W Belgii mieszka ponad 11,5 mln osób, 93% z nich ma dostęp do Internetu. To bardzo rozwinięty kraj pod względem gospodarczym, podzielony na trzy autonomiczne regiony: Brukselę, Flandrię i Walonię. Myśląc o SEO, warto także pamiętać o urzędowych językach, wśród których wymienić można: niemiecki, francuski i niderlandzki. Mimo niewielkiego obszaru i ludności, Belgia jest niezwykle atrakcyjnym rynkiem dla biznesu e-commerce.

 

Statystyczny Jan Modaal (polski Jan Kowalski) korzysta z sieci głównie przy pomocy urządzeń mobilnych, a konkretnie (dane za marzec 2022 roku):

  • telefonu komórkowego (68,34%),
  • komputera (20,48%),
  • tabletu (10,65%).

 

Zgodnie z trendem krajów zachodnich, Belgowie z roku na rok coraz bardziej preferują przeglądanie Internetu za pomocą smartfonów. To zaś ma swoje przełożenie także na wykorzystanie social mediów, wśród których w Belgii znaczący udział ma Facebook:

  • Facebook (61%),
  • Pinterest (27%),
  • Twitter (6%),
  • Instagram (2%),
  • YouTube (2%).

 

Jeżeli zaś chodzi o użytkowane systemy operacyjne, to ich rozkład również zależy od popularności kanału “mobile” i przedstawia się następująco (dane za marzec 2022):

  • Android (44,46%),
  • Apple OS (37,75%),
  • Windows (17,49%).

 

Belgowie doceniają produkty i ofertę usług “skrojonych na miarę”, to znaczy dopasowanych do ich oczekiwań, uwzględniających lokalną kulturę, przepisy, czy język z jakiego korzystają na co dzień. Infrastruktura cyfrowa w Belgii cały czas się napędza, Bruksela będąca siedzibą unijnych instytucji, nie przypadkiem nazywana jest stolicą Europy. To rynek, gdzie zakupy on-line rokrocznie rosną, także dzięki rozbudowanemu systemowi infrastruktury logistyczno-transportowej. Reasumując, Królestwo Belgii to jedna z najwyżej rozwiniętych gospodarek świata, gdzie na pewno warto zaistnieć! 

11,5 mln

Populacja Belgii

93 %

Populacji ma dostęp do Internetu

10,6 mln

Internautów

95 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Belgii

Podobnie jak w większości krajów, tak i w Belgii najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest Google, z której korzysta zdecydowana większość użytkowników:

  • Google (95,71%),
  • Bing (2,91%), 
  • Yahoo (0,73%),
  • DuckDuckGo (0,36%),
  • MSN (0,13%),
  • Vinden (0,04%). 

 

Odnośnie przeglądarek, ponad połowa Belgów także używa produktu giganta z Kalifornii:

  • Google Chrome (52,06%),
  • Safari (16,3%),
  • Microsoft Edge (7,87%),
  • Facebook in-app Browser (7,16%).

 

Jak widać prym także wiedzie Google, choć zauważalny udział mają również popularne na iPhone’ach Safari czy windowsowski Edge.

Rynek e-commerce w Belgii

Belgia zajmuje 24. miejsce pod względem wielkości handlu elektronicznego na świecie! W 2020 roku ich przychody osiągnęły poziom 7 miliardów dolarów amerykańskich, wyprzedzając choćby Arabię Saudyjską. Co ważne, Belgia dopiero się “rozkręca”. Chodzi o to, że ich rynek e-commerce, mimo że już jest silny, właściwie zaczyna się teraz zagospodarowywać. Wcześniej konsumenci najczęściej korzystali z holenderskich e-sklepów, nie pomagał także rządowy zakaz pracy w nocy, który przekładał się na opóźnienia w dostawach produktów.

