– co warto wiedzieć?
Bułgaria leży w południowo-wschodniej części Europy. Na początku 2022 roku to urokliwe miejsce zamieszkiwało 6,87 miliona osób. Tak zwany wskaźnik penetracji Internetu w tej republice na Bałkanach wynosi 78%. Oznacza to, że podłączonych do sieci w Bułgarii jest 5,36 miliona użytkowników. Ich ilość, porównując rok 2021 do statystyk ze stycznia 2022 wzrosła o 4,6%.
Od 2007 roku Bułgaria jest członkiem Unii Europejskiej, dzięki czemu zniknęło wiele barier w handlu, a eksport odbywa się głównie właśnie z państwami wspólnoty. Jeżeli chodzi o zatrudnienie, to sektor usług skupia najwięcej pracowników. Wraz ze wzrostem gospodarczym zmieniły się nawyki i przyzwyczajenia bułgarskich konsumentów. Coraz częściej wybierają oni zdrową, ekologiczną żywność, jednocześnie decydując się na mniejszych dostawców, oferujących lepsze jakościowo produkty, aniżeli masowe markety. Równolegle z tym postępowaniem, część z nich decyduje się także na zakupy on-line.
Strony www Bułgarzy najczęściej przeglądają mobilnie, choć desktopy, obejmujące tak laptopy, jak i komputery stacjonarne, w porównaniu z innymi europejskimi krajami, nadal cieszą się dość dużą popularnością (dane za luty 2022 roku):
Zgodnie z powyższą tendencją, skupmy się przez chwilę na wykorzystywaniu smartfonów do surfowania w Internecie, a konkretnie użytkowaniu social mediów. Podobnie jak rośnie ilość osób korzystających z dobrodziejstw telekomunikacyjnej przestrzeni, tak samo zwiększa się grupa userów mediów społecznościowych (3,5% wzrost w 2022 roku względem 2021). Chcąc opisać ten aspekt w Bułgarii, można z pełnym przekonaniem stwierdzić, że niekwestionowanym królem jest Facebook! (dane za luty 2022):
Na początku 2022 roku z social mediów w Bułgarii korzystało w sumie 4,45 miliona użytkowników.
5,3 mln
Populacja Bułgarii
78 %
Populacji ma dostęp do Internetu
5,36 mln
Internautów
95 %
Użytkowników korzysta z Google
W Bułgarii, podobnie jak w większości świata, zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest Google (zestawienie udziału na luty 2022 roku):
Jeżeli chodzi o przeglądarki internetowe, tutaj także produkt giganta z Kaliforni tj. Google Chrome cieszy się największą popularnością, z udziałem blisko 3 na 4 użytkowników (dane za luty 2022):
Podsumowując powyższe zestawienia, wynikające z zachowań bułgarskich użytkowników Internetu, należy zauważyć monopol oraz dominację Google, tak w odniesieniu do wyszukiwarek, jak i przeglądarek. Oznacza to, że jego algorytmy oraz systemy rankowania witryn, przy okazji procesu pozycjonowania stron, będą dla nas podstawowym drogowskazem w budowaniu strategii, jak i już samej realizacji działań SEO360®.
W Europie południowej Bułgaria jest na 2. miejscu, jeżeli chodzi o rynek e-commerce. Bułgarski Klient jest jednym z najzamożniejszych na Bałkanach, co ma swój bezpośredni wpływ na wzrost zainteresowania zakupami on-line. W 2017 roku ich wartość wynosiła 525 milionów dolarów amerykańskich, w 2020 przychody osiągnęły już poziom 712 milionów dolarów amerykańskich, w 2021 blisko miliard, a w 2022 ma być to już ponad 2 miliardy dolarów amerykańskich. Idąc dalej, warto zauważyć, że do 2025 roku według Statista, średnioroczna stopa wzrostu ma wynosić 12,74%.
Istotne jest to, że nadal do zagospodarowania jest jeszcze spora grupa odbiorców, ze względu na to, iż wartość przychodów z e-commerce w 2020 roku, stanowiła zaledwie 11% przychodów przedsiębiorstw (najniżej w całej Unii Europejskiej). W 2021 roku przynajmniej jeden produkt do wirtualnego koszyka włożyło 35% Bułgarów, w 2022 skala ta ma wynieść 48,1%, a do 2025 roku już 58,3% całej populacji.
Co Bułgarzy kupują w sieci? Zobaczmy:
W Bułgarii zdecydowana większość (80%) klientów on-line opłaca swoje zakupy za pośrednictwem mobilnych form płatności:
Jeżeli chodzi o zestawienie popularnych produktów, poszukiwanych przez Bułgarów on-line, dwie kategorie tj. odzież oraz elektronika odpowiadają za ponad 60% rynku e-commerce. Bułgaria jest często wybieranym miejscem destynacji turystycznych, w drugą stronę jednak Bułgarzy nie poszukują tego typu usług w sieci.
Odnośnie sklepów internetowych z największym obrotem w Bułgarii, to pierwsza piątka prezentuje się następująco (dane za 2021 rok):
Lider emag.bg to największy e-sklep w Bułgarii. Posiada szeroką ofertę produktów, podzieloną na ponad 20 kategorii, zaczynając od odzieży, po elektronikę i sprzęt AGD. Duży asortyment, a także atrakcyjne ceny, przysporzyły mu spore grono odbiorców.
