Bułgaria leży w południowo-wschodniej części Europy. Na początku 2022 roku to urokliwe miejsce zamieszkiwało 6,87 miliona osób. Tak zwany wskaźnik penetracji Internetu w tej republice na Bałkanach wynosi 78%. Oznacza to, że podłączonych do sieci w Bułgarii jest 5,36 miliona użytkowników. Ich ilość, porównując rok 2021 do statystyk ze stycznia 2022 wzrosła o 4,6%.

 

Od 2007 roku Bułgaria jest członkiem Unii Europejskiej, dzięki czemu zniknęło wiele barier w handlu, a eksport odbywa się głównie właśnie z państwami wspólnoty. Jeżeli chodzi o zatrudnienie, to sektor usług skupia najwięcej pracowników. Wraz ze wzrostem gospodarczym zmieniły się nawyki i przyzwyczajenia bułgarskich konsumentów. Coraz częściej wybierają oni zdrową, ekologiczną żywność, jednocześnie decydując się na mniejszych dostawców, oferujących lepsze jakościowo produkty, aniżeli masowe markety. Równolegle z tym postępowaniem, część z nich decyduje się także na zakupy on-line.

 

Strony www Bułgarzy najczęściej przeglądają mobilnie, choć desktopy, obejmujące tak laptopy, jak i komputery stacjonarne, w porównaniu z innymi europejskimi krajami, nadal cieszą się dość dużą popularnością (dane za luty 2022 roku):

  • mobile (55,45%),
  • desktop (43,29%),
  • tablet (1,25%).

 

Zgodnie z powyższą tendencją, skupmy się przez chwilę na wykorzystywaniu smartfonów do surfowania w Internecie, a konkretnie użytkowaniu social mediów. Podobnie jak rośnie ilość osób korzystających z dobrodziejstw telekomunikacyjnej przestrzeni, tak samo zwiększa się grupa userów mediów społecznościowych (3,5% wzrost w 2022 roku względem 2021). Chcąc opisać ten aspekt w Bułgarii, można z pełnym przekonaniem stwierdzić, że niekwestionowanym królem jest Facebook! (dane za luty 2022):

  • Facebook (97,74%),
  • Instagram (0,81%),
  • YouTube (0,47%),
  • Pinterest (0,42%),
  • Twitter (0,36%),
  • LinkedIn (0,1%).

 

Na początku 2022 roku z social mediów w Bułgarii korzystało w sumie 4,45 miliona użytkowników.

5,3 mln

Populacja Bułgarii

78 %

Populacji ma dostęp do Internetu

5,36 mln

Internautów

95 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Bułgarii

W Bułgarii, podobnie jak w większości świata, zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest Google (zestawienie udziału na luty 2022 roku):

  • Google (95,88%),
  • Bing (3,39%),
  • Yahoo! (0,31%),
  • DuckDuckGo (0,16%),
  • Yandex (0,12%),
  • Petal Search (0,06%).

 

Jeżeli chodzi o przeglądarki internetowe, tutaj także produkt giganta z Kaliforni tj. Google Chrome cieszy się największą popularnością, z udziałem blisko 3 na 4 użytkowników (dane za luty 2022):

  • Chrome (75,99%),
  • Safari (8,33%),
  • Firefox (6,6%),
  • Edge (2,85%),
  • Samsung Internet (2,59%),
  • Opera (2,13%).

 

Podsumowując powyższe zestawienia, wynikające z zachowań bułgarskich użytkowników Internetu, należy zauważyć monopol oraz dominację Google, tak w odniesieniu do wyszukiwarek, jak i przeglądarek. Oznacza to, że jego algorytmy oraz systemy rankowania witryn, przy okazji procesu pozycjonowania stron, będą dla nas podstawowym drogowskazem w budowaniu strategii, jak i już samej realizacji działań SEO360®.

Rynek e-commerce w Bułgarii

W Europie południowej Bułgaria jest na 2. miejscu, jeżeli chodzi o rynek e-commerce. Bułgarski Klient jest jednym z najzamożniejszych na Bałkanach, co ma swój bezpośredni wpływ na wzrost zainteresowania zakupami on-line. W 2017 roku ich wartość wynosiła 525 milionów dolarów amerykańskich, w 2020 przychody osiągnęły już poziom 712 milionów dolarów amerykańskich, w 2021 blisko miliard, a w 2022 ma być to już ponad 2 miliardy dolarów amerykańskich. Idąc dalej, warto zauważyć, że do 2025 roku według Statista, średnioroczna stopa wzrostu ma wynosić 12,74%.

 

Istotne jest to, że nadal do zagospodarowania jest jeszcze spora grupa odbiorców, ze względu na to, iż wartość przychodów z e-commerce w 2020 roku, stanowiła zaledwie 11% przychodów przedsiębiorstw (najniżej w całej Unii Europejskiej). W 2021 roku przynajmniej jeden produkt do wirtualnego koszyka włożyło 35% Bułgarów, w 2022 skala ta ma wynieść 48,1%, a do 2025 roku już 58,3% całej populacji.

Użytkownicy

Co Bułgarzy kupują w sieci? Zobaczmy:

Zakupy on-line

W Bułgarii zdecydowana większość (80%) klientów on-line opłaca swoje zakupy za pośrednictwem mobilnych form płatności:

Jeżeli chodzi o zestawienie popularnych produktów, poszukiwanych przez Bułgarów on-line, dwie kategorie tj. odzież oraz elektronika odpowiadają za ponad 60% rynku e-commerce. Bułgaria jest często wybieranym miejscem destynacji turystycznych, w drugą stronę jednak Bułgarzy nie poszukują tego typu usług w sieci.

