Republika Litewska to jeden z krajów bałtyckich zamieszkiwany przez około 2,8 miliona osób. Swoją granicę dzieli z czterema sąsiadami: Polską, Białorusią, Łotwą oraz Rosją. Stolicą, a jednocześnie największym litewskim miastem, jest Wilno.

 

Litwa należy do Unii Europejskiej oraz NATO, a jej oficjalną walutą jest euro. To pierwszy kraj radziecki, który uzyskał niepodległość – miało to miejsce 11 marca 1990 roku. Oficjalnym językiem urzędowym Litwy jest litewski, aczkolwiek w kraju możemy zauważyć duży udział jeszcze jednego języka – rosyjskiego, którym posługuje się aż 70% ludności

 

Co ciekawe, Polacy to najliczniejsza mniejszość narodowa na Litwie – oznacza to, że trzecim najpopularniejszym językiem w kraju jest właśnie polski (stosowany przez około 6,5% populacji).

 

88% mieszkańców Litwy posiada dostęp do Internetu. Większa część z nich do surfowania po sieci stawia na “tradycję” i wybiera do tego celu urządzenia stacjonarne. Przewaga desktopów nad smartfonami nie jest jednak tak znacząca, a rozkład ich wykorzystania wygląda następująco (dane za marzec 2022):

  • desktop (54,1%),
  • mobile (44,69%),
  • tablet (1,21%).

 

Ponad 77% Litwinów korzysta z mediów społecznościowych. Wśród nich, podobnie jak u wielu europejskich sąsiadów, numerem 1 jest Facebook, skupiający 69% userów (dane za 2021 rok):

  • Facebook (69%),
  • Pinterest (15%),
  • Twitter (6%),
  • Instagram (4%),
  • YouTube (4%).

2,8 mln

Populacja Litwy

88 %

Populacji ma dostęp do Internetu

2,4 mln

Internautów

95 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe na Litwie

Litwa nie jest wyjątkiem na mapie Europy biorąc pod uwagę lidera wśród internetowych wyszukiwarek. Tak jak w zdecydowanej większości naszego kontynentu, również i na Litwie numerem jeden jest Google, skupiający niemal 95% userów. Daleko za nim, na drugiej pozycji znajduje się Bing (zajmując 3,11% rynku), a następnie Yandex (0,66%) oraz Yahoo! z udziałem 0,65% (dane za marzec 2022 roku):

  • Google (94,95%),
  • Bing (3,11%),
  • Yandex (0,66%),
  • Yahoo! (0,65%),
  • DuckDuckGo (0,43%),
  • Ecosia (0,07%).

 

Analizując popularność przeglądarek internetowych, zdecydowana większość Litwinów surfując po sieci robi to przy pomocy produktu Google’a jakim jest Chrome (dane za marzec 2022):

  • Chrome (60,74%),
  • Safari (11,11%),
  • Instabridge (9,3%),
  • Mozilla Firefox (5,73%),
  • Opera (4,94%),
  • Microsoft Edge (4,53%).

 

Jak widać, zarówno w przypadku wyszukiwarek jak i przeglądarek, na Litwie liderem jest Google. Jeżeli chcesz skutecznie wypozycjonować swoją litewską witrynę, zwróć szczególną uwagę na prowadzenie działań właśnie pod algorytmy wspomnianego przodownika.

Rynek e-commerce na Litwie

Rynek e-handlu na Litwie przekroczył w 2021 roku wartość 1 miliarda dolarów amerykańskich. Co więcej, szacuje się, że w najbliższych latach przychody z zakupów w sieci w tym kraju będą rosły o 4% w skali roku.

Użytkownicy

Kategoria numer 1 w zakupach on-line na Litwie to hobby, majsterkowanie oraz zabawki, generująca 42% całości przychodów e-commerce w tym kraju. Jakie jeszcze segmenty odgrywają duże znaczenie wśród wyborów litewskich e-konsumentów? Zobaczmy:

Jak wygląda profil przeciętnego litewskiego e-konsumenta? Ważnymi czynnikami determinującymi podjęcie decyzji o zakupie są dla niego jakość obsługi sklepu internetowego oraz opcja udziału w programach lojalnościowych. Co więcej, aż 70% Litwinów możliwość dostawy do domu traktuje jako jeden z głównych powodów dla których kupują w sieci. Patrząc na drugą stronę medalu – 36% e-konsumentów w tym kraju do zakupów on-line zniechęca długi czas dostawy. Jeżeli chcesz zyskać w oczach klienta z Litwy, potraktuj to jako protip, optymalizując swoją witrynę oraz dodatkowe usługi związane z prowadzeniem biznesu w sieci.

 

Analizując kierunki zainteresowań e-konsumentów na Litwie, zapoznajmy się z czołówką e-commerców generujących największy obrót w tym kraju (dane za 2021 rok):

  • pigu.lt (79 mln USD), 
  • senukai.lt (69 mln USD), 
  • varle.lt (34 mln USD), 
  • topocentras.lt (27 mln USD), 
  • eurovaistine.lt (23 mln USD).

 

Zważywszy na duży udział języka rosyjskiego wśród populacji Litwy (którym posługuje się aż 70% obywateli), znacząca część e-commerców w tym kraju uwzględnia wersję witryny właśnie w tym języku. Możemy to zauważyć na przykładzie lidera Pigu.lt, będącego największą firmą e-commerce wśród krajów bałtyckich:

Ekspandując swój e-biznes na rynek litewski, warto mieć to na uwadze i tworząc witrynę skrojoną pod ten kraj uwzględnić właśnie te wersje językowe (LT oraz RU).

 

Zgłębiając wybory litewskich e-konsumentów, warto wspomnieć o preferowanych dostawcach ich paczek. Numerem 1 w tym kraju jest Omniva – estońska firma obsługująca kraje bałtyckie, a TOP3 podmiotów świadczących usługi wysyłkowe na Litwie kształtuje się następująco:

  • Omniva (48%),
  • DPD (47%),
  • Lietuvos paštas (32%).

Jaką domenę wybrać?

Marzy Ci się ekspansja biznesu on-line na Litwę? Z odpowiednio dobraną domeną nic nie stoi na przeszkodzie, aby marzenie to zostało zrealizowane. Rejestracja witryny z krajowym rozszerzeniem Litwy, czyli “.lt” nie jest ograniczona żadnymi restrykcjami, nie powinieneś więc napotkać żadnych trudności w jej zakupie. Jeżeli chciałbyś jednak, aby Twoje zasięgi były szersze i dotyczyły całej Europy, warto pokusić się o wybór najpopularniejszej domeny naszego kontynentu – “.eu”. Ekspandując z kolei biznes na arenę międzynarodową, możesz rozważyć najbardziej rozpowszechnioną domenę globalną, czyli „.com”.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu na Litwie?

Promocja swojego biznesu na rynek litewski to bardzo kusząca propozycja. Biorąc pod uwagę wysoki wskaźnik penetracji Internetu w kraju, wchodząc do gry ze swoim e-commercem możemy pozyskać niemal 2,5 miliona potencjalnych klientów! Bonusem jest tutaj duża obecność rodaków żyjących na Litwie – Polacy to bowiem największa mniejszość narodowa w tym kraju, którzy mogą być bardziej skłonni do wsparcia biznesu swoich “bratanków” 🙂 Nie pozostaje nic innego jak już dziś wykorzystać moc SEO i podbić litewski rynek e-commerce!

Link Building na Litwie

Link Building to jeden z kluczowych elementów w prowadzeniu skutecznych działań SEO. Jeżeli chcesz zaistnieć na litewskim rynku on-line, zapewnij pozyskiwanie wartościowych oraz wysokiej jakości linków zewnętrznych dla swojej witryny. Kolejną złotą zasadą jest dywersyfikacja odnośników, czyli dostarczanie ich z różnych źródeł. W przypadku Link Buildingu na Litwie, najbardziej popularnymi metodami pozyskiwania linków są artykuły sponsorowane, wpisy w social mediach oraz marketing szeptany (czyli wzmianki na forach internetowych). 

 

Aby osiągnąć jak najwięcej korzyści z działań Link Buildingowych, pamiętaj również o zapewnieniu jakościowego contentu na swojej witrynie – przygotuj merytoryczne treści (uwzględniając poprawność językową oraz gramatyczną całego wsadu).

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron na Litwie w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • http://www.truelithuania.com/topics/culture-of-lithuania/languages-in-lithuania 
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Polacy_na_Litwie 
  • https://gs.statcounter.com/
  • https://www.statista.com/topics/4354/lithuania/#topicHeader__wrapper
  • https://ecommercedb.com/en/markets/lt/all
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-lithuania
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-lithuania
  • https://www.lloydsbanktrade.com/en/market-potential/lithuania/marketing
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    Jakimi językami posługują się mieszkańcy Litwy?

    rozwiń

    Choć jedynym językiem urzędowym na Litwie jest litewski, w kraju możemy zauważyć duży udział jeszcze jednego języka – rosyjskiego, którym posługuje się aż 70% ludności! To za sprawą okupacji sowieckiej (1940-1990) podczas której wspomniany język był obowiązkowy, przez co biegle posługiwał się nim niemal każdy w starszym pokoleniu (tj. urodzony około 1980 roku i wcześniej).

    Co ciekawe, najliczniejszą mniejszością narodową na Litwie są Polacy – oznacza to, że trzecim najpowszechniejszym językiem w kraju jest właśnie polski (stosowany przez ok. 6,5% populacji).

    O czym należy pamiętać pozycjonując stronę na Litwie?

    rozwiń

    Jeżeli zdecydujesz się na pozycjonowanie swojej witryny na Litwie, musisz zwrócić uwagę na przystosowanie jej oraz strategii Twoich działań pod najpopularniejszą w tym kraju wyszukiwarkę, czyli Google’a. Kolejną ważną kwestią jest zadbanie o odpowiednią wersję językową witryny.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®