Estonia jest jednym z najmniej zaludnionych krajów Unii Europejskiej. Mieszka w nim około 1,3 miliona osób, z czego aż ¼ w samej stolicy – Tallinie. Choć statystykami populacyjnymi Estonia odbiega od średniej europejskiej, to w kwestii wskaźnika rozpowszechnienia Internetu może poszczycić się wysokim wynikiem sięgającym aż 92%. Poziom ten utrzymuje się tam od lat i raczej nie powinien nikogo dziwić. Mieszkańcy ojczyzny Skype’a są bardzo skomputeryzowani, a dowodzi tego między innymi fakt, że już w 2005 roku wybory odbywały się tam za pomocą Internetu!

 

Estończycy, eksplorując sieć, korzystają z różnych urządzeń. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że to komputery i laptopy stanowią tam większość. Za ich pomocą z Internetu korzysta prawie 69% użytkowników. Reszta udziału w zestawieniu przypada urządzeniom mobilnym (29,8%) oraz tabletom (1,3%).

 

Media społecznościowe odgrywają w Estonii dużą rolę. Mówi się, że kraj ten jest jednym z najlepiej skomunikowanych na całym świecie. Z social mediów korzysta tu około 79% populacji (oczywiście jeśli przyjmiemy, że wszystkie istniejące konta oznaczają unikatowych użytkowników). Estończycy najchętniej korzystają z Facebooka (64%), choć inne platformy również znalazły wśród nich zainteresowanie. Najczęściej używanymi portalami społecznościowymi w Estonii są:

  • Facebook (64,2%),
  • Twitter (13,7%),
  • Pinterest (8,8%),
  • Instagram (6,5%),
  • YouTube (2,8%),
  • Reddit (2,3%).

 

Wysoka pozycja Twittera, która z pozoru może dziwić, ma duże znaczenie w kwestii oceny socjologicznej społeczeństwa estońskiego. Jak wspominaliśmy – jest ono mocno skomunikowane, a ogromna część życia politycznego kraju odbywa się właśnie w sieci. Twitter zdaje się być idealnym narzędziem do kultywowania tego stanu rzeczy, ponieważ stanowi silne źródło dziennikarskie i publicystyczne. Dla społeczeństwa wolnego i obywatelskiego jest to kwestia bardzo istotna.

 

Jak mówią badania – w latach 2021-2022 liczba użytkowników mediów społecznościowych w Estonii wzrosła o 6,5%, dając całościowy wynik ponad miliona zarejestrowanych użytkowników.

 

Z perspektywy marketingowej i SEO istotne znaczenie ma z pewnością fakt, że Estonia to kraj wyróżniający się największą liczbą start-upów na mieszkańca. Co więcej – działają one przede wszystkim w Internecie, który stanowi mocny element estońskiej gospodarki. Planując strategię wejścia na estoński rynek e-commerce, należy wziąć te warunki pod uwagę. Zwłaszcza, że od ponad 20 lat w Estonii działa ogólnodostępna, bezpłatna sieć Wi-Fi, która znacznie ułatwiła zinternetyzowanie większości kraju.

 

Chcąc podbić estoński rynek sprzedaży online należy jednocześnie liczyć się z niemałą konkurencją. Założenie i prowadzenie firmy w tym kraju jest znacznie prostsze niż na przykład w Polsce, co bezpośrednio przekłada się na sporą liczbę krajowych sklepów internetowych – zgodnie z danymi aktualnie funkcjonuje ich około 6 tysięcy.

 

Nie oznacza to jednak, że sukces w estońskim e-commercie jest niemożliwy do osiągnięcia. Mieszkańcy ojczyzny firmy Bolt bardzo chętnie sięgają na wirtualnych półkach po produkty zagraniczne. Wyjątek stanowi tu jedynie żywność, którą Estończycy wolą kupować lokalnie.

 

Generalnie środowisko biznesowe Estonii jest dość przyjazne i z pewnością przychylne Internetowi. Mimo, że społeczeństwo tego kraju starzeje się, jest ono bardzo dobrze skomputeryzowane i obeznane w tajnikach robienia zakupów online. A to sprzyja rozwojowi wirtualnych sklepów.

 

Potwierdzają to dane – zwłaszcza te z ostatnich okresów. Zgodnie z nimi w czwartym kwartale 2021 roku liczba internetowych transakcji zakupowych w Estonii wynosiła prawie 6 milionów. W porównaniu do kwartału czwartego 2019 jest to wzrost o 218%! Miała na to zwłaszcza wpływ pandemia koronawirusa, jednak na jej fali rynek e-commerce mocno przyspieszył i chyba nie zamierza zwalniać. Szacuje się bowiem, że w 2022 roku wartość przychodów estońskiego rynku e-commerce ma wynosić niemalże miliard dolarów amerykańskich!