 

Odnośnie sklepów internetowych z największym obrotem w Bułgarii, to pierwsza piątka prezentuje się następująco (dane za 2021 rok):

  • emag.bg (144 mln USD), 
  • technopolis.bg (36 mln USD), 
  • hm.com (35 mln USD), 
  • fashiondays.bg (33 mln USD), 
  • obuvki.bg (25 mln USD).

 

Lider emag.bg to największy e-sklep w Bułgarii. Posiada szeroką ofertę produktów, podzieloną na ponad 20 kategorii, zaczynając od odzieży, po elektronikę i sprzęt AGD. Duży asortyment, a także atrakcyjne ceny, przysporzyły mu spore grono odbiorców.

Jaką domenę wybrać?

Bułgaria posiada oczywiście swoją domenę, którą jest “.bg”. Analizując jednak wykorzystanie lokalnego odpowiednika najpopularniejszej wyszukiwarki tj. Google.bg (będące na poziomie ledwo 5,35%), posiadanie krajowego rozszerzenia w tej republice nie jest koniecznością. Wdrażając niezbędną optymalizację serwisu oraz prowadząc działania SEO na profesjonalnym poziomie, na tym rynku równie dobrze powinniśmy sobie poradzić z zagraniczną domeną.

 

Przy okazji ekspansji naszej sieci sprzedaży na kilka krajów, warto wziąć pod uwagę także globalny “.com” lub np. rozszerzenie stosowane w Unii Europejskiej “.eu”. Później, przy budowaniu kolejnych wersji językowych, można byłoby już dodawać następne kraje, dla przykładu: mojastrona.com/bg, mojastrona.com/fr, mojastrona.com/de itd.

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Bułgarii?

Jeżeli chodzi o wielkość rynku e-commerce, Bułgaria wedle danych z 2021 roku i przychodami rzędu 988 milionów dolarów amerykańskich, zajmuje 67. miejsce na świecie. W rankingu znajduje się za Litwą, a wyprzedza choćby Chorwację. Zgodnie z opisanymi w minionych punktach prognozami, bułgarski rynek handlu elektronicznego dalej ma się rozwijać, przez co pozycja Bułgarii w tym zestawieniu również powinna piąć się w górę.

 

Bułgarski e-commerce w 2021 roku wzrósł o całe 29%, przez co znacznie przyczynił się do światowego trendu, wyliczonego na tym samym poziomie. Bułgarzy cenią sobie jakość i dobrą obsługę. Do zakupów on-line podchodzą z lekką niepewnością, jednak jeżeli po ich przeprowadzeniu, efekt spełnia pokładane w transakcji oczekiwania, możemy zyskać klienta na dłużej. To podobny casus współpracy i działania z odbiorcą, jak na rynku rumuńskim lub węgierskim.

 

Zagraniczne sklepy internetowe w Bułgarii mają szansę zaistnieć. Po pierwsze z racji na słabo rozwiniętą lokalną e-sprzedaż, po drugie konkurencyjność i oferowaną jakość. Co bardzo ważne, koszty pozycjonowania w Bułgarii, porównując do innych krajów wspólnoty, a także możliwych zysków, są stosunkowo niskie. Jeżeli ugruntujemy swoją pozycję w wyszukiwarce oraz przekonamy do siebie klienta, Bułgaria zacznie się nam kojarzyć nie tylko z przyjemnymi wakacjami, ale i miejscem prowadzenia swojego biznesu.

Link Building w Bułgarii

By zaistnieć w Bułgarii na pewno należy się do tego odpowiednio przygotować. Dobrze zrobić stosowny audyt witryny, a nade wszystko optymalizację pod nowy rynek zbytu swoich towarów. W celu efektywnego pozycjonowania serwisu na Bałkanach, omawianemu procesowi powinien towarzyszyć jakościowy Link Building.

 

Co prawda w Bułgarii na lokalnym rynku nie ma wielkiej konkurencji, niemniej linki powinny znaleźć się na rozpoznawalnych i dobrych rankingowo stronach internetowych. Ma to oczywiście również znaczenie z perspektywy hegemona tj. Google, “rozdającego karty” w czołówce wyników wyszukiwania.

 

Solidny content marketing, dobrze byłoby wesprzeć równie wartościowym buzz marketingiem na tematycznych forach. Nie należy również zapominać o mediach społecznościowych, a właściwie o Facebooku (prawie 98% udziału), gdzie także warto umieszczać stosowne wzmianki, prezentować ofertę i utrzymywać stałą komunikację z klientami.

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Bułgarii w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Estymacja

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

4.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

5.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji.

6.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym ich etapie procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

7.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

8.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

9.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® jest wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większy niż w przypadku „zwykłego SEO”.

Źródła danych: 

  • https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/bulgaria
  • https://www.paymentwall.com/pl/payment-methods/bulgaria
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-bulgaria 
  • https://ecommercenews.eu/ecommerce-in-europe/ecommerce-in-bulgaria/
  • https://ecommercedb.com/en/markets/bg/all
  • https://marketinginsider.pl/e-commerce/pozycjonowanie-bulgaria-seo-bulgaria/
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    W jakim języku na stronie internetowej mogę przedstawić swoją ofertę?

    rozwiń

    Koniecznie musi to być język bułgarski. Zgodnie z rodzimym prawem i stosowną ustawą (CPA) wszystkie informacje, jakie dostarczane są konsumentom w Bułgarii, w tym dokumenty związane z transakcjami, powinny zostać przygotowane po bułgarsku. Co ciekawe, jeżeli chodzi o sprzedaż B2B, nie ma takiego obowiązku. W takim przypadku, zarówno strona internetowa, jak i sam kontakt z firmą, mogą odbywać się w języku obcym.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®