Pozycjonowanie sklepu na PrestaShop [SEO]
PrestaShop to francuskie oprogramowanie dla sklepów internetowych, które może nie jest liderem na rynku platform eCommerce, ale na przestrzeni lat zdobyło wystarczającą jego część, aby zostać zauważonym wśród innych konkurentów. Cechuje się prostotą obsługi, elastycznością oraz jest stale rozwijane dzięki czemu wiele dochodowych sklepów internetowych zostało postawionych właśnie na PrestaShop. Artykuł ten jest poświęcony kwestiom właściwym dla platformy Prestashop, jeśli interesuje Cię wiedza na temat pozycjonowania eCommerce zapoznaj się z naszym artykułem „Pozycjonowanie sklepu internetowego”.
Open Source – przewaga nad rozwiązaniami SaaS?
PrestaShop to obecnie czwarta pod względem popularności platforma open source w Polsce z niemal dziesięcioprocentowym udziałem w rynku. Wśród rozwiązań eCommerce w tej kategorii ustępuje jedynie WooCommerce. Co to oznacza w praktyce? Open Source to oprogramowanie, którego kod źródłowy jest ogólnie dostępny oraz może być modyfikowany w dowolny sposób. Jeśli dane oprogramowanie zgromadzi wokół siebie liczną i prężną społeczność (a tak jest w przypadku PrestaShop) to na rynku pojawia się wiele gotowych rozwiązań oferowanych przez podmioty trzecie.
Dodatkową zaletą jest to, że w ramach naszego sklepu, przy pomocy programisty możemy dowolnie zmieniać kod serwisu i implementować potrzebne nam rozwiązania czego nie można robić w oprogramowaniu typu SaaS (Software as a Service). W przypadku SaaS otrzymujemy gotowy produkt tak jak został zaprojektowany przez dostawcę i w przypadku chęci wprowadzenia jakichkolwiek zmian musimy kontaktować się bezpośrednio z nim i czekać aż zostaną wdrożone. W przypadku zbyt dużych modyfikacji może się zdarzyć, ze niektóre potrzebne nam rzeczy nie będą zaimplementowane nigdy. Oczywiście rozwiązania SaaS mogą być dla niektórych wygodniejsze bo otrzymujemy gotowy produkt, z większością ważnych funkcji, który działa natychmiast oraz nie potrzebujemy programisty, który będzie z nami współpracował. Dodatkowo nie musimy martwić się o serwer, bo oprogramowanie typu SaaS jest rozwiązaniem chmurowym. Jednak dla osób ceniących sobie elastyczność rozwiązanie typu Open Source takie jak PrestaShop będzie korzystniejsze.
Wtyczki SEO do PrestaShop
Jeśli mówimy o elastyczności to kolejną kwestią, która za tym przemawia są gotowe wtyczki i szablony do PrestaShop, które możemy znaleźć w Internecie. Nie do wszystkich zmian będziemy potrzebować pomocy programisty. PrestaShop, analogicznie do innych darmowych CMS jak na przykład WordPress oferuje wtyczki, które rozwiązują za nas szereg problemów. Większość z tych rozwiązań jest płatnych, natomiast pozwalają nawet laikowi na szybką ich instalację oraz konfigurację bezpośrednio z panelu administracyjnego. Poniżej kilka przykładów wtyczek, które mogą nam się przydać w SEO podczas pracy z PrestaShop:
- Google Analytics 4 – https://addons.prestashop.com/pl/analizy-statystyki/51446-google-analytics-4-ga4.html – gotowy moduł po instalacji którego możesz przesyłać dane do Google Analytics 4. Nie musisz samodzielnie konfigurować Data Layer, większość istotnych zdarzeń zostanie przesłana dzięki temu rozwiązaniu. Analogiczną wtyczkę znajdziesz również do wdrożenia Google Tag Manager.
- Linkowanie wewnętrzne – https://addons.prestashop.com/pl/seo-pozycjonowanie-naturalne/24469-seo-internal-links-builder.html – jeśli szukasz wtyczki, dzięki której szybko zaimplementujesz linkowanie wewnętrzne w swoim sklepie oto jedno z przykładowych rozwiązań.
- Rich Snippets – https://prestashow.pl/pl/uslugi-prestashop/56-optymalizacja-schema-rich-snippets-dla-prestashop.html potrzebujesz wyników z elementami rozszerzonymi? Nie potrzebujesz programisty, zainstaluj gotową wtyczkę i przedstaw cechy swoich produktów bezpośrednio w wyszukiwarce.
- Szybkość wczytywania strony i Web Vitals – https://addons.prestashop.com/pl/wydajnosc-strony/44977-super-speed-szybki-webp-gtmetrix-i-google.html – szybki sklep to plus zarówno dla użytkowników jak i algorytmu Google, dzięki temu pluginowy szybko zoptymalizujesz najważniejsze elementy wpływające na szybkość ładowania Twojego sklepu na Prestashop.
