– co warto wiedzieć?
Islandia składa się z kilku wysp, jest położona na granicy Oceanu Arktycznego i Oceanu Atlantyckiego. To jedno z najdalej wysuniętych na północ, zamieszkałych miejsc na ziemi. “Kraj lodu” jak sama nazwa wskazuje w 11% zajmują lodowce. Geograficzny krajobraz ubogacają liczne wulkany, zatoki i fiordy. Latem można tutaj doświadczyć całodziennego światła, a zimą dwudziestoczterogodzinnej ciemności.
Islandia głównie z racji na swój wyjątkowy klimat, ma populację rzędu tylko 370 000 osób. 99% z nich ma dostęp do Internetu! Ogółem około 66% wszystkich Islandczyków zamieszkuje w okolicach stolicy, czyli Reykjaviku. Ponad 90% z nich skupia się na obszarach miejskich, przez co Islandia jest jednym z najbardziej zurbanizowanych krajów świata.
“Kraj lodu” nie jest członkiem Unii Europejskiej, jednak łączy się z rynkiem centralnym dzięki Europejskiemu Porozumieniu Gospodarczemu (EOG). Jeżeli chodzi o gospodarkę, to jednym z najważniejszych jej filarów usługowych jest turystyka. Bezpośrednie połączenia lotnicze na tę urokliwą wyspę realizowane są m.in. z Gdańska, Warszawy, czy Budapesztu.
Prawie wszyscy Islandczycy korzystają z Internetu. Za pośrednictwem jakich urządzeń łączą się z adresami www? Zobaczmy (dane na kwiecień 2022):
Na początku 2022 roku liczba użytkowników social mediów w Islandii obejmowała 96,2% całej populacji (wzrost w latach 2021-2022 o 14,2%). Najwięcej z nich korzysta z Facebooka (dane na kwiecień 2022 roku):
Obecność profilu firmy na Facebooku to oczywiście dodatkowa możliwość prezentowania swojej oferty, miejsce bieżącego kontaktu z potencjalnymi, jak i stałymi klientami naszego sklepu.
370 tys.
Populacja Islandii
99 %
Populacji ma dostęp do Internetu
365 tys.
Internautów
93,8 %
Użytkowników korzysta z Google
W Islandii zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, z którego korzysta blisko 94% internautów (udział na kwiecień 2022 roku):
Jeżeli chodzi o przeglądarki internetowe, ponad połowa Islandczyków w celu zapoznania się z ciekawymi treściami używa Chrome’a (dane na kwiecień 2022):
Pod względem wyszukiwarek w Islandii rządzi Google. Wśród przeglądarek udział poszczególnych browserów jest już bardziej zróżnicowany. Obok najpopularniejszego Chrome’a, co czwarty mieszkaniec kraju lodu korzysta z Safari.
Islandzki e-commerce w 2021 roku osiągnął przychody na poziomie 303 milionów dolarów amerykańskich. Pod względem wielkości to 95. rynek e-sprzedaży na świecie, który rok do roku wzrósł aż o 16%. Jeżeli chodzi o e-konsumentów, to w minionym roku stanowili oni 57% całej populacji Islandii.
Islandczycy często korzystają z Internetu i lubią robić poprzez niego zakupy. Do ich wirtualnego koszyka trafiają produkty, zarówno od dostawców lokalnych, jak i zagranicznych. Częstokroć ceny tych drugich są zdecydowanie bardziej atrakcyjne, choć oczywiście należy do nich doliczyć wysoką opłatę za dostarczenie zamówienia. Mimo wszystko, łączny koszt i brak dostępności w kraju, przemawiają na ich korzyść.
Islandia co prawda nie jest członkiem Unii Europejskiej, ale przestrzega jej przepisów, związanych z e-commerce. Obniżenie cła na nierodzime produkty oraz usprawnienie dostaw tylko rozbudziły międzynarodowy e-handel. W 2017 roku 63% Islandczyków kupujących on-line skorzystało z oferty sklepów z zagranicy.
Co Islandczycy najczęściej wkładają do wirtualnego koszyka? Zobaczmy:
Jeżeli chodzi o metody płatności za zakupy on-line, to większość mieszkańców Islandii do tego celu wykorzystuje karty płatnicze:
Widać, że kategorie interesujących Islandczyków produktów w sieci są mocno zróżnicowane, a tym samym z lekkim przymrużeniem oka, można stwierdzić, że szukają i kupują oni w Internecie dosłownie wszystko.
Odnośnie zaś najpopularniejszych e-commerców tj. tych z największymi przychodami w Islandii, to zestawienie pierwszej 5. przedstawia się następująco (dane za 2021 rok):
Wśród Islandczyków są także zwolennicy globalnych platform e-commerce, na czele z AliExpress, oferującym tanie chińskie produkty. Swoje grupy odbiorców na wyspach znajdują także amerykańscy i europejscy sprzedawcy detaliczni, doceniani w szczególności za odzież, produkty dla niemowląt i dzieci, a także sprzęt sportowy, w tym rowery.
Dla międzynarodowych sprzedawców internetowych, obsługujących klientów z Islandii, największym wyzwaniem jest dostarczenie zamówionego produktu. Oprócz wysokich kosztów wysyłki, czy też opłat nakładanych przez lokalną pocztę, do większości importowanych towarów dodawany jest także 24% podatek VAT. Te wszystkie aspekty, obok wartości samego produktu, należy uwzględnić w łącznym koszcie transakcji.
Islandia posiada swoją domenę, jaką jest “.is”. Umiejscowiony pod nią lokalny przedstawiciel Google, czyli Google.is, w kwietniu 2022 roku był jednak rzadko kiedy wykorzystywany (2,16%). Większość użytkowników korzystała z usług globalnego hosta – Google.com (87,47%). Co ciekawe, na drugim miejscu uplasował się Bing.com (3,51%). Powyższe statystyki świadczą o tym, że chcąc rozpocząć działania SEO w Islandii, nie trzeba posiadać ich rodzimego rozszerzenia. Na tym rynku swoje miejsce powinniśmy odnaleźć także z domeną zagraniczną.
Dodatkowo, jeśli planujemy międzynarodowy rozwój naszego biznesu, dobrze jest przemyśleć domenę wspólnoty europejskiej “.eu” lub np. globalną “.com”. Później, wybrane rozszerzenie wystarczy już tylko uzupełniać o kolejne wersje językowe, dla przykładu: mojastrona.eu/is, mojastrona.com/se, mojastrona.com/no, itp.
Islandia może nie jest dużym krajem, ale na swoją skalę ma wielki potencjał. W ostatnim roku islandzki rynek handlu elektronicznego wzrósł aż o 16%. Ta tendencja w kolejnych latach ma się utrzymywać. 99% mieszkańców tego wyjątkowego miejsca ma dostęp do Internetu i skrzętnie z tego korzysta, również przy okazji zakupów.
Przewiduje się, że roczne przychody z rynku ecommerce w Islandii do 2025 mogą przekroczyć miliard dolarów amerykańskich. Wpływ na to miałoby zwiększenie liczby osób korzystających z zakupów online do poziomu nawet 75%. Jeżeli te prognozy się potwierdzą, średni przychód na użytkownika będzie wynosić nawet około 3500 dolarów amerykańskich.
Islandia dla niektórych może jawić się jako odległy zakątek z liczbą mieszkańców na poziomie średniej wielkości miasta. I rzeczywiście z populacją rzędu 370 tysięcy osób można ją tak interpretować. Z drugiej jednak strony, jeżeli porównamy możliwości tego kraju, a za nimi korzyści, jakie mogą płynąć z wprowadzenia na ten rynek swojego biznesu, może się okazać że nie znajdziemy miasta, które mogłoby nam dać taki zwrot z inwestycji. Oczywiście wiele zależy od branży i tzw. kosztów wejścia, jednak jak to mawiają “kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana”, do odważnych świat należy!
Chcąc być zauważonym, a nade wszystko zrozumianym przez Islandczyków w Internecie, po pierwsze należy przygotować islandzką wersję językową strony. To niezbędny element do podjęcia dalszych kroków, zakładających wybór katalogu słów kluczowych, czy optymalizację witryny pod algorytmy wyszukiwarek i preferencje użytkowników. W tych aspektach pomogą nasi doświadczeni Takumi 匠.
Działania SEO dobrze, aby obejmowały wysokojakościowy Link Building. Przeznaczane na niego nakłady będą zależne od branży w jakiej prowadzimy swój biznes, to znaczy istniejącej w tej kategorii konkurencji na islandzkim rynku. Warto przy tej okazji wspomnieć o dywersyfikacji linków, które oprócz przekierowujących na naszą witrynę ciekawych artykułów, powinny obejmować wpisy na tematycznych forach, czy też odniesienia w mediach społecznościowych. Jeżeli chodzi o te ostatnie, to wykorzystanie Facebooka w Islandii na poziomie ponad 80%, świadczy o konieczności posiadania w tym miejscu wizytówki naszej firmy i prowadzenia stałej komunikacji z potencjalnymi klientami.
Pełne Customer Journey
Za pomocą SEO360® docieramy do konsumentów będących na każdym etapie procesu zakupowego, analizując ich aktywności z użyciem CRO, zwiększamy efektywność sprzedaży.
Sieć jakościowych Partnerów
Działania wykonujemy samodzielnie lub z Partnerami z danego kraju, którzy działają na równie wysokim poziomie co my.
Nadzór nad całym procesem
Nasi Client Success Managerowie, którzy zarządzają końcowym procesem są gwarantem zapewnienia najlepszych efektów dla naszych Klientów.
Gwarancja utrzymania linków
Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.
Szczegółowe raportowanie
Stały dostęp do raportów aktualizowanych 24/7.
Dedykowane dla E-commerce
Ale również efektywne dla innych branż, w tym dla sektora usług czy MŚP.
Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.
Analiza
W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.
Plan Content Marketingowy
Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.
Estymacje
Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.
SEO Techniczne
Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.
Optymalizacja treści
Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.
UX + CRO
W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.
Link Building
Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.
Bieżąca Analiza Danych
W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.
Wzrost ruchu i przychodów
Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.
Źródła danych:
Bądźmy w kontakcie
+48 607 343 191
office@seogroup.pl
Mimo, iż jest to niewielkie państwo, to przez powszechność Internetu, marketing cyfrowy w Islandii jest znany, a co więcej również szeroko stosowany. Nie tylko większe firmy, ale także małe i średnie przedsiębiorstwa posiadają tam swoje profile, korzystają z reklam promując produkty, jakie posiadają w swojej ofercie. Ci więksi gracze natomiast działają komplementarnie, czyli obecność w Internecie łączą z aktywnym marketingiem konwencjonalnym, spotykanym na billboardach, czy w środkach masowego przekazu.