– co warto wiedzieć?
Republika Litewska to jeden z krajów bałtyckich zamieszkiwany przez około 2,8 miliona osób. Swoją granicę dzieli z czterema sąsiadami: Polską, Białorusią, Łotwą oraz Rosją. Stolicą, a jednocześnie największym litewskim miastem, jest Wilno.
Litwa należy do Unii Europejskiej oraz NATO, a jej oficjalną walutą jest euro. To pierwszy kraj radziecki, który uzyskał niepodległość – miało to miejsce 11 marca 1990 roku. Oficjalnym językiem urzędowym Litwy jest litewski, aczkolwiek w kraju możemy zauważyć duży udział jeszcze jednego języka – rosyjskiego, którym posługuje się aż 70% ludności.
Co ciekawe, Polacy to najliczniejsza mniejszość narodowa na Litwie – oznacza to, że trzecim najpopularniejszym językiem w kraju jest właśnie polski (stosowany przez około 6,5% populacji).
88% mieszkańców Litwy posiada dostęp do Internetu. Większa część z nich do surfowania po sieci stawia na “tradycję” i wybiera do tego celu urządzenia stacjonarne. Przewaga desktopów nad smartfonami nie jest jednak tak znacząca, a rozkład ich wykorzystania wygląda następująco (dane za marzec 2022):
Ponad 77% Litwinów korzysta z mediów społecznościowych. Wśród nich, podobnie jak u wielu europejskich sąsiadów, numerem 1 jest Facebook, skupiający 69% userów (dane za 2021 rok):
2,8 mln
Populacja Litwy
88 %
Populacji ma dostęp do Internetu
2,4 mln
Internautów
95 %
Użytkowników korzysta z Google
Litwa nie jest wyjątkiem na mapie Europy biorąc pod uwagę lidera wśród internetowych wyszukiwarek. Tak jak w zdecydowanej większości naszego kontynentu, również i na Litwie numerem jeden jest Google, skupiający niemal 95% userów. Daleko za nim, na drugiej pozycji znajduje się Bing (zajmując 3,11% rynku), a następnie Yandex (0,66%) oraz Yahoo! z udziałem 0,65% (dane za marzec 2022 roku):
Analizując popularność przeglądarek internetowych, zdecydowana większość Litwinów surfując po sieci robi to przy pomocy produktu Google’a jakim jest Chrome (dane za marzec 2022):
Jak widać, zarówno w przypadku wyszukiwarek jak i przeglądarek, na Litwie liderem jest Google. Jeżeli chcesz skutecznie wypozycjonować swoją litewską witrynę, zwróć szczególną uwagę na prowadzenie działań właśnie pod algorytmy wspomnianego przodownika.
Rynek e-handlu na Litwie przekroczył w 2021 roku wartość 1 miliarda dolarów amerykańskich. Co więcej, szacuje się, że w najbliższych latach przychody z zakupów w sieci w tym kraju będą rosły o 4% w skali roku.
Kategoria numer 1 w zakupach on-line na Litwie to hobby, majsterkowanie oraz zabawki, generująca 42% całości przychodów e-commerce w tym kraju. Jakie jeszcze segmenty odgrywają duże znaczenie wśród wyborów litewskich e-konsumentów? Zobaczmy:
Jak wygląda profil przeciętnego litewskiego e-konsumenta? Ważnymi czynnikami determinującymi podjęcie decyzji o zakupie są dla niego jakość obsługi sklepu internetowego oraz opcja udziału w programach lojalnościowych. Co więcej, aż 70% Litwinów możliwość dostawy do domu traktuje jako jeden z głównych powodów dla których kupują w sieci. Patrząc na drugą stronę medalu – 36% e-konsumentów w tym kraju do zakupów on-line zniechęca długi czas dostawy. Jeżeli chcesz zyskać w oczach klienta z Litwy, potraktuj to jako protip, optymalizując swoją witrynę oraz dodatkowe usługi związane z prowadzeniem biznesu w sieci.
Analizując kierunki zainteresowań e-konsumentów na Litwie, zapoznajmy się z czołówką e-commerców generujących największy obrót w tym kraju (dane za 2021 rok):
Zważywszy na duży udział języka rosyjskiego wśród populacji Litwy (którym posługuje się aż 70% obywateli), znacząca część e-commerców w tym kraju uwzględnia wersję witryny właśnie w tym języku. Możemy to zauważyć na przykładzie lidera Pigu.lt, będącego największą firmą e-commerce wśród krajów bałtyckich:
Ekspandując swój e-biznes na rynek litewski, warto mieć to na uwadze i tworząc witrynę skrojoną pod ten kraj uwzględnić właśnie te wersje językowe (LT oraz RU).
Zgłębiając wybory litewskich e-konsumentów, warto wspomnieć o preferowanych dostawcach ich paczek. Numerem 1 w tym kraju jest Omniva – estońska firma obsługująca kraje bałtyckie, a TOP3 podmiotów świadczących usługi wysyłkowe na Litwie kształtuje się następująco:
Marzy Ci się ekspansja biznesu on-line na Litwę? Z odpowiednio dobraną domeną nic nie stoi na przeszkodzie, aby marzenie to zostało zrealizowane. Rejestracja witryny z krajowym rozszerzeniem Litwy, czyli “.lt” nie jest ograniczona żadnymi restrykcjami, nie powinieneś więc napotkać żadnych trudności w jej zakupie. Jeżeli chciałbyś jednak, aby Twoje zasięgi były szersze i dotyczyły całej Europy, warto pokusić się o wybór najpopularniejszej domeny naszego kontynentu – “.eu”. Ekspandując z kolei biznes na arenę międzynarodową, możesz rozważyć najbardziej rozpowszechnioną domenę globalną, czyli „.com”.
Promocja swojego biznesu na rynek litewski to bardzo kusząca propozycja. Biorąc pod uwagę wysoki wskaźnik penetracji Internetu w kraju, wchodząc do gry ze swoim e-commercem możemy pozyskać niemal 2,5 miliona potencjalnych klientów! Bonusem jest tutaj duża obecność rodaków żyjących na Litwie – Polacy to bowiem największa mniejszość narodowa w tym kraju, którzy mogą być bardziej skłonni do wsparcia biznesu swoich “bratanków” 🙂 Nie pozostaje nic innego jak już dziś wykorzystać moc SEO i podbić litewski rynek e-commerce!
Link Building to jeden z kluczowych elementów w prowadzeniu skutecznych działań SEO. Jeżeli chcesz zaistnieć na litewskim rynku on-line, zapewnij pozyskiwanie wartościowych oraz wysokiej jakości linków zewnętrznych dla swojej witryny. Kolejną złotą zasadą jest dywersyfikacja odnośników, czyli dostarczanie ich z różnych źródeł. W przypadku Link Buildingu na Litwie, najbardziej popularnymi metodami pozyskiwania linków są artykuły sponsorowane, wpisy w social mediach oraz marketing szeptany (czyli wzmianki na forach internetowych).
Aby osiągnąć jak najwięcej korzyści z działań Link Buildingowych, pamiętaj również o zapewnieniu jakościowego contentu na swojej witrynie – przygotuj merytoryczne treści (uwzględniając poprawność językową oraz gramatyczną całego wsadu).
Najwyższa kompleksowość działań
SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.
Gwarancja wzrostu sprzedaży
Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.
Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee
Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.
Gwarancja utrzymania linków
Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.
Działania w całej Europie
W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.
Indywidualna strategia
Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.
SEO360®
SXO
zwykłe SEO
Strategia
Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.
Analiza
W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.
Plan Content Marketingowy
Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.
Estymacje
Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.
SEO Techniczne
Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.
Optymalizacja treści
Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.
UX + CRO
W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.
Link Building
Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.
Bieżąca Analiza Danych
W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.
Wzrost ruchu i przychodów
Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.
Źródła danych:
Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl
Choć jedynym językiem urzędowym na Litwie jest litewski, w kraju możemy zauważyć duży udział jeszcze jednego języka – rosyjskiego, którym posługuje się aż 70% ludności! To za sprawą okupacji sowieckiej (1940-1990) podczas której wspomniany język był obowiązkowy, przez co biegle posługiwał się nim niemal każdy w starszym pokoleniu (tj. urodzony około 1980 roku i wcześniej).
Co ciekawe, najliczniejszą mniejszością narodową na Litwie są Polacy – oznacza to, że trzecim najpowszechniejszym językiem w kraju jest właśnie polski (stosowany przez ok. 6,5% populacji).
Jeżeli zdecydujesz się na pozycjonowanie swojej witryny na Litwie, musisz zwrócić uwagę na przystosowanie jej oraz strategii Twoich działań pod najpopularniejszą w tym kraju wyszukiwarkę, czyli Google’a. Kolejną ważną kwestią jest zadbanie o odpowiednią wersję językową witryny.