Populacja Austrii to blisko 8,8 miliona mieszkańców. Według szacunków, już w 2023 roku, kraj położony w Europie Środkowej, zamieszkiwać będzie ponad 9 milionów osób. Największym miastem, a zarazem stolicą Austrii jest Wiedeń (1,8 mln mieszkańców). Austriacy mogą pochwalić się wysokim standardem życia, o czym świadczy ranking Human Development Index, obejmujący analizę komfortu życia na podstawie m.in. współczynnika dzietności, średniej długości życia oraz poziomu piśmienności danego kraju.

 

Austria jest zamożnym krajem, z niewielkimi odstępstwami w czasie kryzysu strefy euro, czy pandemii koronawirusa. Jest w TOP 15 krajów z największym PKB na mieszkańca na świecie i nadal prognozuje się jego dalszy wzrost. Dostęp do Internetu ma 93% Austriaków. Jeżeli zaś chodzi o urządzenia z jakich korzystają, aby surfować po sieci www, to ich rozkład prezentuje się następująco (dane za luty 2022 roku):

  • komputer (57,81%),
  • telefon komórkowy (40,01%),
  • tablet (2,19%).

 

Co ciekawe w Austrii, w odróżnieniu od wielu krajów i rynków wysoko rozwiniętych, prym w przeglądaniu Internetu nadal wiedzie komputer. To na pewno istotna informacja z punktu widzenia SEO oraz optymalizacji witryny uwzględniającej przyzwyczajenia i zachowania użytkownika, na którego pozyskaniu oraz przychylności nam zależy.

 

Z mediów społecznościowych w Austrii korzysta ponad 81% mieszkańców. Ich ilość rok do roku (2022 względem 2021) wzrosła o 2,2%. Jeżeli chodzi o popularność social media i użytkowanie aplikacji, to udział poszczególnych na luty 2022 roku wygląda w ten sposób:

  • Facebook (73,69%),
  • Pinterest (7,44%),
  • Twitter (6,1%),
  • Instagram (5,46%),
  • YouTube (3,26%),
  • Tumblr (2,21%).

 

Jak widać zdecydowanym liderem jest Facebook, na którym konto posiada blisko 3 na 4 Austriaków. Pozostałe social media nie mają znaczącego udziału, co nie znaczy że należy o nich zapominać, tym bardziej w perspektywie ewentualnych działań z zakresu Performance Marketingu.

8,8 mln

Populacja Austrii

93 %

Populacji ma dostęp do Internetu

7,5 mln

Internautów

91 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Austrii

Jak w większości krajów na świecie, tak i w Austrii, najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest Google, z której usług oraz możliwości korzysta blisko 92% osób (zestawienie udziału na luty 2022 roku):

  • Google (91,6%),
  • Bing (5,19%),
  • DuckDuckGo (1,06%),
  • Yahoo! (0,87%),
  • Ecosia (0,68%),
  • Yandex (0,17%).

 

Jeżeli chodzi o przeglądarki internetowe, tutaj również najpopularniejszy jest produkt Google tj. Chrome (ponad połowa internautów). Drugim najczęściej używanym browserem, z którego korzysta co piąty internauta w Austrii, jest Apple’owskie Safari (dane za luty 2022):

  • Chrome (52,19%),
  • Safari (21,31%),
  • Edge (9,24%),
  • Firefox (8,9%),
  • Samsung Internet (3,77%),
  • Opera (3,2%).

 

Widać, że wybór przeglądarki najczęściej wiąże się z urządzeniem, z jakiego do sieci www wchodzą użytkownicy.

Rynek e-commerce w Austrii

Wartość rynku e-commerce w Austrii w 2021 roku przekroczyła 9 mld dolarów amerykańskich! Według Statista Digital Market ma on ciągle rosnąć, a zakładana roczna stopa wzrostu do 2025 roku ma wynieść około 5%. Niezwykle istotna jest statystyka związana z zakupami on-line, mianowicie aż 66% Austriaków w 2021 roku włożyło przynajmniej jeden produkt do wirtualnego koszyka (tj. 76% z użytkowników posiadających dostęp do Internetu). Wedle ostatnich dostępnych danych oznacza to ni mniej ni więcej, że z usług e-commerce skorzystało w Austrii 6,41 mln mieszkańców! (wzrost rok do roku o 3,5%). Każdy z nich wydał na zakupy on-line średnio 1879 dolarów amerykańskich.

