Jak przygotować grafiki reklamowe na Facebooka?

Mózg człowieka przetwarza obraz 60.000 razy szybciej niż tekst. 90% informacji przesyłanych do mózgu to informacje wizualne. Ludzie pamiętają 80% z tego co widzą a jedynie 20% z tego co czytają. Dostęp do internetu w którym informacje podawane są szybko i w dużych ilościach sprawił, że ludzie przestali wnikliwie analizować treści, wykształcili natomiast umiejętność szybkiego skanowania kontentu i wychwytania z niego najistotniejszych dla nich informacji. 

Współczesny przekaz marketingowy musi dostosować się do tych warunków. Projektowanie kampanii reklamowej to trudne rzemiosło na powodzenie którego składa się wiele czynników, a niewątpliwie jednym z elementów które mogą przeważyć o sukcesie jest dobrze zaprojektowana kreacja. 

Facebook oferuje swojemu odbiorcy dostęp do dużej ilości dynamicznie zmieniającego się contentu o charakterze organicznym i wplata w jego zawartość treści reklamowe serwowane przedstawicielom odpowiednio sprofilowanej grupy docelowej. Odbiorcy nie zaglądają na Facebooka po to, żeby oglądać reklamy, są one im wyświetlane ,,przy okazji”.  Jak zatem tworzyć skuteczne kreacje reklamowe na Facebooku?

W poradniku Facebooka znajdują się wskazówki związane z dobrymi praktykami  w tworzeniu reklam z użyciem obrazów. Na co twórcy kompendium zwracają szczególną uwagę? Po pierwsze żeby trzymać się proporcji obrazu zalecanego w poszczególnych umiejscowieniach reklamy. Po drugie żeby wykorzystywać obrazy w wysokiej rozdzielczości, ale także by mieć na uwadze minimalne wymagania z tym związane. Twórcy poradnika przekonują, że warto być konkretnym: jasno pokazać, co sprzedajemy – zaprezentować markę lub logo tak by do odbiorców docierał prosty, wręcz oczywisty przekaz. Co ważne, pojawia się informacja by unikać zbyt dużej ilości tekstu na obrazie ponieważ takie reklamy mogą nie być wyświetlane lub będą im ograniczone zasięgi. Aby uatrakcyjnić kreację, albo pokazać wiele detali z jednego obrazu zalecają użycie formatu karuzelowego. Co ciekawe, za najlepszy i najskuteczniejszy sposób sprawdzenia celności naszych rozwiązań twórcy poradnika uznali testowanie. Dlaczego? Ponieważ nie ma jednej uniwersalnej recepty na stworzenie doskonałego materiału reklamowego, a testowanie to najlepszy sposób by przekonać się o trafności naszej kreacji. Co jeszcze wziąć pod uwagę, poza tym co podpowiada nam Facebook? 

Technikalia

Jak podaje raport DATAREPORTAL, gdzie publikowane są raporty dotyczące internetu, Facebook stanowił w 2019 drugą po Youtube’ie najchętniej odwiedzaną platformę społecznościową w Polsce. Urządzeniami z których korzystali użytkownicy żeby uzyskać dostęp do platformy, w podziale procentowym, były:                  a. wyłącznie laptop lub desktop – 3,8 %, 

  1. zarówno komputer jak i smartfon –  46,9 %
  2. wyłącznie smartfon – 49,3 %

Tworząc kreacje na Facebooka należy zatem pamiętać o dostosowaniu jej zarówno do wyświetlania na ekranach laptopów i desktopów jak i optymalizacji do emisji na niewielkim ekranie telefonu. Projektując reklamę pracujemy na przeskalowanym obrazie, z reguły na mocno powiększonym projekcie, łatwo zatem ulec wrażeniu, że to co widzimy jest przejrzyste, czytelne i po prostu wygląda dobrze. Pamiętajmy, że 49,3 % odbiorców naszej reklamy wyświetli ją wyłącznie na niewielkim ekranie urządzenia mobilnego a to wymusza konieczność stworzenia dopasowanej do tego kreacji.  Pamiętać należy także że 46,9 %, odbiorców może korzystać z desktopów                   i laptopów o wysokiej rozdzielczości, dlatego trzeba zadbać o to by zdjęcie, logo, teksty dobrze wyglądały również po wyświetleniu się w pełnym rozmiarze lub przy powiększeniu.

Jeśli chodzi o format grafiki najlepszym rozwiązaniem jest zapisywanie wszystkich obrazów w formacie .png. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że grafiki zapisane w tym formacie będą cięższe od tych samych grafik zapisanych w formacie .jpg. Wiąże się to z faktem, iż .png jest formatem bezstratnym dzięki czemu jakość obrazu jest wyższa. Nie należy jednak przesadzać z wielkością zdjęcia – pamiętajmy, że przy mniej ważącym dobrej jakości pliku mamy większą szansę na udaną kompresję bez efektu pikselozy, która niestety często zdarza się przy imporcie. Sukces leży zatem po środku.

