Mołdawia to południowoeuropejski kraj położony między Rumunią a Ukrainą, który powstał po rozpadzie Związku Radzieckiego. Gospodarka tej republiki cały czas opiera się na rolnictwie, a tempo wzrostu PKB jest niestabilne. To z jednej strony pokazuje, że jeszcze dużo jest do nadrobienia w stosunku do krajów zachodnich, ale z drugiej daje możliwości przetarcia szlaków na dotychczas nieukształtowanym rynku.

 

Populacja Mołdawii w ostatnich latach utrzymuje się na poziomie około 3,5 miliona mieszkańców. 76,1% z nich ma dostęp do Internetu, a 98% miejscowości łączy się za pomocą światłowodowego łącza. Potencjał w tym miejscu odnalazł rosyjski gigant internetowy Wildberries, który w 2021 roku rozgościł się w Mołdawii ze swoim wielobranżowym e-commercem, oferującym m.in. odzież, obuwie, elektronikę, kosmetyki, perfumy i książki.

 

Jeżeli chodzi o korzystanie z Internetu, to Mołdawianie w większości robią to za pośrednictwem urządzeń mobilnych (dane na kwiecień 2022):

  • Mobile (53,96%),
  • Desktop (45,07%),
  • Tablet (0,97%).

 

Skoro większość z siecią www łączy się za pośrednictwem smartfonów, rzućmy okiem na wykorzystanie przez nich mediów społecznościowych. Na początku 2022 roku w Mołdawii było 1,87 miliona użytkowników social mediów, co przekłada się na 46,5% całej populacji. Z jakiej platformy korzystają najczęściej? Zobaczmy (dane na kwiecień 2022 roku):

  • Facebook (94,36%),
  • Pinterest (1,87%),
  • YouTube (1,19%),
  • Instagram (1,13%),
  • Twitter (0,73%),
  • VKontakte (0,36%).

 

Bez grama przesady można stwierdzić, że Facebook zawładnął socialowym rynkiem w Mołdawii. Jeżeli chcemy w tym miejscu Europy rozwijać swój biznes, musimy posiadać aktywny profil swojej firmy na platformie stworzonej przez Marka Zuckerberga.

3,5 mln

Populacja Mołdawii

76 %

Populacji ma dostęp do Internetu

2,6 mln

Internautów

95 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Mołdawii

W Mołdawii zdecydowanie najpopularniejszą wyszukiwarką jest Google, z którego korzysta ponad 95% internautów (dane na kwiecień 2022 roku):

  • Google (95,15%),
  • Yandex (3,52%),
  • Bing (0,5%),
  • Mail.ru (0,49%),
  • Yahoo! (0,16%),
  • DuckDuckGo (0,13%).

 

Jeżeli natomiast chodzi o przeglądarki internetowe, to 3 na 4 Mołdawian w celu zapoznania się z interesującymi treściami używa Chrome’a (dane na kwiecień 2022):

  • Chrome (75,88%),
  • Safari (11,52%),
  • Firefox (3,15%),
  • Opera (3,02%),
  • Samsung Internet (2,45%),
  • Yandex Browser (1,82%).

 

Google w Mołdawii zarówno pod względem wyszukiwarek, jak i swojej przeglądarki Chrome, cieszy się dużym zaufaniem. To na pewno wskazówki, jakie należy uwzględnić na etapie przygotowywania strategii budowania widoczności swojej witryny w tej republice.

Rynek e-commerce w Mołdawii

Mołdawianie w 2020 roku dokonali zakupów online na kwotę 277 milionów dolarów amerykańskich. Blisko 40% wszystkich mieszkańców płaci rachunki lub kupuje produkty przez Internet. Skala ta, jak i szacunki analityków przewidują, że e-commerce w kolejnych latach powinien w tej republice zacząć się dynamicznie rozwijać. Potencjał zwłaszcza zauważalny jest na rynku B2B, uwagę warto również poświęcić m-commercowi, który właśnie ze względu na upodobanie Mołdawian do urządzeń mobilnych (w tym przeglądania sieci za ich pośrednictwem), również powinien być uwzględniany w ramach realizowanych działań.

 

Mieszkańcy Mołdawii są otwarci na zagraniczne produkty i międzynarodowych dostawców. Wśród najpopularniejszych globalnych e-commerców w Mołdawii wymienić można AliExpress, Amazon czy ASOS. W Internecie swoje strony postawiły także porównywarki cen, uruchomiono dostawy jedzenia. Krok po kroku ten rynek dojrzewa i zachęca do udziału coraz to nowe podmioty. Przejawem tego jest obecność już większości lokalnych firm, tak pod adresami www, jak i w mediach społecznościowych.

Użytkownicy

Co Mołdawianie najczęściej wkładają do wirtualnego koszyka? Zobaczmy ich TOP 6:

Zróżnicowanie interesujących Mołdawian produktów w sieci jest dość spore. Może to świadczyć o tym, że nie zamykają się oni na żadną z kategorii pod względem zakupów online. Chcą kupować, potrzebują tylko technologicznych dostępności i atrakcyjnej oferty.

 

Co ważne, wraz z upowszechnianiem się dostępu do Internetu, rozwija się mołdawski e-commerce. Potrzebę takiego kierunku unaoczniła pandemia koronawirusa, kiedy to pożądanymi były systemy bankowości internetowej, a za nimi płatności online. Dotychczas większość zamówień opłacana jest przy odbiorze lub tradycyjnym przelewem. Zauważalne jest jednak rosnące zapotrzebowanie w zakresie kart kredytowych, PayPala, czy właśnie bankowości internetowej, które stanowią o filarach funkcjonowania sprawnego rynku e-commerce.

 

Władze Mołdawii również dostrzegają potrzebę rozwoju elektronicznego handlu i obiecały obywatelom usprawnienie procedur oraz wdrożenie technologii, które miałyby temu dopomóc. Warto również wspomnieć o tym, że wraz z upowszechnianiem się korzystania ze smartfonów, poszerza się dostęp do Internetu przewodowego i mobilnego, a niektórzy operatorzy poważnie rozważają modernizację infrastruktury do 5G.

Jaką domenę wybrać?

Mołdawia posiada swoją domenę, jaką jest “.md”. Działający pod nią lokalny przedstawiciel Google, czyli Google.md, w kwietniu 2022 roku był jednak niezwykle rzadko wykorzystywany (1,59%). Większa część użytkowników korzystała z usług globalnego hosta – Google.com (90,05%). Można jeszcze wspomnieć o skromnym udziale Yandex.ru na poziomie 3,1%. Przytoczone statystyki dają informację, że w Mołdawii można rozpocząć działania SEO z domeną zagraniczną, a tym samym nie ma konieczności posiadania rodzimego rozszerzenia.

 

Dodatkowo, planując ekspansję naszego biznesu na kilka rynków, warto zastanowić się nad domeną wspólnoty europejskiej “.eu” lub np. globalną “.com”. Następnie, wybrane rozszerzenie wystarczy już tylko uzupełniać o kolejne wersje językowe, dla przykładu: mojastrona.com/md, mojastrona.com/it, mojastrona.com/es, itd.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Mołdawii?

E-commerce w Mołdawii raczkuje. Jednak według analityków tego rynku powinien się on rozwijać w następnych latach. Są już tego pierwsze oznaki, związane z upowszechnianiem się dostępu do Internetu, czy wprowadzaniem płatności online. Kto pierwszy zagospodaruje sobie miejsce w sieci w danej branży, ten będzie przecierał szlaki i zdobędzie zaufanie oczekujących na takie dostępności konsumentów. Wprowadzenie swojego biznesu do Mołdawii na pewno jest nieszablonowym zagraniem, jednak z perspektywy czasu, może się okazać strzałem w dziesiątkę! Do odważnych świat należy!

 

Link Building w Mołdawii

By przedstawić swoją ofertę na mołdawskim rynku, w pierwszej kolejności należy udostępnić im zrozumiałą wersję językową strony internetowej. Tym językiem podstawowym powinien być rumuński, używany przez około 2,7 miliona mieszkańców. To niezbędny element do dalszych kroków, stawianych już wspólnie z naszymi Takumi 匠. Po analizie oferty oraz potencjału przygotują oni najlepszy katalog słów kluczowych, zoptymalizują witrynę pod algorytmy wyszukiwarek oraz preferencje użytkowników. Wszystko po to, aby strona wyświetlała się jak najwyżej na liście wyników wyszukiwania, a w konsekwencji zwiększała ruch i przychody. 

 

Działania SEO oczywiście dobrze, aby wspierał wysokojakościowy Link Building. Nie należy także zapominać o różnicowaniu przekierowań, które powinny pochodzić nie tylko z popularnych i wartościowych witryn w ramach udostępnionych, ciekawych artykułów, ale także z wpisów na tematycznych forach, czy popularnego w Mołdawii Facebooka.

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Mołdawii w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/search-engine-host-market-share/all/moldova 
  • https://www.statista.com/topics/5005/moldova/#dossierKeyfigures 
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-moldova 
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-moldova 
  • https://www.trade.gov/country-commercial-guides/moldova-ecommerce 
  • https://www.lloydsbanktrade.com/en/market-potential/moldova/ecommerce 
  • https://merchants.glopal.com/en-us/sell-online/moldova 
  • https://indrivo.com/latest-thinking/e-commerce-and-online-shopping-market-trends-moldova-optional-mandatory 
  • https://seolitte.com/en/local-seo-in-moldova/
  • https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/wildberries-marketplace-z-rosji-rozpoczyna-dzialalnosc-na-rynku-moldawskim
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    SEO w Mołdawii – jakiego używać języka?

    rozwiń

    Jak to zostało wskazane wcześniej, najczęściej używanym językiem w Mołdawii jest rumuński. Kiedy jednak zależy nam na dotarciu do lokalnej społeczności danego regionu, możemy spotkać się także z językiem rosyjskim, ukraińskim, a nawet gagauskim. W przypadku, gdy nie mamy insightu, który zapewniłby nas o skuteczności mniejszościowych języków, warto skupić się na tym najczęściej używanym do poszukiwań treści w Internecie w Mołdawii, czyli języku urzędowym – rumuńskim.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®