– co warto wiedzieć?
Islandia składa się z kilku wysp, jest położona na granicy Oceanu Arktycznego i Oceanu Atlantyckiego. To jedno z najdalej wysuniętych na północ, zamieszkałych miejsc na ziemi. “Kraj lodu” jak sama nazwa wskazuje w 11% zajmują lodowce. Geograficzny krajobraz ubogacają liczne wulkany, zatoki i fiordy. Latem można tutaj doświadczyć całodziennego światła, a zimą dwudziestoczterogodzinnej ciemności.
Islandia głównie z racji na swój wyjątkowy klimat, ma populację rzędu tylko 370 000 osób. 99% z nich ma dostęp do Internetu! Ogółem około 66% wszystkich Islandczyków zamieszkuje w okolicach stolicy, czyli Reykjaviku. Ponad 90% z nich skupia się na obszarach miejskich, przez co Islandia jest jednym z najbardziej zurbanizowanych krajów świata.
“Kraj lodu” nie jest członkiem Unii Europejskiej, jednak łączy się z rynkiem centralnym dzięki Europejskiemu Porozumieniu Gospodarczemu (EOG). Jeżeli chodzi o gospodarkę, to jednym z najważniejszych jej filarów usługowych jest turystyka. Bezpośrednie połączenia lotnicze na tę urokliwą wyspę realizowane są m.in. z Gdańska, Warszawy, czy Budapesztu.
Prawie wszyscy Islandczycy korzystają z Internetu. Za pośrednictwem jakich urządzeń łączą się z adresami www? Zobaczmy (dane na kwiecień 2022):
Na początku 2022 roku liczba użytkowników social mediów w Islandii obejmowała 96,2% całej populacji (wzrost w latach 2021-2022 o 14,2%). Najwięcej z nich korzysta z Facebooka (dane na kwiecień 2022 roku):
Obecność profilu firmy na Facebooku to oczywiście dodatkowa możliwość prezentowania swojej oferty, miejsce bieżącego kontaktu z potencjalnymi, jak i stałymi klientami naszego sklepu.
370 tys.
Populacja Islandii
99 %
Populacji ma dostęp do Internetu
365 tys.
Internautów
93,8 %
Użytkowników korzysta z Google
W Islandii zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, z którego korzysta blisko 94% internautów (udział na kwiecień 2022 roku):
Jeżeli chodzi o przeglądarki internetowe, ponad połowa Islandczyków w celu zapoznania się z ciekawymi treściami używa Chrome’a (dane na kwiecień 2022):
Pod względem wyszukiwarek w Islandii rządzi Google. Wśród przeglądarek udział poszczególnych browserów jest już bardziej zróżnicowany. Obok najpopularniejszego Chrome’a, co czwarty mieszkaniec kraju lodu korzysta z Safari.
Islandzki e-commerce w 2021 roku osiągnął przychody na poziomie 303 milionów dolarów amerykańskich. Pod względem wielkości to 95. rynek e-sprzedaży na świecie, który rok do roku wzrósł aż o 16%. Jeżeli chodzi o e-konsumentów, to w minionym roku stanowili oni 57% całej populacji Islandii.
Islandczycy często korzystają z Internetu i lubią robić poprzez niego zakupy. Do ich wirtualnego koszyka trafiają produkty, zarówno od dostawców lokalnych, jak i zagranicznych. Częstokroć ceny tych drugich są zdecydowanie bardziej atrakcyjne, choć oczywiście należy do nich doliczyć wysoką opłatę za dostarczenie zamówienia. Mimo wszystko, łączny koszt i brak dostępności w kraju, przemawiają na ich korzyść.
Islandia co prawda nie jest członkiem Unii Europejskiej, ale przestrzega jej przepisów, związanych z e-commerce. Obniżenie cła na nierodzime produkty oraz usprawnienie dostaw tylko rozbudziły międzynarodowy e-handel. W 2017 roku 63% Islandczyków kupujących on-line skorzystało z oferty sklepów z zagranicy.
Co Islandczycy najczęściej wkładają do wirtualnego koszyka? Zobaczmy:
Jeżeli chodzi o metody płatności za zakupy on-line, to większość mieszkańców Islandii do tego celu wykorzystuje karty płatnicze:
Widać, że kategorie interesujących Islandczyków produktów w sieci są mocno zróżnicowane, a tym samym z lekkim przymrużeniem oka, można stwierdzić, że szukają i kupują oni w Internecie dosłownie wszystko.
Odnośnie zaś najpopularniejszych e-commerców tj. tych z największymi przychodami w Islandii, to zestawienie pierwszej 5. przedstawia się następująco (dane za 2021 rok):
Wśród Islandczyków są także zwolennicy globalnych platform e-commerce, na czele z AliExpress, oferującym tanie chińskie produkty. Swoje grupy odbiorców na wyspach znajdują także amerykańscy i europejscy sprzedawcy detaliczni, doceniani w szczególności za odzież, produkty dla niemowląt i dzieci, a także sprzęt sportowy, w tym rowery.
