Czym kierować się podczas wyboru agencji do obsługi działań marketingowych w Internecie?

Tytułowe pytanie jest jednym z tych, które wyjątkowo często padają z ust osób zainteresowanych współpracą w zakresie marketingu internetowego. Wydaje się ono dość mocno uzasadnione, zważywszy na fakt, że w obecnych czasach działania promocyjne prowadzone w sieci często decydują o tym, czy firma odniesie sukces, czy – wręcz przeciwnie – spektakularną porażkę.

Jednocześnie warto zdawać sobie sprawę z tego, że sama odpowiedź na postawione pytanie może być dwojaka: niezwykle skomplikowana (branżowe „to zależy”) lub odwrotnie – wyjaśniająca po kolei najważniejsze kwestie, którym należy poświęcić nieco więcej uwagi. Na naszym blogu pisaliśmy już na temat tego, od czego najlepiej jest zacząć przygodę z marketingiem internetowym, poruszając między innymi zagadnienia audytu i optymalizacji.

W dzisiejszym artykule skupiamy się natomiast na kolejnym etapie odkrywania osobliwego charakteru promocji firmy w sieci, podając cechy, które mogą świadczyć o słuszności wyboru konkretnej agencji marketingowej. Wymienione czynniki wydają się kluczem do owocnej współpracy, dlatego obowiązkowo należy wziąć je pod uwagę podczas researchu dostępnych opcji.

Doświadczenie agencji

Chociaż marketing internetowy jest stosunkowo młodą techniką promocji, to kwestia doświadczenia wciąż ma ogromne znaczenie dla powodzenia wszelkich działań reklamowych w sieci. Nie da się ukryć, że dogłębna znajomość tej specyficznej i dynamicznej branży (a także zasad nią rządzących) to jeden z najważniejszych czynników, które obowiązkowo należy wziąć pod uwagę. Doświadczona agencja nie będzie uczyła się na nowych Klientach, a wykorzysta wytyczone z rzemieślniczym trudem know-how, aby działania były jak najbardziej efektywne. Dlatego warto dowiedzieć się od jakiego czasu konkretna agencja działa na rynku i jakie ma doświadczenie. Obowiązkowo należy również prześledzić opinie na jej temat w Internecie: w wyszukiwarce czy na portalach społecznościowych oraz referencje.

Doświadczenie w konkretnej branży

Punkt ten mocno nawiązuje do poprzedniego, jednocześnie głębiej wnikając w potrzeby klienta. Aby móc oczekiwać najlepszych rezultatów, warto zwrócić uwagę na to, czy agencja, której poszukujemy, ma doświadczenie w prowadzeniu działań dla branży, w której działa nasza firma. Dlaczego jest to tak ważne? Niektóre branże mają nałożone pewne ograniczenia, dla innych działania mogą być skuteczne tylko przy posiadaniu konkretnej, głębszej wiedzy i doświadczenia. Do tych bardziej wymagających można zaliczyć takie obszary jak: prawo, kluby sportowe, rynek deweloperski, dealerzy samochodowi, medycyna i zdrowie czy finanse. Aby móc cieszyć się wymiernymi rezultatami, niezbędna będzie współpraca z agencją, która może pochwalić się prowadzeniem (skutecznych) działań w konkretnym zakresie tematycznym.

Studium przypadku, czyli case study

Agencje, które mają się czym chwalić, często udostępniają na swoich stronach internetowych case study projektów, które prowadziły dla konkretnych firm lub branż. Dzięki przeanalizowaniu kilku z nich można dowiedzieć się, na jakie efekty przełożyły się prowadzone działania w danym przedziale czasowym i jakie rezultaty rzeczywiście można osiągnąć dzięki podjęciu współpracy z agencją.

Zakres usług

Jednym z początkowych etapów rozglądania się pośród ofert różnych agencji jest sprawdzenie zakresu świadczonych przez nie usług. Podstawowe informacje na ten temat powinny być z łatwością dostępne na stronach internetowych potencjalnych kontrahentów. Dzięki temu można ustalić, czy prowadzone dla nas działania będą kompleksowe i czy w pełni zaspokoją nasze marketingowe potrzeby. Warto także zdawać sobie sprawę z tego, że niektóre czynności optymalizacyjne mogą – lecz nie muszą – generować dodatkowe koszty. Przykładem może być tutaj ingerencja w kod strony internetowej, która nie zawsze mieści się w zakresie usług firmy marketingowej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości związanych z obszarem działań danej agencji, warto się z nią skontaktować i skonsultować wszelkie szczegóły!

Jakość kontaktu z przedstawicielem agencji

Optymalną sytuacją jest taka, w której agencja, do której wyślemy zapytanie, odpowie na nie bezzwłocznie, czyli w ten sam lub na drugi dzień od chwili nawiązania kontaktu. Takie standardy obowiązują zazwyczaj w agencjach, które pretendują do miana najlepszych lub co najmniej dobrych. Po takim kontakcie możemy przekonać się, kto tak naprawdę stoi po drugiej stronie klawiatury lub telefonu, oraz kto będzie odpowiedzialny za przygotowanie oferty. Jest to także świetna szansa na przekonanie się jak agencja reaguje na swoich nowych Klientów lub po prostu osoby zainteresowane nawiązaniem współpracy. Dobrym pomysłem jest wyznaczenie terminów: otrzymania oferty i jej omówienia, zapoznania się ze szkicem umowy, podjęcia decyzji, podpisania umowy oraz dalszych etapów współpracy. Podczas pierwszych kontaktów z agencją warto również dowiedzieć się jak właściwie będzie wyglądała obsługa, prowadzone działania oraz ich raportowanie.

Marketingowa chemia

Umowy na działania marketingowe podpisywane są zazwyczaj na rok. Warto szczegółowo ustalić poszczególne kroki działań oraz ustalić osoby, które będą odpowiedzialne za poszczególne obszary. Z tego powodu dobrze jest czuć tzw. chemię, w relacjach Klient – Agencja. W końcu to właśnie z daną osobą będziemy spędzać – niekiedy bardzo długie – godziny na rozmowach i wymianie korespondencji mailowej. Podstawą takiej relacji zawsze powinien być komfort Klienta.

Referencje

Opinie oraz referencje złożone drogą oficjalną (lub posiadające takie znamiona) to jeden z najbardziej wiarygodnych sposobów na dokonanie słusznego wyboru agencji marketingu internetowego. Nie można bowiem zapominać, że za każdą wystawioną oceną kryje się przedsiębiorstwo (niekiedy całkiem spore!), które zaufało tej konkretnej firmie marketingowej, inwestując często niemały kapitał w działania promocyjne.

Zespół

Ludzie to serce każdej organizacji i nie inaczej jest w przypadku agencji oferujących usługi marketingu internetowego. Rozglądając się za partnerem biznesowym w tym zakresie, zawsze warto dowiedzieć się nieco więcej na temat zespołu, który będzie prowadził działania dla Twojej firmy. W tym celu można zajrzeć na podstrony witryny agencji takie jak „O nas” czy „Nasz zespół” – dzięki temu zapoznasz się z kwalifikacjami poszczególnych osób oraz dowiesz się, w jaki sposób agencja pracuje jako grupa.

Lokalizacja

Działania e-marketingowe są o tyle wygodne, że dzieją się w Internecie, a ich prowadzenie możliwe jest z dowolnego zakątka świata. I o ile lokalizacja agencji nie powinna być w obecnych czasach żadnym problemem, to wciąż wielu Klientów ceni sobie możliwość osobistego spotkania się z jej przedstawicielem lub pracującymi w niej specjalistami mając ich „pod ręką”. Jeśli zależy Wam właśnie na tego rodzaju kontakcie, warto zainteresować się partnerem biznesowym, którego biuro mieści się w okolicy lub takim, który nie obawia się wysyłać swoich pracowników na spotkanie w siedzibie klienta.

4.7/5 - (4 ocen)
0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *