Najpopularniejsze platformy e-commerce – ranking CMS

,

Od 2013 do 2022 roku liczba sklepów internetowych zakładanych każdego roku w Polsce wzrosła prawie 3-krotnie. Oznacza to, że sektor e-commerce na przestrzeni lat staje się coraz bardziej popularny pod kątem sprzedażowym. Jeżeli chcesz dorównać liderom rynkowym i zmaksymalizować zyski swojej firmy – sprzedaż asortymentu online jest nieunikniona. Zanim jednak wybierzesz konkretną platformę e-commerce – koniecznie zapoznaj się z naszym rankingiem i podejmij decyzję na bazie faktów! Miłej lektury.

Jakie są najpopularniejsze platformy e-commerce? – TOP 5

Spośród najpopularniejszych platform e-commerce możemy wyróżnić m.in.:

  • WooCommerce (1 000 000 +),
  • Shopify (600 000 +),
  • Squarespace Commerce (380 000 +),
  • OpenCart (300 000 +),
  • WiXeCommerce (140 000 +).

Dzisiejszy artykuł opieramy na jednym z najbardziej renomowanych rankingów pochodzących z serwisu Similartech.

Źródło: https://www.similartech.com/categories/ecommerce-platforms

Wszystkie wymienione platformy krótko opiszemy, wskażemy ich wady oraz zalety, a dodatkowo podpowiemy, komu są dedykowane. Ranking rozdzielamy na rozwiązania Open Source (z otwartym kodem źródłowym) oraz systemy typu SaaS (działające na zasadach abonamentowych).

TOP 1 | WooCommerce – najpopularniejsza platforma e-commerce bazująca na wtyczce do CMS WordPress (Open Source)

Źródło: https://woocommerce.com/

WooCommerce to najpopularniejsza platforma e-commerce oparta o wtyczkę do CMS WordPress o nazwie WooCommerce. Rozwiązanie to zostało wydane w 2011 roku (właściciel: WooThemes). Cztery lata później przejęła je firma Automattic odpowiedzialna za system zarządzania treścią WordPress.

WooCommerce – zalety

Zalety WooCommerce:

  • prosty i intuicyjny interfejs – systemem WooCommerce mogą bezproblemowo zarządzać również początkujący (bez wcześniejszego doświadczenia z e-commerce);
  • wysoki poziom skalowalności – sklep internetowy na WooCommerce może „rosnąć” wraz z Twoim biznesem (możliwość wyskalowania firmy nawet do 50 000 produktów w asortymencie bez ponoszenia znaczących kosztów);
  • przyjazność pod kątem SEO za sprawą setek praktycznych wtyczek (np. Yoast SEO, Rank Math, The SEO Framework, Jetpack, AMP for WP oraz All in One SEO Pack);
  • rozbudowana społeczność – decydując się na WooCommerce, możesz w każdej chwili uzyskać niezbędną pomoc (co ciekawe, jeśli będziesz chciał zmienić firmę obsługującą Twój WooCommerce, nie będzie żadnego problemu ze względu na rzeszę specjalistów działających na tym systemie od wielu lat).

WooCommerce – wady

Wady WooCommerce:

  • brak oficjalnego wsparcia technicznego – w tym przypadku musisz zdać się na fachowców ze społeczności (WooCommerce nie dysponuje czynnym supportem);
  • wdrożenie wymaga pewnej wiedzy technicznej – nie można tego zrobić samodzielnie, natomiast WooCommerce jest bardzo przystępnym kosztowo systemem (ceny pełnoprawnych sklepów internetowych na tej platformie zaczynają się od 5 000 zł netto).

Dla kogo dedykujemy platformę WooCommerce?

Platforma WooCommerce jest dedykowana przede wszystkim dla małych i średnich przedsiębiorstw dysponujących asortymentem do 50 000 produktów, które dysponują chociaż minimalnym doświadczeniem technicznym (np. w celu samodzielnego przeprowadzania aktualizacji).

TOP 2 | Shopify – najbardziej znana platforma e-commerce do prowadzenia sklepu internetowego (SaaS)

Źródło: https://www.shopify.com/

Shopify to obecnie najbardziej znana i ceniona platforma e-commerce do prowadzenia sklepu internetowego w systemie abonamentowym (SaaS). Została założona w 2004 roku w Kanadzie (Ottawa) przez trzech wspólników – Tobi Lütke, Daniela Weinanda i Scotta Lake’a. Spółka jest notowana na giełdzie jako NYSE.

Shopify – zalety

Zalety Shopify:

  • gotowe szablony i rozszerzenia – pozwalające dostosować sklep do indywidualnych potrzeb;
  • zróżnicowane narzędzia marketingowe – dzięki którym można zwiększyć sprzedaż oraz dokonać analizy konwersji;
  • skalowalność – nawet powyżej 50 000 produktów (należy jednak pamiętać, że wiążą się z tym bardzo wysokie kwoty w ujęciu miesięcznym oraz ponadprzeciętne prowizje);
  • 3 miesiące próbne za jednego dolara miesięcznie – dzięki temu możesz bezproblemowo i praktycznie bezkosztowo przetestować działanie tej platformy;
  • możliwość samodzielnego stworzenia sklepu internetowego – bez konieczności zatrudniania web developera;
  • relatywnie niskie koszty zaprogramowania – jeżeli decydujesz się na zaprogramowanie sklepu przez web developera, koszty mogą nie przekroczyć kilkuset złotych.

