Pozycjonowanie w Belgii

– co warto wiedzieć?

SEO dla kraju Belgia
Pozycjonowanie dla kraju Belgia
SEO360® - Belgia

W Belgii mieszka ponad 11,5 mln osób, 93% z nich ma dostęp do Internetu. To bardzo rozwinięty kraj pod względem gospodarczym, podzielony na trzy autonomiczne regiony: Brukselę, Flandrię i Walonię. Myśląc o SEO, warto także pamiętać o urzędowych językach, wśród których wymienić można: niemiecki, francuski i niderlandzki. Mimo niewielkiego obszaru i ludności, Belgia jest niezwykle atrakcyjnym rynkiem dla biznesu e-commerce.

 

Statystyczny Jan Modaal (polski Jan Kowalski) korzysta z sieci głównie przy pomocy urządzeń mobilnych, a konkretnie (dane za marzec 2022 roku):

  • telefonu komórkowego (68,34%),
  • komputera (20,48%),
  • tabletu (10,65%).

 

Zgodnie z trendem krajów zachodnich, Belgowie z roku na rok coraz bardziej preferują przeglądanie Internetu za pomocą smartfonów. To zaś ma swoje przełożenie także na wykorzystanie social mediów, wśród których w Belgii znaczący udział ma Facebook:

  • Facebook (61%),
  • Pinterest (27%),
  • Twitter (6%),
  • Instagram (2%),
  • YouTube (2%).

 

Jeżeli zaś chodzi o użytkowane systemy operacyjne, to ich rozkład również zależy od popularności kanału “mobile” i przedstawia się następująco (dane za marzec 2022):

  • Android (44,46%),
  • Apple OS (37,75%),
  • Windows (17,49%).

 

Belgowie doceniają produkty i ofertę usług “skrojonych na miarę”, to znaczy dopasowanych do ich oczekiwań, uwzględniających lokalną kulturę, przepisy, czy język z jakiego korzystają na co dzień. Infrastruktura cyfrowa w Belgii cały czas się napędza, Bruksela będąca siedzibą unijnych instytucji, nie przypadkiem nazywana jest stolicą Europy. To rynek, gdzie zakupy on-line rokrocznie rosną, także dzięki rozbudowanemu systemowi infrastruktury logistyczno-transportowej. Reasumując, Królestwo Belgii to jedna z najwyżej rozwiniętych gospodarek świata, gdzie na pewno warto zaistnieć! 

11,5 mln

Populacja Belgii

93 %

Populacji ma dostęp do Internetu

10,6 mln

Internautów

95 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Belgii

Podobnie jak w większości krajów, tak i w Belgii najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest Google, z której korzysta zdecydowana większość użytkowników:

  • Google (95,71%),
  • Bing (2,91%), 
  • Yahoo (0,73%),
  • DuckDuckGo (0,36%),
  • MSN (0,13%),
  • Vinden (0,04%). 

 

Odnośnie przeglądarek, ponad połowa Belgów także używa produktu giganta z Kalifornii:

  • Google Chrome (52,06%),
  • Safari (16,3%),
  • Microsoft Edge (7,87%),
  • Facebook in-app Browser (7,16%).

 

Jak widać prym także wiedzie Google, choć zauważalny udział mają również popularne na iPhone’ach Safari czy windowsowski Edge.

Rynek e-commerce w Belgii

Belgia zajmuje 24. miejsce pod względem wielkości handlu elektronicznego na świecie! W 2020 roku ich przychody osiągnęły poziom 7 miliardów dolarów amerykańskich, wyprzedzając choćby Arabię Saudyjską. Co ważne, Belgia dopiero się “rozkręca”. Chodzi o to, że ich rynek e-commerce, mimo że już jest silny, właściwie zaczyna się teraz zagospodarowywać. Wcześniej konsumenci najczęściej korzystali z holenderskich e-sklepów, nie pomagał także rządowy zakaz pracy w nocy, który przekładał się na opóźnienia w dostawach produktów.