1,3 mln

Populacja Estonii

92 %

Populacji ma dostęp do Internetu

1,2 mln

Internautów

95 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Estonii

Rozpoczynając prace nad strategią pozycjonowania w Estonii, należy skupić się na danych dotyczących udziału różnych wyszukiwarek internetowych w rynku. Jak pokazują dane z całej Europy – Google zajmuje pierwszą lokatę. W Estonii cieszy się on ogromną popularnością. Z wyszukiwarki tej korzysta bowiem aż 95% wszystkich użytkowników sieci. A jakie wyniki osiąga konkurencja potentata? Oto pełne zestawienie:

  • Google (95,2%),
  • Bing (2,4%),
  • Yandex (1,1%),
  • DuckDuckGo (0,6%),
  • Yahoo! (0,3%),
  • Mail.ru (0,3%).

 

Z tak dużym udziałem Google powinniśmy w pierwszej kolejności skupić się właśnie na nim. Aktywna obecność niemalże miliona użytkowników w tej właśnie wyszukiwarce daje wielkie możliwości, ale wiąże się także z dużą pracą. Gdy już zaczniemy osiągać satysfakcjonujące cele w Google, będziemy mogli przyjrzeć się bliżej pozostałym narzędziom – zwłaszcza microsoftowemu Bingowi.

 

Kompleksowe działania pozycjonujące będą zawierały w sobie też prace nad witryną sklepu. Aby dostosować ją do potrzeb użytkowników, należy poznać ranking najczęściej używanych przeglądarek internetowych. Estończycy pod tym względem nie zaskoczą nas. Google Chrome jest tutaj bowiem – jak w całej Europie – przeglądarką wiodącą z ponad 67% udziałem w rynku. A tak wygląda całe zestawienie:

  • Google Chrome (67,1%),
  • Safari (12,9%),
  • Edge (5,7%),
  • Opera (5,4%),
  • Firefox (5%),
  • Samsung Internet (2%).

 

Obecność Safari również nie powinna być zadziwiająca. Wielu Estończyków korzysta bowiem na co dzień z urządzeń Apple. Na co powinniśmy jednak zwrócić uwagę – to zbliżone do siebie wyniki pozostałych przeglądarek. Edge, Opera i Firefox pozostają mniej więcej na tym samym poziomie, co oznacza, że optymalizując witrynę sklepu internetowego, należy o nich szczególnie pamiętać.

Rynek e-commerce w Estonii

Na obecny kształt gospodarki Estonii złożyło się wiele czynników. Wyzwolenie się spod radzieckiej dominacji, przeorganizowanie systemu gospodarczego, dołączenie do Unii Europejskiej, doświadczenia związane z kryzysem gospodarczym sprzed kilkunastu lat – to tylko niektóre ze znaczących elementów.

 

Warto skupić się na profilu typowego konsumenta estońskiego, zbadać, jakie są jego nawyki, co bierze pod uwagę, dokonując zakupów, oraz z jakich platform zakupowych najchętniej korzysta.

 

Statystyczny Priit Tamm (będący odpowiednikiem naszego rodzimego Jana Kowalskiego) całkiem nieźle porusza się po zakamarkach zarówno stron i sklepów internetowych, jak i mediów społecznościowych. Oznacza to znakomity punkt wyjścia i podłoże pod nasze przyszłe działania. Warto pamiętać, że mimo mocnego skomputeryzowania kraju i wysokiego pod tym kątem poziomu zaawansowania tutejszych użytkowników, wciąż zwracają oni dużą uwagę na ceny produktów, co odróżnia ich od konsumentów, na przykład, niemieckich. Nie należy jednak brać tego czynnika zbyt mocno do siebie! Wraz ze wzrostem dochodów Estończycy gotowi są wydawać w sieci więcej.

 

A co kupują najchętniej?

Warto w tym celu zerknąć na listę kategorii, które cieszą się największą popularnością wśród internetowych klientów rynku estońskiego. Według niej Estończycy w Internecie najczęściej zaopatrują się w produkty z poniższych kategorii:

  • moda (w 2021 roku wartość przychodów wynosiła 110 mln USD),
  • elektronika i media (wartość przychodów na poziomie 79,7 mln USD w 2021 roku).

 

Najrzadziej natomiast – jeśli chodzi o produkty użytku codziennego – kupowana jest żywność.

 

Jak można się spodziewać – największy udział w rynku mają duże zagraniczne platformy sprzedażowe. Mowa tu o Amazonie, AliExpress oraz Alibabie, z których korzysta łącznie 52% użytkowników.

 

Estończycy płacą za swoje zakupy przede wszystkim za pomocą przelewów bankowych (w ten sposób płaci 56% użytkowników), kart płatniczych (31%) oraz usług e-portfeli – takich jak chociażby słynny PayPal (8%). Klientom estońskim warto więc zapewnić każdą z tych możliwości. Zwłaszcza, że prognozy mówią jasno – z roku na rok użytkowników e-commerce będzie tylko przybywało!

Jaką domenę wybrać?

Jak mówią statystyki – największy odsetek estońskich użytkowników Internetu korzysta z domen międzynarodowych. Z Google.com korzysta tam aż 90% wszystkich użytkowników. Oznacza to, że tworząc witrynę sklepu przeznaczonego na rynek estoński, powinniśmy zachować ją w domenie ogólnej z zakończeniem „.com”.