Użytkownicy

Odnośnie wieku kupujących, to w badanych przedziałach ich rozkład jest proporcjonalny tzn.:

Zakupy on-line

Warto też wspomnieć o metodach płatności. Austriacy za produkty z rynku e-commerce najczęściej płacą przelewem:

Podobnie sytuacja przedstawia się jeżeli chodzi o płeć e-konsumentów. Właściwie rozkłada się to 50/50, ewentualnie z drobnymi różnicami na korzyść kobiet.

 

Co niezwykle istotne, Austriacy lubują się w zagranicznych zakupach. Na rynku on-line zdecydowanie mniejsze środki wydają na rodzime produkty. To na pewno wyróżnik na tle innych krajów, a jednocześnie twardy argument dla osób, zastanawiających się nad zagospodarowaniem swojego biznesu w tym obszarze Europy. Fakt ten ma także związek z silnym sąsiadem, chodzi oczywiście o Niemcy, gdzie większość dużych firm posiada główne siedziby (np. Amazon) i stamtąd obsługuje austriackich klientów. Wśród pozostałych krajów, skąd zamawiane są produkty, wymienić można: Szwajcarię, Włochy, Chiny oraz Czechy.

 

Austriaccy konsumenci raczej nie zwracają zamówień. To na pewno zaleta, choć niekoniecznie wynikająca tylko z upodobań kupujących, ale również z dostępnego czasu na zwrot towaru, który w Austrii najczęściej sięga tylko tygodnia. Tym samym, zdecydowanie powinni docenić wydłużenie tego typu możliwości do np. dwóch tygodni, co powinno spotkać się z uznaniem potencjalnych klientów.

 

Statystyczny Hans Meier (polski Jan Kowalski), decydując się na zakupy w sieci, zwraca uwagę na jakość, kosztem ceny, która ma drugorzędne znaczenie. Jeżeli produkt spełnia ich oczekiwania, są gotowi zapłacić za niego proporcjonalnie większe środki. W swoich wyborach są również proekologiczni, doceniając rozwiązania będące w zgodzie z naturalnym środowiskiem.

 

Co więc kupują Austriacy? Albo inaczej co się sprzedaje on-line w Austrii? Zobaczmy:

  • moda (28%),
  • elektronika i media (28%),
  • zabawki, hobby i majsterkowanie (21%),
  • meble i sprzęt AGD (14%),
  • żywność i higiena osobista (9%).

 

Jeżeli chodzi o popularne sklepy e-commerce, to na czele z przychodami na poziomie 1,5 mld dolarów amerykańskich rocznie jest niemiecki Amazon (dane za 2021 rok):

  • amazon.de (1477 mln USD),
  • zalando.at (441 mln USD),
  • mediamarkt.at (299 mln USD),
  • universal.at (166 mln USD),
  • apple.com (159 mln USD).

 

Wśród dostawców towarów prym wiedzie Österreichische Post (59%), a za nim plasują się znane także w Polsce – DHL (30%) i DPD (15%).

Jaką domenę wybrać?

Nie jest to niezbędne, ale wskazane, aby nasza strona internetowa posiadała narodową domenę, w tym wypadku “.at”. Co ważne, w Austrii równie dobrze przez e-konsumentów powinny być odbierane witryny z niemieckim rozszerzeniem “.de”, gdyż z tym krajem pod względem handlowym Austrię łączy najwięcej.

 

Przy okazji planów wchodzenia na kilka zagranicznych rynków, warto zastanowić się nad europejskimi, bądź też globalnymi domenami typu “.eu” lub “.com”. Następnie przy tworzeniu kolejnych wersji językowych rozszerzać je o poszczególne kraje tj. mojastrona.eu/at, mojastrona.eu/de, mojastrona.eu/fr itd.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Austrii?