 

Belgowie cenią sobie wygodę, jaką umożliwiają zakupy w sieci. Mogą nabywać niezbędne produkty w atrakcyjnych cenach bez wychodzenia z domu. Wśród najpopularniejszych e-sklepów nadal jeszcze nie ma ich rodzimych przedstawicieli. TOP 5 e-commerców w Belgii to zagraniczni gracze:

  • Amazon (USA),
  • Coolblue (Holandia),
  • Bol.com (Holandia),
  • Zalando (Niemcy),
  • MediaMarkt (Niemcy).

 

Na dalszych miejscach znajdziemy już belgijskie firmy, wśród których warto wspomnieć choćby o Vente-Exclusive, Vanden Borre, ZEB oraz Schoenen Torfs.

Użytkownicy

Wedle statystyk 6 na 10 Belgów decyduje się na zakupy on-line. Czego szukają i co najczęściej kupują w Internecie? Zobaczmy:

Zakupy on-line

Z jakich metod płatności korzystają Belgowie w ramach e-commercowych transakcji? W połowie przypadków decydują się na użycie karty:

Przy okazji powyższych sposobów opłacania zakupów on-line, należy wspomnieć o Bancontact, czyli karcie z debetem natychmiastowym, którą posiadać mogą tylko mieszkańcy Belgii.

 

Odnośnie dostawców, wskazać można dwóch pocztowych – najpopularniejszy belgijski BPost oraz holenderski PostNL. Zajmują one dwa skrajne miejsca na podium, a pomiędzy nimi uplasował się znany na całym świecie kurier DHL.

Jaką domenę wybrać?

To pytanie w odniesieniu do rynku belgijskiego nie jest takie proste. Wśród lokalnych domen do dyspozycji mamy “.be”, “.brussels” i “.vlaanderen”. Pierwsza z nich używana jest zdecydowanie najczęściej. Korzystają z niej m.in. usługodawcy, restauratorzy, czy lokalne firmy. W tym przypadku, strona główna najczęściej w pierwszej kolejności wyświetla się w języku francuskim. Dostępne do wyboru są także pozostałe wersje językowe, obejmujące niderlandzki, angielski, czy niemiecki. Strony z rozszerzeniem “.brussels” natomiast najczęściej wiążą się z Brukselą, zaś “.vlaanderen” z regionem flamandzkim. Już od nas samych zależeć będzie, decydując się na wybór miejsca działania, którą domenę wybierzemy. Te przydzielone do konkretnych obszarów, stricte w tych miejscach, będą bardziej wiarygodne i wzbudzające zaufanie.

 

Warto wiedzieć, że decydując się na “.be” nie musimy nawet posiadać firmy zarejestrowanej w Belgii, ani krajowego znaku towarowego. Należy jedynie pamiętać, że nazwa domeny powinna być dozwolona językowo i składać się z długości od 3 do 63 znaków.

 

Przy okazji planów wchodzenia na kilka europejskich rynków, można także zastanowić się nad europejską domeną typu “.eu”, która z wiadomych względów również dobrze jest kojarzona w Brukseli. Alternatywą jest wybór domeny globalnej – “.com”. Kolejne wersje językowe powinny być umieszczane w katalogach oznaczonych kodem danego kraju tj. mojastrona.eu/be, mojastrona.eu/de, mojastrona.eu/fr itd.

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Belgii?

Belgijski rynek e-commerce w światowych rankingach znajduje się tuż za norweskim, a jak to już zostało wspomniane, wyprzedza choćby Arabię Saudyjską. Jego przychody z roku na rok rosną, a dynamikę wzrostu zalicza się do tych najszybszych, wśród rejestrowanych na naszym globie. Warto wsiąść do tego pociągu, tym bardziej że Belgowie są otwarci i przyzwyczajeni do zagranicznych dostawców.

 

Jeżeli chodzi o badany poziom oszustw, wśród internetowych konsumentów, to wynosi on w Belgii tylko 1% i jest jednym z najniższych w Europie. Ma to związek z licznymi systemami zabezpieczającymi transakcje w sieci. Belgowie w porównaniu do Niemców zdecydowanie przychylniej są nastawieni do autoryzacji zakupów on-line przy wykorzystaniu metod z zakresu 3D Secure. Samych sprzedawców zaś zrzesza się w grupach sklepów godnych zaufania jak np. BeCommerce, czy SafeShops.be.

