– co warto wiedzieć?
Polskę zamieszkuje ponad 38 mln mieszkańców. Jak podają dane statystyczne GUS, blisko 90% gospodarstw domowych w Polsce ma stały dostęp do Internetu. W praktyce oznacza to, że prowadzenie działań pozycjonowania pozwala na dotarcie do około 34 milionów osób w naszym kraju! Nad czym się więc zastanawiać?
W kwestii zwyczajów polskich konsumentów, w ostatnim czasie obserwujemy zdecydowany wzrost zainteresowania zakupami on-line. Niewątpliwie na taki trend wpłynęła pandemia oraz czasowy lockdown, ograniczający możliwość zakupów stacjonarnych. Z drugiej strony Polacy korzystający z e-commercu, doceniają również korzyści za tym płynące, wśród których wymieniają: nieograniczoną dostępność sklepów, opłacalność, szybkość działania oraz bezpieczeństwo.
Przy wykorzystaniu jakich urządzeń nasi rodacy surfują po sieci? Zobaczmy:
W zestawieniu zauważalna jest znaczna przewaga telefonów komórkowych, a właściwie smartfonów nad pozostałymi urządzeniami. Ma to związek oczywiście z ich mobilnością, rozwojem technologicznym oraz wygodą użytkowania.
Jeżeli chodzi o systemy operacyjne na urządzeniach mobilnych, to zdecydowana większość polskich konsumentów korzysta z Androida (ok. 85%). Na drugim miejscu plasuje się Apple OS (ok. 15%). Na desktopach wyróżnimy z kolei Windowsa (zdecydowany lider skupiający 93,65% użytkowników), następnie Apple OS (4,88%) oraz Unixa (1,47%).
Warto zwrócić uwagę także na udział i kształtowanie się popularności aplikacji mobilnych (dane dot. ilości pobrań za 2021 rok):
Zauważalny jest spadek zainteresowania Facebookiem, a także żniwa nowych użytkowników, które odnotował TikTok. W czołówce cały czas znajduje się elektroniczny album zdjęć, czyli Instagram, a także komunikatory jak WhatsApp oraz Telegram. Na powyższe zestawienie wpływ miała także na pewno pandemia, a za nią wzrost popularności takich narzędzi jak chociażby Zoom.
38 mln
Populacja Polski
90 %
Populacji ma dostęp do Internetu
34 mln
Internautów
98 %
Użytkowników korzysta z Google
W Polsce wyszukiwarką internetową nr 1 jest Google. Korzysta z niej średnio ponad 96% wszystkich użytkowników w naszym kraju. Dlatego też w naszej strategii SEO360® skupiamy się przede wszystkim na prowadzeniu działań właśnie pod tę wyszukiwarkę. Na drugim miejscu polskiego podium znalazł się Bing (należący do Microsoftu), z kolei na trzecim uplasowała się wyszukiwarka Yahoo! (z Verizon Media). Poniżej przedstawiony zostanie ich udział, w oparciu o rodzaj wykorzystywanego urządzenia.
Urządzenia mobilne
Jak podaje StatCounter, maj 2015 roku był pierwszym miesiącem w historii, gdy w naszym kraju do przeglądania internetu częściej korzystano z urządzeń mobilnych niż z desktopowych. Od tamtego czasu tendencja ta się utrzymuje. Przykładowo, w lipcu 2018 roku przewaga urządzeń mobile nad desktopowymi osiągnęła skalę 67% do 33%!
