Chorwacja, a właściwie Republika Chorwacji, to niewielki kraj bałkański położony w Europie Południowo-Wschodniej z dostępem do Morza Adriatyckiego. Mająca w posiadaniu ponad 1 200 wysp, Chorwacja to prawdziwy raj dla żeglarzy! Niezliczone urokliwe plaże, krystaliczne, ciepłe zatoki i zadbane mariny potrafią wprawić w zachwyt niejedną osobę odwiedzającą tę malowniczą destynację. Państwo zamieszkiwane jest przez ponad 4 miliony mieszkańców, z czego aż 80% z nich to internauci. Jego stolica, Zagrzeb, to równocześnie największe miasto Chorwacji. Zdecydowana większość ludności kraju posługuje się językiem chorwackim. Co ciekawe, w wybranych općinach (gminach) respektowane są również języki mniejszości narodowych posiadające miano języków urzędowych. Należą do nich: serbski, węgierski, włoski, czeski oraz słowacki. 

 

Chorwacja w 2013 roku jako ostatnia dołączyła do wspólnoty Unii Europejskiej. Odznacza się jednak własną oficjalną walutą jaką jest kuna (HRK), dzieląca się na 100 lip.

 

Zważywszy na wysoki odsetek Chorwatów posiadających dostęp do Internetu, warto dowiedzieć się jakie są ich preferencje dotyczące wykorzystywanego urządzenia do surfowania po sieci. Jak się okazuje, w wyborach chorwackich użytkowników dominują urządzenia mobilne, skupiając ponad połowę internautów (dane za marzec 2022):

 

  • mobile (55,73%),
  • desktop (42,73%),
  • tablet (1,53%).

 

Ponad 70% mieszkańców Chorwacji to użytkownicy mediów społecznościowych. Wśród nich najpopularniejszym kanałem jest Facebook, zrzeszający aż 87% userów (dane za 2021 rok):

 

  • Facebook (87%),
  • Pinterest (6%),
  • Twitter (4%),
  • Instagram (1%),
  • YouTube (1%).

 

4 mln

Populacja Chorwacji

80 %

Populacji ma dostęp do Internetu

3,2 mln

Internautów

96 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Chorwacji

W Chorwacji, podobnie jak w wielu innych krajach europejskich, niekwestionowanym liderem wśród wyszukiwarek jest Google, z którego korzysta ponad 96% internautów. Daleko za nim, na drugiej pozycji znajduje się Bing (zajmując 2,2% rynku), a następnie DuckDuckGo (0,32%) oraz Yahoo! z udziałem 0,27% (dane za marzec 2022 roku):

  • Google (96,82%),
  • Bing (2,2%),
  • DuckDuckGo (0,32%),
  • Yahoo! (0,27%),
  • Najdi.si (0,1%),
  • Petal Search (0,09%).

 

Warto zwrócić uwagę na obecność słoweńskiej wyszukiwarki (Najdi.si) w wyborach Chorwatów, a także chińskiego produktu – Petal Search – rozwijanego przez Huawei od 2020 roku. Z ciekawostek – słowo petal to w języku angielskim płatek, co nawiązuje do płatków kwiatu z popularnego logo Huawei.

 

Analizując popularność przeglądarek internetowych, zdecydowana większość chorwackich userów internetu swój wybór stawia na produkt Google’a jakim jest Chrome (dane za marzec 2022):

  • Chrome (66,81%),
  • Instabridge (9,62%),
  • Safari (8,12%),
  • Mozilla Firefox (5,65%),
  • Samsung Internet (3,54%),
  • Edge (3,12%).

 

Patrząc na powyższe statystyki można bez wahania stwierdzić, że u Chorwatów wybór przeglądarki zbieżny jest z wyborem wyszukiwarki. W obu przypadkach dominuje Google. Jeżeli zdecydujesz się na podjęcie pozycjonowania dla swojej chorwackiej witryny, zwróć szczególną uwagę na prowadzenie działań właśnie pod algorytmy Google’a i rządzące się nimi prawa.

 

Rynek e-commerce w Chorwacji

Chorwacki rynek e-commerce osiągnął w 2021 roku wartość 960 milionów dolarów amerykańskich. Co więcej, szacuje się, że w najbliższych latach przychody z zakupów w sieci w tym kraju będą rosły.

Użytkownicy

Kategorią numer 1 w zakupach on-line w Chorwacji jest moda, generująca 39% całości przychodów e-commerce w tym kraju. Jak wygląda lista czołowych kategorii sprzedaży w chorwackiej sieci? Zobaczmy:

Zakupy on-line

Analizując wybory chorwackich e-konsumentów, warto wspomnieć o preferowanych dostawcach ich paczek. Numerem 1 w tym kraju jest GLS, a TOP3 firm świadczących usługi wysyłkowe w sklepach internetowych w Chorwacji wygląda następująco:

Przybliżmy sobie postać przeciętnego chorwackiego e-konsumenta. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie ma dla niego cena. Chorwat jest bardziej skłonny do zakupu w danym sklepie internetowym jeżeli ten posiada już swój stacjonarny odpowiednik – niezwykle ważne jest dla niego zaufanie do marki. Chorwacki Jan Kowalski choć w zakupach tradycyjnych wspiera lokalnych przedsiębiorców, to w swoich wyborach on-line postępuje wręcz przeciwnie – coraz częściej wybiera międzynarodowe marki. Co więcej, cechuje go wciąż relatywnie niska ufność do zakupów w sieci, w związku z czym najchętniej wybiera płatność za pobraniem

 

Analizując kierunki zainteresowań e-konsumentów w Chorwacji, zapoznajmy się z czołówką e-commerców generujących największy obrót w tym kraju (dane za 2021 rok):

 

  • ekupi.hr (66 mln USD), 
  • zara.com (40 mln USD), 
  • bauhaus.hr (35 mln USD), 
  • pevex.hr (35 mln USD), 
  • sancta-domenica.hr (31 mln USD).

 

Jak widać, Chorwaci robiąc zakupy w Internecie wybierają nie tylko rodzime platformy – drugą topową witryną przynoszącą największy obrót w chorwackim e-handlu była Zara.com, czyli sztandarowa marka hiszpańskiego holdingu Inditex.

Jaką domenę wybrać?

Decydując się na ekspansję swojego biznesu na chorwacki rynek e-commerce, najlepszą praktyką w kontekście domeny jest wybór tej lokalnej, gdzie myśląc o Chorwacji będzie to „.hr”. Możesz również rozważyć podbicie kilku rynków europejskich tworząc swoją witrynę z końcówką “.eu”. Jeśli chciałbyś z kolei, aby Twoje działania miały charakter globalny, wówczas należy zdecydować się na najbardziej popularne z międzynarodowych rozszerzeń jakim jest domena „.com”.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Chorwacji?

Od czasu przystąpienia Chorwacji do Unii Europejskiej w 2013 roku, handel elektroniczny w tym kraju rośnie. Przewiduje się, że trend ten w najbliższych latach będzie kontynuowany, co oznacza dla nas szansę na podbicie rynku, który został już nauczony zakupów w sieci. Ponadto, na skutek pandemii koronawirusa i panującego lockdown’u, nastąpił znaczący wzrost liczby nowych e-konsumentów, z dużym udziałem tych w starszym wieku. Wkroczenie ze swoim biznesem na dobrze prosperujący chorwacki e-commerce oznacza dla Ciebie zwiększenie liczby potencjalnych klientów. Jeżeli zdobędziesz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, zyskasz większe zaufanie ze strony Chorwatów, co przełoży się na zwiększoną sprzedaż oraz zyski dla Twojego przedsiębiorstwa. Zatem do dzieła! 🙂

 

Link Building w Chorwacji

Link Building to nieodłączny element procesu pozycjonowania. Odpowiednio przemyślana strategia prowadzenia działań właśnie w tym zakresie stanowi podstawę do sukcesu w osiągnięciu topowych pozycji w chorwackiej wyszukiwarce Google.

 

Złotą zasadą skutecznego Link Buildingu jest dywersyfikacja linków, czyli zdobywanie ich z różnych źródeł. Wśród najbardziej rozpowszechnionych metod takich działań w Chorwacji wyróżnić możemy następujące:

  • Tworzenie wartościowych treści

Tworzenie wartościowych, merytorycznych treści na Twojej stronie może stać się “naturalną” metodą na pozyskiwanie linków. Odbiorca zapoznając się z contentem zamieszczonym na Twojej witrynie, jeżeli uzna go za materiał warty uwagi czy polecenia, z dużym prawdopodobieństwem podzieli się linkiem do Twojej strony na swojej witrynie, blogu czy w kanałach social media.

  • Wymiana linków

Wymiana linków – tzw. “link building relacyjny” – to często spotykana metoda, która mówiąc prosto oznacza propozycję podlinkowania czyjejś witryny na Twojej, jeżeli druga osoba zrobi to samo.

  • Artykuły sponsorowane

Jest to niezwykle powszechna metoda wśród działań Link Buildingowych. Tworzenie i publikacja wysokiej jakości merytorycznego tekstu na temat Twoich produktów czy usług to znakomity pomysł na pozyskanie linków w Chorwacji, a przy okazji na zbudowanie świadomości marki i zwiększenie jej rozpoznawalności na rynku. Trzeba jednak pamiętać, że publikacje artykułów sponsorowanych na poczytnych, jakościowych portalach zewnętrznych należą do kosztownych, należy więc przeznaczyć odpowiedni budżet na takie działania.

  • Buzz Marketing

Buzz Marketing, czyli marketing szeptany oznacza tworzenie i publikację krótkich wpisów na chorwackich forach internetowych, w których zamieszczony będzie odnośnik do Twojej strony.

  • Gościnne artykuły

Poprzez publikację tekstu jako jego autor na popularnych portalach branżowych w Chorwacji możesz osiągnąć podwójną korzyść: po pierwsze – zbudujesz swój wizerunek w sieci publikując merytoryczną treść, po drugie – uwzględniając w treści wzmiankę o swojej witrynie czy swoim bio – zdobędziesz dodatkowy link dla Twojej strony. 

  • Wywiady

Udzielenie wywiadu, tak jak wyżej, może być sposobem na zdobycie podwójnej korzyści: autopromocję, a także zdobycie kolejnego linka do witryny.

  • Recenzje

Najpopularniejszą metodą na zdobycie recenzji i pozyskanie w ten sposób linka do Twojego serwisu jest nawiązywanie współpracy ze znanym chorwackim influencerem, który będzie testował Twój produkt i zamieści jego recenzję – linkując do Twojej witryny.

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Chorwacji w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/
  • https://www.statista.com/topics/3895/croatia/#dossierKeyfigures
  • https://ecommercedb.com/en/markets/hr/all
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-croatia
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-croatia
  • https://www.lloydsbanktrade.com/en/market-potential/croatia/ecommerce
  • https://carted.pl/marketing-zagranica/pozycjonowanie-reklamy-chorwacja/
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    W jakim języku najlepiej prowadzić działania SEO w Chorwacji?

    rozwiń

    W Chorwacji ponad 90% populacji posługuje się językiem chorwackim. Potencjalny klient do którego będziemy kierować swoje działania najprawdopodobniej będzie posługiwać się tym właśnie językiem. W związku z tym nasza strona internetowa, jej treści oraz zawarte w niej wszelkie opisy powinny być stworzone w tym właśnie języku. To samo dotyczy wyselekcjonowanych fraz pod nasze działania SEO, które będziemy prowadzić na tym rynku.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®