Z drugiej strony zaraz po domenie „.com” w rankingu znajdziemy narodową domenę Estonii „.ee”, a następnie domenę rosyjską „.ru”, której obecność wynika z faktu, że aż 1/3 populacji kraju posługuje się właśnie językiem rosyjskim.  

Chcąc dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów i jednocześnie zyskać ich zaufanie, powinniśmy stworzyć sklep w domenie „.com” z rozszerzeniami językowymi „.ee” oraz „.ru”. W efekcie adres sklepu może wyglądać zgodnie z poniższymi wzorami:

  • mojastrona.com/ee
  • mojastrona.com/ru

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Estonii?

Rynek estoński cechuje się bardzo wysokim poziomem świadomości użytkowników Internetu. Oznacza to, że są oni mocno przekonani do robienia zakupów w sieci, co przekłada się na imponujące jak na tak mały kraj wyniki finansowe. Jak już wspominaliśmy – przychody z e-commerce w 2022 roku mają sięgnąć niemalże miliarda dolarów amerykańskich. Taka prognoza z pewnością może narobić nam apetytu na sukces.

 

Co warto zaznaczyć – Estończycy chętnie kupują przez Internet produkty pochodzenia zagranicznego. Dla polskich sklepów – przy odpowiednim prowadzeniu, optymalizacji i działaniach pozycjonujących – może to być strzał w dziesiątkę.

 

Bliskość Estonii oraz jej obecność w europejskiej strefie gospodarczej jest znacznym ułatwieniem pod kątem logistyki działania biznesu – zwłaszcza, gdy wysyłkę mamy zamiar prowadzić bezpośrednio z Polski.

 

Na uwagę zasługuje także wysoki stopień cyberbezpieczeństwa Estonii.

Link Building w Estonii

Aby działania pozycjonujące w Estonii miały sens, powinniśmy skupić się na stworzeniu dopasowanej strategii Link Buildingu. Będzie się ona opierała o gromadzenie wartościowych, silnych linków pochodzących z innych witryn – zarówno tych utrzymanych w języku estońskim, jak i rosyjskim.

 

Skuteczny Content Marketing powinien być tu kluczem. Artykuły tematyczne, zawierające frazy kluczowe oraz rozsądnie zamieszczone linki do sklepu, należy publikować na witrynach o dobrej „reputacji”, które z perspektywy wyszukiwarek są godne zaufania. W tym aspekcie liczyć się będzie również treść, bo to ona powinna budować zaangażowanie użytkowników.

 

W kontekście skutecznego Link Buildingu nie można zapominać też o nowoczesnym Buzz Marketingu. Posty linkujące publikowane na forach związanych tematycznie ze sklepem nie powinny być nachalne. Ostrożność jest tu wskazana.

 

W pakiecie działań trzeba też koniecznie zawrzeć prace optymalizacyjne na witrynie sklepu internetowego. Obecność podstron kategorii produktowych oraz samych produktów wzbogacona o jakościowe opisy zawierające słowa kluczowe i linkowanie wewnętrzne dobrze wpłynie na kondycję strony i jej indeksowanie.

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Estonii w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/
  • https://www.statista.com/topics/3920/estonia/#dossierContents__outerWrapper
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-estonia
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-estonia
  • https://www.trade.gov/country-commercial-guides/estonia-ecommerce
  • https://www.lloydsbanktrade.com/en/market-potential/estonia/ecommerce
  • https://merchants.glopal.com/en-us/sell-online/estonia
  • https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/estonia
  • https://www.eestipank.ee/en/press/volume-e-commerce-transactions-has-leapt-during-pandemic-26012022
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    W jakim języku należy stworzyć sklep internetowy?

    rozwiń

    Witryna sklepu internetowego dedykowanego rynkowi estońskiemu powinna być utrzymana w językach: estońskim oraz rosyjskim. W związku z tym, że 2/3 populacji kraju mówi po estońsku, a 1/3 po rosyjsku, takie rozwiązanie wydaje się najbardziej właściwe. Bezpośrednie zwrócenie się do klientów w ich ojczystych językach zwiększy ogólny poziom zaufania do naszego sklepu, a także ułatwi użytkownikom poruszanie się po stronie i dokonywanie zakupów. A o to przecież finalnie nam chodzi!

    Jak szybko można osiągnąć wysokie pozycje w estońskim Google?

    rozwiń

    Na to pytanie trudno jest odpowiedzieć. Czynników wpływających na szybkość pojawiania się efektów jest wiele. Należy pamiętać, że Google jest w Estonii najpopularniejszą wyszukiwarką, dlatego konkurencja nie miała okazji zbyt mocno podzielić się również na inne wyszukiwarki. W związku z tym wszyscy gracze będą koncentrować swoje siły właśnie tu. Co więcej – na to, kiedy zaczną być widoczne efekty działań pozycjonujących wpływ będzie miała także branża, w jakiej działamy (im popularniejsza – tym trudniej), wybrane frazy kluczowe, siła naszej witryny, czy budżet, jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć na usługi SEO.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®