Jeżeli chodzi o topowe wyszukiwarki, to ich rozkład w ostatnim czasie (dane za StatCounter z 2021 roku) był następujący:
Urządzenia desktop
W kwestii użytkowników korzystających z urządzeń desktop, to Polacy są trochę bardziej otwarci na inne rozwiązania (niż Google), dając szansę choćby Bingowi. Potwierdzają to poniższe dane ukazujące TOP 3 wyszukiwarek na urządzeniach desktop w 2021 roku:
Kontynuując analizę polskich e-konsumentów, warto również zwrócić uwagę na przeglądarki. Według rankingu Gemiusa za luty 2022 roku, ich podział kształtował się następująco:
Rynek e-commerce w Polsce rośnie w oczach. Sześć lat temu jego wartość wynosiła 27 mld zł, przed pandemią szacowano go na 70 mld zł, m.in. wskutek jej wybuchu wartość rynku e-commerce w Polsce przekroczyła w 2020 roku 100 mld zł! Jak podaje PwC, szacuje się, że w 2026 roku będzie to już 162 mld zł, co oznacza średnioroczny wzrost na poziomie 12%. Wśród branż, które mają osiągnąć najszybszy wzrost sprzedaży w najbliższym czasie wyróżnia się spożywcze e-sklepy oraz produkty z kategorii zdrowie i uroda.
Do zakupów on-line, Polacy najczęściej wykorzystują laptopa (78%) i smartfona (76%). Co ciekawe, wśród najmłodszych Internautów (czyli osób w przedziale wiekowym 15-24 lata) zakupy on-line za pomocą smartfonów robi aż 92% badanych.
W 2021 roku statystycznym Polakiem decydującym się na zakupy w sieci, najczęściej była osoba w wieku 35-49 lat, zamieszkująca duże miasto, posiadająca wykształcenie wyższe, oceniająca swoją sytuację materialną jako średnią lub dobrą.
Z niedużą przewagą, ale jednak częściej produkty do wirtualnego koszyka wkładają kobiety (53%), aniżeli mężczyźni (47%). Jeżeli chodzi o proporcje wieku e-konsumentów, to prezentują się one następująco:
Wbrew pozorom, kupowanie on-line nie jest tylko i wyłącznie domeną mieszkańców dużych miast. Co prawda są oni liderem zestawienia, ale z nieznaczną przewagą nad mniejszymi miastami. Swój warty zauważenia udział mają także mieszkańcy wsi:
Generalnie obowiązuje zasada – im krótsza nazwa domeny, tym lepiej. Prostota domeny gwarantuje lepszą widoczność w Internecie, a także łatwość jej zapamiętania.
W pierwszej kolejności powinieneś rozważyć wybór domeny polskiej, czyli z takim rozszerzeniem jak na przykład:
Jeżeli prowadzona przez Ciebie działalność ma charakter lokalny, warto zdecydować się na domenę regionalną np. twojanazwa.pomorze.pl. Z kolei w sytuacji działalności na szerszą skalę, czyli na rynek europejski czy globalny, wskazanym jest wybór domeny europejskiej lub globalnej (tzn. kolejno twojanazwa.eu czy twojanazwa.com).
W 2020 roku wśród najbardziej popularnych branż cieszących się zakupami on-line wyróżnić można było:
Kolejnym trendem dostrzegalnym w ostatnim czasie na rynku polskim jest rozwój usług quick-commerce (q-commerce), czyli błyskawicznych dostaw produktów zakupionych online, oferowanych przez duże sieci, takie jak:
Co więcej, w ostatnim czasie w Polsce można było zauważyć znaczący rozwój marek, oferujących wyłącznie usługi on-demand delivery. Na rynek weszły posiadające już know-how i sieć kurierów takie firmy jak:
ale również marki lokalne typu Lisek czy GetnowX.
Jak pokazują wyniki ostatniego badania Gemius z 2021 roku, zdecydowanie najczęściej wybieraną formą płatności przy zakupach w sieci był szybki przelew przez serwisy płatności (70%). Na drugim miejscu znalazły się płatności mobilne (np. BLIK) deklarowane przez 48% badanych, a na trzecim przelew tradycyjny (42%). Warto zwrócić uwagę na spory wzrost udziału płatności mobilnych w ostatnim roku. Tak jak wspomniano wyżej, w 2021 roku skorzystało z nich 48% badanych, co w porównaniu do 2020 roku oznacza skok popularności o 13%.
