Łotwę, która należy do grupy tak zwanych państw bałtyckich, zamieszkuje aktualnie ok. 2 milionów osób. Według najnowszych statystyk (ze stycznia 2022) aktywnie korzysta tam z Internetu aż 92% populacji. Od 2015 roku liczba ta sukcesywnie rosła, by dziś dorównywać wynikom najbardziej rozwiniętych gospodarek europejskich (dla porównania – w Niemczech współczynnik internetyzacji kraju wynosi 93%, a we Francji – 91%).  

 

Łotysze eksplorują sieć przede wszystkim za pomocą komputerów stacjonarnych i laptopów. Ich udział wynosi niemalże 64%. Na drugim miejscu zestawienia plasują się urządzenia mobilne, takie jak telefony komórkowe i smartfony z udziałem prawie 35%, a trzecią lokatę zajmują tablety, z których regularnie korzysta nieco ponad 1% użytkowników Internetu. 

 

Duży odsetek obywateli korzystających na co dzień z sieci przełożył się między innymi na ich zainteresowanie mediami społecznościowymi, które – zgodnie z szacunkami – wynosi około 78% (co może być jednak wynikiem zawyżonym ze względu na różnice pomiędzy liczbą założonych na platformach społecznościowych kont, a liczbą unikatowych użytkowników). Pomijając jednak ten szczegół, warto wiedzieć, że utrzymuje się tu tendencja wzrostowa, która w perspektywie ostatniego roku (2021) wynosiła +5,1%.

 

Łotewscy potomkowie legendarnych Bałtów najchętniej goszczą na Facebooku. Zgodnie z danymi z marca 2022 roku, ten amerykański potentat może liczyć na Łotwie na prawie 67% zainteresowanie. Choć wynik ten nie jest szokujący, bo Facebook generalnie zajmuje pierwsze miejsce pod względem popularności w całej Europie, to reszta rankingu może nas zainteresować. A wygląda ona tak:

  • Facebook (66,6%),
  • Twitter (17,3%),
  • Pinterest (6%),
  • Instagram (4,7%),
  • YouTube (2,5%),
  • Reddit (1,3%).

 

Wysoka pozycja Twittera, który gromadzi wokół siebie ponad 3 razy więcej użytkowników niż Instagram, zdaje się potwierdzać siłę platformy w krajach bałtyckich. Warto przypomnieć, że również w Estonii portal sygnowany niebieskim ptaszkiem cieszy się dużym zainteresowaniem.

 

Wprowadzenie sklepu internetowego na łotewski rynek e-commerce może okazać się naprawdę trafioną decyzją. Okazuje się, że rynek ten jest bardzo chłonny, jeśli chodzi o produkty zagraniczne. Oto zestawienie głównych importerów:

  • Rosja (import o wartości 4,84 mld USD),
  • Litwa (2,47 mld USD),
  • Niemcy (1,87 mld USD),
  • Polska (1,37 mld USD),
  • Estonia (1,21 mld USD).

 

Obecność Polski w powyższym rankingu to świetna wiadomość dla wszystkich przedsiębiorców planujących ekspansję biznesową na ten rynek. Oznacza ona zaufanie Łotyszy do polskich firm, a także fakt, że produkty importowane z Polski spełniają wymagania tamtejszego klienta – a więc przede wszystkim utrzymane są w atrakcyjnych cenach, a ich dostawa nie trwa zbyt długo. Chcąc osiągnąć sukces w łotewskim e-commercie powinniśmy więc – poza działaniami marketingowymi – zadbać również o powyższe kwestie.

 

Trzeba przy tym pamiętać, że łotewscy klienci różnią się między sobą. Podczas gdy statystyczni Łotysze stawiają cenę produktu ponad jego jakością i marką, obywatele bogatsi są w stanie zapłacić więcej, by móc cieszyć się swoimi ulubionymi dobrami. W zależności od rodzaju biznesu, jaki prowadzimy (a więc od tego, czy sprzedajemy produkty tańsze czy droższe), powinniśmy odpowiednio targetować swoje reklamy. Wówczas będziemy w stanie realnie osiągnąć wysoki współczynnik konwersji.