 

Belgowie cenią sobie wygodę, jaką umożliwiają zakupy w sieci. Mogą nabywać niezbędne produkty w atrakcyjnych cenach bez wychodzenia z domu. Wśród najpopularniejszych e-sklepów nadal jeszcze nie ma ich rodzimych przedstawicieli. TOP 5 e-commerców w Belgii to zagraniczni gracze:

  • Amazon (USA),
  • Coolblue (Holandia),
  • Bol.com (Holandia),
  • Zalando (Niemcy),
  • MediaMarkt (Niemcy).

 

Na dalszych miejscach znajdziemy już belgijskie firmy, wśród których warto wspomnieć choćby o Vente-Exclusive, Vanden Borre, ZEB oraz Schoenen Torfs.

Użytkownicy

Wedle statystyk 6 na 10 Belgów decyduje się na zakupy on-line. Czego szukają i co najczęściej kupują w Internecie? Zobaczmy:

Zakupy on-line

Z jakich metod płatności korzystają Belgowie w ramach e-commercowych transakcji? W połowie przypadków decydują się na użycie karty:

Przy okazji powyższych sposobów opłacania zakupów on-line, należy wspomnieć o Bancontact, czyli karcie z debetem natychmiastowym, którą posiadać mogą tylko mieszkańcy Belgii.

 

Odnośnie dostawców, wskazać można dwóch pocztowych – najpopularniejszy belgijski BPost oraz holenderski PostNL. Zajmują one dwa skrajne miejsca na podium, a pomiędzy nimi uplasował się znany na całym świecie kurier DHL.

Jaką domenę wybrać?

To pytanie w odniesieniu do rynku belgijskiego nie jest takie proste. Wśród lokalnych domen do dyspozycji mamy “.be”, “.brussels” i “.vlaanderen”. Pierwsza z nich używana jest zdecydowanie najczęściej. Korzystają z niej m.in. usługodawcy, restauratorzy, czy lokalne firmy. W tym przypadku, strona główna najczęściej w pierwszej kolejności wyświetla się w języku francuskim. Dostępne do wyboru są także pozostałe wersje językowe, obejmujące niderlandzki, angielski, czy niemiecki. Strony z rozszerzeniem “.brussels” natomiast najczęściej wiążą się z Brukselą, zaś “.vlaanderen” z regionem flamandzkim. Już od nas samych zależeć będzie, decydując się na wybór miejsca działania, którą domenę wybierzemy. Te przydzielone do konkretnych obszarów, stricte w tych miejscach, będą bardziej wiarygodne i wzbudzające zaufanie.

 

Warto wiedzieć, że decydując się na “.be” nie musimy nawet posiadać firmy zarejestrowanej w Belgii, ani krajowego znaku towarowego. Należy jedynie pamiętać, że nazwa domeny powinna być dozwolona językowo i składać się z długości od 3 do 63 znaków.

 

Przy okazji planów wchodzenia na kilka europejskich rynków, można także zastanowić się nad europejską domeną typu “.eu”, która z wiadomych względów również dobrze jest kojarzona w Brukseli. Alternatywą jest wybór domeny globalnej – “.com”. Kolejne wersje językowe powinny być umieszczane w katalogach oznaczonych kodem danego kraju tj. mojastrona.eu/be, mojastrona.eu/de, mojastrona.eu/fr itd.

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Belgii?

Belgijski rynek e-commerce w światowych rankingach znajduje się tuż za norweskim, a jak to już zostało wspomniane, wyprzedza choćby Arabię Saudyjską. Jego przychody z roku na rok rosną, a dynamikę wzrostu zalicza się do tych najszybszych, wśród rejestrowanych na naszym globie. Warto wsiąść do tego pociągu, tym bardziej że Belgowie są otwarci i przyzwyczajeni do zagranicznych dostawców.

