Remarketing Google Ads – jak działa i jak go wykorzystać?
Proces podejmowania decyzji zakupowych przez klientów jest najczęściej długi i złożony. Użytkownicy często porównują ceny produktów na różnych portalach, sprawdzają dostępne metody wysyłki, poszukują kodów rabatowych i konsultują zakupy z innymi przed podjęciem ostatecznej decyzji.
W tym artykule dowiesz się więc co zrobić, aby dotrzeć do użytkowników, którzy już wstępnie zapoznali się z Twoją ofertą, ale nie dokonali żadnej konwersji na stronie internetowej, lub może stali się już Twoimi Klientami.
Co to jest remarketing?
Przedrostek „re-” w słowie „remarketing” pochodzi z języka angielskiego i oznacza „ponownie” lub „powtórnie”. Remarketing to więc nic innego jak działanie marketingowe opierające się na wykorzystaniu danych dotyczących wcześniejszych interakcji użytkownika z daną stroną internetową albo konkretną treścią w mediach społecznościowych, w celu ponownego dotarcia do niego i skłonienia go do dokonania pierwszej lub nawet ponownej konwersji.
Remarketing a proces decyzyjny w internecie
Musimy mieć świadomość, że obecnie konsumenci są świadomi ilości konkurencji w internecie i dowolności wyboru idealnego produktu.
Możliwość porównywania ofert i powszechna dostępność informacji powoduje, że użytkownicy dokonują coraz bardziej świadomych decyzji zakupowych. Obecnie prawie każdy użytkownik potrzebuje co najmniej kilku wizyt na stronie, aby podjąć ostateczną decyzję o zakupie. Proces decyzyjny często „rozciąga się” więc w czasie i przebiega z wykorzystaniem nie jednego, lecz wielu rodzajów urządzeń elektronicznych.
Cross Device: zjawisko to występuje wtedy, kiedy użytkownik podczas procesu decyzyjnego wykorzystuje różne urządzenia, na przykład najpierw przegląda stronę na komputerze, aby potem powrócić do niej za pomocą smartfona.
Multichannel: jest to odwiedzanie przez użytkownika jednej strony, ale za pomocą różnych mediów społecznościowych, reklam czy wyszukiwań bezpośrednio z wyszukiwarki.
Jest więc wiele możliwych scenariuszy ścieżki do konwersji. Przykładowo użytkownik może przeglądać daną stronę internetową na laptopie. Kolejnego dnia może natomiast odwiedzić ją z poziomu wyszukiwarki w wersji mobilnej, a następnie pobrać dedykowaną aplikację i to w niej dokonać zakupu kolejnego dnia.
Remarketing w Google Ads – na czym polega?
Aby uniknąć zapomnienia o Twojej ofercie przez potencjalnych lub obecnych Klientów, możesz wykorzystać możliwości systemu Google Ads i przeprowadzić kampanię remarketingową. Dzięki temu dotrzesz do tych odbiorców, którzy wykazali zainteresowanie Twoją ofertą w wybranym przez Ciebie czasie – mogą być to ostatnie dni, tygodnie, a nawet miesiące.
Zalety kampanii remarketingowych w Google Ads
Kampanie remarketingowe Google Ads pozwalają na dotarcie do osób już wcześniej zainteresowanych ofertą, co zwiększa szanse na ostateczny zakup. Ponadto ten typ kampanii wpływa pozytywnie na utrwalenie wizerunku marki.
W ramach kampanii remarketingowych Google Ads można stosować różne formy reklamy, takie jak reklamy graficzne, materiały wideo czy nawet specjalnie przygotowane, spersonalizowane oferty dla stałych Klientów. Kampanie remarketingowe pozwalają więc nie tylko na pozyskanie nowych klientów, ale także na dbanie o obecnych.
Rodzaje kampanii remarketingowych w Google Ads
Remarketing standardowy
Remarketing standardowy daje możliwość kierowania przygotowanych kreacji graficznych do osób, które już w przeszłości odwiedziły naszą witrynę.
Remarketing dynamiczny
Remarketing dynamiczny to pewnego rodzaju rozszerzenie funkcji remarketingu standardowego. Ta opcja ma zastosowanie w przypadku e-commerce, gdyż umożliwia wyświetlanie użytkownikom dokładnie tych samych produktów lub kategorii, którymi byli zainteresowani.
Jak ustawić kampanię remarketingową w Google Ads?
Remarketing w Google Ads wymaga dokładnego rozplanowania działań i właściwej segmentacji grup docelowych. Należy zadbać o to, aby reklamy nie były zbyt nachalne i nie wyświetlały się zbyt często, a żeby jednocześnie przykuwały uwagę odbiorcy.
