Pozycjonowanie na Cyprze

– co warto wiedzieć?

SEO dla kraju Cypr
Pozycjonowanie dla kraju Cypr
SEO360® - Cypr

Cypr – znany nam przede wszystkim jako atrakcyjny kierunek wakacyjny – jest niewielkim krajem-wyspą, położonym na Morzu Śródziemnym. Choć jego populacja nie jest duża, bo wynosi około 1,2 mln mieszkańców (czyli znacznie mniej niż chociażby liczba mieszkańców samej Warszawy), to zróżnicowanie etniczne jest tu zauważalne. Ojczyznę Afrodyty zamieszkują głównie Grecy oraz Turkowie cypryjscy. W związku z tym, planując działania pozycjonujące, warto pamiętać, że na Cyprze funkcjonują aż dwa języki urzędowe – grecki i turecki. Co więcej – spory odsetek obywateli Cypru używa również języka angielskiego i rosyjskiego.

 

Od kilku lat obserwujemy znaczny wzrost liczby użytkowników Internetu wśród mieszkańców Cypru. Według danych – od 2015 do 2021 roku odsetek korzystających z sieci wzrósł z 72 do aż 93%! Taki wynik mocno przybliża Cypr do krajów Europy Zachodniej, w których obserwujemy podobny poziom korzystania z Internetu. Warto zauważyć, że jednocześnie oznacza on ogromny wzrost możliwości dotarcia do klientów tamtejszego rynku.

 

Mieszkańcy Republiki Cypryjskiej najchętniej przeglądają sieć za pomocą urządzeń mobilnych, choć udział komputerów również jest tu silnie zaznaczony. Statystyki najpopularniejszych typów urządzeń przedstawiają się następująco:

  • urządzenia mobilne (54,7%),
  • desktopy (43,4%),
  • tablety (1,9%).

 

Nie bez znaczenia pozostaje też kwestia mediów społecznościowych, które na Cyprze są niezwykle popularne. Choć oczywiście ilość faktycznie unikatowych użytkowników trudno jest oszacować, dziś liczba założonych kont wskazuje na praktycznie 100% obecność obywateli Cypru w mediach społecznościowych. Na uwagę zasługuje fakt, że potężna liczba kont powstała w ciągu ostatnich 2 lat (odnotowujemy tu wzrost o aż 233 tysiące nowych użytkowników).

 

Jak można się domyślić – najpopularniejszą platformą pozostaje Facebook z blisko 76% wynikiem! Cały ranking social mediów na Cyprze wygląda jak poniżej:

  • Facebook (76,4%),
  • Instagram (7,5%),
  • Twitter (6,2%),
  • Pinterest (5,8%),
  • YouTube (2,1%),
  • LinkedIn (1%).

 

Mieszkańcy tej pięknej śródziemnomorskiej wyspy głównie zajmują się handlem i turystyką, stąd rynek e-commerce nie jest jeszcze tak mocno rozwinięty jak w innych krajach Unii Europejskiej. Są oni mocno przywiązani do biznesów i marek lokalnych, choć wśród pokoleń młodych zauważamy duże zainteresowanie produktami pochodzenia zagranicznego i popularnymi na całym świecie markami.

 

Na taki stan rzeczy duży wpływ miał kryzys gospodarczy z 2013 roku. Gospodarka Cypru jednak od roku 2015 radzi sobie coraz lepiej, poprawiając swoją kondycję i powoli zmieniając przyzwyczajenia zakupowe mieszkańców – oswajając ich coraz bardziej z zakupami internetowymi i łatwiejszym wydawaniem pieniędzy na różnego rodzaju dobra.

 

Wynikiem tego ma być zauważalny wzrost liczby użytkowników cypryjskiego rynku e-commerce, która – zgodnie z prognozami – do 2025 roku ma powiększyć się do 0,9 mln. Poza tym urośnie również wartość cypryjskiego rynku e-commerce, którego przychody w 2022 roku mają osiągnąć już prawie miliard dolarów amerykańskich (a dokładniej – 986 mln USD)!

 

W takich warunkach wejście na cypryjski rynek może okazać się dla wielu zagranicznych biznesów ruchem strategicznym, a dla niektórych – nawet przełomowym! Warto przy tym pamiętać, że Cypryjczycy są ludźmi bardzo otwartymi i przyjaznymi wobec siebie i innych, którzy wysoko cenią sobie zaufanie. Planując strategię, warto więc mieć na uwadze budowanie zaangażowania i społeczności, która pozna naszą markę i będzie mogła w jakiś sposób się z nią utożsamiać i jednocześnie przywiązywać się do niej.

1,2 mln

Populacja Cypru

93 %

Populacji ma dostęp do Internetu

1,1 mln

Internautów

94 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe na Cyprze

Pod względem popularności wyszukiwarek internetowych Cypr nie odbiega od trendów europejskich. Mieszkańcy wyspy najczęściej korzystają z Google, co potwierdzają dane liczbowe. Według nich wyszukiwania w Google stanowią aż niemalże 95% wszystkich wyszukiwań Cypryjczyków. Całkowity udział narzędzi przedstawia się następująco:

  • Google (94,5%),
  • Bing (2,5%),
  • Yandex (1,5%),
  • Yahoo! (0,8%),
  • DuckDuckGo (0,4%),
  • Ecosia (0,05%).

 

Przy tak miażdżącej przewadze wyszukiwarki Google najlepszym rozwiązaniem jest skupienie się na pozycjonowaniu właśnie w niej – przynajmniej w początkowej fazie wchodzenia na cypryjski rynek e-commerce. Później – w oparciu o aktualne dane i trendy, które przecież ulegają zmianom – można zacząć wdrażać działania również w innych narzędziach.

 

Chcąc odpowiednio zoptymalizować witrynę naszego sklepu internetowego, co jest przecież kluczowym elementem wdrażania skutecznej strategii SEO, powinniśmy zwrócić uwagę również na przeglądarki, za pomocą których mieszkańcy Cypru eksplorują Internet.

 

I znów Google nie ma sobie równych. Z przeglądarki Chrome korzysta bowiem aż 62% użytkowników! A jak przedstawia się cały ranking? Oto on:

  • Google Chrome (62%),
  • Safari (13,8%),
  • Instabridge (10,5%),
  • Edge (4,9%),
  • Samsung Internet (3,5%),
  • Firefox (2,1%).

 

Jak łatwo zauważyć – Firefox, choć popularny w wielu innych krajach, na Cyprze zajmuje ostatnią lokatę. Przeglądarka Safari z wynikiem prawie 14% to z kolei symbol dużej obecności urządzeń Apple na rynku cypryjskim. Ciekawostką natomiast jest wysoka pozycja przeglądarki Instabridge, która – przypomnijmy – jest narzędziem służącym do wyszukiwania ogólnodostępnych sieci Wi-Fi. Jej silna obecność w rankingu może mieć różne przyczyny – zwłaszcza te związane z sektorem turystycznym i dużą liczbą użytkowników podróżujących, którzy będąc na wakacjach, chcą korzystać z darmowych źródeł Internetu.

Rynek e-commerce na Cyprze

Na aktualny stan rynku e-commerce na Cyprze wpływ miały różne czynniki. Przede wszystkim mowa tu o wielkości państwa, jego zaludnieniu, o kondycji jego gospodarki, która do 2015 roku była dość mocno przyhamowana, a także o mentalności mieszkańców, którzy wcześniej byli przyzwyczajeni do handlu tradycyjnego i kultury biznesów lokalnych. Co więcej – nie zauważali potrzeby cyfryzacji – tak zakupów, jak i własnych aktywności na polu finansowym. Dziś sytuacja prezentuje się nieco inaczej i z pewnością pozytywnie dla firm bazujących na sprzedaży internetowej. Ale zacznijmy od podstaw!

 

A tymi z pewnością są dane dotyczące cyfryzacji finansowego „życia” Cypryjczyków, od której mocno zależy ich przychylność do robienia zakupów w sieci. Zgodnie z najświeższymi badaniami (z lutego 2022) już prawie 90% mieszkańców Cypru powyżej 15. roku życia posiada konto w jakiejkolwiek instytucji finansowej, prawie ¼ posługuje się kartą kredytową, a niemalże 60% – kartą debetową. Co więcej – 80% mieszkańców Cypru w ciągu ostatniego roku otrzymało lub dokonało płatności internetowej, 32% dokonało płatności cyfrowej za zakupy w sieci, prawie 33% używało bankowości internetowej, a 29% przez Internet płaciło rachunki.

 

Dane te – choć wciąż niewspółmierne do wyników najlepiej rozwiniętych państw Europy Zachodniej – są obiecujące i dają duży apetyt na przyszłość! Szacuje się, że do 2025 roku udział użytkowników e-commerce ma na Cyprze wynieść prawie 70%, co oznacza, że teraz jest najlepszy moment na to, by zacząć budować swoją silną pozycję na tamtejszym rynku.

 

Cypr nie posiada mocnych platform zakupowych swojego autorstwa. Na wyspie najsilniejszymi graczami są platformy zagraniczne. Nikogo nie powinno już dziwić, że to właśnie Amazon plasuje się na szczycie zestawienia. Oto wszyscy najmocniejsi gracze:

  • Amazon.co.uk,
  • Bazaraki.com,
  • Ebay.com,
  • Aliexpress.com,
  • Ebay.co.uk.

 

Duże znaczenie mają także sposoby płatności, jakimi najczęściej posługują się mieszkańcy wyspy. Najczęściej dokonują oni zapłaty za pomocą kart przedpłaconych, płatności mobilnych oraz kart kredytowych.

 

Jeśli chcemy wpływać na decyzje zakupowe Cypryjczyków, powinniśmy zrozumieć, w jaki sposób podchodzą oni do zakupów. Typowy Jorgos Papadopoulos (czyli nasz polski Jan Kowalski) wciąż pamięta kryzys gospodarczy z 2013 roku. Stąd podejście dużej grupy Cypryjczyków – zwłaszcza tych o największej sile nabywczej, czyli w wieku średnim – jest dość ostrożne i zachowawcze. Przede wszystkim zwracają oni uwagę na ceny produktów, które powinny być jak najbardziej atrakcyjne. Nieco inaczej pogląd na tę kwestię wygląda w grupie konsumentów młodszych, którzy mocno aspirują do poziomu życia swoich rówieśników z krajów bogatszych. Taki stan nie oznacza jednak problemów z dotarciem do cypryjskiego klienta. Sugerowane działania powinny opierać się o przemyślaną strategię wyrafinowanego w swojej formie marketingu, a także o zachęcanie klientów do zakupów produktów utrzymanych w rozsądnych cenach.

 

Warto pamiętać, że podobnie jak w innych krajach – również na Cyprze pandemia koronawirusa mocno przyspieszyła rozwój handlu e-commerce. Wiele firm wskutek społecznej izolacji przeniosła swoją działalność do sieci, między innymi zakładając firmowe profile w social mediach. Oznacza to, że rynek internetowy dalej będzie się tu rozwijał.

Jaką domenę wybrać?

Jak pokazują dane – potomkowie Wenus, korzystając z wyszukiwarek internetowych, w dużej mierze używają międzynarodowej domeny o zakończeniu „.com”. Udział domen narodowych – takich jak „.cy” (Cypr) lub „.tr” (Turcja) jest tu mocno ograniczony i łącznie wynosi nieco ponad 2%.

Tworząc jednak sklep internetowy celujący w klienta cypryjskiego, warto dobudować do domeny ogólnej (międzynarodowej) dodatkowe rozszerzenie narodowe. Wówczas adres sklepu może wyglądać następująco: mojastrona.com/cy czy też mojastrona.com/tr. Dzięki temu klienci z Cypru mogą poczuć większe zaufanie do sklepu, a już na pewno docenią zwrot ku lokalnej społeczności.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu na Cyprze?

Przede wszystkim należy mieć na uwadze fakt, że choć rynek cypryjski nie osiąga jeszcze tak efektownych wyników jak chociażby rynek niemiecki, to pozostawia on ogromne pole do działań i cechuje się dużą aktywnością użytkowników Internetu, którzy gotowi są eksplorować kwestie związane z zakupami online (zwłaszcza z uwagi na większą dostępność produktów i niższe ceny w porównaniu ze sklepami stacjonarnymi).

 

Cypryjski e-commerce jest w fazie dynamicznego rozwoju, dzięki czemu w odpowiednim momencie można zacząć budować markę wśród konsumentów – nastawionych na zaufanie do firm i integrację. Nie bez znaczenia pozostają także kwestie odpowiedniego lokalizowania – poza stworzeniem sklepu w językach greckim i tureckim, warto wziąć pod uwagę również wersję angielską. Dobrze opracowana strategia SEO zdecydowanie pomoże w zbudowaniu silnej pozycji i zwiększeniu przychodów ze sprzedaży internetowej na Cyprze.

Pełne Customer Journey

Za pomocą SEO360® docieramy do konsumentów będących na każdym etapie procesu zakupowego, analizując ich aktywności z użyciem CRO, zwiększamy efektywność sprzedaży.

Sieć jakościowych Partnerów

Działania wykonujemy samodzielnie lub z Partnerami z danego kraju, którzy działają na równie wysokim poziomie co my.

Nadzór nad całym procesem

Nasi Client Success Managerowie, którzy zarządzają końcowym procesem są gwarantem zapewnienia najlepszych efektów dla naszych Klientów.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Szczegółowe raportowanie

Stały dostęp do raportów aktualizowanych 24/7.

Dedykowane dla E-commerce

Ale również efektywne dla innych branż, w tym dla sektora usług czy MŚP.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron na Cyprze?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Link Building na Cyprze

Jak w takim razie powinien przebiegać skuteczny Link Building na Cyprze?

 

Jako że rynek cypryjski ma nadal swoje tradycyjne oblicza, taktyka powinna mieścić się w sprawdzonych, klasycznych działaniach pozyskiwania wartościowych linków. Na pewno należy opracować strategię przemyślanego Content Marketingu – serii artykułów zawierających ustalone słowa kluczowe i linki prowadzące do sklepu internetowego. Artykuły powinny być publikowane na silnych, cieszących się zaufaniem robotów wyszukiwarek stronach. Taki sposób prowadzenia działań przełoży się na wzmocnienie witryny sklepu i jej lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

 

Istotne będzie również prawidłowe zoptymalizowanie sklepu. Stworzenie dobrych jakościowo treści – w postaci opisów kategorii i produktów czy też firmowego bloga – będzie dobrym sposobem na linkowanie wewnętrzne i wplatanie fraz kluczowych.

 

Do sukcesu przybliżyć nas mogą także działania Buzz Marketingowe, polegające na umieszczaniu linków prowadzących do sklepu na odpowiednio dobranych forach tematycznych i branżowych.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/https://www.statista.com/topics/4191/cyprus/#dossierKeyfigures
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-cyprus
  • https://www.trade.gov/country-commercial-guides/cyprus-ecommerce
  • https://www.lloydsbanktrade.com/en/market-potential/cyprus/ecommerce
  • https://merchants.glopal.com/en-us/sell-online/cyprus
  • https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/cyprus
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 607 343 191
office@seogroup.pl

    FAQ

    W jakim języku powinien być utrzymany sklep?

    rozwiń

    Republika Cypryjska – jak już wspominaliśmy – jest domem przede wszystkim Greków i Turków cypryjskich. Sklep internetowy powinien więc być skierowany zwłaszcza do nich. Stworzenie wersji utrzymanych w językach tureckim i greckim będzie leżało w naszym interesie. Dodatkowo na Cyprze wiele osób mówi po angielsku i rosyjsku. Język angielski powinien być dla nas obligatoryjny, jeśli chcemy dotrzeć do jeszcze większego grona odbiorców lub jeśli mamy aspiracje rozprzestrzenienia oferty sklepu również na inne rynki europejskie. Jeśli chodzi o język rosyjski – mieszkańcy posługujący się nim mogą stanowić dla nas ewentualną grupę wspomagającą.

    Jak przekonać Cypryjczyków do mojej marki?

    rozwiń

    Przede wszystkim warto postawić na specyficzne działania marketingowe. Prace Link Buildingowe dają spore możliwości komunikacji z klientami – na przykład za pomocą meta-descriptionów widniejących pod adresem witryny w wynikach wyszukiwania czy też poprzez wartościowy Content Marketing. Mieszkańcy wyspy cenią sobie wiarygodność sklepów internetowych i są mocno przywiązani do inicjatyw lokalnych, dlatego w komunikacji warto postawić na odniesienia do kultury Cypru, łącząc je sprawnie z nowoczesnym przekazem sprzedażowym. Na wybory zakupowe Cypryjczyków wpływ mają również ceny i różnorodność oferty. Jeśli zapewnimy im szeroki wybór produktów, zwiększymy prawdopodobieństwo sukcesu.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®