W Macedonii Północnej mieszka nieco ponad 2 miliony ludzi. W tym niewielkim kraju z Internetu korzysta ponad 85% populacji. Choć nie jest to wynik na poziomie europejskich liderów takich jak Niemcy czy Wielka Brytania, to wciąż daje spore możliwości biznesowe.

 

Potomkowie Aleksandra Wielkiego upodobali sobie przede wszystkim mobilność korzystania z sieci, dlatego najpopularniejszymi urządzeniami służącymi do przeglądania Internetu są smartfony. W celu eksplorowania sieci używa ich prawie 2/3 wszystkich użytkowników! A tak przedstawia się cały podział:

  • urządzenia mobilne (64%),
  • desktopy (35%),
  • tablety (mniej niż 1%).

 

Tak duże różnice procentowe udziału poszczególnych typów urządzeń sprawiają, że optymalizując stronę sklepu internetowego, powinniśmy zwracać szczególną uwagę na dostosowanie jej użyteczności do poszczególnych wymagań. Dzięki temu zarówno użytkownicy smartfonów, jak i laptopów będą mogli w wygodny sposób poruszać się po witrynie.

 

Mówiąc o aktywności Macedończyków w sieci, nie sposób nie wspomnieć o ich obecności w mediach społecznościowych. Szacuje się, że w styczniu 2022 roku zarejestrowanych było około 1,35 miliona użytkowników portali społecznościowych. Gdyby liczba ta przedstawiała faktyczną liczbę unikatowych użytkowników (co niestety trudno jest zweryfikować), oznaczałoby to, że prawie 65% korzystających z Internetu obecnych jest jednocześnie w social mediach.

 

Spośród wszystkich platform społecznościowych w Macedonii króluje Facebook. Całkowicie zdeklasował on konkurencję, zabierając aż 95% rynku! A jak przedstawiają się szczegółowe wyniki konkurencji?

  • Facebook (95,7%),
  • Instagram (1,7%),
  • Twitter (1%),
  • YouTube (0,6%),
  • Pinterest (0,6%),
  • Reddit (0,3%).

 

Mocno zauważalny wzrost użytkowników sieci społecznościowych miał miejsce w latach 2021-2022. Wówczas dołączyło do nich około 150 tysięcy nowych osób!

 

Mieszkańcy Macedonii Północnej nie kupują przez Internet tak chętnie jak obywatele państw Europy Zachodniej, jednak sytuacja ta z roku na rok się zmienia. Powodów takiego stanu rzeczy można wymienić kilka. Przede wszystkim warto zwrócić tu uwagę na niezbyt mocno rozwinięte systemy finansowe, a także na kwestie prawne, które zdają się nie nadążać za zmieniającymi się warunkami handlowymi. Nie oznacza to jednak, że konsumenci macedońscy nie dokonują zakupów online.

 

Powyższe problemy najmocniej odbijają się na sprzedawcach krajowych. Potwierdzają to dane, które mówią, że aż 80% transakcji e-commercowych dotyczy sprzedawców zagranicznych – zwłaszcza tych z państw Unii Europejskiej (prawie 21% wszystkich zamówień) i reszty świata – głównie Chin (około 59% wszystkich zamówień). Dla firm polskich jest to wiadomość pozytywna, bo oznacza wejście na rynek, który docenia produkty pochodzące z zagranicy. Co więcej – prognozy rozwoju rynku mówią, że w samym 2022 roku wartość przychodów e-commercu w Macedonii sięgnie ponad 482 milionów dolarów amerykańskich. 

2 mln

Populacja Macedonii

85 %

Populacji ma dostęp do Internetu

1,7 mln

Internautów

95 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Macedonii

Koncentrując się na skutecznym pozycjonowaniu w Macedonii Północnej, powinniśmy bliżej przyjrzeć się zestawieniu najpopularniejszych wyszukiwarek, z jakich korzystają mieszkańcy kraju spod znaku złotożółtego słońca.

 

Jak można się domyślić, znając statystyki pozostałej części Europy, również w Macedonii liderem rankingu będzie wyszukiwarka Google. Jest ona tak mocno rozpowszechniona, że zajęła niemalże cały tamtejszy rynek z wynikiem prawie 96%. A oto, jak prezentuje się całe zestawienie:

  • Google (95,7%),
  • Bing (3,1%),
  • Yahoo! (0,5%),
  • DuckDuckGo (0,2%),
  • Petal Search (0,2%),
  • Najdi.si (0,2%).

 

Tak duży rozstrzał wyników zdeterminuje nam pierwsze kroki skutecznego pozycjonowania. Ich celem będzie strategia nakreślona z myślą o wyszukiwarce Google. Później – w oparciu o najświeższe wyniki badań – będzie można przejść do działań skupionych na innych wyszukiwarkach.