Dla międzynarodowych sprzedawców internetowych, obsługujących klientów z Islandii, największym wyzwaniem jest dostarczenie zamówionego produktu. Oprócz wysokich kosztów wysyłki, czy też opłat nakładanych przez lokalną pocztę, do większości importowanych towarów dodawany jest także 24% podatek VAT. Te wszystkie aspekty, obok wartości samego produktu, należy uwzględnić w łącznym koszcie transakcji.
Islandia posiada swoją domenę, jaką jest “.is”. Umiejscowiony pod nią lokalny przedstawiciel Google, czyli Google.is, w kwietniu 2022 roku był jednak rzadko kiedy wykorzystywany (2,16%). Większość użytkowników korzystała z usług globalnego hosta – Google.com (87,47%). Co ciekawe, na drugim miejscu uplasował się Bing.com (3,51%). Powyższe statystyki świadczą o tym, że chcąc rozpocząć działania SEO w Islandii, nie trzeba posiadać ich rodzimego rozszerzenia. Na tym rynku swoje miejsce powinniśmy odnaleźć także z domeną zagraniczną.
Dodatkowo, jeśli planujemy międzynarodowy rozwój naszego biznesu, dobrze jest przemyśleć domenę wspólnoty europejskiej “.eu” lub np. globalną “.com”. Później, wybrane rozszerzenie wystarczy już tylko uzupełniać o kolejne wersje językowe, dla przykładu: mojastrona.eu/is, mojastrona.com/se, mojastrona.com/no, itp.
Islandia może nie jest dużym krajem, ale na swoją skalę ma wielki potencjał. W ostatnim roku islandzki rynek handlu elektronicznego wzrósł aż o 16%. Ta tendencja w kolejnych latach ma się utrzymywać. 99% mieszkańców tego wyjątkowego miejsca ma dostęp do Internetu i skrzętnie z tego korzysta, również przy okazji zakupów.
Przewiduje się, że roczne przychody z rynku ecommerce w Islandii do 2025 mogą przekroczyć miliard dolarów amerykańskich. Wpływ na to miałoby zwiększenie liczby osób korzystających z zakupów online do poziomu nawet 75%. Jeżeli te prognozy się potwierdzą, średni przychód na użytkownika będzie wynosić nawet około 3500 dolarów amerykańskich.
Islandia dla niektórych może jawić się jako odległy zakątek z liczbą mieszkańców na poziomie średniej wielkości miasta. I rzeczywiście z populacją rzędu 370 tysięcy osób można ją tak interpretować. Z drugiej jednak strony, jeżeli porównamy możliwości tego kraju, a za nimi korzyści, jakie mogą płynąć z wprowadzenia na ten rynek swojego biznesu, może się okazać że nie znajdziemy miasta, które mogłoby nam dać taki zwrot z inwestycji. Oczywiście wiele zależy od branży i tzw. kosztów wejścia, jednak jak to mawiają “kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana”, do odważnych świat należy!
Chcąc być zauważonym, a nade wszystko zrozumianym przez Islandczyków w Internecie, po pierwsze należy przygotować islandzką wersję językową strony. To niezbędny element do podjęcia dalszych kroków, zakładających wybór katalogu słów kluczowych, czy optymalizację witryny pod algorytmy wyszukiwarek i preferencje użytkowników. W tych aspektach pomogą nasi doświadczeni Takumi 匠.
Działania SEO dobrze, aby obejmowały wysokojakościowy Link Building. Przeznaczane na niego nakłady będą zależne od branży w jakiej prowadzimy swój biznes, to znaczy istniejącej w tej kategorii konkurencji na islandzkim rynku. Warto przy tej okazji wspomnieć o dywersyfikacji linków, które oprócz przekierowujących na naszą witrynę ciekawych artykułów, powinny obejmować wpisy na tematycznych forach, czy też odniesienia w mediach społecznościowych. Jeżeli chodzi o te ostatnie, to wykorzystanie Facebooka w Islandii na poziomie ponad 80%, świadczy o konieczności posiadania w tym miejscu wizytówki naszej firmy i prowadzenia stałej komunikacji z potencjalnymi klientami.
Najwyższa kompleksowość działań
SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.
Gwarancja wzrostu sprzedaży
Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.
Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee
Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.
Gwarancja utrzymania linków
Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.
Działania w całej Europie
W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.
Indywidualna strategia
Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.
SEO360®
SXO
zwykłe SEO
Strategia
Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.
Analiza
W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.
Plan Content Marketingowy
Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.
Estymacje
Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.
SEO Techniczne
Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.
Optymalizacja treści
Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.
UX + CRO
W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.
Link Building
Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.
Bieżąca Analiza Danych
W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.
Wzrost ruchu i przychodów
Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.
Źródła danych:
Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl
Mimo, iż jest to niewielkie państwo, to przez powszechność Internetu, marketing cyfrowy w Islandii jest znany, a co więcej również szeroko stosowany. Nie tylko większe firmy, ale także małe i średnie przedsiębiorstwa posiadają tam swoje profile, korzystają z reklam promując produkty, jakie posiadają w swojej ofercie. Ci więksi gracze natomiast działają komplementarnie, czyli obecność w Internecie łączą z aktywnym marketingiem konwencjonalnym, spotykanym na billboardach, czy w środkach masowego przekazu.