Uniwersalne reguły

Strategia i cel reklamowy. Pierwszym krokiem w projektowaniu kampanii jest opracowanie strategii. To w tym miejscu trzeba zastanowić się co chcemy osiągnąć, jaki jest nasz cel reklamowy   i jakimi narzędziami chcemy go osiągnąć. Kreacja powinna stanowić odwzorowanie celu. Idea, myśl przewodnia kampanii powinna być zrozumiała i czytelna w warstwie wizualnej przy pierwszym oglądzie. Należy pamiętać, że kreacja reklamowa to nie działanie dedykowane wąskiej grupie koneserów sztuki. To design – niech zatem reklama wygląda jak reklama. 

Grupa docelowa. Znajomość języka i sposobu w jaki komunikuje się nasza grupa docelowa to priorytet w tworzeniu każdego komunikatu, również wizualnego. Trzeba dobrze poznać grupę docelową do której kierujemy kampanię, przeanalizować sposób w jaki się komunikuje, sprawdzić wśród jakich kodów wizualnych się obraca, które rozumie i które najlepiej konwertują. Dzięki temu jasne stanie się jaki rodzaj kreacji będzie optymalny. Jeśli w kreacji znajdzie się coś trudnego do zidentyfikowania przez odbiorców może wywołamy ruch i zainteresowanie, ale niekoniecznie takie o jakie nam chodziło. 

Spójność. Spójność przekazu wpływa na budowanie trwałej relacji z odbiorcą. Spójność w obrębie danej kampanii czy danej grupy reklam sprawi, że odbiorca łatwiej zapamięta obraz, a później przypisze do danej marki czy produktu. Wspólny motyw graficzny, jednolita typografia, kolorystyka czy sposób kadrowania zdjęcia – to narzędzia budujące spójność. 

Uruchamiając kampanię trzeba także pamiętać o jednolitości w obrębie wszystkich kanałów do jakich dalej kierujemy ruch z reklamy – www, sklepu internetowego, landing page

Tekst i typografia. To oczywiste, ale tekst powinien być zawsze łatwy do przeczytania – zarówno pod względem przekazywanych treści i komunikatów jak i w warstwie czysto wizualnej.  Należy stosować krótkie zwięzłe komunikaty, unikać opisów lub zredukować je do niezbędnego minimum. Trzeba pamiętać, że Facebook obniża zasięgi reklam na których zamieszczone jest więcej niż 10 – 20% tekstu. Zbyt duża ilość tekstu rozprasza i może sprawić, że reklama zostanie pominięta przez odbiorcę.  Żeby wywołać pożądaną reakcję dobrze stosować call to action – kup, wejdź, pobierz. Jeśli przygotowujemy kreację promocyjną można podkreślić wyraźnie bodziec –  wyprzedaż, promocja – oczywiście w ramach rozsądku i dobrego smaku. 

Aby technicznie zapewnić czytelność tekstu należy ograniczyć ilość używanych krojów pisma, stosować maksymalnie dwa rodzaje czcionki lub odmiany tej samej czcionki różnicując je w wielkościach. Trzeba zadbać o kerning, czyli światło między literami, odpowiednią interlinię, kolor. Bardzo ważny jest rozmiar czcionki –  na uwadze trzeba mieć skalowanie obrazu i pamiętać o tym, że będzie on wyświetlany na smartfonach. Żeby tekst był czytelny można użyć kontrastu, ponieważ gdy mamy złożone lub wielobarwne tło, tekst będzie łatwy do przeczytania po umieszczeniu go na półprzezroczystym podbiciu.

Logo. Logo jest jak odcisk palca marki – to uniwersalny znak identyfikujący. Poprzez zamieszczenie logo w kreacji podkreślamy kto jest autorem przekazu. Należy zadbać o jego czytelność (umiejscowienie na apli, w kontrze), o odpowiednie skalowanie i właściwe proporcje. Pamiętać należy także o polu ochronnym czyli                o stosowaniu odpowiedniej odległości od krawędzi, tekstów i innych elementów zawartych w kreacji. Podobnie jak w pozostałych przypadkach, ważna jest równowaga – logo nie powinno dominować nad przekazem. Dzięki temu, że większość marek w zdjęciu profilowym Facebooka umieszcza swoje logo, odbiorca otrzymuje pierwszy sygnał dotyczący autorstwa przekazu reklamowego, dlatego nie w każdym przypadku niezbędne będzie umieszczenie logo w kreacji. Są takie formaty reklamowe (karuzela)  gdzie logo wyjątkowo dobrze się komponuje.

