Republika Słowenii położona jest w południowo-środkowej Europie. Graniczy bezpośrednio z Chorwacją, Węgrami, Austrią i Włochami. Ma również dostęp do Morza Adriatyckiego, jednak są to jedynie 44 kilometry linii brzegowej. Stolicą i jednocześnie największym miastem w tym kraju jest Lublana. Słowenia należy do ONZ, NATO i Unii Europejskiej, a od 2007 roku również do strefy euro. Kraj ten jest najzamożniejszym i najbardziej rozwiniętym, szczególnie pod względem gospodarczym, państwem byłej Jugosławii i jednocześnie jednym z bardziej zamożnych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Słowenia jest stosunkowo niedużym państwem – zarówno jeśli chodzi o powierzchnię (jest 15 razy mniejsza niż Polska!) jak i liczbę ludności, która wynosi aktualnie ok. 2 mln osób. 

 

Wraz z początkiem roku 2022 wskaźnik penetracji Internetu w Słowenii wynosił aż 90% populacji – ok. 1,87 mln Słoweńców miało dostęp do sieci i liczba ta stale rośnie. Między rokiem 2021 a 2022 nastąpił wzrost o 2,3%, czyli ok. 41 tysięcy użytkowników. Mieszkańcy Słowenii nadal częściej korzystają z komputerów niż urządzeń mobilnych – szczegółowy udział poszczególnych urządzeń prezentuje się następująco:

  • desktop (57,54%),
  • mobile (40,99%),
  • tablet (1,48%).

 

Zdecydowana większość słoweńskich internautów korzysta z mediów społecznościowych – w styczniu 2022 zarejestrowano 1,61 miliona użytkowników social mediów, co stanowi ok. 77,5% całej populacji (choć należy pamiętać, że użytkownicy tych serwisów mogą nie reprezentować unikalnych osób). Popularność mediów społecznościowych dynamicznie zwiększa się – w latach 2021-2022 wzrost wyniósł aż 11%, czyli ok. 160 tysięcy użytkowników. Zdecydowanie najczęściej wybieranym serwisem społecznościowym jest Facebook – korzysta z niego aż 80,31% użytkowników. Lista najpopularniejszych social mediów w Słowenii prezentuje się następująco (dane za luty 2022):

  • Facebook (80,31%),
  • Twitter (6,62%),
  • Pinterest (6,06%),
  • Instagram (3,2%),
  • YouTube (1,76%),
  • Reddit (0,9%).

 

Najważniejszymi sektorami gospodarki Republiki Słowenii są przemysł oraz usługi. Przemysł, do którego w tym przypadku zaliczają się takie branże jak chemiczna, farmaceutyczna, motoryzacyjna i elektroniczna, odpowiada za prawie 24% PKB. 

W przypadku usług najważniejszymi branżami są handel detaliczny, usługi finansowe i dla biznesu, a także w coraz większym stopniu turystyka (której rozwój niestety zatrzymała pandemia koronawirusa).

2 mln

Populacja Słowenii

90 %

Populacji ma dostęp do Internetu

1,87 mln

Internautów

95 %

Użytkowników korzysta z Google

Wyszukiwarki internetowe w Słowenii

W Słowenii zdecydowanym liderem wśród wyszukiwarek jest Google – wybierany jest niemal 96%. Udział najpopularniejszych wyszukiwarek na rynku prezentuje się następująco:

  • Google (95,58%),
  • Bing (3,15%),
  • DuckDuckGo (0,52%),
  • Najdi.si (0,32%).

 

Dla tych, którzy rozważają pozycjonowanie strony na rynku słoweńskim, jest to jasna wskazówka, by skupić się przede wszystkim na działaniach w Google – pozostałe wyszukiwarki mają marginalne znaczenie.

 

Strona internetowa powinna być zoptymalizowana ze szczególną uwagą pod najpopularniejsze przeglądarki internetowe. W Słowenii najchętniej wykorzystywany, bo aż w ponad 68%, jest Chrome od Google. Pełna lista najchętniej wybieranych przeglądarek wygląda następująco:

  • Chrome (68,14%),
  • Safari (12,12%),
  • Firefox (8,25%),
  • Edge (5,1%),
  • Samsung Internet (3%),
  • Opera (2,19%).

 

Na uwagę zasługuje drugie miejsce Safari, czyli przeglądarki stworzonej przez Apple – wskazuje to na dużą popularność urządzeń tej firmy. Warto przy okazji zaznaczyć, że w przypadku systemu operacyjnego dla urządzeń mobilnych prym wiedzie Android (78,61%), ale znów na drugim miejscu znajduje się iOS od Apple z wynikiem 20,85%.

Rynek e-commerce w Słowenii

Słowenia jest 77. największym rynkiem handlu elektronicznego na świecie. W 2021 roku przychody e-commerce wyniosły 641 mln dolarów amerykańskich. Tempo wzrostu na tym rynku wynosi 16% (wzrost rok do roku). Poziom nasycenia rynku obrazuje m.in. penetracja online Słowenii – jest na poziomie 48%. Innymi słowy w 2021 roku 48% populacji kupiło co najmniej jeden produkt przez Internet.

 

Słowenia jest najbogatszym krajem Bałkanów. Zdecydowanie widać wpływ Europy Zachodniej na zachowania konsumenckie mieszkańców tego państwa. Konsumpcjonizm można uznać za trend rosnący w Słowenii. Jednak Słoweńcy stają się coraz bardziej wymagającymi i świadomymi użytkownikami – chętniej wybierają znane i lokalne produkty, zamiast nieznanych zagranicznych marek. Są w stanie zapłacić więcej za dobra, jeśli idzie za tym również wyższa jakość.

 

Wśród najsilniejszych graczy w Słowenii w sektorze e-commerce, na pierwszym miejscu plasuje się mimovrste.com, osiągając przychody w wysokości 59 mln dolarów amerykańskich. Jak wygląda pełna lista największych serwisów zakupowych w Słowenii ze względu na sprzedaż w 2021 roku? Oto ona:

  • mimovrste.com (59 mln USD),
  • merkur.si (31 mln USD),
  • mercator.si (26 mln USD),
  • bigbang.si (19 mln USD),
  • lekarnar.com (17 mln USD).

 

Trzy największe sklepy online z powyższej listy odpowiadają za 20% przychodów online w Słowenii. 

Zakupy on-line

Co najczęściej kupują mieszkańcy Słowenii przez Internet? Oto lista największych segmentów e-commerce ze względu na generowany przychód w 2021 roku:

Najczęściej oferowaną firmą usług dostawczych wśród sklepów internetowych w Słowenii jest Pošta Slovenije (52%), na drugim miejscu plasuje się GLS (30%), a na trzecim DPD (19%).

Jaką domenę wybrać?

Planując działania marketingowe w Słowenii, warto zadbać o odpowiednią wersję językową strony oraz domenę. Zdecydowanie korzystnie jest wybrać narodową końcówkę “.si”. Wykorzystywana domena powinna być krótka i prosta – pozytywnie wpłynie to na widoczność w wyszukiwarkach.

 

Jeśli prowadzisz swój biznes na wielu rynkach, warto rozważyć wykorzystanie domeny europejskiej – “.eu” lub globalnej – “.com”. Przy takim rozwiązaniu poszczególne wersje językowe powinny być umieszczane w katalogach w ramach tej samej domeny i oznaczane odpowiednim kodem dla każdego kraju – dla Słowenii byłby to adres z końcówką “.com/si”.

 

Dlaczego warto rozpocząć promocję swojego biznesu w Słowenii?

Konsument słoweński jest najbardziej zamożny wśród krajów bałkańskich, a jego zachowania są zbliżone do tych w Europie Zachodniej. To bardzo ważna informacja pod kątem planowania rozpoczęcia sprzedaży na tym rynku. Konsument w Słowenii jest dobrze poinformowany, preferuje lokalne i sprawdzone produkty, ale jest też w stanie zapłacić więcej za produkty lepszej jakości. Mimo przywiązania do lokalnych wyrobów, Słoweńcy kupują również dobra zagraniczne – najczęściej importowane z Niemiec, Włoch czy Austrii

 

Słoweński rynek jest interesującym wyborem na rozwój swojej firmy. Przychody z e-handlu dynamicznie rosną w tym rejonie. Biorąc pod uwagę również rosnącą zasobność portfeli Słoweńców oraz ich zamiłowanie do wysokiej jakości produktów, promocja swojego biznesu w tym kraju może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Link Building na Słowenii

Działania SEO opierają się o dwa główne filary – optymalizację witryny oraz Link Building. W przypadku tego drugiego, strategia musi być dostosowana do lokalnego rynku. Przy planowaniu działań związanych z pozyskiwaniem linków warto przeanalizować jakie działania w tym zakresie prowadzi konkurencja i na tej podstawie dostosować harmonogram publikacji. Profil pozyskiwanych linków powinien być jak najlepszej jakości. W pierwszej kolejności warto zdobywać odnośniki z domen z narodowym rozszerzeniem (“.si”). Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest publikowanie linków na mocnych, poczytnych serwisach w postaci artykułów. Jednak dla zróżnicowania profilu linków, warto również publikować odnośniki do strony we wpisach czy komentarzach na blogach i forach.

Najwyższa kompleksowość działań

SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.

Gwarancja wzrostu sprzedaży

Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.

Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee

Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.

Gwarancja utrzymania linków

Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.

Działania w całej Europie

W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.

Indywidualna strategia

Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.

Zobacz jak wzrosną ruch i przychody na Twojej stronie!

Przeciągnij suwak by poznać efekty pozycjonowania

SEO360®

SXO

zwykłe SEO

Jak przebiega proces pozycjonowania stron w Słowenii w ramach SEO360®?

1.

Strategia

Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.

2.

Analiza

W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.

3.

Plan Content Marketingowy

Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.

4.

Estymacje

Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.

5.

SEO Techniczne

Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.

6.

Optymalizacja treści

Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.

7.

UX + CRO

W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.

8.

Link Building

Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.

9.

Bieżąca Analiza Danych

W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.

10.

Wzrost ruchu i przychodów

Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.

Źródła danych: 

  • https://gs.statcounter.com/
  • https://www.statista.com/topics/3076/slovenia/#dossierContents__outerWrapper
  • https://ecommercedb.com/en/markets/si/all
  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-slovenia
  • https://ecommercegermany.com/blog/european-ecommerce-overview-slovenia
  • https://www.lloydsbanktrade.com/en/market-potential/slovenia/ecommerce
SEO360® kontakt formularz kontaktowy SEO360®

Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl

    FAQ

    W jakim języku pozycjonować stronę w Słowenii?

    rozwiń

    Zdecydowanie w języku słoweńskim – wykorzystywany jest przez prawie 96% mieszkańców tego kraju. W Słowenii istnieją mniejszości narodowe (Serbowie, Chorwaci, Bośniacy), jednak biorąc pod uwagę spodziewane korzyści biznesowe, warto skupić się jedynie na języku urzędowym.

    O czym pamiętać przy okazji pozycjonowania w Słowenii?

    rozwiń

    Decydując się na pozycjonowanie strony na rynku słoweńskim, należy przede wszystkim zatroszczyć się o odpowiednią wersję językową witryny i jej optymalizację pod lokalną wersję wyszukiwarki Google. Koniecznie rozważ umieszczenie strony dedykowanej temu rynkowi na lokalnej domenie “.si” lub w odpowiednim katalogu domeny globalnej (“.com/si”).

    5/5 - (5 głosów)
    SEO360® SEO360®