W kwestii serwisów płatności, szczególną popularnością w Polsce cieszy się PayU, z którego korzystało 48% respondentów. Drugim wyborem były Przelewy24, na które decydowało się 36% grupy badanych.
Ciekawostki:
Jeżeli sprzedajesz on-line, lub rozważasz rozpoczęcie sprzedaży w tym kanale, warto zwrócić uwagę na 4 najważniejsze aspekty:
W dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie utrzymanie jakiegokolwiek biznesu bez prowadzenia działań w sieci. Poniżej przedstawiamy 5 głównych argumentów dlaczego powinieneś rozpocząć pozycjonowanie Twojej witryny jak najszybciej.
Bądź o krok przed konkurencją
Jak wiadomo nie od dziś – konkurencja nie śpi! W dobie digitalizacji i cyfryzacji, aby osiągnąć sukces – musisz zaistnieć w Internecie. Zajmując czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania, można z pewnością stwierdzić, że Twoi konkurenci już prowadzą działania SEO. Aby ich doścignąć, jedyną słuszną drogą jest jak najszybsze rozpoczęcie analogicznych działań. Co więcej, decydując się na współpracę z nami w ramach SEO360®, zapewnimy Ci kompleksowy model działań, które zagwarantują pełen sukces.
Zapewnij sobie zwrot z inwestycji
Prowadzenie działań pozycjonowania to inwestycja, która się zwróci. Przede wszystkim musisz się jednak uzbroić w cierpliwość. W przeciwieństwie do działań reklamowych, namacalne efekty działań SEO nie są natychmiastowe, a wymagają upływu dłuższego czasu. Warto jednak być wytrwałym i poczekać na efekty. Dlaczego? Zwrot z inwestycji, czyli wskaźnik ROI z działań SEO (pozycjonowania) jest wyższy niż w przypadku innych form digital marketingu.
Zwiększ swoją rozpoznawalność i brand awareness
Decydując się na pozycjonowanie, zdobywasz możliwość dotarcia do większej grupy odbiorców, co przekłada się na zwiększoną rozpoznawalność w sieci. Budujesz również większą świadomość Twojej marki dla odbiorców. W praktyce pomożesz dzięki temu potencjalnym klientom znaleźć powód, aby wybrali właśnie Twój produkt – co oznacza dla Ciebie przewagę konkurencyjną.
Podbij rynek lokalny
Nawet jeżeli bezpośrednim celem Twoich działań nie jest zdobywanie Klientów jedynie z najbliższej okolicy, SEO w naturalny sposób będzie przynosić korzyści również na rynku lokalnym. Jak to możliwe? Wyszukiwarka Google już od dawna bazuje na geolokalizacji, czyli podsuwa potencjalnym klientom wyniki na podstawie ich lokalizacji GPS. W praktyce oznacza to, że np. wpisując w wyszukiwarkę frazę “dobre sushi” (bez wpisywania pożądanej lokalizacji), otrzymasz w pierwszej kolejności wyniki najlepszego sushi w Twojej okolicy (w której obecnie się znajdujesz).
Rozwiń Twoją firmę
Patrząc długofalowo, pozycjonowanie przyniesie Tobie zwrot z inwestycji, co oznacza, że z czasem zdobędziesz znaczący zysk dla firmy. Dzięki temu uzyskasz dodatkowe fundusze na systematyczne poszerzanie swojej oferty działań czy też przeznaczenie dodatkowego budżetu na inne, dodatkowe kanały promocji (co przełoży się na kolejne zyski dla Twojego biznesu).
Pozycjonując swoją witrynę w Polsce, musisz zwrócić uwagę na prawidłowe prowadzenie działań Link Building-owych. Ważne jest, aby systematycznie dostarczać odpowiednią liczbę jakościowych linków prowadzących do Twojego serwisu. Im więcej linków, tym lepsza moc i wartość witryny. Jak więc skutecznie tworzyć Link Building i pozyskiwać odpowiednie linki? Można robić to na wiele sposób – im więcej z nich wykorzystasz, tym lepiej – ważna jest bowiem ich dywersyfikacja źródeł linków.