Zdjęcia. Piękne stockowe fotografie prezentujące uśmiechniętych pracowników w garniturach to banał, którego zdecydowanie należy unikać. Ostrożnie należy także korzystać ze stocków zdjęciowych, zwłaszcza darmowych, do których wszyscy mają łatwy dostęp. Różne perspektywy, sposób kadrowania, wyraźny motyw przewodni, sposób oświetlenia, nietypowe połączenia kolorów – to wszystko może sprawić, że nasze zdjęcie będzie się wyróżniać. W stosowaniu efektów warto jednak zachować umiar. Jeśli trzon kreacji stanowi zdjęcie produktowe należy pamiętać by było ono zgodne ze stanem faktycznym, żeby prezentowało produkt bez przekłamań, w sposób zgodny z jego przeznaczeniem. Poza tym musi być technicznie perfekcyjne, tak by wywoływać pozytywne skojarzenia w odbiorcy.

Elementy graficzne. Elementy graficzne służą wzbogaceniu kreacji. Mogą służyć spójności w ramach danej kampanii. Należy jednak pamiętać by nie zmęczyć odbiorcy ilością ozdobników na grafice. Badania eyetrackignowe wykazują, że odbiorcy często pomijają wzrokiem i traktują jako przeszkodę elementy graficzne niespójne z resztą komunikatu.   

Kolory.  Facebook jest biało niebieski. Główny feed to feeria kolorów. Decyzja o kolorystyce wynika z założeń projektowych w ramach danej kampanii. Warto mieć jednak na uwadze to, że kolory kontrastowe mogą pomóc w tworzeniu punktów ogniskowych, które służą podkreśleniu najważniejszej części projektu wizualnego lub będą skupiać wzrok odbiorcy na ważnej do przekazania informacji. W dobrze zaprojektowanej kreacji punkt skupienia i linie kierunkowe prowadzone są tak, aby skierować wzrok oglądającego na najważniejszy element projektu. 

Z całej gamy barw żółty jest najbardziej widoczny, ponieważ ludzkie oko dostrzega go w pierwszej kolejności jednak w dużych dawkach jest kolorem najbardziej męczącym. Czerwony czasem imporcie ulega spłaszczeniu. Czarny to wygaszone piksele dlatego nadmiar czerni może wywołać w odbiorcy smutne refleksje.

Facebook i umiejscowienie reklam

Każdy projekt powinien być przemyślany pod kątem umiejscowienia lub zaprojektowany tak, żeby nie zostały ucięte ważne elementy kreacji – loga, hasła, fragmenty zdjęcia. Musimy pamiętać, że inne wymiary i proporcje obowiązują w głównym feedzie, z inne po prawej stronie, a z jeszcze inne w reklamie karuzelowej.

Mamy następujące umiejscowienia reklam:

  • Aktualności na Facebooku
  • Wideo typu in – stream w serwisie Facebook
  • Marketplace w serwisie Facebook
  • Wyniki wyszukiwania w serwisie Facebook
  • Aktualności w serwisie Instagram
  • Skrzynka odbiorcza w serwisie Messenger
  • Relacje w serwisie Instagram
  • Relacje w serwisie Facebook
  • Relacje w serwisie Messenger
  • Artykuły ekspresowe w serwisie Facebook
  • Prawa kolumna w serwisie Facebook
  • Audience Network

Mamy następujące formaty reklamowe:

  • pojedynczy obraz (lub film)
  • karuzelę
  • kolekcję

Wymiary obrazów na Facebooku

Zdjęcie profilowe – [170 x 170 px] wielu grafików jest zdania, że lepiej stosować wyższe rozdzielczości – [800 x 800px] lub [900 x 900 px]

Zdjęcie w tle – [820 x 312 px] 

Pionowe obrazy w poście –  [640 x 960 px] lub [800 x 1000 px] 

Poziome obrazy w poście – [1200 x 900 px]

Kwadratowe obrazy w poście – [1200 x 1200 px]

Polubienia strony (page likes) – [1200 x 444 px] lub [1200×628] lub [ 1080 x 1080 px] Facebook Stories – [ 16:9] [ 900×1600 px]

Tło wydarzenia na Facebooku – [1200×628 px]

Zdjęcie w tle grupy – [1640 x 856 px]

Standardowa reklama pozioma – [1200 x 628 px]

Linkpost – [1200 x 628 px]

Karuzela [1080 x 1080 px]

Kolekcja [1080 x 1080 px]

Kanwa [9:16] lub 1:1] [ 1080×1920] 

Pokaz slajdów [16:9 lub 9:16] [ 1280×720]

Podsumowanie

Nie ma jednej, uniwersalnej recepty na to by nasza kampania odniosła sukces. Funkcjonujemy w świecie obrazów, trzeba mieć więc na uwadze kreację jako bardzo ważny element kampani. Pamiętajmy zatem żeby uwzględnić takie zagadnienia jak uwarunkowania techniczne, reguły związane z projektowaniem obrazów oraz techniczne parametry jakie stawia przed nami Facebook.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *