Grecja znajduje się w południowo-wschodniej części Europy, na południowym krańcu Półwyspu Bałkańskiego. Jej sąsiadami są cztery państwa: Albania, Macedonia Północna, Bułgaria i Turcja. Od 1981 roku Grecy są członkami Unii Europejskiej, a od 2002 roku ich walutą stało się euro. Grecja stanowi kolebkę zachodniej cywilizacji, posiada bogate dziedzictwo kulturowe oraz długą historię. 

 

Grecję w styczniu 2022 roku zamieszkiwało 10,34 miliona osób. 82,2% z nich ma dostęp do Internetu (wzrost rok do roku o 3,5%). Kraj ten współcześnie naturalnie kojarzony jest z przyjaznym turystom klimatem, ale nie tylko. Powszechnie znany jest ich bezstresowy lifestyle. Grecy potrafią korzystać z życia i na co dzień się nim delektować. Cieszą się chwilą, nie rozpamiętują tego co było, zanadto nie myślą także o przyszłości, żyją slow – “płyną” tu i teraz.

 

Jeżeli chodzi o używany język, tym urzędowym jest grecki, charakteryzujący się wyjątkowym alfabetem, odbiegającym od funkcjonującego w kulturze łacińskiej. Podobnie różna od liter jest grecka gospodarka, a raczej brak jej stabilności, wynikający z kryzysów finansowych, które wielokrotnie były wspierane przez kraje zjednoczone w europejskiej wspólnocie. Obecnie widać, że dzięki potencjałowi, skupiającemu się w szczególności na turystyce, żegludze i rolnictwie, kraj ten stopniowo staje na nogi.

 

Statystyczny Giannis Papadopoulos (polski Jan Kowalski) najczęściej buszuje w sieci przy wykorzystaniu komputera (dane za luty 2022 roku):

  • desktop (59,34%),
  • mobile (38%),
  • tablet (2,66%).

 

Na początku 2022 roku w Grecji było 7,4 miliona użytkowników social mediów (co stanowi 71,5% całej populacji). Większość z nich swoje konto posiadało na Facebooku (dane za luty 2022 roku):

  • Facebook (86,79%),
  • Pinterest (4,61%),
  • Instagram (3,71%),
  • Twitter (2,9%),
  • YouTube (1,2%),
  • Reddit (0,37%).

 

Facebook dominuje w zakresie mediów społecznościowych, tym samym na pewno warto, również przy okazji prowadzenia działań SEO, umieścić tam profil swojego biznesu.

10,3 mln

Populacja Grecji

82,2 %

Populacji ma dostęp do Internetu

8,3 mln

Internautów

97 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Grecji

W Grecji zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, który w znajdowaniu interesujących treści w Internecie pomaga ponad 97% internautów (udział za luty 2022 roku):

  • Google (97,27%),
  • Bing (1,78%),
  • Yahoo! (0,65%),
  • DuckDuckGo (0,18%),
  • Yandex (0,05%),
  • Ecosia (0,02%).

 

Jeżeli chodzi o przeglądarki internetowe, blisko 70% Greków najczęściej do tego celu wykorzystuje Chrome’a (dane za luty 2022):

  • Chrome (69,92%),
  • Firefox (8,47%),
  • Safari (7,82%),
  • Opera (4,89%),
  • Edge (3,47%),
  • Samsung Internet (2,19%).

 

Google pod względem wyszukiwarek w Grecji nie ma sobie równych. Również jeżeli chodzi o przeglądarki, 7 na 10 użytkowników z tego pięknego kraju, przeklikuje strony za pośrednictwem produktu giganta z Kalifornii. Oznacza to ni mniej ni więcej, że chcąc zaistnieć na tym rynku, należy w szczególności respektować zasady i algorytmy popularnego wujka Google, który przy tym “stole” ma wszystkie asy w rękawie. 

Rynek e-commerce w Grecji

Przychody z e-commerce w Grecji osiągnęły w 2021 roku poziom 3,64 miliardów dolarów amerykańskich. Co istotne, do 2025 średnioroczna stopa wzrostu ma wynieść solidne, w porównaniu do innych krajów, 8%. Przynajmniej jeden produkt za pomocą kanału on-line w 2021 roku kupiło 47% Greków

 

Wspomniany wcześniej zwrot w tył greckiej gospodarki spowodował, że są oni bardziej ostrożni jeżeli chodzi o podejmowane decyzje zakupowe. Co to oznacza? W pierwszej kolejności zwracają uwagę na cenę, której porównywanie szczególnie w sieci, jest łatwo dostępne i proste. To jeden z argumentów, obok wygody, dla których Grecy lubią korzystać ze sklepów obecnych w Internecie.

 

Greccy konsumenci są przywiązani do lokalnych produktów, na czele z sokami i napojami bezalkoholowymi. W odróżnieniu od światowego trendu, doceniają oni już posiadane rzeczy i nawet jeżeli te się psują, często próbują je naprawić, zanim ewentualnie zdecydują się na zakup nowego zamiennika. Ma to zapewne związek z kryzysowymi czasami, także koronawirusem, które zmusiły co poniektórych do zaciśnięcia pasa. Jednak sytuacja powoli się normuje, a wraz z nią zaufanie do rynku sprzedaży.

Użytkownicy

Co najczęściej Grecy wkładają do wirtualnego koszyka? Zobaczmy:

Zakupy on-line

Najpopularniejsze metody płatności za zakupy on-line, Grecy wybierają w następującej kolejności:

Jeżeli zaś chodzi o konkretne e-commercy z największymi przychodami w Grecji, to zestawienie pierwszych 5. wygląda następująco (dane za 2021 rok):

  • kotsovolos.gr (181 mln USD), 
  • zara.com (137 mln USD), 
  • public.gr (135 mln USD), 
  • e-shop.gr (100 mln USD), 
  • plaisio.gr (95 mln USD).

 

Kotsovolos to wiodący e-sklep, oferujący sprzęt elektryczny i elektroniczny w Grecji, podobnym zakresem zajmuje się public.gr. Zara odpowiada oczywiście za największe obroty w ramach szerokiej kategorii mody i odzieży.

 

Co oprócz ceny wpływa na podjęcie decyzji o zakupie przez Greków? To wszelkiego rodzaju kupony i zniżki (51,7%), a nade wszystko darmowa dostawa (68,2%)! Za tę ostatnią odpowiadają głównie lokalni kurierzy. Ich udział jest rozproszony, co widać nawet po procencie wykorzystania do tego celu pierwszej trójki z nich:

  • ACS (32%),
  • Geniki Taxydromiki (16%),
  • ELTA (14%).

 

Grecy uwielbiają dostawę za free, przy wyborze produktów sprawdzają również opinie, więc warto zadbać o dobre relacje z klientami, które obok jakościowego produktu, świadczą o profesjonalnej obsłudze i udanej transakcji.

Jaką domenę wybrać?

Grecja posiada swoją domenę, którą jest “.gr”, choć udział lokalnego przedstawiciela (dane za luty 2022 roku), to znaczy Google.gr, jest na dość niskim poziomie (11,8%). Zdecydowanie częściej treści wyszukiwane są za pośrednictwem Google.com (84,9%). Można jeszcze wspomnieć o skromnym udziale bing.com na poziomie 1,78%. Pozostałe wyszukiwarki nie przekraczają nawet 0,5%, więc przynajmniej na dzisiaj nie są one znaczące. Reasumując powyższe statystyki, można powiedzieć, że na tym rynku możemy pokazać się z zagranicznym rozszerzeniem.

 

Dodatkowo, myśląc o ekspansji swojego e-commerce warto rozważyć domenę, stosowaną w krajach Unii Europejskiej tj. “.eu” lub globalny “.com”. Później wybrane rozszerzenie moglibyśmy już tylko uzupełniać o kolejne wersje językowe, dla przykładu: mojastrona.eu/gr, mojastrona.com/fr, mojastrona.com/es, itp.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Grecji?

Grecja z przychodami na poziomie 3,6 miliarda dolarów amerykańskich z rynku e-commerce zajmuje 48. miejsce pod względem wielkości handlu elektronicznego na świecie. Oznacza to, że w tym zestawieniu znajduje się za Peru, ale przed Rumunią. Tempo rozwoju Grecji pod względem e-commerce wyniosło 20% i miało swój udział w światowym wzroście w tym zakresie (29% w 2021 roku). To rynek, który ma jeszcze pole do popisu w zakresie sprzedaży w Internecie. Kiedy ustabilizuje się gospodarka tego kraju, będzie to miało swoje przełożenie również na zakupowe aktywności użytkowników w sieci www.

 

Grecy lubią zakupy w sieci, ich prostotę i dostępność. Zwracają uwagę oczywiście na cenę, darmową i szybką dostawę, ale również liczy się dla nich jakość, dzięki której możemy zdobyć ich przychylność. W 2022 roku rynek e-commerce w Grecji ma przekroczyć obroty na poziomie 4 miliardów dolarów amerykańskich. Miło byłoby zagospodarować dla swojego biznesu choć kawałek tego apetycznego tortu. 

Link Building w Grecji

Działania w Grecji warto rozpocząć od zbudowania prawidłowej struktury adresów URL tj. bez znaków specjalnych czy diakrytycznych. Pomogą w tym, jak i przy kolejnych etapach pozycjonowania, nasi doświadczeni Takumi 匠. Nie obędzie się bez indywidualnej optymalizacji witryny oraz dostosowania strategii pod greckich użytkowników oraz ich preferencji poszukiwania interesujących produktów.

 

Ważny będzie też “wsad” samej strony, który nie powinien łączyć dwóch odmiennych alfabetów. Dla ułatwienia pracy crawlerom można wykorzystać transkrypcję na łacinę, co przełoży się na poprawną indeksację, a co za tym idzie, lepszą ocenę witryny przez wyszukiwarkę. Dzięki naszym greckim partnerom, a także wieloletniej praktyce Takumich 匠, zarówno Link Building, jak i komplet działań SEO, realizowany będzie na możliwie najwyższym poziomie.

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Grecji w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/ 
  • https://www.trade.gov/country-commercial-guides/greece-ecommerce
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-greece
  • https://www.statista.com/topics/2475/greece/#topicHeader__wrapper 
  • https://ecommercedb.com/en/markets/gr/all 
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-greece
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    SEO w Grecji – co z alfabetem?

    rozwiń

    Grecki alfabet stosowany jest tylko w tym kraju. Obejmuje 24 znaki, które swoje miejsce znajdują także w naukach ścisłych, technicznych, a nawet przyrodniczych. Dla obcokrajowców wykorzystuje się transliterację i transkrypcję, by mogli oni greckie słowa zapisywać sobie we własnym języku. Podobnie przy działaniach SEO, aby nie “denerwować” Google lepiej unikać specjalnych znaków, a nawet podkreślników. Jak to zostało wyżej opisane, można także użyć transkrypcji na język łaciński, który powinien już zostać zaindeksowany przez crawlery wyszukiwarki w przyjemny sposób.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®