korzysta co piąty Włoch.
60 mln
Populacja Włoch
84 %
Populacji ma dostęp do Internetu
50 mln
Internautów
94 %
Użytkowników korzysta z Google
Włochy nie są wyjątkiem na mapie Europy zachodniej pod względem popularności internetowych browserów. Najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google (udział za luty 2022 roku):
Odnośnie przeglądarek, w porównaniu do sąsiednich krajów jest podobnie, tzn. najczęściej używany jest Chrome. Na drugim miejscu z ponad 18% udziałem w rynku jest znane głównie z wykorzystania na iPhone’ach Safari (dane za luty 2022):
E-sprzedaż we Włoszech cały czas się rozwija. Obecnie blisko 70% internautów na Półwyspie Apenińskim robi zakupy on-line, ich ilość z roku na rok rośnie. Rynek e-commerce w 2023 roku ma osiągnąć poziom ok. 20 mld euro obrotu. Średnia wartość zakupów wynosi 85 euro miesięcznie. Zachęcającą informacją jest także statystyka mówiąca o tym, że 40% dokonywanych zakupów w sieci pochodzi ze sklepów zagranicznych.
Popularność użytkowania smartfonów do przeglądania stron www, przekłada się automatycznie na dokonywanie zakupów za ich pośrednictwem. Jest to skala warta uwagi, gdyż tzw. “mcommerce” odpowiada za aż 33% rynku sprzedaży w Internecie. Równie istotne w kupowaniu on-line jest upodobanie aplikacji mobilnych, które cieszą się większą popularnością aniżeli klasyczne witryny internetowe. To na pewno wyróżnik Włochów na tle innych, europejskich konsumentów.
Co Włosi wkładają do wirtualnego koszyka? Zobaczmy, jakie produkty w skali roku kupowali najczęściej:
Zestawmy jeszcze najważniejsze elementy, jakie mają wpływ na decyzje o e-zakupach Włochów:
Jeżeli chodzi o ostatni z powyższych czynników, to ma on związek z jakością i przejrzystością samej strony internetowej, bez których trudno rywalizować o uwagę użytkownika.
Wśród najpopularniejszych e-commerców we Włoszech można wymienić:
Zamówienia w zdecydowanej większości (92%) dostarczane są za pośrednictwem przesyłki kurierskiej. Odnośnie zaś metod płatności, ich użycie rozkłada się proporcjonalnie pomiędzy PayPala, przelew bankowy, kartę płatniczą oraz płatność za pobraniem. Pierwszy z wymienionych cieszy się powodzeniem, podobnie jak w Niemczech, z racji na dodatkowe gwarancje i bezpieczeństwo realizowanych transakcji.
Jak to zostało opisane w pierwszym punkcie odnośnie pozycjonowania, Włosi są otwarci na międzynarodowe rozwiązania, w tym wykorzystanie języka angielskiego. Chcąc jednak zagospodarować szerszą grupę odbiorców, dobrze jest wybrać narodową domenę tj. “.it”. Włosi są wygodni, cenią używanie rodzimego języka w prezentowanej ofercie, uszanują, a przede wszystkim szybciej zobaczą także, stronę, kiedy ta posiadać będzie krajowe rozszerzenie.
Oczywiście, jeżeli w planach mamy ekspansję naszego biznesu na kilka zagranicznych rynków, warto poważnie zastanowić się nad globalnymi lub europejskimi domenami typu “.com” lub “.eu”. Później przy kolejnych wersjach językowych, będzie można rozszerzać je o następne kraje tj. mojastrona.com/it, mojastrona.com/fr, mojastrona.com/de itp.
Włoski e-commerce z roku na rok się rozpędza, osiągając coraz to większe obroty. Ma to związek z kilkoma elementami, wśród których wymienić można: rozwój infrastruktury powiązanej z dostępem do Internetu, w tym światłowodów, upowszechnienie posiadania smartfonów (Włosi w tym aspekcie są jednym ze światowych liderów) oraz dodatkowe zabezpieczenia i prawa dotyczące transakcji przeprowadzanych w sieci.
