– co warto wiedzieć?
Republika Słowenii położona jest w południowo-środkowej Europie. Graniczy bezpośrednio z Chorwacją, Węgrami, Austrią i Włochami. Ma również dostęp do Morza Adriatyckiego, jednak są to jedynie 44 kilometry linii brzegowej. Stolicą i jednocześnie największym miastem w tym kraju jest Lublana. Słowenia należy do ONZ, NATO i Unii Europejskiej, a od 2007 roku również do strefy euro. Kraj ten jest najzamożniejszym i najbardziej rozwiniętym, szczególnie pod względem gospodarczym, państwem byłej Jugosławii i jednocześnie jednym z bardziej zamożnych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Słowenia jest stosunkowo niedużym państwem – zarówno jeśli chodzi o powierzchnię (jest 15 razy mniejsza niż Polska!) jak i liczbę ludności, która wynosi aktualnie ok. 2 mln osób.
Wraz z początkiem roku 2022 wskaźnik penetracji Internetu w Słowenii wynosił aż 90% populacji – ok. 1,87 mln Słoweńców miało dostęp do sieci i liczba ta stale rośnie. Między rokiem 2021 a 2022 nastąpił wzrost o 2,3%, czyli ok. 41 tysięcy użytkowników. Mieszkańcy Słowenii nadal częściej korzystają z komputerów niż urządzeń mobilnych – szczegółowy udział poszczególnych urządzeń prezentuje się następująco:
Zdecydowana większość słoweńskich internautów korzysta z mediów społecznościowych – w styczniu 2022 zarejestrowano 1,61 miliona użytkowników social mediów, co stanowi ok. 77,5% całej populacji (choć należy pamiętać, że użytkownicy tych serwisów mogą nie reprezentować unikalnych osób). Popularność mediów społecznościowych dynamicznie zwiększa się – w latach 2021-2022 wzrost wyniósł aż 11%, czyli ok. 160 tysięcy użytkowników. Zdecydowanie najczęściej wybieranym serwisem społecznościowym jest Facebook – korzysta z niego aż 80,31% użytkowników. Lista najpopularniejszych social mediów w Słowenii prezentuje się następująco (dane za luty 2022):
Najważniejszymi sektorami gospodarki Republiki Słowenii są przemysł oraz usługi. Przemysł, do którego w tym przypadku zaliczają się takie branże jak chemiczna, farmaceutyczna, motoryzacyjna i elektroniczna, odpowiada za prawie 24% PKB.
W przypadku usług najważniejszymi branżami są handel detaliczny, usługi finansowe i dla biznesu, a także w coraz większym stopniu turystyka (której rozwój niestety zatrzymała pandemia koronawirusa).
2 mln
Populacja Słowenii
90 %
Populacji ma dostęp do Internetu
1,87 mln
Internautów
95 %
Użytkowników korzysta z Google
W Słowenii zdecydowanym liderem wśród wyszukiwarek jest Google – wybierany jest niemal 96%. Udział najpopularniejszych wyszukiwarek na rynku prezentuje się następująco:
Dla tych, którzy rozważają pozycjonowanie strony na rynku słoweńskim, jest to jasna wskazówka, by skupić się przede wszystkim na działaniach w Google – pozostałe wyszukiwarki mają marginalne znaczenie.
Strona internetowa powinna być zoptymalizowana ze szczególną uwagą pod najpopularniejsze przeglądarki internetowe. W Słowenii najchętniej wykorzystywany, bo aż w ponad 68%, jest Chrome od Google. Pełna lista najchętniej wybieranych przeglądarek wygląda następująco:
Na uwagę zasługuje drugie miejsce Safari, czyli przeglądarki stworzonej przez Apple – wskazuje to na dużą popularność urządzeń tej firmy. Warto przy okazji zaznaczyć, że w przypadku systemu operacyjnego dla urządzeń mobilnych prym wiedzie Android (78,61%), ale znów na drugim miejscu znajduje się iOS od Apple z wynikiem 20,85%.
Słowenia jest 77. największym rynkiem handlu elektronicznego na świecie. W 2021 roku przychody e-commerce wyniosły 641 mln dolarów amerykańskich. Tempo wzrostu na tym rynku wynosi 16% (wzrost rok do roku). Poziom nasycenia rynku obrazuje m.in. penetracja online Słowenii – jest na poziomie 48%. Innymi słowy w 2021 roku 48% populacji kupiło co najmniej jeden produkt przez Internet.
Słowenia jest najbogatszym krajem Bałkanów. Zdecydowanie widać wpływ Europy Zachodniej na zachowania konsumenckie mieszkańców tego państwa. Konsumpcjonizm można uznać za trend rosnący w Słowenii. Jednak Słoweńcy stają się coraz bardziej wymagającymi i świadomymi użytkownikami – chętniej wybierają znane i lokalne produkty, zamiast nieznanych zagranicznych marek. Są w stanie zapłacić więcej za dobra, jeśli idzie za tym również wyższa jakość.
Wśród najsilniejszych graczy w Słowenii w sektorze e-commerce, na pierwszym miejscu plasuje się mimovrste.com, osiągając przychody w wysokości 59 mln dolarów amerykańskich. Jak wygląda pełna lista największych serwisów zakupowych w Słowenii ze względu na sprzedaż w 2021 roku? Oto ona:
Trzy największe sklepy online z powyższej listy odpowiadają za 20% przychodów online w Słowenii.
Co najczęściej kupują mieszkańcy Słowenii przez Internet? Oto lista największych segmentów e-commerce ze względu na generowany przychód w 2021 roku:
Najczęściej oferowaną firmą usług dostawczych wśród sklepów internetowych w Słowenii jest Pošta Slovenije (52%), na drugim miejscu plasuje się GLS (30%), a na trzecim DPD (19%).
Planując działania marketingowe w Słowenii, warto zadbać o odpowiednią wersję językową strony oraz domenę. Zdecydowanie korzystnie jest wybrać narodową końcówkę “.si”. Wykorzystywana domena powinna być krótka i prosta – pozytywnie wpłynie to na widoczność w wyszukiwarkach.
Jeśli prowadzisz swój biznes na wielu rynkach, warto rozważyć wykorzystanie domeny europejskiej – “.eu” lub globalnej – “.com”. Przy takim rozwiązaniu poszczególne wersje językowe powinny być umieszczane w katalogach w ramach tej samej domeny i oznaczane odpowiednim kodem dla każdego kraju – dla Słowenii byłby to adres z końcówką “.com/si”.
Konsument słoweński jest najbardziej zamożny wśród krajów bałkańskich, a jego zachowania są zbliżone do tych w Europie Zachodniej. To bardzo ważna informacja pod kątem planowania rozpoczęcia sprzedaży na tym rynku. Konsument w Słowenii jest dobrze poinformowany, preferuje lokalne i sprawdzone produkty, ale jest też w stanie zapłacić więcej za produkty lepszej jakości. Mimo przywiązania do lokalnych wyrobów, Słoweńcy kupują również dobra zagraniczne – najczęściej importowane z Niemiec, Włoch czy Austrii.
Słoweński rynek jest interesującym wyborem na rozwój swojej firmy. Przychody z e-handlu dynamicznie rosną w tym rejonie. Biorąc pod uwagę również rosnącą zasobność portfeli Słoweńców oraz ich zamiłowanie do wysokiej jakości produktów, promocja swojego biznesu w tym kraju może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Działania SEO opierają się o dwa główne filary – optymalizację witryny oraz Link Building. W przypadku tego drugiego, strategia musi być dostosowana do lokalnego rynku. Przy planowaniu działań związanych z pozyskiwaniem linków warto przeanalizować jakie działania w tym zakresie prowadzi konkurencja i na tej podstawie dostosować harmonogram publikacji. Profil pozyskiwanych linków powinien być jak najlepszej jakości. W pierwszej kolejności warto zdobywać odnośniki z domen z narodowym rozszerzeniem (“.si”). Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest publikowanie linków na mocnych, poczytnych serwisach w postaci artykułów. Jednak dla zróżnicowania profilu linków, warto również publikować odnośniki do strony we wpisach czy komentarzach na blogach i forach.
Najwyższa kompleksowość działań
SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.
Gwarancja wzrostu sprzedaży
Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.
Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee
Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.
Gwarancja utrzymania linków
Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.
Działania w całej Europie
W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.
Indywidualna strategia
Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.
SEO360®
SXO
zwykłe SEO
Strategia
Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.
Analiza
W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.
Plan Content Marketingowy
Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.
Estymacje
Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.
SEO Techniczne
Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.
Optymalizacja treści
Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.
UX + CRO
W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.
Link Building
Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.
Bieżąca Analiza Danych
W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.
Wzrost ruchu i przychodów
Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.
Źródła danych:
Bądźmy w kontakcie
+48 607 343 191
office@seogroup.pl
Zdecydowanie w języku słoweńskim – wykorzystywany jest przez prawie 96% mieszkańców tego kraju. W Słowenii istnieją mniejszości narodowe (Serbowie, Chorwaci, Bośniacy), jednak biorąc pod uwagę spodziewane korzyści biznesowe, warto skupić się jedynie na języku urzędowym.
Decydując się na pozycjonowanie strony na rynku słoweńskim, należy przede wszystkim zatroszczyć się o odpowiednią wersję językową witryny i jej optymalizację pod lokalną wersję wyszukiwarki Google. Koniecznie rozważ umieszczenie strony dedykowanej temu rynkowi na lokalnej domenie “.si” lub w odpowiednim katalogu domeny globalnej (“.com/si”).