 

A jakie są prognozy na przyszłość dla rynku sprzedaży internetowej w kraju Bałtów?

 

Biorąc pod uwagę najnowsze dane Eurostatu, mówiące, że e-commerce w Łotwie rozwija się najszybciej wśród państw bałtyckich (wzrost w perspektywie rocznej o 28,5%), możemy być spokojni. Przewiduje się, że w samym 2022 roku wartość przychodów rynku wyniesie 944 mln dolarów amerykańskich, a do 2025 roku liczba jego użytkowników sięgnie 1,1 mln. 

2 mln

Populacja Łotwy

92 %

Populacji ma dostęp do Internetu

1,8 mln

Internautów

94 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe na Łotwie

Najpopularniejszą wyszukiwarką wśród mieszkańców Łotwy jest oczywiście Google. Częstotliwość korzystania z tego właśnie narzędzia potwierdzają najświeższe dane, według których wyszukiwarkę o czterokolorowym logo wybiera aż 94,8% użytkowników. Zgodnie z poniższym rankingiem konkurencja zdaje się być mocno rozdrobniona:

  • Google (94,8%),
  • Bing (2,4%),
  • Yandex (1,2%),
  • DuckDuckGo (0,6%),
  • Yahoo! (0,4%),
  • Mail.ru (0,1%).

 

Niezachwiana pozycja amerykańskiego Google’a daje nam jasny sygnał, by działania pozycjonujące skupić właśnie na nim. Możemy się przy tym spodziewać, że konkurencja będzie silna. Skuteczna strategia Link Buildingowa przybliży nas jednak do upragnionego sukcesu.

 

Pozycjonowanie nie może być w pełni efektywne, jeśli witryna sklepu nie zostanie zoptymalizowana. Owo dostosowanie powinno dotyczyć również przeglądarek, przy użyciu których Łotysze są aktywni w sieci. W tej kategorii pozycja lidera znów należy do Google. Z Chrome’a korzysta tu bowiem ponad 68% wszystkich użytkowników. Całe zestawienie wygląda tak:

  • Google Chrome (68,3%),
  • Safari (11,2%),
  • Firefox (5,9%),
  • Edge (5,6%),
  • Samsung Internet (3,1%),
  • Opera (2,66%).

 

Wynika z niego, że mniej więcej co 10 użytkownik łotewskiego Internetu przegląda strony za pomocą Safari. Chcąc dotrzeć do szerokiego grona posiadaczy urządzeń spod znaku Apple, powinniśmy o tej statystyce pamiętać. 

Rynek e-commerce na Łotwie

Aby móc lepiej przygotować się do wejścia na łotewski rynek e-commerce, warto wiedzieć, co na Łotyszy działa zachęcająco, a w czym zauważają wady, które zniechęcają ich do dokonywania zakupów online. Zgodnie z ostatnimi badaniami konsumenckimi, mieszkańcy Łotwy decydują się na dokonywanie zakupów przez Internet, ponieważ:

  • produkty w sklepach internetowych są zazwyczaj tańsze niż w sklepach stacjonarnych,
  • zakupów internetowych można dokonywać 24 godziny na dobę,
  • w sieci łatwo jest porównać ze sobą różne produkty.

 

Czynnikami zniechęcającymi są natomiast:

  • długi czas dostawy zamówień,
  • obawa, że produkt nie będzie spełniał oczekiwań (przed zakupem nie można go dotknąć czy przymierzyć),
  • brak lub niedostateczna ilość informacji na temat produktu podanych w sklepie internetowym,
  • wysokie koszty dostawy.

 

Powyższe dane mówią nam więc jasno: sklep powinien być odpowiednio zoptymalizowany i zawierać szczegółowe opisy produktów i usług, ceny produktów powinny być przystępne dla docelowego klienta, a dostawa powinna przebiegać szybko i sprawnie.

Optymalizacja sklepu powinna dotyczyć również dostosowania witryny sklepu do urządzeń, za pomocą których mieszkańcy Łotwy dokonują zakupów. Warto tutaj zaznaczyć, że 91% z nich robi to za pomocą komputerów stacjonarnych i laptopów, 54% za pomocą urządzeń mobilnych, 12% za pomocą tabletów, a 1% przy użyciu… telewizora!

 

Mówiąc o kondycji łotewskiego e-commercu, nie sposób nie wspomnieć o zaskakujących wynikach zainteresowania zakupami online. Aż 85% ankietowanych mieszkańców tego kraju przyznaje, że w ciągu ostatniego roku wybrało się na wirtualne zakupy. A czego konkretnie owe zakupy dotyczyły?

 

Łotysze w Internecie kupują najchętniej:

  • ubrania i buty,
  • artykuły sportowe,
  • sprzęt elektroniczny i AGD,
  • bilety na imprezy,
  • oraz usługi turystyczne (a więc podróże i noclegi).

 

A robią to za pomocą zarówno platform krajowych, jak i zagranicznych. Do najpopularniejszych gigantów zakupowych obecnych w Łotwie zaliczyć możemy:

  • ss.lv,
  • 1a.lv,
  • Aliexpress.com,
  • Ebay.com,
  • Amazon.com,
  • Wish.com,
  • Asos.com.

 

Za swoje zakupy mieszkańcy Łotwy płacą natomiast najczęściej przy pomocy karty kredytowej, płatności mobilnych oraz usługi wirtualnego portfela.

Jaką domenę wybrać?

Ojczyzna najwyższych kobiet świata zamieszkiwana jest w głównej mierze przez rdzennych Łotyszy oraz Rosjan, którzy mogą stanowić nawet 1/3 całej populacji. I choć międzynarodowa domena „.com” króluje tutaj pod względem częstotliwości użycia, również narodowe domeny „.lv” i „.ru” wykorzystywane są przy eksploracji Internetu.

 

Zgodnie z danymi z marca 2022 z domeny google.com korzystało prawie 79% użytkowników, z domeny google.lv – prawie 14%, a z domeny google.ru – 0,8%. 

 

Oznacza to, że przygotowując sklep internetowy pod rynek łotewski, warto zadbać o obecność wszystkich trzech wymienionych domen – zachowując przy tym domeny narodowe w rozszerzeniach (konkretnych wersjach językowych sklepu). 

 

Wówczas adres witryny naszego sklepu może brzmieć: mojastrona.com/lv lub też mojastrona.com/ru.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu na Łotwie?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta i – co więcej – w tym artykule już padła. Łotwa znajduje się aktualnie na pozycji lidera wśród krajów bałtyckich, jeśli chodzi o poziom wzrostu wartości rynku handlu internetowego. W perspektywie rocznej wynosi on aż 28,5%. Mając na względzie te dane, możemy śmiało powiedzieć, że rynek łotewski rozpędził się i dąży do coraz wyższych wolumenów. Zgodnie z szacunkami – w samym 2022 roku wartość jego przychodów ma osiągnąć poziom ponad 940 mln dolarów amerykańskich. 

 

Dobre tempo wzrostu ma również liczba aktywnych użytkowników e-commercu, która aktualnie wynosi ponad 0,9 mln klientów. Baza ta jednak z roku na rok wzrasta. Podczas gdy w 2015 roku tylko 48% użytkowników dokonało zakupu w sieci, teraz jest to wynik około 80%. Coraz większe przekonanie Łotyszy do wirtualnych zakupów powinniśmy odpowiednio wykorzystać i za pomocą skutecznych działań SEO przekuć w przekonanie do naszej marki.

Link Building na Łotwie

Rozwiązań oferowanych przez współczesne SEO jest wiele. W kontekście Łotwy powinniśmy skupić się na standardowym pakiecie działań Link Buildingowych, które w realny sposób przyczynią się do osiągnięcia wyższych lokat w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – wzrostu wyników licznika odwiedzin witryny sklepu. 

 

W skład rekomendowanych przez nas działań wchodzić będzie oczywiście rzetelny audyt strony, a także prawidłowa jej optymalizacja pod kątem SEO. Powinna ona zawierać działania na stronie, takie jak między innymi: utworzenie przyjaznych wyszukiwarkom treści, meta-opisów, meta-descriptionów, opisów produktów i kategorii. Konieczne jest zamieszczenie w nich fraz kluczowych, a także linków prowadzących wewnętrznie do konkretnych miejsc w sklepie (na przykład do oferowanych przez nas produktów). 

 

Istotnym elementem działań pozycjonujących będzie również Link Building poprzez Content Marketing. Stworzenie i publikacja wartościowych artykułów branżowych to must-have. Treści muszą cechować się wysoką jakością, poprawnością i obecnością słów kluczowych. Należy również wykonać linkowanie do witryny sklepu. Ważne jest, by strony, na których pojawią się nasze publikacje, mogły zagwarantować nam silne linki. Muszą być więc one zaufane i przyjazne robotom wyszukiwarek.

 

Jeśli chodzi o prace dopełniające cały proces Link Buildingu, dobrze jest włączyć do strategii działania z zakresu Buzz Marketingu. Zwłaszcza na rynku łotewskim, gdzie klienci poszukują informacji na temat produktów w sieci, będzie to krok praktycznie niezbędny.

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron na Łotwie w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/
  • https://www.statista.com/topics/4247/latvia/#dossierContents__outerWrapper
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-latvia
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-latvia
  • https://www.trade.gov/country-commercial-guides/latvia-ecommerce
  • https://www.lloydsbanktrade.com/en/market-potential/latvia/ecommerce
  • https://merchants.glopal.com/en-us/sell-online/latvia
  • https://flstrefa.pl/jak-promowac-swoja-firme-na-lotwie-pozycjonowanie.html
  • https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/latvia
  • https://www.gemius.com/all-reader-news/what-does-motivate-to-shop-online-and-what-has-changed-during-the-lockdown-e-commerce-research-in-lithuania-and-latvia.htm
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    Język łotewski nie jest zbyt popularny. Czy można zamiast tego stworzyć treści na stronę sklepu w języku angielskim?

    rozwiń

    Można, lecz musimy zdawać sobie sprawę, że tak okrojone działanie może sprawić, że pozbędziemy się możliwości zdobycia większej ilości klientów. Język łotewski na Łotwie rzeczywiście nie jest popularny, jednak istnieją doświadczeni copywriterzy, którzy w nim piszą. Chcąc posiadać rentowny sklep w łotewskim e-commercie, powinniśmy stworzyć witryny z domeną narodową, a co za tym idzie – również treści w tym oryginalnym, nadbałtyckim języku. Co więcej – wiedząc, że aż 1/3 mieszkańców Łotwy mówi po rosyjsku, również treści w tym języku powinny być wzięte pod uwagę.

    Czy chcąc dobrze wypozycjonować sklep w Łotwie, należy prowadzić bloga w jego witrynie?

    rozwiń

    Blogi branżowe/tematyczne faktycznie są interesującą formą wzmacniania siły sklepu internetowego. Używanie w nich fraz kluczowych, wyodrębnianie nagłówków, wstawianie zdjęć – to wszystko daje pozytywne efekty przy pozycjonowaniu. Co więcej – dla klientów przyzwyczajonych do czytania o produktach przed ich zakupem, jakimi Łotysze zdecydowanie są, może to być dodatkowa zachęta do odwiedzenia naszego sklepu. W publikowanych artykułach możemy przecież promować produkty i stosować linkowanie wewnętrzne prowadzące do konkretnych ofert. Decyzja o założeniu bloga zawsze należy jednak do właściciela sklepu. Wciąż istnieją sklepy, które dobrze sobie radzą, nie posiadając przy tym zakładki blogowej.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®