– co warto wiedzieć?
Rumunia to nadzwyczaj różnorodny kraj, zarówno jeśli chodzi o kulturę, obyczaje, jak i krajobrazy czy budownictwo. Położony jest w południowo-wschodniej Europie nad Morzem Czarnym. Stolicą i jednocześnie największym miastem w tym kraju jest Bukareszt – nazywany “Paryżem Wschodu”. Oprócz stolicy z charakterystyczną architekturą, do rozsławienia Rumunii na całym świecie przyczyniły się również mity o hrabim Drakuli – wampirze-arystokracie. W styczniu 2007 roku Rumunia wstąpiła do Unii Europejskiej, co znacząco przyczyniło się do dynamicznego rozwoju tego państwa.
Aktualnie populacja tego kraju wynosi ok. 19,5 mln. Dostęp do Internetu posiada 73,7% mieszkańców Rumunii. Surfując w sieci, Rumuni najczęściej wybierają urządzenia mobilne – dokonują na nich aż ok. 77% wszystkich rejestrowanych odsłon. Szczegółowy udział wykorzystywanych urządzeń prezentuje się następująco:
Zdecydowanym liderem wśród mediów społecznościowych w Rumunii jest Facebook – jego udział w rynku stanowi ponad 96%. Pełna lista najpopularniejszych social mediów wśród Rumunów wygląda następująco (dane za kwiecień 2022):
19,5 mln
Populacja Rumunii
73,7 %
Populacji ma dostęp do Internetu
14,2 mln
Internautów
97 %
Użytkowników korzysta z Google
Chcąc pozycjonować swoją stronę na rynku rumuńskim, konieczne jest zapoznanie się z danymi na temat popularności wyszukiwarek w tym kraju. Najczęściej wybieraną wyszukiwarką jest Google – korzysta z niej ponad 97% użytkowników. Szczegółowy udział w rynku poszczególnych wyszukiwarek wygląda następująco (dane za kwiecień 2022):
Biorąc pod uwagę powyższe dane, w działaniach SEO zdecydowanie warto skupić się jedynie na Google – udział pozostałych wyszukiwarek jest marginalny.
Optymalizując witrynę koniecznie weź pod uwagę jakie przeglądarki są najczęściej używane przez rumuńskich użytkowników Internetu (dane za kwiecień 2022):
W przypadku przeglądarek również wygrywa Google z Chrome (70,27%) – jednak jego przewaga nie jest już tak miażdżąca jak w przypadku wyszukiwarek. Warto zwrócić uwagę też chociażby na znaczący udział Safari od Apple.
Wartość rynku e-commerce w Rumunii w 2019 roku wynosiła 4,3 mld euro, co wskazuje na 20-procentowy wzrost względem roku poprzedniego. Już w 2020 roku zanotowano 5,6 mld euro przychodów, co wskazuje na 30-procentowy wzrost względem roku 2019. Ponad 72% ruchu w rumuńskich sklepach internetowych pochodzi z telefonów komórkowych. Również większość transakcji jest dokonywanych mobilnie (ok. 57%). To bardzo istotne informacje pod kątem optymalizacji sklepu internetowego czy planowania działań reklamowych. Średnia wartość dokonywanych zakupów online wynosi 98 euro. W Rumunii obserwowany jest bardzo dynamiczny wzrost ARPU (średni miesięczny przychód na użytkownika internetu) – szacuje się, że będzie to wzrost do ponad 200 EUR w 2024 r.
W Rumunii istnieje ok. 25 tysięcy sklepów internetowych. Najbardziej popularnym e-commercem jest serwis eMag.ro, który jest dostępny zarówno dla sprzedawców prywatnych oferujących produkty używane, jak i przedsiębiorców. Pełna lista pięciu najpopularniejszych serwisów e-commerce prezentuje się następująco:
Co kupują mieszkańcy Rumunii przez Internet? Oto najpopularniejsze branże, jeśli chodzi o e-commerce:
Jeśli chodzi o charakterystykę rumuńskiego e-konsumenta, to 52,3% to osoby w wieku 16-34 lata. 46% konsumentów wybiera płatność za pobraniem – dokonuje opłaty przy odbiorze zamówienia. 33% użytkowników płaci za produkty kartą, a 16% z pomocą PayPal. Największe obawy konsumentów w przypadku zakupów internetowych to nieufność, czy produkty na stronie internetowej będą odpowiadały tym w rzeczywistości. Znaczna część konsumentów jest niechętna zakupom online ze względu na brak możliwości zobaczenia i przetestowania produktów, czy obawę bycia oszukanym. Dla wielu osób w Rumunii, czynnikiem zachęcającym do transakcji jest darmowa dostawa.
Prowadząc biznes na rynku rumuńskim wybierz domenę z końcówką narodową – “.ro”. Wpłynie to pozytywnie na wyniki pozycjonowania, ale również na dobry odbiór, zaufanie użytkowników oraz współczynnik konwersji. Jeśli prowadzisz biznes na wielu rynkach, drugą opcją godną rozważenia jest wykorzystanie domeny europejskiej – “.eu”, lub globalnej – “.com”, i umieszczenie poszczególnych wersji językowych w katalogach. Dla Rumunii będzie to np. “.com/ro”. Jak w przypadku wszystkich rynków – staraj się wybierać domeny możliwie krótkie i proste.
Przychody e-commerce w Rumunii rosną regularnie i w bardzo szybkim tempie – z roku 2019 na 2020 zanotowano 30-procentowy wzrost! To jeden z dynamiczniej rozwijających się rynków w Europie. To bardzo dobry moment, by rozpocząć swoją biznesową działalność w Rumunii. Rynek nie jest tak konkurencyjny jak w Europie Zachodniej i wykazuje się nadal dużą elastycznością. Biorąc pod uwagę również to, że przyspieszony trend wzrostowy będzie utrzymywany w kolejnych latach – szansa na powodzenie zwiększa się.
W celu zbudowania dobrej widoczności w Google.ro, należy zwrócić uwagę na dwa elementy – optymalizację witryny oraz linki prowadzące do strony. W przypadku tego drugiego – warto zatroszczyć się o nie jak najszybciej, by stopniowo budować moc domeny, co ostatecznie przełoży się za wzrost pozycji w wyszukiwarce. Zdecydowanie najlepsze będą linki pozyskiwane w ramach Content Marketingu, czyli artykułów sponsorowanych na serwisach lokalnych, najlepiej umieszczonych na domenie z końcówką “.ro”. Pamiętaj, żeby odnośniki miały atrybut “dofollow” – wtedy będą najwartościowsze z punktu widzenia SEO. W ramach link buildingu można pozyskiwać również linki poprzez publikację komentarzy czy postów (marketing szeptany), w celu zdywersyfikowania profilu linków.
Najwyższa kompleksowość działań
SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.
Gwarancja wzrostu sprzedaży
Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.
Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee
Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.
Gwarancja utrzymania linków
Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.
Działania w całej Europie
W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.
Indywidualna strategia
Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.
SEO360®
SXO
zwykłe SEO
Strategia
Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.
Analiza
W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.
Plan Content Marketingowy
Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.
Estymacje
Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.
SEO Techniczne
Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.
Optymalizacja treści
Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.
UX + CRO
W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.
Link Building
Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.
Bieżąca Analiza Danych
W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.
Wzrost ruchu i przychodów
Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.
Źródła danych:
Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl
Przede wszystkim zadbaj o to, by witryna była dobrze przetłumaczona na język rumuński i odpowiednio zoptymalizowana pod lokalną wersję wyszukiwarki Google. Warto też dostosować witrynę do preferencji i zachowań rumuńskich użytkowników, by zwiększyć współczynnik konwersji – mowa zarówno o aspektach technicznych, jak i elementach User Experience. Kluczem do sukcesu w budowie widoczności w Google.ro będzie poprawna optymalizacja techniczna i contentowa serwisu oraz kompleksowy Link Building.