Tworzenie angażujących treści
Tworzenie wartościowych, merytorycznych treści na Twojej stronie może stać się “naturalną” metodą na pozyskiwanie linków. Co to właściwie oznacza? Użytkownik, który zapozna się z contentem zamieszczonym na Twojej witrynie i uzna go za materiał warty uwagi czy polecenia, z dużym prawdopodobieństwem podzieli się linkiem do Twojej strony na swojej witrynie, blogu czy w kanałach social media.
Recenzje
Najpopularniejszą metodą na zdobycie recenzji i pozyskanie w ten sposób linka do Twojego serwisu jest nawiązywanie współpracy ze znanym blogerem/YouTube’rem który będzie testował Twój produkt i zamieści jego recenzję – linkując do Twojej witryny.
Wymiana linków
Wymiana linków to często spotykana metoda, która mówiąc prosto oznacza propozycję podlinkowania czyjejś witryny na Twojej, jeżeli druga osoba zrobi to samo. Dzięki temu zabiegowi, osiągniemy sytuację win-win.
Gościnne artykuły
Poprzez publikację tekstu jako jego autor na poczytnych portalach branżowych możesz osiągnąć podwójną korzyść: po pierwsze – zbudujesz swój wizerunek w sieci publikując merytoryczną treść, po drugie – uwzględniając w treści wzmiankę o swojej witrynie czy swoim bio – zdobędziesz dodatkowy link dla Twojej strony.
Wywiady
Jak wyżej – udzielenie wywiadu może być sposobem na zdobycie podwójnej korzyści: autopromocję, a także zdobycie linka do witryny.
Artykuły sponsorowane
Ta metoda jest niezwykle powszechna wśród działań Link Buildingowych. Tworzenie i publikacja wysokiej jakości merytorycznego tekstu na temat Twoich produktów czy usług to znakomita metoda na pozyskanie linków, a przy okazji na zbudowanie świadomości marki i zwiększenie jej rozpoznawalności na rynku. Trzeba jednak pamiętać, że publikacje artykułów sponsorowanych na poczytnych, jakościowych portalach zewnętrznych są kosztowne, należy więc przeznaczyć odpowiedni budżet na takie działania.
Własne zaplecze SEO
Tworzenie treści na własnym zapleczu SEO to technika kosztowna, ale przynosząca duże korzyści. Czym właściwie jest zaplecze SEO? Jest to witryna (lub zbiór stron), która zawiera treści z danej branży i linkuje strony pozycjonowane. Ta metoda pozyskiwania linków umożliwi Ci linkowanie do Twojej głównej strony.
Buzz Marketing
Buzz Marketing, czyli marketing szeptany oznacza tworzenie i publikację krótkich wpisów na forach internetowych, w których zamieszczony będzie odnośnik do Twojej strony. Może to być np. rekomendacja jakiegoś produktu. Jego zadaniem jest stworzenie wrażenia naturalnej dyskusji na temat danego produktu, usługi czy marki.
Pełne Customer Journey
Za pomocą SEO360® docieramy do konsumentów będących na każdym etapie procesu zakupowego, analizując ich aktywności z użyciem CRO, zwiększamy efektywność sprzedaży.
Sieć jakościowych Partnerów
Działania wykonujemy samodzielnie lub z Partnerami z danego kraju, którzy działają na równie wysokim poziomie co my.
Nadzór nad całym procesem
Nasi Client Success Managerowie, którzy zarządzają końcowym procesem są gwarantem zapewnienia najlepszych efektów dla naszych Klientów.
Gwarancja utrzymania linków
Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.
Szczegółowe raportowanie
Stały dostęp do raportów aktualizowanych 24/7.
Dedykowane dla E-commerce
Ale również efektywne dla innych branż, w tym dla sektora usług czy MŚP.
