Pozycjonowanie w Rumunii

– co warto wiedzieć?

SEO dla kraju Rumunia
Pozycjonowanie dla kraju Rumunia
SEO360® - Rumunia

Rumunia to nadzwyczaj różnorodny kraj, zarówno jeśli chodzi o kulturę, obyczaje, jak i krajobrazy czy budownictwo. Położony jest w południowo-wschodniej Europie nad Morzem Czarnym. Stolicą i jednocześnie największym miastem w tym kraju jest Bukareszt – nazywany “Paryżem Wschodu”. Oprócz stolicy z charakterystyczną architekturą, do rozsławienia Rumunii na całym świecie przyczyniły się również mity o hrabim Drakuli – wampirze-arystokracie. W styczniu 2007 roku Rumunia wstąpiła do Unii Europejskiej, co znacząco przyczyniło się do dynamicznego rozwoju tego państwa.

 

Aktualnie populacja tego kraju wynosi ok. 19,5 mln. Dostęp do Internetu posiada 73,7% mieszkańców Rumunii. Surfując w sieci, Rumuni najczęściej wybierają urządzenia mobilne – dokonują na nich aż ok. 77% wszystkich rejestrowanych odsłon. Szczegółowy udział wykorzystywanych urządzeń prezentuje się następująco:

  • telefony (77,19%),
  • komputery (19,72%),
  • tablety (2,81%).

 

Zdecydowanym liderem wśród mediów społecznościowych w Rumunii jest Facebook – jego udział w rynku stanowi ponad 96%. Pełna lista najpopularniejszych social mediów wśród Rumunów wygląda następująco (dane za kwiecień 2022):

  • Facebook (96,23%),
  • Instagram (1,21%),
  • YouTube (0,95%),
  • Pinterest (0,87%),
  • Twitter (0,51%),
  • Reddit (0,13%).

19,5 mln

Populacja Rumunii

73,7 %

Populacji ma dostęp do Internetu

14,2 mln

Internautów

97 %

Użytkowników korzysta z Google

    Wyszukiwarki internetowe w Rumunii

    Chcąc pozycjonować swoją stronę na rynku rumuńskim, konieczne jest zapoznanie się z danymi na temat popularności wyszukiwarek w tym kraju. Najczęściej wybieraną wyszukiwarką jest Google – korzysta z niej ponad 97% użytkowników. Szczegółowy udział w rynku poszczególnych wyszukiwarek wygląda następująco (dane za kwiecień 2022):

    • Google (97,32%),
    • Bing (1,66%),
    • Yahoo! (0,46%),
    • Petal Search (0,22%),
    • DuckDuckGo (0,19%),
    • Yandex (0,1%).

     

    Biorąc pod uwagę powyższe dane, w działaniach SEO zdecydowanie warto skupić się jedynie na Google – udział pozostałych wyszukiwarek jest marginalny.

     

    Optymalizując witrynę koniecznie weź pod uwagę jakie przeglądarki są najczęściej używane przez rumuńskich użytkowników Internetu (dane za kwiecień 2022):

    • Chrome (70,27%),
    • Safari (12,66%),
    • Firefox (4,24%),
    • Samsung Internet (4,1%),
    • Instabridge (3,21%),
    • Edge (2,39%).

     

    W przypadku przeglądarek również wygrywa Google z Chrome (70,27%) – jednak jego przewaga nie jest już tak miażdżąca jak w przypadku wyszukiwarek. Warto zwrócić uwagę też chociażby na znaczący udział Safari od Apple.

    Rynek e-commerce w Rumunii

    Wartość rynku e-commerce w Rumunii w 2019 roku wynosiła 4,3 mld euro, co wskazuje na 20-procentowy wzrost względem roku poprzedniego. Już w 2020 roku zanotowano 5,6 mld euro przychodów, co wskazuje na 30-procentowy wzrost względem roku 2019. Ponad 72% ruchu w rumuńskich sklepach internetowych pochodzi z telefonów komórkowych. Również większość transakcji jest dokonywanych mobilnie (ok. 57%). To bardzo istotne informacje pod kątem optymalizacji sklepu internetowego czy planowania działań reklamowych. Średnia wartość dokonywanych zakupów online wynosi 98 euro. W Rumunii obserwowany jest bardzo dynamiczny wzrost ARPU (średni miesięczny przychód na użytkownika internetu) – szacuje się, że będzie to wzrost do ponad 200 EUR w 2024 r.

     

    W Rumunii istnieje ok. 25 tysięcy sklepów internetowych. Najbardziej popularnym e-commercem jest serwis eMag.ro, który jest dostępny zarówno dla sprzedawców prywatnych oferujących produkty używane, jak i przedsiębiorców. Pełna lista pięciu najpopularniejszych serwisów e-commerce prezentuje się następująco:

    • eMag.ro,
    • Okazii.ro,
    • Alterx.ro,
    • Domo.ro,
    • Flanco.ro.

     

    Co kupują mieszkańcy Rumunii przez Internet? Oto najpopularniejsze branże, jeśli chodzi o e-commerce:

    • elektronika,
    • IT i PC,
    • odzież/moda,
    • kosmetyki,
    • dekoracje do domu,
    • książki,
    • artykuły dla dzieci.