Shopify – wady

Wady Shopify:

  • wysokie koszty abonamentu – szczególnie w przypadku zaawansowanych sklepów internetowych (abonament wynosi 399 dolarów miesięcznie + wysokie prowizje od sprzedaży na poziomie kilku procent);
  • tylko 3 dni korzystania za darmo z Shopify w wersji próbnej – bez podpięcia karty kredytowej (w przeciwnym razie można mieć 90 dni triala Shopify za jednego dolara miesięcznie).

Dla kogo dedykujemy platformę Shopify?

Platforma Shopify jest dobrym rozwiązaniem dla każdego rodzaju przedsiębiorstwa – zarówno dla mniejszych, średniej wielkości, jak i rozbudowanych e-commerce z asortymentem przekraczającym 50 000, 100 000 lub nawet 150 000 produktów. System ten dedykujemy firmom, które chcą sprawnie utworzyć sklep internetowy (bez doświadczenia w sektorze zarządzania e-commerce).

TOP 3 | Squarespace Commerce – renomowana platforma e-commerce wśród zagranicznych przedsiębiorców (SaaS)

Źródło: https://www.squarespace.com/ecommerce-website

Squarespace Commerce to renomowana platforma e-commerce oparta na modelu SaaS popularna szczególnie wśród zagranicznych przedsiębiorców. Została założona w 2003 roku przez Anthony’ego Casala. Obecnie jest własnością Squarespace Inc. – amerykańskiej firmy zajmującej się programowaniem platform e-commerce.

Squarespace Commerce – zalety

Zalety SquarespaceCommerce:

  • bezproblemowa integracja z licznymi platformami płatniczymi – np. ApplePay, PayPal, Stripe;
  • możliwość utworzenia wielojęzycznego sklepu internetowego – za pomocą wdrożenia odpowiedniej nakładki (to obecnie najbardziej przystępne cenowo rozwiązanie na rynku);
  • wysokiej jakości szablony i praktyczne narzędzia personalizacyjne – wiele z nich jest za darmo (niektóre wymagają uiszczenia płatności w granicach kilkudziesięciu dolarów).

Squarespace Commerce – wady

Wady SquarespaceCommerce:

  • wysoki koszt prowadzenia małego sklepu internetowego – platforma SquarespaceCommerce wspiera przede wszystkim większych przedsiębiorców dysponujących rozbudowaną ofertą produktową (powyżej 20 000 produktów);
  • mniejsza ilość funkcji i opcji personalizacji – szczególnie w porównaniu do konkurentów tj. Shopify, WIX, Shoper.

Dla kogo dedykujemy platformę Squarespace Commerce?

Platformę Squarespace Commerce dedykujemy dla przedsiębiorców prowadzących biznes na większą skalę. Wówczas jest to najbardziej opłacalnym rozwiązaniem spośród wszystkich platform e-commerce. Należy natomiast pamiętać, że Squarespace Commerce oferuje nieco mniej rozbudowane możliwości personalizacyjne niż przykładowo Shopify, WIX czy też Shoper.

TOP 4 | OpenCart – popularna platforma e-commerce z licznymi rozwiązaniami ułatwiającymi pozycjonowanie (Open Source)

Źródło: https://www.opencart.com/

OpenCart jest oprogramowaniem e-commerce z otwartym kodem źródłowym, które zostało wydane po raz pierwszy w 2005 roku. Obecnie jego właścicielem jest Perpetual Solutions. Spośród konkurencji wyróżnia się prostotą, intuicyjnym interfejsem użytkownika oraz szerokim wyborem szablonów i wtyczek (w tym pluginów ułatwiających pozycjonowanie).

OpenCart – zalety

Zalety OpenCart:

  • zintegrowane narzędzia SEO ułatwiające pozycjonowanie – np. AIO Rich Snippets lub OpenCart SEO Tools (wyróżniają się przystępnymi cenami w zakresie około 30 dolarów);
  • łatwa obsługa i dostosowanie do własnych potrzeb – do wdrożenia należy jednak zatrudnić doświadczonego web developera wyspecjalizowanego w rozwiązaniach OpenCart;
  • wysoka stabilność i bezawaryjność – sklepy internetowe OpenCart są niemal w 100% bezawaryjne oraz stabilne pod kątem aktualizacji (wdrożenie najnowszego update nie spowoduje, że sklep się „wysypie”, czego nie można powiedzieć o WooCommerce).