 

Powyższe także ma wpływ na niezwykle niski poziom zwrotu środków (choćby za nietrafione zakupy). Ten poziom wynosi 0,03%, a jego niską wartość wiązać należy także z brakiem możliwości chargebacku, przy okazji dokonywania płatności za pośrednictwem popularnej karty belgijskiego Bancontactu.

 

Biorąc pod uwagę, że belgijski rynek e-commerce cały czas się rozwija, jest przyzwyczajony do zagranicznych dostawców, Internet jest powszechny, a gospodarka podąża zgodnie ze wzrostowym trendem, szkoda byłoby nie skorzystać z takiej okazji. Jeżeli planujemy ulokowanie swojego biznesu poza granicami Polski, to Belgia powinna być w zestawieniu krajów z dopiskiem “obligatory” lub “must have”.

Pełne Customer Journey

Za pomocą SEO360® docieramy do konsumentów będących na każdym etapie procesu zakupowego, analizując ich aktywności z użyciem CRO, zwiększamy efektywność sprzedaży.

Sieć jakościowych Partnerów

Działania wykonujemy samodzielnie lub z Partnerami z danego kraju, którzy działają na równie wysokim poziomie co my.

Nadzór nad całym procesem

Nasi Client Success Managerowie, którzy zarządzają końcowym procesem są gwarantem zapewnienia najlepszych efektów dla naszych Klientów.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Szczegółowe raportowanie

Stały dostęp do raportów aktualizowanych 24/7.

Dedykowane dla E-commerce

Ale również efektywne dla innych branż, w tym dla sektora usług czy MŚP.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Belgii?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Link Building w Belgii

W Belgii podobnie jak w większości krajów, gdzie rządzi Google liczy się wysokojakościowy Link Building. W tym królestwie należy także pamiętać o lokalnym pozycjonowaniu. Belgowie szukając interesujących ich produktów rozglądają się w okolicy swojego miasta, czy nawet dzielnicy. Oczywiście wygląda to trochę odmiennie dla poszczególnych regionów, korzystających w mniejszym lub większym stopniu z języka francuskiego, niderlandzkiego, czy niemieckiego. Ma to swoje przełożenie także na kulturę i zwyczaje danej społeczności.

 

Dobrze jest oczywiście dywersyfikować linki i umieszczać je np. na niekomercyjnych walońskich lub flamandzkich serwisach internetowych. Dzięki temu zyskamy na wiarygodności, a nasza witryna będzie miała większe szanse, aby szybciej dostać się na szczyt wyników wyszukiwania, nawet dla tych najbardziej konkurencyjnych słów kluczowych.

 

Ważnym uzupełnieniem są także jakościowe wpisy na blogach, a także aktywność i wsparcie pochodzące z mediów społecznościowych. Link Building w Belgii na pewno jest złożonym i wymagającym procesem. Dzięki jednak wiedzy oraz doświadczeniu naszych Takumich 匠, ten niezwykle atrakcyjny rynek, stoi przed Państwem otworem!

Źródła danych: 

  • https://www.jpmorgan.com/merchant-services/insights/reports/belgium
  • http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/belgium
  • http://ranking.gemius.com/be/
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 607 343 191
office@seogroup.pl

    FAQ

    Na co zwrócić uwagę przy okazji działań SEO w Belgii?

    rozwiń

    Na pewno należy pamiętać o dominacji Google, a zatem wszystkich wymogach i algorytmach jego wyszukiwarki. Chcąc zwiększyć ruch organiczny na stronie należy odpowiednio zoptymalizować, ale i przystosować swoją stronę internetową do użytkowników z Belgii. Mowa tu chociażby o udostępnieniu serwisu najlepiej zawierającego 3-4 wersje językowe. Dopomóc nam może również lokalna domena “.be”. To z racji na duże znaczenie pozycjonowania lokalnego, powinno być dla nas także bonusem w działaniach SEO. Nie należy zapominać o dostosowaniu strony do smartfonów, z których to ruch rokrocznie generuje coraz to większe przychody ze sprzedaży on-line, a sam mobile staje się dominującym kanałem dostępu do klienta. Jeżeli powyższe elementy uzupełnimy mediami społecznościowymi oraz bezpośrednim kontaktem z użytkownikami, uzyskamy nie tylko rozpoznawalność, ale i zaufanie do naszej marki.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®