Italia po Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji jest 4. największą gospodarką Unii Europejskiej. Włosi doceniają jakość obsługi, wyjątkowość produktu, a także jego oryginalność. Widoczne jest to na ich kartach historii oraz tradycji kreowania odzieżowych trendów. Niemal każdy wie z jakiego kraju pochodzą krezusi branży modowej jak Gucci, Armani, Prada, czy Versace. Warto zapamiętać, że mieszkańcy Półwyspu Apenińskiego cenią sobie bardzo styl i elegancję.
Mimo, że handel w sieci się rozwija, zdobywa coraz większą popularność, nadal istnieje także dużo pól do zagospodarowania. Ma to związek z dość niską obecnością rodzimych sklepów w Internecie. Jeżeli chodzi o cyfrową konkurencyjność członków wspólnoty europejskiej, według European Commission’s Digital Economy and Society Index, Włochy zajmują dopiero 26. miejsce na 29. krajów ujętych w zestawieniu. To na pewno szansa dla przedsiębiorców z zagranicy, aby zaistnieć, odnaleźć niszę na rynku i zgromadzić grupę stałych klientów.
Włochy pod względem otwartości rynku e-commerce, jak i pozycjonowania SEO, są niezwykle atrakcyjnym punktem na mapie Europy. Chcąc na nim odnaleźć miejsce dla swojego biznesu należy przyjąć dobrą strategię działania, której jednym z kluczowych elementów będzie wysokojakościowy Link Building. Jeżeli będzie on szedł w parze z równie ważną optymalizacją, to średnia pozycja naszej witryny z miesiąca na miesiąc powinna piąć się w górę wyników wyszukiwania.
Oczywiście nie należy zapominać o monopolu wyszukiwarki Google, a za tym jej algorytmach i systemach rankowania witryn. Nasza strona by zebrać pełne spektrum odbiorców powinna posiadać domenę „.it” oraz zawierać ofertę przygotowaną w języku włoskim. Podobnie jest z linkami do niej prowadzącymi. Docenione zostaną wartościowe, rodzime źródła linków, o nieposzlakowanej opinii, a w szczególności jakościowym ratingu w “oczach” Google.
Również we Włoszech, należy pamiętać o dywersyfikacji linków. Te powinny pochodzić po pierwsze z dobrej jakości serwisów, ale również np. z powiązanych tematycznie forów, bądź też social mediów.
Pełne Customer Journey
Za pomocą SEO360® docieramy do konsumentów będących na każdym etapie procesu zakupowego, analizując ich aktywności z użyciem CRO, zwiększamy efektywność sprzedaży.
Sieć jakościowych Partnerów
Działania wykonujemy samodzielnie lub z Partnerami z danego kraju, którzy działają na równie wysokim poziomie co my.
Nadzór nad całym procesem
Nasi Client Success Managerowie, którzy zarządzają końcowym procesem są gwarantem zapewnienia najlepszych efektów dla naszych Klientów.
Gwarancja utrzymania linków
Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.
Szczegółowe raportowanie
Stały dostęp do raportów aktualizowanych 24/7.
Dedykowane dla E-commerce
Ale również efektywne dla innych branż, w tym dla sektora usług czy MŚP.
SEO360®
SXO
zwykłe SEO
Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.
Analiza
W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.
Plan Content Marketingowy
Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.
Estymacje
Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.
SEO Techniczne
Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.
Optymalizacja treści
Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.
UX + CRO
W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.
Link Building
Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.
Bieżąca Analiza Danych
W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.
Wzrost ruchu i przychodów
Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.
Źródła danych:
Bądźmy w kontakcie
+48 607 343 191
office@seogroup.pl
Tak jak zostało to wskazane w punkcie poświęconym Link Buildingowi, ważne będzie pochodzenie oraz jakość witryn prowadzących na naszą stronę. Dobrze jest także skupić się na pozycjonowaniu szerokim, konkretyzującym intencje użytkowników. Znaczenie ma także domena “.it” oraz schludna, przystępnie przedstawiona, a nade wszystko poprawnie przygotowana oferta w języku włoskim. Należy pamiętać o zakupowych preferencjach Włochów, które najczęściej skupiają się wokół wykorzystania do tego celu smartfonów, a dalej coraz częściej dedykowanych aplikacji. Tym samym nasza strona powinna być “mobile friendly”, przejść optymalizację w tym zakresie, jak i dostępności serwisu dla użytkowników.