– co warto wiedzieć?
Finlandia leży w Europie Północnej, graniczy z trzema krajami: Norwegią, Szwecją i Rosją. To republika podzielona na 19 regionów administracyjnych, w których fiński jest językiem urzędowym, wykorzystywanym przez około 90 procent populacji. Finowie od 1995 roku są członkiem Unii Europejskiej, a euro jest ich krajową walutą.
Finlandię zamieszkuje około 5,5 miliona osób. 97% z nich ma dostęp do Internetu. Kraj ten w większości swojej powierzchni pokryty jest przez lasy (222 tys. km kwadratowych na 337 tys. km kwadratowych całkowitej powierzchni). Ma to oczywiście swoje przełożenie na gospodarkę. W domu Świętego Mikołaja działają dwie z czterech największych firm na świecie, zajmujących się branżą leśną i papierniczą.
Finlandia przez wielu uważana jest za kraj mlekiem i miodem płynący. Potwierdzeniem tego jest chociażby ranking z 2020 roku, gdzie Finowie uznani zostali najszczęśliwszymi ludźmi na świecie. Finlandia może się pochwalić jednym z najwyższych wskaźników rozwoju społecznego, a PKB które spadło o 3% przy okazji koronawirusa, ponownie ma wrócić na wzrostową falę.
Myśląc o Finlandii, naturalnym skojarzeniem dla wielu jest Nokia. I prawidłowo, to właśnie w tym kraju wykonano pierwsze połączenie GSM na świecie. Ponadto, już w 1997 roku na automacie Coca Coli, za pośrednictwem SMS, opłacono inauguracyjną transakcję przy użyciu komórki. Tuż po tym nadszedł czas mobilnej bankowości i dalszy rozwój cyfrowych treści.
Wracając do czasów współczesnych, w Finlandii do przeglądania Internetu najczęściej wykorzystuje się komputery (dane za luty 2022 roku):
Jeżeli chodzi o użytkowanie mediów społecznościowych to dotyczy ono 85,2% całej populacji Suomi, a najpopularniejszy jest Facebook (dane za luty 2022):
Ilość użytkowników social mediów w Finlandii, porównując stan na 2022 do 2021 roku, wzrosła o 6,1%.
5,5 mln
Populacja Finlandii
90 %
Populacji ma dostęp do Internetu
5,3 mln
Internautów
93 %
Użytkowników korzysta z Google
W Finlandii najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, który w surfowaniu po sieci pomaga blisko 94% internautom (udział za luty 2022 roku):
Wśród przeglądarek internetowych, ponad 65% Finów najbardziej przyzwyczajonych jest również do produktu Google, jakim oczywiście jest Chrome (dane za luty 2022):
Zgodnie z powyższymi statystykami, można z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że aby zaistnieć na fińskim rynku, należy zaprzyjaźnić się z wujkiem Google, a konkretnie jego algorytmami, systemami rankowania witryn, jak i wytycznymi, wpływającymi końcowo na miejsce naszej witryny w wynikach wyszukiwania internetowych adresów sieci www (SERP).
Przychody e-commerce w 2021 roku przekroczyły w Finlandii kwotę 7 miliardów dolarów amerykańskich. Dodatkowo na kolejne lata średnioroczną stopę wzrostu tego rynku do 2025 roku szacuje się na poziomie 7%. Przynajmniej jeden produkt w 2021 roku kupiło za pośrednictwem sieci www 67% Finów. Co równie istotne, Finowie w Internecie wydają dużo. Wedle danych sprzed dekady przeciętne gospodarstwo z Unii Europejskiej na zakupy w sieci wydawało rocznie 1696 euro, zaś ich fińscy odpowiednicy aż 2821 euro. Ta różnica z drobnymi odchyleniami utrzymuje się po dziś dzień.
W ciągu ostatnich 5 lat zainteresowanie e-commercem w kraju Świętego Mikołaja wzrosło o 20%! To na pewno społeczeństwo konsumentów, które lubi do tego celu wykorzystywać Internet. Finowie zwracają uwagę głównie na jakość interesującego ich produktu. W dalszej kolejności liczą się dla nich także: pochodzenie, marka, czy zgodność z europejskimi normami. To ostatnie świadczy oczywiście również o pierwszym wymienionym warunku, czyli dowodzie na posiadanie jakości.
Co najczęściej znajduje się w wirtualnym koszyku w Finlandii? Zobaczmy:
Jeżeli chodzi o wybierane przez Finów metody płatności za zakupy on-line, to najpopularniejszymi z nich są karty płatnicze:
Finowie przy okazji wyboru produktów zwracają również uwagę na ekologię, w tym nawet rodzaj opakowania, w jakim dostarczona zostanie przesyłka. Działa tam choćby RePack, czyli paczki wielokrotnego użytku. Wchodząc na ten rynek, warto wziąć na poważnie tego typu rozwiązanie.
Odnośnie e-commerców z największym obrotem w Finlandii, to pierwszych 5 graczy prezentuje się następująco (dane za 2021 rok):
Dla fińskiego konsumenta, przy okazji zakupów w sieci, liczy się także dostępność i przystępność witryny z jakiej korzysta. Chodzi nie tylko o czytelność i przejrzystość, zawartych na niej informacji, ale także szczegółowe aspekty UX czy UI.