- Przekierowania – https://addons.prestashop.com/pl/url-przekierowania/21428-redirections-manager-manage-301-302-and-404-urls.html – dzięki temu modułowi możesz wykonać dowolne przekierowania w ramach witryny oraz monitorować linki wewnętrzne prowadzące do stron 404.
Oczywiście to tylko przykłady wtyczek do PrestaShop, z których możesz korzystać w ramach działań SEO na swojej stronie. Jeśli masz jakiś problem najpierw możesz poszukać pluginu, który pomoże Ci go rozwiązać i nie będzie wymagał angażowania programisty. Należy również pamiętać, że pozycjonowanie sklepu internetowego na Prestashop to proces długotrwały i potrafi być skomplikowany. Wtyczki to tylko narzędzia, które mają wspomóc cały proces.
PrestaShop, a podstawowe elementy SEO?
Jak w większości współczesnych CMS podstawowe parametry SEO możemy modyfikować w panelu administracyjnym bez dodatkowych wtyczek. Do takich możemy zaliczyć między innymi:
- tytuł strony,
- meta description,
- adres url,
- opisy produktów lub kategorii,
- breadcrumbs (w zależności od szablonu),
PrestaShop oferuje również darmowe moduły do generowania mapy witryny oraz implementacji Universal Analytics, które jednak w lipcu 2023 zostanie wyłączone.
Hosting czy VPS?
PrestaShop z powodzeniem może być używany na odpowiednim hostingu. Na polskim rynku znajdziemy hostingi dedykowane pod sklepy PrestaShop, niektóre oferują w standardzie dodatkowe wtyczki pozwalające na szybsze działanie sklepu. W przypadki większych sklepów z dużym ruchem, a przede wszystkim z dużą ilość produktów zaleca się jednak skorzystanie z VPS, który jest w stanie obsłużyć bardziej wymagających użytkowników.
Podsumowanie
Pozycjonowanie sklepu na PrestaShop jest stosunkowo proste, o ile możemy tak nazwać sam proces pozycjonowania. PrestaShop oferuje wszystkie funkcje potrzebne nam w SEO czy to za pomocą wbudowanych rozwiązań czy też wtyczek, które znajdziemy w Internecie. Jeśli jednak te gotowe nie spełniają naszych oczekiwać to zawsze możemy zaangażować programistę, który wdroży wszystko czego potrzebujemy.
Co obejmuje pozycjonowanie na PrestaShop?
Pozycjonowanie na Prestashop obejmuje zarządzanie treścią, optymalizację słów kluczowych, optymalizację meta tagów, optymalizację kodu HTML, optymalizację obrazów, optymalizację URL, linkowanie zewnętrzne, optymalizację konwersji, budowanie silnego profilu linków, a także monitorowanie i raportowanie postępów.
Jaki jest koszt pozycjonowania sklepu na PrestaShop?
Koszt pozycjonowania sklepu na PrestaShop zależy od wielu czynników, w tym wielkości sklepu, pozycji w wynikach organicznych, słów kluczowych, na jakie ma być prowadzona kampania, budżetu i oczekiwanych wyników. Koszty mogą wahać się od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie.
Czy długo trzeba czekać na rezultaty pozycjonowania na PrestaShop?
Rezultaty pozycjonowania można zauważyć po kilku tygodniach, ale aby uzyskać trwałe i widoczne efekty, trzeba poświęcić na to kilka miesięcy.
Czy PrestaShop umożliwia prowadzenie firmowego bloga?
Tak, PrestaShop oferuje wbudowaną funkcjonalność bloga umożliwiającą tworzenie i publikowanie postów na swojej stronie internetowej. Możesz także skonfigurować kategorie, tagi i inne opcje, aby pomóc w organizacji i promocji swojego bloga.
Jeżeli chcesz aby prowadzeniem działań SEO dla Państwa strony opartej o PrestaShop zajęli się profesjonaliści skontaktuj się z SEOgroup:
Jest absolwentem studiów ekonomicznych na Uniwersytecie Gdańskim ze specjalnością Biznes Elektroniczny. Z branżą SEO związany jest od 8 lat. W tym czasie zdobywał doświadczenie w trójmiejskich agencjach, w tym również jako osoba odpowiedzialna za zarządzanie oraz koordynowanie działami SEO. Aktywnie działa na rynku eCommerce oraz jako freelancer. Od stycznia 2019 pracuje w SEOgroup jako Senior SEO Specialist. Do jego obowiązków należy kompleksowa obsługa Klientów, a także przeprowadzanie audytów i analiz.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!