Finlandia leży w Europie Północnej, graniczy z trzema krajami: Norwegią, Szwecją i Rosją. To republika podzielona na 19 regionów administracyjnych, w których fiński jest językiem urzędowym, wykorzystywanym przez około 90 procent populacji. Finowie od 1995 roku są członkiem Unii Europejskiej, a euro jest ich krajową walutą. 

 

Finlandię zamieszkuje około 5,5 miliona osób. 97% z nich ma dostęp do Internetu. Kraj ten w większości swojej powierzchni pokryty jest przez lasy (222 tys. km kwadratowych na 337 tys. km kwadratowych całkowitej powierzchni). Ma to oczywiście swoje przełożenie na gospodarkę. W domu Świętego Mikołaja działają dwie z czterech największych firm na świecie, zajmujących się branżą leśną i papierniczą.

 

Finlandia przez wielu uważana jest za kraj mlekiem i miodem płynący. Potwierdzeniem tego jest chociażby ranking z 2020 roku, gdzie Finowie uznani zostali najszczęśliwszymi ludźmi na świecie. Finlandia może się pochwalić jednym z najwyższych wskaźników rozwoju społecznego, a PKB które spadło o 3% przy okazji koronawirusa, ponownie ma wrócić na wzrostową falę.

 

Myśląc o Finlandii, naturalnym skojarzeniem dla wielu jest Nokia. I prawidłowo, to właśnie w tym kraju wykonano pierwsze połączenie GSM na świecie. Ponadto, już w 1997 roku na automacie Coca Coli, za pośrednictwem SMS, opłacono inauguracyjną transakcję przy użyciu komórki. Tuż po tym nadszedł czas mobilnej bankowości i dalszy rozwój cyfrowych treści.

 

Wracając do czasów współczesnych, w Finlandii do przeglądania Internetu najczęściej wykorzystuje się komputery (dane za luty 2022 roku):

  • desktop (63,76%),
  • mobile (34,14%),
  • tablet (2,1%).

 

Jeżeli chodzi o użytkowanie mediów społecznościowych to dotyczy ono 85,2% całej populacji Suomi, a najpopularniejszy jest Facebook (dane za luty 2022):

  • Facebook (51,41%),
  • Twitter (15,53%),
  • Pinterest (12,35%),
  • Instagram (10,19%),
  • YouTube (5,04%),
  • Reddit (3,02%).

 

Ilość użytkowników social mediów w Finlandii, porównując stan na 2022 do 2021 roku, wzrosła o 6,1%.

5,5 mln

Populacja Finlandii

90 %

Populacji ma dostęp do Internetu

5,3 mln

Internautów

93 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Finlandii

W Finlandii najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, który w surfowaniu po sieci pomaga blisko 94% internautom (udział za luty 2022 roku):

  • Google (93,91%),
  • Bing (3,32%),
  • DuckDuckGo (1,17%),
  • Yahoo! (1,02%),
  • Yandex (0,37%),
  • Ecosia (0,1%).

 

Wśród przeglądarek internetowych, ponad 65% Finów najbardziej przyzwyczajonych jest również do produktu Google, jakim oczywiście jest Chrome (dane za luty 2022):

  • Chrome (65,94%),
  • Safari (16,87%),
  • Firefox (6,08%),
  • Edge (5,71%),
  • Samsung Internet (2,17%),
  • Opera (1,77%).

 

Zgodnie z powyższymi statystykami, można z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że aby zaistnieć na fińskim rynku, należy zaprzyjaźnić się z wujkiem Google, a konkretnie jego algorytmami, systemami rankowania witryn, jak i wytycznymi, wpływającymi końcowo na miejsce naszej witryny w wynikach wyszukiwania internetowych adresów sieci www (SERP).

Rynek e-commerce w Finlandii

Przychody e-commerce w 2021 roku przekroczyły w Finlandii kwotę 7 miliardów dolarów amerykańskich. Dodatkowo na kolejne lata średnioroczną stopę wzrostu tego rynku do 2025 roku szacuje się na poziomie 7%. Przynajmniej jeden produkt w 2021 roku kupiło za pośrednictwem sieci www 67% Finów. Co równie istotne, Finowie w Internecie wydają dużo. Wedle danych sprzed dekady przeciętne gospodarstwo z Unii Europejskiej na zakupy w sieci wydawało rocznie 1696 euro, zaś ich fińscy odpowiednicy aż 2821 euro. Ta różnica z drobnymi odchyleniami utrzymuje się po dziś dzień.

 

W ciągu ostatnich 5 lat zainteresowanie e-commercem w kraju Świętego Mikołaja wzrosło o 20%! To na pewno społeczeństwo konsumentów, które lubi do tego celu wykorzystywać Internet. Finowie zwracają uwagę głównie na jakość interesującego ich produktu. W dalszej kolejności liczą się dla nich także: pochodzenie, marka, czy zgodność z europejskimi normami. To ostatnie świadczy oczywiście również o pierwszym wymienionym warunku, czyli dowodzie na posiadanie jakości. 

Użytkownicy

Co najczęściej znajduje się w wirtualnym koszyku w Finlandii? Zobaczmy:

Zakupy on-line

Jeżeli chodzi o wybierane przez Finów metody płatności za zakupy on-line, to najpopularniejszymi z nich są karty płatnicze:

Finowie przy okazji wyboru produktów zwracają również uwagę na ekologię, w tym nawet rodzaj opakowania, w jakim dostarczona zostanie przesyłka. Działa tam choćby RePack, czyli paczki wielokrotnego użytku. Wchodząc na ten rynek, warto wziąć na poważnie tego typu rozwiązanie.

 

Odnośnie e-commerców z największym obrotem w Finlandii, to pierwszych 5 graczy prezentuje się następująco (dane za 2021 rok):

  • verkkokauppa.com (689 mln USD), 
  • giganti.fi (359 mln USD), 
  • k-ruoka.fi (184 mln USD), 
  • zalando.fi (161 mln USD), 
  • motonet.fi (160 mln USD).

 

Dla fińskiego konsumenta, przy okazji zakupów w sieci, liczy się także dostępność i przystępność witryny z jakiej korzysta. Chodzi nie tylko o czytelność i przejrzystość, zawartych na niej informacji, ale także szczegółowe aspekty UX czy UI.

 

Postpay, jak sama nazwa wskazuje, umożliwia odroczenie płatności na późniejszy okres. Natomiast SEPA stanowi obszar rozliczeń w euro, także transgranicznych, jak i wewnątrz państw członkowskich, na tych samych zasadach, regulacjach prawnych oraz zobowiązaniach.

 

Wśród dostawców produktów zakupionych on-line, największe udziały w rynku mają lokalni przedstawiciele, na czele z pocztą:

  • Posti (67%),
  • Matkahuolto (26%),
  • PostNord (19%).

 

Warto przyjrzeć się zachowaniom przed i pozakupowym Finów, bo kiedy poznamy ich upodobania, na dłużej zyskamy niezwykle cennego klienta.

Jaką domenę wybrać?

Finlandia posiada swoją domenę, jaką jest “.fi”, choć udział lokalnego Google.fi jest na stosunkowo niskim poziomie (17,43%). Zdecydowanie większą popularnością cieszy się Google.com (75%). Na kolejnych miejscach użytkowania są bing.com (3,32%), DuckDuckGo (1,17%), Yahoo (0,58%) i Google.se (0,37%). Oczywiście można wybrać dla swojego serwisu rozszerzenie .fi, jednak skala jego wykorzystywania, świadczy o tym że tego typu rozwiązanie nie jest niezbędne, aby zaznaczyć swoją pozycję na tym rynku.

 

Ponadto, mając w planach rozwój e-sklepu na kilka krajów, dobrze jest zastanowić się nad domeną stosowaną w krajach wspólnoty “.eu” lub globalnym rozszerzeniem typu “.com”. Następnie pozostanie nam już tylko uzupełniać stronę o kolejne wersje językowe, dla przykładu: mojastrona.eu/fi, mojastrona.com/se, mojastrona.com/de, itd.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Finlandii?

Dzięki przychodom z e-commerce na poziomie 7 miliardów dolarów amerykańskich, Finlandia zajmuje 30. miejsce pod tym względem na świecie. To plasuje ją choćby przed Chile, a tuż za Argentyną. Tempo wzrostu Suomi na poziomie 18%, przyczyniło się do światowego wzrostu handlu elektronicznego (29%). To rynek niezwykle atrakcyjny, w którym jeżeli dobrze zapuści się korzenie swojego biznesu, będzie można permanentnie zbierać smakowite owoce.

 

Finowie lubią zakupy w sieci, i to niezależnie od wieku. Są przyzwyczajeni do Internetu, korzystają z niego na co dzień, także osoby po 60. roku życia. Zainteresowani są szerokim wachlarzem usług i produktów. Jeżeli dostarczy im się dobry towar w rozsądnej cenie, z poszanowaniem środowiska, a także obsługą na najwyższym poziomie, docenią i zapamiętają na dłużej taką transakcję. To kraj stojący otworem przed zagranicznymi dostawcami, w którym warto się pojawić, a który na pewno nie przez przypadek gości u siebie Świętego Mikołaja 😉

Link Building w Finlandii

Działania w Finlandii najlepiej rozpocząć od udostępnienia użytkownikom fińskiej wersji językowej serwisu. To element must-have, bez którego lepiej nie próbować. Później do gry wchodzą nasi Takumi 匠, poczynając od dedykowanej optymalizacji witryny, obejmującej choćby dostosowanie jej struktury pod wymogi Google i preferencje fińskich użytkowników. 

 

To rynek wymagający, także dla robotów Google. Chodzi o tzw. sufiksy, czyli wyrazy, które w ramach jednego słowa, mogą oznaczać różne jego odmiany, czy położenia. W takim przypadku, jeżeli konieczne jest ich wykorzystanie do działań, najlepiej wybrać te najpopularniejsze tj. z największym wolumenem wyszukiwania. Ma to oczywiście związek z doborem fraz w ramach katalogu słów kluczowych, ale i prowadzonym Link Buildingiem. W wielu aspektach nie pomogą dostępne narzędzia SEO, a liczyć się będzie wieloletnia praktyka doświadczonego specjalisty z zakresu pozycjonowania na wymagającym rynku.

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Finlandii w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/ 
  • https://www.statista.com/topics/3892/finland/#dossierKeyfigures 
  • https://ecommercedb.com/en/markets/fi/all 
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-finland
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    Na co zwrócić szczególną uwagę wchodząc na rynek fiński?

    rozwiń

    Finowie zgodnie ze światowym trendem coraz częściej do przeglądania Internetu wykorzystują smartfony. Co więcej, ponad 80% z nich robi za ich pośrednictwem zakupy on-line. Wniosek jest prosty, twoja strona musi być mobile-friendly i dostosowywać się do mniejszych ekranów urządzeń użytkowników. Obok względów technicznych, nie należy zapominać także o upodobaniach kulturowych. Finowie cenią sobie jakość, ale i pochodzenie, markę, zdanie znajomych oraz przyjazność naturze. Suomi myślą najczęściej w grupie, w taki sposób wolą podejmować decyzje i tak należy również rozpatrywać ich zakupowe preferencje.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®