Bułgaria posiada oczywiście swoją domenę, którą jest “.bg”. Analizując jednak wykorzystanie lokalnego odpowiednika najpopularniejszej wyszukiwarki tj. Google.bg (będące na poziomie ledwo 5,35%), posiadanie krajowego rozszerzenia w tej republice nie jest koniecznością. Wdrażając niezbędną optymalizację serwisu oraz prowadząc działania SEO na profesjonalnym poziomie, na tym rynku równie dobrze powinniśmy sobie poradzić z zagraniczną domeną.
Przy okazji ekspansji naszej sieci sprzedaży na kilka krajów, warto wziąć pod uwagę także globalny “.com” lub np. rozszerzenie stosowane w Unii Europejskiej “.eu”. Później, przy budowaniu kolejnych wersji językowych, można byłoby już dodawać następne kraje, dla przykładu: mojastrona.com/bg, mojastrona.com/fr, mojastrona.com/de itd.
Jeżeli chodzi o wielkość rynku e-commerce, Bułgaria wedle danych z 2021 roku i przychodami rzędu 988 milionów dolarów amerykańskich, zajmuje 67. miejsce na świecie. W rankingu znajduje się za Litwą, a wyprzedza choćby Chorwację. Zgodnie z opisanymi w minionych punktach prognozami, bułgarski rynek handlu elektronicznego dalej ma się rozwijać, przez co pozycja Bułgarii w tym zestawieniu również powinna piąć się w górę.
Bułgarski e-commerce w 2021 roku wzrósł o całe 29%, przez co znacznie przyczynił się do światowego trendu, wyliczonego na tym samym poziomie. Bułgarzy cenią sobie jakość i dobrą obsługę. Do zakupów on-line podchodzą z lekką niepewnością, jednak jeżeli po ich przeprowadzeniu, efekt spełnia pokładane w transakcji oczekiwania, możemy zyskać klienta na dłużej. To podobny casus współpracy i działania z odbiorcą, jak na rynku rumuńskim lub węgierskim.
Zagraniczne sklepy internetowe w Bułgarii mają szansę zaistnieć. Po pierwsze z racji na słabo rozwiniętą lokalną e-sprzedaż, po drugie konkurencyjność i oferowaną jakość. Co bardzo ważne, koszty pozycjonowania w Bułgarii, porównując do innych krajów wspólnoty, a także możliwych zysków, są stosunkowo niskie. Jeżeli ugruntujemy swoją pozycję w wyszukiwarce oraz przekonamy do siebie klienta, Bułgaria zacznie się nam kojarzyć nie tylko z przyjemnymi wakacjami, ale i miejscem prowadzenia swojego biznesu.
By zaistnieć w Bułgarii na pewno należy się do tego odpowiednio przygotować. Dobrze zrobić stosowny audyt witryny, a nade wszystko optymalizację pod nowy rynek zbytu swoich towarów. W celu efektywnego pozycjonowania serwisu na Bałkanach, omawianemu procesowi powinien towarzyszyć jakościowy Link Building.
Co prawda w Bułgarii na lokalnym rynku nie ma wielkiej konkurencji, niemniej linki powinny znaleźć się na rozpoznawalnych i dobrych rankingowo stronach internetowych. Ma to oczywiście również znaczenie z perspektywy hegemona tj. Google, “rozdającego karty” w czołówce wyników wyszukiwania.
Solidny content marketing, dobrze byłoby wesprzeć równie wartościowym buzz marketingiem na tematycznych forach. Nie należy również zapominać o mediach społecznościowych, a właściwie o Facebooku (prawie 98% udziału), gdzie także warto umieszczać stosowne wzmianki, prezentować ofertę i utrzymywać stałą komunikację z klientami.
Najwyższa kompleksowość działań
SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.
Gwarancja wzrostu sprzedaży
Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.
Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee
Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.
Gwarancja utrzymania linków
Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.
Działania w całej Europie
W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.
Indywidualna strategia
Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.
SEO360®
SXO
zwykłe SEO
Strategia
Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy i estymacji, które są częściami składowymi strategii.
Analiza
W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.
Estymacja
Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.
SEO Techniczne
Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.
Optymalizacja treści
Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji.
UX + CRO
W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym ich etapie procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.
Link Building
Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.
Bieżąca Analiza Danych
W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.
Wzrost ruchu i przychodów
Ostateczną wartością SEO360® jest wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większy niż w przypadku „zwykłego SEO”.
Źródła danych:
Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl
Koniecznie musi to być język bułgarski. Zgodnie z rodzimym prawem i stosowną ustawą (CPA) wszystkie informacje, jakie dostarczane są konsumentom w Bułgarii, w tym dokumenty związane z transakcjami, powinny zostać przygotowane po bułgarsku. Co ciekawe, jeżeli chodzi o sprzedaż B2B, nie ma takiego obowiązku. W takim przypadku, zarówno strona internetowa, jak i sam kontakt z firmą, mogą odbywać się w języku obcym.