     

    Jeśli chodzi o charakterystykę rumuńskiego e-konsumenta, to 52,3% to osoby w wieku 16-34 lata. 46% konsumentów wybiera płatność za pobraniem – dokonuje opłaty przy odbiorze zamówienia. 33% użytkowników płaci za produkty kartą, a 16% z pomocą PayPal. Największe obawy konsumentów w przypadku zakupów internetowych to nieufność, czy produkty na stronie internetowej będą odpowiadały tym w rzeczywistości. Znaczna część konsumentów jest niechętna zakupom online ze względu na brak możliwości zobaczenia i przetestowania produktów, czy obawę bycia oszukanym. Dla wielu osób w Rumunii, czynnikiem zachęcającym do transakcji jest darmowa dostawa.

    Jaką domenę wybrać?

    Prowadząc biznes na rynku rumuńskim wybierz domenę z końcówką narodową – “.ro”. Wpłynie to pozytywnie na wyniki pozycjonowania, ale również na dobry odbiór, zaufanie użytkowników oraz współczynnik konwersji. Jeśli prowadzisz biznes na wielu rynkach, drugą opcją godną rozważenia jest wykorzystanie domeny europejskiej – “.eu”, lub globalnej – “.com”, i umieszczenie poszczególnych wersji językowych w katalogach. Dla Rumunii będzie to np. “.com/ro”. Jak w przypadku wszystkich rynków – staraj się wybierać domeny możliwie krótkie i proste.

     

    Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Rumunii?

    Przychody e-commerce w Rumunii rosną regularnie i w bardzo szybkim tempie – z roku 2019 na 2020 zanotowano 30-procentowy wzrost! To jeden z dynamiczniej rozwijających się rynków w Europie. To bardzo dobry moment, by rozpocząć swoją biznesową działalność w Rumunii. Rynek nie jest tak konkurencyjny jak w Europie Zachodniej i wykazuje się nadal dużą elastycznością. Biorąc pod uwagę również to, że przyspieszony trend wzrostowy będzie utrzymywany w kolejnych latach – szansa na powodzenie zwiększa się.

    Link Building w Rumunii

    W celu zbudowania dobrej widoczności w Google.ro, należy zwrócić uwagę na dwa elementy – optymalizację witryny oraz linki prowadzące do strony. W przypadku tego drugiego – warto zatroszczyć się o nie jak najszybciej, by stopniowo budować moc domeny, co ostatecznie przełoży się za wzrost pozycji w wyszukiwarce. Zdecydowanie najlepsze będą linki pozyskiwane w ramach Content Marketingu, czyli artykułów sponsorowanych na serwisach lokalnych, najlepiej umieszczonych na domenie z końcówką “.ro”. Pamiętaj, żeby odnośniki miały atrybut “dofollow” – wtedy będą najwartościowsze z punktu widzenia SEO. W ramach link buildingu można pozyskiwać również linki poprzez publikację komentarzy czy postów (marketing szeptany), w celu zdywersyfikowania profilu linków.

    Pełne Customer Journey

    Za pomocą SEO360® docieramy do konsumentów będących na każdym etapie procesu zakupowego, analizując ich aktywności z użyciem CRO, zwiększamy efektywność sprzedaży.

    Sieć jakościowych Partnerów

    Działania wykonujemy samodzielnie lub z Partnerami z danego kraju, którzy działają na równie wysokim poziomie co my.

    Nadzór nad całym procesem

    Nasi Client Success Managerowie, którzy zarządzają końcowym procesem są gwarantem zapewnienia najlepszych efektów dla naszych Klientów.

    Gwarancja utrzymania linków

    Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

    Szczegółowe raportowanie

    Stały dostęp do raportów aktualizowanych 24/7.

    Dedykowane dla E-commerce

    Ale również efektywne dla innych branż, w tym dla sektora usług czy MŚP.

    Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

    Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

    SEO360®

    SXO

    zwykłe SEO

    Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Rumunii?

    1.

    Strategia

    Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

    2.

    Analiza

    W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

    3.

    Plan Content Marketingowy

    Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

    4.

    Estymacje

    Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

    5.

    SEO Techniczne

    Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

    6.

    Optymalizacja treści

    Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

    7.

    UX + CRO

    W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

    8.

    Link Building

    Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

    9.

    Bieżąca Analiza Danych

    W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

    10.

    Wzrost ruchu i przychodów

    Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

    Źródła danych: 

    • http://ranking.gemius.com/ro/
    • https://gs.statcounter.com/
    SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

    Bądźmy w kontakcie
    +48 607 343 191
    office@seogroup.pl

      FAQ

      Na co zwrócić uwagę w przypadku pozycjonowania na rynku rumuńskim?

      rozwiń

      Przede wszystkim zadbaj o to, by witryna była dobrze przetłumaczona na język rumuński i odpowiednio zoptymalizowana pod lokalną wersję wyszukiwarki Google. Warto też dostosować witrynę do preferencji i zachowań rumuńskich użytkowników, by zwiększyć współczynnik konwersji – mowa zarówno o aspektach technicznych, jak i elementach User Experience. Kluczem do sukcesu w budowie widoczności w Google.ro będzie poprawna optymalizacja techniczna i contentowa serwisu oraz kompleksowy Link Building.

      5/5 - (5 głosów)
      SEO360® SEO360®