Postpay, jak sama nazwa wskazuje, umożliwia odroczenie płatności na późniejszy okres. Natomiast SEPA stanowi obszar rozliczeń w euro, także transgranicznych, jak i wewnątrz państw członkowskich, na tych samych zasadach, regulacjach prawnych oraz zobowiązaniach.
Wśród dostawców produktów zakupionych on-line, największe udziały w rynku mają lokalni przedstawiciele, na czele z pocztą:
Warto przyjrzeć się zachowaniom przed i pozakupowym Finów, bo kiedy poznamy ich upodobania, na dłużej zyskamy niezwykle cennego klienta.
Finlandia posiada swoją domenę, jaką jest “.fi”, choć udział lokalnego Google.fi jest na stosunkowo niskim poziomie (17,43%). Zdecydowanie większą popularnością cieszy się Google.com (75%). Na kolejnych miejscach użytkowania są bing.com (3,32%), DuckDuckGo (1,17%), Yahoo (0,58%) i Google.se (0,37%). Oczywiście można wybrać dla swojego serwisu rozszerzenie .fi, jednak skala jego wykorzystywania, świadczy o tym że tego typu rozwiązanie nie jest niezbędne, aby zaznaczyć swoją pozycję na tym rynku.
Ponadto, mając w planach rozwój e-sklepu na kilka krajów, dobrze jest zastanowić się nad domeną stosowaną w krajach wspólnoty “.eu” lub globalnym rozszerzeniem typu “.com”. Następnie pozostanie nam już tylko uzupełniać stronę o kolejne wersje językowe, dla przykładu: mojastrona.eu/fi, mojastrona.com/se, mojastrona.com/de, itd.
Dzięki przychodom z e-commerce na poziomie 7 miliardów dolarów amerykańskich, Finlandia zajmuje 30. miejsce pod tym względem na świecie. To plasuje ją choćby przed Chile, a tuż za Argentyną. Tempo wzrostu Suomi na poziomie 18%, przyczyniło się do światowego wzrostu handlu elektronicznego (29%). To rynek niezwykle atrakcyjny, w którym jeżeli dobrze zapuści się korzenie swojego biznesu, będzie można permanentnie zbierać smakowite owoce.
Finowie lubią zakupy w sieci, i to niezależnie od wieku. Są przyzwyczajeni do Internetu, korzystają z niego na co dzień, także osoby po 60. roku życia. Zainteresowani są szerokim wachlarzem usług i produktów. Jeżeli dostarczy im się dobry towar w rozsądnej cenie, z poszanowaniem środowiska, a także obsługą na najwyższym poziomie, docenią i zapamiętają na dłużej taką transakcję. To kraj stojący otworem przed zagranicznymi dostawcami, w którym warto się pojawić, a który na pewno nie przez przypadek gości u siebie Świętego Mikołaja 😉
Działania w Finlandii najlepiej rozpocząć od udostępnienia użytkownikom fińskiej wersji językowej serwisu. To element must-have, bez którego lepiej nie próbować. Później do gry wchodzą nasi Takumi 匠, poczynając od dedykowanej optymalizacji witryny, obejmującej choćby dostosowanie jej struktury pod wymogi Google i preferencje fińskich użytkowników.
To rynek wymagający, także dla robotów Google. Chodzi o tzw. sufiksy, czyli wyrazy, które w ramach jednego słowa, mogą oznaczać różne jego odmiany, czy położenia. W takim przypadku, jeżeli konieczne jest ich wykorzystanie do działań, najlepiej wybrać te najpopularniejsze tj. z największym wolumenem wyszukiwania. Ma to oczywiście związek z doborem fraz w ramach katalogu słów kluczowych, ale i prowadzonym Link Buildingiem. W wielu aspektach nie pomogą dostępne narzędzia SEO, a liczyć się będzie wieloletnia praktyka doświadczonego specjalisty z zakresu pozycjonowania na wymagającym rynku.
Najwyższa kompleksowość działań
SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.
Gwarancja wzrostu sprzedaży
Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.
Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee
Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.
Gwarancja utrzymania linków
Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.
Działania w całej Europie
W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.
Indywidualna strategia
Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.
SEO360®
SXO
zwykłe SEO
Strategia
Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.
Analiza
W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.
Plan Content Marketingowy
Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.
Estymacje
Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.
SEO Techniczne
Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.
Optymalizacja treści
Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.
UX + CRO
W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.
Link Building
Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.
Bieżąca Analiza Danych
W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.
Wzrost ruchu i przychodów
Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.
Źródła danych:
Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl
Finowie zgodnie ze światowym trendem coraz częściej do przeglądania Internetu wykorzystują smartfony. Co więcej, ponad 80% z nich robi za ich pośrednictwem zakupy on-line. Wniosek jest prosty, twoja strona musi być mobile-friendly i dostosowywać się do mniejszych ekranów urządzeń użytkowników. Obok względów technicznych, nie należy zapominać także o upodobaniach kulturowych. Finowie cenią sobie jakość, ale i pochodzenie, markę, zdanie znajomych oraz przyjazność naturze. Suomi myślą najczęściej w grupie, w taki sposób wolą podejmować decyzje i tak należy również rozpatrywać ich zakupowe preferencje.