OpenCart – wady

Wady OpenCart:

  • mniejsza społeczność deweloperów w porównaniu do konkurencji – szczególnie, jeżeli porównamy OpenCart do WooCommerce (wówczas poszczególne rozwiązania okażą się dodatkowo droższe do implementacji);
  • mniej zaawansowane funkcjonalności – niż w przypadku Magento lub WooCommerce;
  • wysokie koszty wdrożenia – platforma OpenCart wymaga inwestycji rzędu 8 000 – 15 000 zł w celu zbudowania pełnoprawnego sklepu internetowego (wiele natomiast zależy od jego specyfikacji).

Dla kogo dedykujemy platformę OpenCart?

Platformę OpenCart dedykujemy przedsiębiorcom, którym zależy na stabilności oraz bezawaryjności sklepu internetowego. Przedstawione rozwiązanie jest dobrą opcją dla serwisów e-commerce każdej wielkości. Kwestia odpowiedniego zaprogramowania.

TOP 5 | WiXeCommerce – system pozwalający samodzielnie stworzyć każdy rodzaj witryny w mniej niż jeden dzień (SaaS)

Źródło: https://pl.wix.com/

WIX to izraelska platforma do tworzenia portali, stron, blogów oraz sklepów internetowych założona w 2006 roku przez Avishai Abramaowitz i Nadava Abrahama. Rozwiązanie to jest oparte o system SaaS działający na zasadzie drag-and-drop (przeciągnij i upuść). Edycję wizualną można dokonać bez konieczności programowania. Obecnie właścicielem platformy jest WIX LTD notowane na giełdzie NASDAQ.

WiXeCommerce – zalety

Zalety WiXeCommerce:

  • możliwość łatwego utworzenia sklepu internetowego – łatwe w użyciu narzędzia drag-and-drop umożliwiają stworzenie e-commerce (lub każdego innego rodzaju serwisu) w mniej niż jeden dzień;
  • tysiące szablonów i setki narzędzi konfiguracyjnych – dzięki temu użytkownicy mają wybór odnośnie personalizacji bez konieczności wykupowania dodatkowych rozwiązań programowanych indywidualnie;
  • wielojęzyczna pomoc techniczna – działająca przez całą dobę (zarówno infolinia, jak i doradcy udzielający wsparcia poprzez wiadomości tekstowe).

WiXeCommerce – wady

Wady WiXeCommerce:

  • wysokie ceny – sklepy internetowe WIX w perspektywie długofalowej mogą być zdecydowanie mniej opłacalne, niż inne systemy typu SaaS (szczególnie biorąc pod uwagę ograniczone możliwości prowadzenia sklepu WWW);
  • brak zaawansowanych funkcjonalności – w porównaniu z innymi platformami, WIX oferuje wyłącznie sporo możliwości personalizacyjnych (brakuje tutaj natomiast wysokiej jakości rozwiązań do mierzenia konwersji oraz optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek).

Dla kogo dedykujemy platformę WiXeCommerce?

Platforma WIX jest dedykowana każdej osobie, która chce stworzyć dowolny rodzaj witryny (w tym sklep internetowy e-commerce) w mniej niż jeden dzień, zupełnie samodzielnie, bez pomocy specjalistów. Łatwość użytkowania oraz szeroki wachlarz szablonów, oraz podstawowych narzędzi powoduje, że WIX jest odpowiedni dla początkujących przedsiębiorców i małych firm.

Najpopularniejsze platformy e-commerce – podsumowanie

Według obecnych statystyk, najpopularniejszymi platformami e-commerce są kolejno:

  • WooCommerce (1 000 000 +),
  • Shopify (600 000 +),
  • Squarespace Commerce (380 000 +),
  • OpenCart (300 000 +),
  • WiXeCommerce (140 000 +).

Zachęcamy do rozważenia i przetestowania każdej z nich. Biorąc natomiast pod uwagę oszczędności w perspektywie długofalowej, rekomendujemy wybrać systemy Open Source (z otwartym kodem źródłowym), które pomimo tego, że są droższe we wdrożeniu, okazują się tańsze w użytkowaniu na przestrzeni kolejnych lat.

Dziękujemy za przeczytanie dzisiejszego artykułu i życzymy powodzenia w wyborze najpopularniejszych platform e-commerce!

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce najpopularniejszych platform e-commerce?

1. Jaka jest najpopularniejsza platforma e-commerce?

Według statystyk Similartech, najpopularniejszą platformą e-commerce jest rozwiązanie WooCommerce. Obecnie zostało na niej utworzonych ponad milion serwisów.

2. SaaS czy Open Source – co lepsze dla sklepu e-commerce?

Platformy typu SaaS są praktycznie bezkosztowe we wdrożeniu, jednak wymagają opłacania miesięcznego abonamentu, który w przypadku bardziej rozbudowanych sklepów internetowych może być bardzo wysoki (a w konsekwencji nieopłacalny w dłuższej perspektywie). Rozwiązania Open Source (np. WooCommerce) oprócz tego, że są tańsze w użytkowaniu (wdrożenie jest droższe), gwarantują zdecydowanie więcej możliwości konfiguracyjnych i są łatwiejsze do pozycjonowania pod kątem SEO (ze względu na otwarty kod źródłowy).

 

5/5 - (5 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *