– co warto wiedzieć?
Ukraina to po Rosji, pod względem powierzchni, drugi największy kraj w Europie. Ma 44 mln mieszkańców, ponad 60% z nich posiada dostęp do Internetu. Nasi wschodni sąsiedzi mają duży potencjał i możliwości do gospodarczego rozwoju, w szczególności w oparciu o bogate zasoby naturalne. To dla wielu przedsiębiorców informacje, na podstawie których warto zainteresować się i zaistnieć na ukraińskim rynku.
Ukraińcy korzystają z sieci www przy użyciu następujących urządzeń:
Widać, że zdecydowana większość Ukraińców surfuje po Internecie na telefonach komórkowych, blisko co czwarty z nich do tego celu zasiada przed komputerem, zaś znikoma ilość osób przegląda strony na tablecie.
Podobnie jak na rynku rosyjskim, tak i na Ukrainie, biorąc pod uwagę wyszukiwarki, jest tutaj obecny Yandex, choć jego udział w rynku jest na zdecydowanie niższym poziomie (niespełna 5%). Google jest zdecydowanym liderem i w pierwszych etapach działań SEO, strategię pozycjonowania na Ukrainie można oprzeć w szczególności o giganta z Kalifornii.
Ukraińcy z Internetu korzystają najczęściej na smartfonach, w związku z czym popularne są także serwisy społecznościowe, wśród których wymienić można:
Uzupełniając powyższe informacje, warto również wspomnieć o używanych systemach operacyjnych. Prym wiedzie Android (62,19%), a daleko za nim Windows (25,62%) oraz Apple OS (11,32%).
Jeżeli chodzi o rynek e-commerce na Ukrainie, to pomimo różnych zawirowań geopolitycznych, można powiedzieć że ma olbrzymi potencjał i powinien się rozwijać. Biorąc pod uwagę dane z 2018 i 2019 roku wydatki internautów z Ukrainy na zakupy on-line rosły kolejno o 30, a następnie 25 procent. Takie statystyki dają argumenty do pozyskania nowych Klientów właśnie z tego kraju.
44 mln
Populacja Ukrainy
60 %
Populacji ma dostęp do Internetu
26,5 mln
Internautów
93 %
Użytkowników korzysta z Google
Pomimo iż Ukraina naturalnie kojarzy się z rynkiem rosyjskojęzycznym, wśród wyszukiwarek Yandex jest jednak w zdecydowanej mniejszości. Niepodzielnie rządzi Google, z którego usług korzysta ponad 12 mln użytkowników. Udział wyszukiwarek na Ukrainie:
Jeżeli zaś chodzi o przeglądarki, uwzględniając korzystanie z Internetu przy użyciu telefonu, komputera i tabletu, to popularność “browserów” przedstawia się następująco:
Jak widać należący do Google Chrome jest użytkowany przez blisko 70% Ukraińców odwiedzających strony www. Zauważalny jest znaczący udział przeglądarek mobilnych tj. wykorzystywanych na smartfonach i telefonach komórkowych z dostępem do sieci.
Procent internautów na Ukrainie, robiących zakupy w sieci ustabilizował się w ostatnich latach. Obecnie szacuje się że blisko 45% naszych sąsiadów korzystających z Internetu wkłada produkty do wirtualnych koszyków. Sama wartość rynku e-commerce to ponad 160 miliardów hrywien, czyli około 5 miliardów euro rocznie. Suma obrotu towarów i usług online w 2018 roku osiągnęła poziom 2 miliardów euro, co daje średnią wydatków w wysokości 286 euro rocznie na jedną osobę.
Ukraińcy, którzy decydują się na zakupy on-line oczekują w szczególności: dogodnych form dostawy (w tym punktów odbioru), dopasowanych form płatności (karta i gotówka), przystępnego wyglądu witryny oraz produktu zgodnego z opisem. Wśród obaw najczęściej wymieniają niezgodność towaru z oczekiwaniami, błędne informacje w opisie, cenie asortymentu oraz wysoki koszt i czas dostawy.
Co nasi wschodni sąsiedzi kupują w Internecie? Zobaczmy:
Jeżeli chodzi o popularne e-commercowe serwisy, to rządzi lokalna firma detaliczna, sprzedająca głównie użytkową elektronikę “Rozetka” (6,7 mln użytkowników), drugi jest ukraiński OLX.ua (5,5 mln użytkowników), a trzeci również szeroko asortymentowy Prom.ua (4 mln użytkowników). Wśród zagranicznych e-commerców, na podobnym poziomie zainteresowania co wymienione portale, jest AliExpress, gdzie zakupy robi blisko 4 mln Ukraińców.
W jaki sposób za zakupy on-line płacą Ukraińcy? Metody te są dość zróżnicowane, mianowicie:
Warto również zwrócić uwagę na wybierane metody dostawy:
Internauci za naszą wschodnią granicą cenią sobie oprócz dogodnych metod płatności i dostawy, także możliwość zwrotu produktu, w szczególności oczywiście, kiedy nie spełnia on ich oczekiwań, bądź też znacząco różni się od tego przedstawionego na witrynie e-sklepu.
W Ukrainie podstawową domeną jest “.ua”. To krajowe rozszerzenie stron Ukrainy, która co ważne jest państwem stowarzyszonym, a także członkiem strefy wolnego handlu z Unią Europejską. Wskazane jest, aby nasza witryna miała narodową domenę, w tym wypadku “.ua”, co w oczach Klienta da nam większą wiarygodność. Jeżeli jednak planujemy wejść na kilka zagranicznych rynków, warto zastanowić się nad globalnymi domenami typu “.com”. Następnie przy tworzeniu kolejnych wersji językowych rozszerzać je o poszczególne kraje tj. mojastrona.com/ua, mojastrona.com/ru, mojastrona.com/de itp.
Duży potencjał i wciąż niezagospodarowany rynek, to czynniki świadczące o tym, że warto szukać Klientów za naszą wschodnią granicą. W 2020 roku tempo rozwoju e-commerce na Ukrainie osiągnęło poziom 41%, dokładając sporą cegiełkę do światowego wzrostu (26%). Cały czas zauważa się dodatkowe czynniki, które jeszcze bardziej mogą rozhulać te wyniki. Wśród nich wymienia się wpływ rosnącej klasy średniej w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej oraz ograniczoną infrastrukturę stacjonarnych sklepów.
Rosnąca wartość rynku e-commerce, zwiększająca się ilość internautów, a co za tym idzie osób dokonujących zakupów on-line, to obok naturalnych zasobów, elementy nakłaniające do zaistnienia na tym rynku. Gdyby nie turbulencje geopolityczne, wysoki wskaźnik korupcji i niedostatecznie rozwinięta infrastruktura transportowa, rozwój gospodarczy na Ukrainie zapewne byłby na innym etapie. Szanse na zagospodarowanie swojego biznesu w tym miejscu są jednak spore, w szczególności kiedy weźmiemy pod uwagę oczekiwania, przyzwyczajenia i uwarunkowania lokalne mieszkańców. Ukraina jest otwarta i warto się z nią zaprzyjaźnić!
Rozpoczynając działania pozycjonujące na Ukrainie należy zwrócić uwagę na jakościowy Link Building. W “oczach” zarówno Google, jak i Yandexa stanowi on znaczący czynnik rankujący. Obok wartości przychodzącego linku, liczy się także ich ilość oraz profil. Dobrze, aby były powiązane tematycznie, ale i prowadziły w różne miejsca na naszej stronie.
Warto również skorzystać z poniższych porad:
Działania SEO na Ukrainie na pewno wymagają zaangażowania, wytrwałości i jakości. Co ważne przy odpowiednio przygotowanej strategii, wskazanych obszarach działania oraz wybranej niszy, ponadprzeciętne rezultaty są dosłownie na wyciągnięcie ręki.
Najwyższa kompleksowość działań
SEO360® zapewnia najwyższy stopień kompleksowości spośród innych, podobnych usług na rynku, takich jak SEO czy SXO, co zostało poparte badaniami.
Gwarancja wzrostu sprzedaży
Usługa zapewnia gwarancję końcowego efektu, czyli wzrostu ruchu i przychodów / leadów.
Rozliczenia hybrydowe oparte o success fee
Po osiągnięciu 100% zamierzonego celu, wyznaczane są kolejne oparte o rozliczenia w modelu success fee.
Gwarancja utrzymania linków
Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.
Działania w całej Europie
W ramach jednej umowy możemy prowadzić działania dla wszystkich państw europejskich przy wsparciu sieci jakościowych partnerów.
Indywidualna strategia
Przygotowujemy kompleksową, rozbudowaną strategię, w ramach której badamy prawdziwe potrzeby konsumentów (customer insights) jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.
SEO360®
SXO
zwykłe SEO
Strategia
Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.
Analiza
W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.
Plan Content Marketingowy
Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.
Estymacje
Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.
SEO Techniczne
Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.
Optymalizacja treści
Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.
UX + CRO
W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.
Link Building
Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.
Bieżąca Analiza Danych
W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.
Wzrost ruchu i przychodów
Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.
Źródła danych:
Bądźmy w kontakcie
+48 500 050 939
office@seogroup.pl
Zwiększenie widoczności naturalnie łączy się ze zwielokrotnieniem ruchu na naszą stronę. By tego dokonać należy odpowiednio ją zoptymalizować, tak pod roboty wyszukiwarek, jak i oczekiwania oraz preferencje użytkowników. Chodzi tutaj m.in. o dostosowanie treści na stronie głównej, podstronach, utworzenie odpowiednich kategorii, udostępnienie szerokiego asortymentu i opisów produktów, zwiększenie liczby linków zwrotnych (najlepiej jakościowych), promowanie się oraz aktywność w mediach społecznościowych. Niezwykle istotne, w szczególności przy okazji działań na wschodzie Europy, jest także prezentowanie oferty w języku danego regionu. To ważny czynnik dla społeczności lokalnej, często końcowo decydujący o zakupowych decyzjach.
Mimo, że Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką na Ukrainie, to dobrze jest połączyć niektóre elementy optymalizacyjne, istotne dla zwiększenia widoczności dla niego, z czynnikami ważnymi także z perspektywy Yandexa. Da nam to możliwość dotarcia do użytkowników korzystających z rosyjskojęzycznych narzędzi. Najważniejsze jest zwiększenie ogólnego ruchu. Można tego dokonać na przykład dzięki kampaniom reklamowym w wyszukiwarkach, mediach społecznościowych, a także doraźnym działaniom typu wysyłanie newslettera i biuletynów. Liczy się także szeroki i rozbudowany asortyment oferowanych produktów, obejmujący wiele marek. Nade wszystko ważna jest konsekwencja w dążeniu do czołówki wyników wyszukiwania. Z biegiem czasu nasza witryna powinna zyskiwać na wiarygodności, a co za tym idzie piąć się w górę rezultatów SERPów.
Oficjalnie językiem urzędowym jest ukraiński, a językiem regionalnym (tj. takim, którym posługuje się ponad 10% mieszkańców) jest język rosyjski. Ten drugi najczęściej występuje w regionach wschodnich Ukrainy. Tym samym dobrze jest wybrać język witryny na podstawie obszaru, do którego chcemy dotrzeć z ofertą. Zawsze oczywiście możemy także przygotować dwie wersje językowe. Z drugiej strony możemy utworzyć uniwersalne tłumaczenie, gdyż oba języki korzystają z cyrylicy, mają podobną gramatykę oraz wspólny alfabet. To rozwiązanie jest dosyć ryzykowne, gdyż na przestrzeni lat te języki trochę oddaliły się od siebie tj. niektóre wyrazy w języku ukraińskim pochodzą z polskiego, a w języku rosyjskim mogą mieć zupełnie inne znaczenie.