 

Znaczenie w kontekście poprawnej optymalizacji SEO witryny sklepu będzie miało również zestawienie najpopularniejszych przeglądarek internetowych. Jak widać – Macedończycy upodobali sobie produkty Google, ponieważ Chrome plasuje się na pierwszej pozycji wśród użytkowników, ściągając ponad 76% aktywności. Pełen ranking wygląda natomiast tak:

  • Google Chrome (76%),
  • Safari (12,6%),
  • Firefox (3%),
  • Samsung Internet (2,4%),
  • Edge (1,9%),
  • Opera (1,7%).

 

Choć Chrome zdominował rynek przeglądarek w Macedonii, zauważalna część użytkowników korzysta również z Safari oraz Firefoxa. Przygotowując rozwiązania SEO, nie należy o nich zapominać.

Rynek e-commerce w Macedonii

Jak już wspominaliśmy – rynek e-commerce w Macedonii Północnej nie generuje tak spektakularnych liczb jak rynki państw zachodnich. Wpływ na to mają między innymi kwestie związane z wielkością populacji kraju, kondycją gospodarki, siłą nabywczą pieniądza, a także z przyzwyczajeniami zakupowymi Macedończyków i ich związkiem z bankowością internetową i cyfryzacją transakcji finansowych.

 

Zgodnie z danymi finansowymi dotyczącymi mieszkańców Macedonii powyżej 15. roku życia – ponad 76% z nich posiada konto w banku lub innej instytucji finansowej. Nieco więcej niż połowa z nich korzysta z karty debetowej, natomiast jedynie 17% z karty kredytowej. Wyniki dotyczące aktywności finansowej w Internecie w porównaniu z krajami bogatszymi nie są wysokie. Jedynie dwóch na trzech Macedończyków w ciągu ostatniego roku dokonało przelewu internetowego lub otrzymało w ten sposób środki. Co więcej – niecałe 17% dokonało płatności online. 12% macedońskich użytkowników skorzystało z bankowości internetowej, a tylko 10% opłaciło za pomocą Internetu swoje rachunki.

 

Na pierwszy rzut oka dane te mogą wydawać się mało sprzyjające handlowi internetowemu. Warto jednak spojrzeć na to z innej perspektywy. Macedonia pod kątem kultury e-commerce jest krajem rozwijającym się. Oznacza to, że perspektywa kolejnych lat jest dość pozytywna. Prognozy mówią, że liczba konsumentów internetowych do 2025 roku ma wzrosnąć aż do 0,9 mln. Stanowi to około 44% całej populacji kraju. A to już spora grupa, która będzie miała wpływ na los rynku w przyszłości.

 

Dziś Macedończycy najchętniej kupują przez Internet ubrania, sprzęt sportowy, elektronikę oraz produkty używane w gospodarstwie domowym. Są oni mocno skupieni na cenach, dlatego produkty tańsze cieszą się największym zainteresowaniem.

 

Swoje zamówienia opłacają najczęściej przy pomocy kart kredytowych, kart przedpłaconych oraz płatności mobilnych.

 

Co ciekawe i ważne w kontekście planowania kampanii marketingowych – macedońscy klienci internetowi są szczególnie aktywni w okresach przedświątecznych – a więc przed prawosławnymi Świętami Bożego Narodzenia, Wielkanocą i Ramadanem. Nie należy jednak tutaj zapominać również o przełomie czerwca i lipca, kiedy to zaczyna się okres wakacyjny.

 

Wśród ich wyborów odnośnie platform zakupowych królują strony lokalne, choć chiński potentat AliExpress również zaznacza swoją obecność. A oto lista najsilniejszych graczy macedońskiego e-commercu:

  • Grouper.mk,
  • Anhoch.com,
  • Setec.mk,
  • Aliexpress.com.

 

Jaką domenę wybrać?

Patrząc na wyniki badań internetowych, mieszkańcy Macedonii Północnej korzystają głównie z domen zarejestrowanych międzynarodowo. Będą to więc domeny z „.com” w nazwie. W zestawieniu nie brakuje jednak również domen narodowych zakończonych na „.mk” oraz – co może wydawać się zaskakujące – niemieckich „.de”.

Przeważający udział domeny „.com” sugerowałby skupienie się na tym właśnie rozwiązaniu. Dobrym wyjściem będzie jednak zastosowanie rozszerzonej wersji językowej dla Macedonii i dodanie domeny narodowej zaraz po międzynarodowej. W takim układzie adres sklepu może prezentować się tak: mojastrona.com/mk. Macedońscy klienci z pewnością docenią ten symboliczny gest. Zwłaszcza, jeśli będzie się z nim wiązała specjalna witryna utrzymana w całości w języku macedońskim.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Macedonii?

Rynek e-commerce Macedonii Północnej wciąż się rozwija. Lecz mimo przeciwności związanych głównie z nienadążającymi technologiami związanymi z finansami i płatnościami, jest on dość aktywny. Aktywność tę obserwujemy zwłaszcza w kontekście zakupów międzynarodowych, co polskim firmom daje duże pole do popisu.

 

Prognozowane wzrosty sprzedaży internetowej dają duże nadzieje, dlatego warto zacząć pozycjonowanie sklepu w najpopularniejszych wyszukiwarkach w kraju i budować pozycję wśród macedońskich klientów. Należy tu zwracać uwagę na ceny oferowanych produktów oraz ich różnorodność. Nie można jednak zapominać również o dobrej optymalizacji strony – zarówno dla robotów wyszukiwarek, jak i samych użytkowników, którzy z pewnością docenią skierowaną do nich wersję językową witryny, jak i dostosowanie jej do konkretnych typów urządzeń, z których korzystają klienci.

Link Building w Macedonii

Jako że macedoński rynek e-commerce ma przed sobą obiecującą przyszłość, lecz opiera się jeszcze na wielu tradycyjnych rozwiązaniach, warto prowadzić strategię pozyskiwania linków zgodną ze standardowymi wytycznymi.

 

W cenie będą tu przemyślane działania Content Marketingowe. Publikowanie dobrych jakościowo treści utrzymanych w języku macedońskim i zawierających słowa kluczowe na liczących się stronach przyczyni się do sukcesu. Ważne jest to, by strony linkujące cieszyły się dobrą historią i przychylnością robotów wyszukiwarek. Dzięki temu będziemy w stanie uzyskać silne linki, wzmacniające pozycję sklepu.

 

Działania Content Marketingowe dobrze jest wzbogacić o klasyczny Buzz Marketing, polegający na pozyskiwaniu linków z forów związanych tematycznie z branżą, w jakiej specjalizuje się nasz sklep.

 

Nie bez znaczenia pozostaje także kwestia optymalizacji witryny sklepu. Wyposażenie go w zestaw opisów produktów i kategorii, zawierających słowa kluczowe i linkowanie wewnętrzne zadziała pozytywnie na kondycję strony.

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Macedonii w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-north-macedonia
  • https://www.trade.gov/country-commercial-guides/north-macedonia-ecommerce
  • https://www.lloydsbanktrade.com/en/market-potential/north-macedonia/ecommerce
  • https://merchants.glopal.com/en-us/sell-online/macedonia
  • https://www.privacyshield.gov/article?id=North-Macedonia-eCommerce
  • https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/north-macedonia
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    Czy opłaca się pozycjonować polskie sklepy w Macedonii?

    rozwiń

    Wielu właścicieli polskich sklepów dwa razy zastanowi się, zanim podejmie decyzję o wejściu na rynek macedoński. Nic w tym dziwnego – nie jest on tak wielki jak chociażby rynek włoski czy niemiecki. Z drugiej strony daje duże możliwości i szansę stania się liderem w danej branży. Biorąc pod uwagę fakt, że w 2016 roku jedynie 5% macedońskich firm sprzedawało przez Internet, a marki zagraniczne cieszą się powodzeniem, można znaleźć lukę, przez którą wejdziemy na rynek z sukcesem. Kraje, które są w fazie rozwoju e-commercu, takie jak Macedonia, prognozują coraz większe przychody w nadchodzących latach. W dobrym momencie można ugrać część z nich. Warto zauważyć, że w 2018 roku liczba transakcji online wzrosła w porównaniu do roku 2017 aż o 21%!

    Co jest potrzebne do skutecznego wypozycjonowania sklepu internetowego w Macedonii?

    rozwiń

    Przede wszystkim należy znaleźć doświadczoną agencję SEO, która dzięki swojemu know-how będzie w stanie sprostać wymaganiom, jakie stawia tak specyficzny rynek jak Macedonia. Specjaliści marketingowi przygotują całą strategię, uwzględniając specjalnie przeprowadzone audyty kondycji i użyteczności strony. Stworzą oni plan działań pozycjonujących, skupią się na optymalizacji witryny sklepu i opracują strategię Content Marketingu. Chcąc osiągnąć postawione cele, podejmą współpracę z copywriterami tworzącymi w języku macedońskim – tak, by zarówno treści na stronie sklepu, jak i te publikowane w procesie Link Buildingu były wartościowe i budowały zaangażowanie klientów, które w kontekście kraju złotożółtego słońca jest niezwykle istotne.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®