Austria to nieduży kraj z wielkimi możliwościami. Pod względem przychodów z rynku e-commerce (9 mld dolarów amerykańskich), zajmują 23. miejsce na świecie, wyprzedzając m.in. Emiraty Arabskie. W 2021 roku uzyskując wzrost na poziomie 14%, Austria w znaczący sposób przyczyniła się do światowego tempa wzrostu, który osiągnął 29%.

 

Rynek zakupów on-line nadal ma rosnąć. Będzie to miało bezsprzecznie swój wpływ na przychody z tego źródła oraz dalszy rozwój e-handlowych gałęzi. Dobrze tym samym uszczknąć choć fragment tego e-commercowego tortu, który w swej postaci jest niezwykle atrakcyjnym kąskiem.

 

W całej Unii Europejskiej rynek austriacki uznawany jest jako jeden z najbardziej stabilnych, a tym samym bezpiecznych dla jego członków. Składa się na to m.in. zahamowanie wzrostu zadłużenia publicznego i niski poziom inflacji.

 

Rozpatrując ekspansję swojego biznesu na zachód, w tym na Niemcy, Austrię można rozpatrywać jako swego rodzaju must-have pod względem poszukiwania solidnych, zagranicznych klientów.

Link Building w Austrii

Chcąc prowadzić skuteczne działania SEO w Austrii należy pamiętać o jakościowym Link Buildingu. Podobnie jak w większości krajów, aby efektywnie pozycjonować swoją witrynę, należy zwrócić uwagę na prowadzące do niej odnośniki (linki), a konkretnie właśnie ich jakość, a niekoniecznie ilość. W Austrii jest to szczególnie ważne i doceniane przez internetowych konsumentów. Wskaźnik DR (domain rating) odgrywa tu swoje znaczenie w oczach algorytmów Google, jak i potencjalnych klientów.

 

Wartym odnotowania jest fakt i możliwość prowadzenia e-sklepu w domenie “.de”, która powinna być przyjmowana przez użytkowników równie przyjaźnie jak rodzime “.at”. Co istotniejsze, z punktu widzenia SEO, linki z lokalnych niemieckich witryn również będą przekazywały wartościową moc naszej stronie.

 

Podobnie jak w większości krajów, tak i w Austrii, nie należy zapominać o dywersyfikacji linków. Dobrze, aby pochodziły one nie tylko z jakościowych serwisów, ale także z tematycznych forów internetowych oraz mediów społecznościowych.

 

Jeżeli posiadamy oddział lub przedstawicielstwo z adresem w Austrii, bądź w Niemczech, to również z perspektywy lokalnego SEO i wyników wyszukiwania, warto to zapisać w danych kontaktowych lub informacjach o firmie. Dzięki temu zdobędziemy dodatkowe punkty pod względem wiarygodności, tak dla samych użytkowników, jak i algorytmów Google. Nie bez znaczenia są również certyfikaty jakości (np. Trusted Shops) i gwarancje rzetelności prowadzonej działalności, których logo także warto umieścić w widocznym miejscu na stronie.

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Austrii w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/ 
  • https://ecommercedb.com/en/markets/at/all 
  • https://www.statista.com/topics/2419/austria/#dossierKeyfigures 
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-austria 
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-austria
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    Czy pozycjonowanie w Austrii różni się od pozycjonowania w Niemczech pod kątem językowym?

    rozwiń

    Niemiecki jest w Austrii językiem urzędowym. Nie jest on jednak identyczny z tym stosowanym dla przykładu w Berlinie. Podobnie jak w Polsce w zależności od regionu, tak samo w Niemczech, jak i Austrii, występują różne dialekty. Ten austriacki bliski jest dialektowi bawarskiemu. Warto również pamiętać o standardowej wersji języka niemieckiego, nauczanej w szkołach w wymienionych krajach, ale również w Szwajcarii i Liechtensteinie tzw. Hochdeutsch. Można z niego skorzystać, ale jak zostało to wskazane należy pamiętać o odmianach języka, tak aby nie popełnić błędu niezrozumienia. Dla profesjonalnego tłumacza wspomniane niuanse nie powinny być przeszkodą, a samo tłumaczenie witryny, powinno stać się asumptem nowych możliwości dla rozwoju naszego biznesu zagranicą.

    5/5 - (10 głosów)
    SEO360® SEO360®