 

Jeżeli chodzi o badany poziom oszustw, wśród internetowych konsumentów, to wynosi on w Belgii tylko 1% i jest jednym z najniższych w Europie. Ma to związek z licznymi systemami zabezpieczającymi transakcje w sieci. Belgowie w porównaniu do Niemców zdecydowanie przychylniej są nastawieni do autoryzacji zakupów on-line przy wykorzystaniu metod z zakresu 3D Secure. Samych sprzedawców zaś zrzesza się w grupach sklepów godnych zaufania jak np. BeCommerce, czy SafeShops.be.

 

Powyższe także ma wpływ na niezwykle niski poziom zwrotu środków (choćby za nietrafione zakupy). Ten poziom wynosi 0,03%, a jego niską wartość wiązać należy także z brakiem możliwości chargebacku, przy okazji dokonywania płatności za pośrednictwem popularnej karty belgijskiego Bancontactu.

 

Biorąc pod uwagę, że belgijski rynek e-commerce cały czas się rozwija, jest przyzwyczajony do zagranicznych dostawców, Internet jest powszechny, a gospodarka podąża zgodnie ze wzrostowym trendem, szkoda byłoby nie skorzystać z takiej okazji. Jeżeli planujemy ulokowanie swojego biznesu poza granicami Polski, to Belgia powinna być w zestawieniu krajów z dopiskiem “obligatory” lub “must have”.

Link Building w Belgii

W Belgii podobnie jak w większości krajów, gdzie rządzi Google liczy się wysokojakościowy Link Building. W tym królestwie należy także pamiętać o lokalnym pozycjonowaniu. Belgowie szukając interesujących ich produktów rozglądają się w okolicy swojego miasta, czy nawet dzielnicy. Oczywiście wygląda to trochę odmiennie dla poszczególnych regionów, korzystających w mniejszym lub większym stopniu z języka francuskiego, niderlandzkiego, czy niemieckiego. Ma to swoje przełożenie także na kulturę i zwyczaje danej społeczności.

 

Dobrze jest oczywiście dywersyfikować linki i umieszczać je np. na niekomercyjnych walońskich lub flamandzkich serwisach internetowych. Dzięki temu zyskamy na wiarygodności, a nasza witryna będzie miała większe szanse, aby szybciej dostać się na szczyt wyników wyszukiwania, nawet dla tych najbardziej konkurencyjnych słów kluczowych.

 

Ważnym uzupełnieniem są także jakościowe wpisy na blogach, a także aktywność i wsparcie pochodzące z mediów społecznościowych. Link Building w Belgii na pewno jest złożonym i wymagającym procesem. Dzięki jednak wiedzy oraz doświadczeniu naszych Takumich 匠, ten niezwykle atrakcyjny rynek, stoi przed Państwem otworem!

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Belgii w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://www.jpmorgan.com/merchant-services/insights/reports/belgium
  • http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/belgium
  • http://ranking.gemius.com/be/
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    Na co zwrócić uwagę przy okazji działań SEO w Belgii?

    rozwiń

    Na pewno należy pamiętać o dominacji Google, a zatem wszystkich wymogach i algorytmach jego wyszukiwarki. Chcąc zwiększyć ruch organiczny na stronie należy odpowiednio zoptymalizować, ale i przystosować swoją stronę internetową do użytkowników z Belgii. Mowa tu chociażby o udostępnieniu serwisu najlepiej zawierającego 3-4 wersje językowe. Dopomóc nam może również lokalna domena “.be”. To z racji na duże znaczenie pozycjonowania lokalnego, powinno być dla nas także bonusem w działaniach SEO. Nie należy zapominać o dostosowaniu strony do smartfonów, z których to ruch rokrocznie generuje coraz to większe przychody ze sprzedaży on-line, a sam mobile staje się dominującym kanałem dostępu do klienta. Jeżeli powyższe elementy uzupełnimy mediami społecznościowymi oraz bezpośrednim kontaktem z użytkownikami, uzyskamy nie tylko rozpoznawalność, ale i zaufanie do naszej marki.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®