SEO360®
SXO
zwykłe SEO
Strategia
Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.
Analiza
W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.
Plan Content Marketingowy
Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.
Estymacje
Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.
SEO Techniczne
Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.
Optymalizacja treści
Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.
UX + CRO
W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.
Link Building
Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.
Bieżąca Analiza Danych
W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.
Wzrost ruchu i przychodów
Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.
Źródła danych:
Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl
Aby rozpocząć pozycjonowanie, warunkiem niezbędnym jest posiadanie strony internetowej, która umieszczona jest pod odpowiednim adresem domeny. Ponadto, warto zadbać o to, aby Twój serwis był “elastyczny” pod kątem możliwości wdrażania zmian optymalizacyjnych.
W praktyce oznacza to zapewnienie dostępu do wprowadzania modyfikacji w panelu administracyjnym witryny (lub przez zmiany w kodzie strony).
Każda porządna agencja digitalowa oferująca swoje usługi pozycjonowania powinna zapewnić Tobie przygotowanie odpowiednich zaleceń optymalizacyjnych, dzięki którym pozycjonowanie przyniesie pożądane rezultaty.
Generalnie obowiązuje zasada – im krótsza nazwa domeny, tym lepiej. Prostota domeny gwarantuje lepszą widoczność w Internecie, a także łatwość jej zapamiętania.
W pierwszej kolejności powinieneś rozważyć wybór domeny polskiej, czyli z takim rozszerzeniem jak:
Jeżeli prowadzona przez Ciebie działalność ma charakter lokalny, warto wybrać domenę regionalną, np. twojanazwa.pomorze.pl. Z kolei w sytuacji działalności na szerszą skalę, czyli na rynku europejskim czy globalnym, wskazany jest wybór domeny europejskiej lub globalnej (czyli twojanazwa.eu czy twojanazwa.com).
Koszt prowadzenia działań SEO zależy od wielu czynników, wśród których możemy wyróżnić takie jak:
Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań, w oparciu o zdefiniowanie i zmierzenie między innymi powyższych czynników, przygotujemy dla Ciebie dedykowaną strategię skrojoną specjalnie dla potrzeb Twojego biznesu.
Efekty prowadzonych działań SEO można mierzyć i weryfikować korzystając z narzędzi analitycznych – wewnętrznych oraz zewnętrznych.
Wśród tej pierwszej grupy, najbardziej podstawowym, a jednocześnie najbardziej popularnym narzędziem analitycznym w pracy każdego digital marketera jest Google Analytics. W wielkim uproszczeniu, GA pozwala na zbieranie informacji o ruchu na witrynie, mierzenie zdefiniowanych konwersji, a także analizę poszczególnych danych.
Drugim ważnym narzędziem jest Google Search Console, który perfekcyjnie sprawdza się działając w symbiozie z GA. W naszej ocenie jest to “must-have” w pracy każdego specjalisty SEO, ponieważ oprócz możliwości mierzenia widoczności witryny i innych wskaźników, pozwala on na diagnozę i eliminację poszczególnych błędów na stronie.
Efekty pozycjonowania możemy również mierzyć korzystając z narzędzi zewnętrznych, takich jak:
Musimy jednak mieć na uwadze, że dane pochodzące z narzędzi zewnętrznych nie są w 100% zgodne z rzeczywistością. Oznacza to, że powinniśmy traktować je jako wsparcie w ocenie efektów naszych działań.
Z uwagi na fakt, że działanie algorytmu Google, który w dużej mierze warunkuje nasze pozycje w wyszukiwarce, to ściśle skrywany sekret wspomnianego giganta, nikt nie posiada jednoznacznej odpowiedzi na pytanie ile czasu zajmie pozycjonowanie danej witryny. Nasze założenia opierają się w głównej mierze na estymacjach opracowywanych przez grono Specjalistów SEO, którzy każdego dnia zgłębiają tajniki wiedzy skrywanej przez Google.