Kroki do uruchomienia kampanii remarketingowej w Google Ads:
1. Włączenie remarketingu w Google Ads i wgranie tagu w Google Tag Manager.
Dokładną instrukcję wgrywania tagu na swoją stronę internetową znajdziesz pod poniższym linkiem: https://support.google.com/tagmanager/answer/6106960?hl=pl
2. Utworzenie list remarketingowych.
Kolejnym krokiem jest utworzenie list remarketingowych.
Aby skonfigurować dowolną listę remarketingową z poziomu Google Ads, zaloguj się na swoje konto, a następnie przejdź do zakładki narzędzia i ustawienia znajdującej się w górnym pasku i wyszukaj zasoby wspólne>zarządzanie odbiorcami.
Po kliknięciu niebieskiej ikony z plusem zobaczysz różne możliwości utworzenia list remarketingowych.
Użytkownicy witryny: są to osoby, które odwiedziły twoją witrynę lub konkretne strony docelowe. Wybierając tę opcję, możesz uwzględnić na przykład osoby, które odwiedziły Twoją stronę lub wybraną podstronę/podstrony w dowolnym czasie.
Jeśli zależy Ci na tym, aby dotrzeć do użytkowników, którzy odwiedzili daną podstronę, możesz użyć opcji „doprecyzuj działanie”.
Użytkownicy aplikacji: Użytkownicy aplikacji to osoby, które pobrały Twoją aplikację mobilną.
Użytkownicy YouTube: Są to użytkownicy, którzy weszli w interakcję z Twoimi filmami lub kanałem na YouTube.
Lista klientów: To opcja pozwalająca na ręczne przesłanie indywidualnie zgromadzonych danych Klientów.
Kombinacja niestandardowa: Kombinacja niestandardowa to możliwość utworzenia listy na podstawie już istniejących list remarketingowych.
3. Ustawienie grup reklam pod kątem utworzonych list odbiorców.
Podczas tworzenia nowej grupy reklam wybierz dowolną z utworzonych list odbiorców:
Remarketing w Google Ads, a Google Analytics 4
Dzięki Google Analytics 4, czyli najnowszej wersji Google Analytics, masz możliwość mierzenia aktywności użytkowników, którzy w trakcie swojej ścieżki zakupowej korzystają z wielu różnych urządzeń oraz w kilku platform. W tym przypadku system nie zbiera informacji o użytkownikach tylko za pomocą wycofywanych już third party cookies oraz device ID (w przypadku aplikacji mobilnych), lecz traktuje je jako niezbędne minimum.
System bierze też pod uwagę User ID, czyli informacje o zachowaniach zalogowanych użytkowników, oraz Google Signals, czyli dodatkowe informacje o aktywnościach podejmowanych przez użytkowników w innych serwisach. Dzięki wdrożeniu funkcji User ID, Google Analytics jest w stanie „duplikować” użytkowników na różnych urządzeniach – kiedy więc użytkownik powraca na naszą stronę, Google Analytics może przypisać kolejne zachowanie do tego samego użytkownika i nie traktuje go jako zupełnie inną osobę. Wykorzystywanie User ID albo Google Signals nie jest obowiązkowe, ale zdecydowanie zwiększa skuteczność remarketingu Google Ads.
Zalety remarketingu w marketingu w wyszukiwarce Google
- Skuteczność – Remarketing pozwala na dotarcie do użytkowników, którzy już mieli kontakt z naszą stroną internetową lub produktem. Jest to bardziej efektywne niż próby pozyskania całkowicie nowych klientów.
- Spersonalizowanie – Dzięki remarketingowi możemy tworzyć spersonalizowane reklamy, które są bardziej atrakcyjne dla użytkowników i zwiększają szansę na kliknięcie w nie.
- Kontrola kosztów – Remarketing pozwala na kontrolowanie kosztów reklamowych, dzięki możliwości ustawienia limitów wyświetleń reklam użytkownikom.
- Statystyki – Google Ads udostępnia dokładne statystyki dotyczące kampanii remarketingowych, co pozwala na ich analizę i optymalizację.
Podsumowanie
Remarketing w marketingu w wyszukiwarce Google to skuteczna strategia reklamowa, pozwalająca na ponowne docieranie do użytkowników, którzy mieli już kontakt z naszą stroną internetową lub produktem. Dzięki wykorzystaniu plików cookies oraz spersonalizowanych reklam, możemy zwiększyć szanse na przekonanie użytkownika do zakupu lub ponownego odwiedzenia naszej strony.
Przeprowadź kampanię remarketingową wraz ze specjalistami z SEOgroup! Zapraszamy do kontaktu
Absolwentka programu szkoleniowego w obszarze marketingu internetowego „Umiejętności Jutra”, organizowanego przez Google i Szkołę Główną Handlową w Warszawie. Jak na prawdziwą Takumi 匠 przystało – nigdy się nie poddaje i stale zgłębia wiedzę z zakresu digital marketingu. Odpowiada za działania dla różnych Klientów w systemach Google Ads i Meta Ads.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!