Serbia jest republiką położoną na Półwyspie Bałkańskim. Ponad 70% powierzchni kraju zajmują góry i wyżyny. Państwo to jest kandydatem do Unii Europejskiej – po wyrażeniu zgody Rady Europejskiej, oficjalne rozmowy akcesyjne rozpoczęły się w styczniu 2014. Stolicą i zarazem największym miastem kraju jest Belgrad.

 

W Serbii populacja wynosi ok. 7 mln. Serbowie stanowią ok. 83% mieszkańców, Węgrzy 3,5%, Bośniacy 2%, Romowie 2,1%. Pozostali obywatele to Chorwaci, Słowacy, Czarnogórcy, Bułgarzy, Rumuni. Wzrost liczby ludności w Serbii jest ujemny, a ok. 17% populacji ma powyżej 65 lat. Biorąc pod uwagę dostępne prognozy – starzejące się społeczeństwo będzie jednym z głównych wyzwań dla tego kraju w najbliższych latach.

 

Warto wspomnieć, że Serbia boryka się również z innymi problemami. Kraj został dotknięty kryzysem w 2008 roku i do tej pory nie zdołał się w pełni z niego podnieść. Powodem jest m.in. brak wdrożenia reform i spadek inwestycji zagranicznych, które przed kryzysem napędzały wzrost gospodarczy. Bolączką tego kraju jest również wysokie bezrobocie, korupcja w sektorze prywatnym i zdominowanie gospodarki przez duże, państwowe, nierentowne przedsiębiorstwa.

 

W styczniu 2022 ok. 84% populacji Serbii miało dostęp do Internetu – wzrost między 2021 a 2022 rokiem wyniósł ok. 4,5%. Serbowie najchętniej korzystają z sieci poprzez urządzenia mobilne. Szczegółowy udział urządzeń wygląda następująco (dane za marzec 2022):

  • Mobile (62,23%),
  • Desktop (36,65%),
  • Tablet (1,12%).

 

Na początku 2022 liczba użytkowników mediów społecznościowych stanowiła 57,5% całej populacji (choć należy pamiętać, że użytkownicy social mediów nie muszą być unikalnymi użytkownikami). Bez zaskoczenia, jako najbardziej popularny serwis społecznościowy można wskazać Facebook.com. Jednak warto również zwrócić uwagę na rosnącą rolę Instagrama. Lista najpopularniejszych social mediów prezentuje się jak poniżej (dane za marzec 2022):

  • Facebook (87,54%),
  • Instagram (3,75%),
  • Twitter (3,42%),
  • YouTube (2,08%),
  • Pinterest (1,85%),
  • VKontakte (0,5%).

7 mln

Populacja Serbii

84 %

Populacji ma dostęp do Internetu

5,8 mln

Internautów

97 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Serbii

W Serbii najbardziej popularną wyszukiwarką jest Google – zdecydowanie zdominował rynek. Lista wszystkich wykorzystywanych wyszukiwarek w tym kraju prezentuje się następująco (dane za marzec 2022):

  • Google (97,43%),
  • Bing (1,61%),
  • Yahoo! (0,47%),
  • DuckDuckGo (0,13%),
  • Yandex (0,12%),
  • Petal Search (0,12%).

 

Udział pozostałych wyszukiwarek jest marginalny, dlatego prowadząc działania SEO w tym kraju, wystarczy wziąć pod uwagę tak naprawdę jedynie Google. 

 

W przypadku przeglądarek dominujący udział ma Chrome od Google. Udział poszczególnych przeglądarek wygląda jak niżej (dane za marzec 2022):

  • Chrome (71,51%),
  • Safari (14,38%),
  • Firefox (5,14%),
  • Samsung Internet (2,83%),
  • Opera (2,63%),
  • Edge (1,7%).

 

Warte odnotowania jest również drugie miejsce pod kątem popularności zdobyte przez Safari od Apple. Ma to również odzwierciedlenie w systemach operacyjnych dla urządzeń mobilnych wykorzystywanych w Serbii. Android odpowiada za 83,54% rynku, a iOS 16,12%.

Rynek e-commerce w Serbii

Dotkliwy kryzys, który rozpoczął się w 2008 roku sprawił, że dla serbskich konsumentów głównym kryterium przy wyborach zakupowych jest cena. Serbowie najczęściej kupują to czego potrzebują, a nie to, czego pragną. Oprócz wysokiej średniej wieku, niskiego PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca, Serbia boryka się również z problemem wysokiej nierówności dochodów w społeczeństwie. Nawet 25% ludności objętych jest ubóstwem. Mimo wszystko Serbowie kupują chętnie przez Internet. W 2021 roku 35% ludności Serbii kupiło co najmniej jeden produkt online

 

Sektor e-commerce urósł dwukrotnie podczas pandemii koronawirusa, osiągając w niektórych odnogach nawet 200-procentowy wzrost, np. żywność. Sprzedaż odzieży i obuwia odnotowała 100-procentowy wzrost. Urząd Statystyczny Serbii podaje, że w 2020 roku e-handel przyniósł 395 mln euro przychodu, przy 3,3 mln e-konsumentów. W 2021 roku było to już 559 mln dolarów amerykańskich. Szacuje się, że przychody na rynku e-commerce osiągną 945 mln dolarów amerykańskich w 2022 roku.

 

Największym serwisem e-commerce na serbskim rynku jest gigatron.rs – w 2021 osiągnął przychody w wysokości 44 mln dolarów amerykańskich. Na drugim miejscu, pod kątem osiąganych przychodów, plasuje się tehnomanija.rs z 40 mln dolarów amerykańskich. Trzecim e-commercem jest zara.com z przychodami na poziomie 20 mln dolarów amerykańskich. Te trzy największe serwisy generują 20% przychodów online Serbii.

Użytkownicy

Wiemy już gdzie kupują Serbowie, pozostaje sobie odpowiedzieć jeszcze na pytanie co. Oto najpopularniejsze segmenty w e-handlu:

Serbowie płacąc w Internecie najczęściej wybierają karty przedpłacowe. Zdecydowana większość konsumentów dokonuje zakupów korzystając z komputerów – jak wskazuje Euromonitor, serbscy konsumenci w dużej mierze mają niską świadomość lub są nieufni w stosunku do zakupów na urządzeniach mobilnych (decyduje się na nie zaledwie kilka procent e-konsumentów).

Jaką domenę wybrać?

Planując działania SEO na rynku serbskim, warto wybrać dla naszej strony internetowej domenę z narodowym rozszerzeniem, czyli “.rs”. Tak jak w przypadku każdego rynku, domena powinna być prosta i krótka – pozytywnie wpływa to na widoczność i zapada łatwiej w pamięci.

 

Jeśli prowadzisz biznes na wielu rynkach, rozważ używanie domeny europejskiej – “.eu” lub globalnej – “.com”. Poszczególne wersje językowe powinny być wtedy dodawane w katalogach wybranej domeny, np. dla Serbii będzie to “.com/rs”.

 

Warto wiedzieć, że “.rs” to krajowa domena najwyższego poziomu przypisana dla Republiki Serbii. Zgodnie z decyzją ISO z 2006, skrót RS stał się kodem kraju dla Serbii. Jest to spowodowane faktem, że w czerwcu 2006 Serbia i Czarnogóra podzieliły się na Serbię i Czarnogórę jako dwa niezależne kraje, dlatego domena “.rs” oraz “.me” zastępuje domenę “.yu”.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Serbii?

Serbia jest 81. największym rynkiem e-handlu na świecie, z przychodami na poziomie 559 mln dolarów amerykańskich (2021). Mimo, że serbskie społeczeństwo boryka się z wieloma problemami i zasobność portfeli nie jest tak wysoka jak w Europie Zachodniej, konsumenci z tego kraju coraz częściej wybierają zakupy online. Przychody z handlu elektronicznego dynamicznie rosną w ostatnich latach, a prognozy na najbliższy czas są obiecujące. Decydując się na rozwój swojego biznesu w Serbii należy koniecznie zapoznać się z preferencjami i potrzebami przeciętnego e-konsumenta. Lepszym pomysłem może okazać się np. sprzedaż produktów podstawowych, pierwszej potrzeby, niż dóbr luksusowych.

Link Building w Serbii

Rozpoczynając działania SEO w Serbii należy zadbać o odpowiednią optymalizację serwisu. Serbska wersja językowa naszej strony powinna być dostosowana do lokalnej wersji Google. Drugim krokiem są działania z zakresu Link Buildingu. Ich celem jest pozyskiwanie wartościowych linków do strony, co z czasem przełoży się na wzrost jej widoczności w wyszukiwarkach. Klasycznie, najlepiej pozyskiwać odnośniki poprzez Content Marketing, czyli dobrej jakości artykuły sponsorowane na zewnętrznych serwisach. Do publikacji warto wybierać serwisy na lokalnych domenach (“.rs”). Decydując się na publikację w danym serwisie, koniecznie należy sprawdzić, czy link będzie miał atrybut “dofollow” – wtedy będzie miał największe znaczenie z perspektywy działań SEO. Innym źródłem linków może być również Buzz Marketing, czyli marketing szeptany. Linki można publikować w postaci wpisów na forach, komentarzy na blogach czy serwisach.

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Serbii w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/
  • https://www.statista.com/topics/2802/serbia/#dossierContents__outerWrapper
  • https://ecommercedb.com/en/markets/rs/all
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-serbia
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-serbia
  • https://www.trade.gov/country-commercial-guides/serbia-ecommerce
  • https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/serbia
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Serbia
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    Co jest najważniejsze w pozycjonowaniu na rynku serbskim?

    rozwiń

    Decydując się na działania SEO na rynku serbskim, kluczowe jest odpowiednie przygotowanie swojej strony – wybór odpowiedniej domeny, przygotowanie dedykowanej wersji językowej oraz dostosowanie jej do lokalnej charakterystyki rynku. Ważny będzie również dobór fraz kluczowych do działań – pozwoli to na dostosowanie strony do tego, czego rzeczywiście serbscy użytkownicy szukają w sieci. Warto również szczegółowo przeanalizować działania online konkurencji. Dzięki temu precyzyjnie dobierzemy strategię działań, by jak najszybciej osiągnąć najwyższe pozycje w wyszukiwarce.

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®