– co warto wiedzieć?
Ukraina to po Rosji, pod względem powierzchni, drugi największy kraj w Europie. Ma 44 mln mieszkańców, ponad 60% z nich posiada dostęp do Internetu. Nasi wschodni sąsiedzi mają duży potencjał i możliwości do gospodarczego rozwoju, w szczególności w oparciu o bogate zasoby naturalne. To dla wielu przedsiębiorców informacje, na podstawie których warto zainteresować się i zaistnieć na ukraińskim rynku.
Ukraińcy korzystają z sieci www przy użyciu następujących urządzeń:
Widać, że zdecydowana większość Ukraińców surfuje po Internecie na telefonach komórkowych, blisko co czwarty z nich do tego celu zasiada przed komputerem, zaś znikoma ilość osób przegląda strony na tablecie.
Podobnie jak na rynku rosyjskim, tak i na Ukrainie, biorąc pod uwagę wyszukiwarki, jest tutaj obecny Yandex, choć jego udział w rynku jest na zdecydowanie niższym poziomie (niespełna 5%). Google jest zdecydowanym liderem i w pierwszych etapach działań SEO, strategię pozycjonowania na Ukrainie można oprzeć w szczególności o giganta z Kalifornii.
Ukraińcy z Internetu korzystają najczęściej na smartfonach, w związku z czym popularne są także serwisy społecznościowe, wśród których wymienić można:
Uzupełniając powyższe informacje, warto również wspomnieć o używanych systemach operacyjnych. Prym wiedzie Android (62,19%), a daleko za nim Windows (25,62%) oraz Apple OS (11,32%).
Jeżeli chodzi o rynek e-commerce na Ukrainie, to pomimo różnych zawirowań geopolitycznych, można powiedzieć że ma olbrzymi potencjał i powinien się rozwijać. Biorąc pod uwagę dane z 2018 i 2019 roku wydatki internautów z Ukrainy na zakupy on-line rosły kolejno o 30, a następnie 25 procent. Takie statystyki dają argumenty do pozyskania nowych Klientów właśnie z tego kraju.
44 mln
Populacja Ukrainy
60 %
Populacji ma dostęp do Internetu
26,5 mln
Internautów
93 %
Użytkowników korzysta z Google
Pomimo iż Ukraina naturalnie kojarzy się z rynkiem rosyjskojęzycznym, wśród wyszukiwarek Yandex jest jednak w zdecydowanej mniejszości. Niepodzielnie rządzi Google, z którego usług korzysta ponad 12 mln użytkowników. Udział wyszukiwarek na Ukrainie:
Jeżeli zaś chodzi o przeglądarki, uwzględniając korzystanie z Internetu przy użyciu telefonu, komputera i tabletu, to popularność “browserów” przedstawia się następująco:
Jak widać należący do Google Chrome jest użytkowany przez blisko 70% Ukraińców odwiedzających strony www. Zauważalny jest znaczący udział przeglądarek mobilnych tj. wykorzystywanych na smartfonach i telefonach komórkowych z dostępem do sieci.
Procent internautów na Ukrainie, robiących zakupy w sieci ustabilizował się w ostatnich latach. Obecnie szacuje się że blisko 45% naszych sąsiadów korzystających z Internetu wkłada produkty do wirtualnych koszyków. Sama wartość rynku e-commerce to ponad 160 miliardów hrywien, czyli około 5 miliardów euro rocznie. Suma obrotu towarów i usług online w 2018 roku osiągnęła poziom 2 miliardów euro, co daje średnią wydatków w wysokości 286 euro rocznie na jedną osobę.
Ukraińcy, którzy decydują się na zakupy on-line oczekują w szczególności: dogodnych form dostawy (w tym punktów odbioru), dopasowanych form płatności (karta i gotówka), przystępnego wyglądu witryny oraz produktu zgodnego z opisem. Wśród obaw najczęściej wymieniają niezgodność towaru z oczekiwaniami, błędne informacje w opisie, cenie asortymentu oraz wysoki koszt i czas dostawy.
Co nasi wschodni sąsiedzi kupują w Internecie? Zobaczmy:
Jeżeli chodzi o popularne e-commercowe serwisy, to rządzi lokalna firma detaliczna, sprzedająca głównie użytkową elektronikę “Rozetka” (6,7 mln użytkowników), drugi jest ukraiński OLX.ua (5,5 mln użytkowników), a trzeci również szeroko asortymentowy Prom.ua (4 mln użytkowników). Wśród zagranicznych e-commerców, na podobnym poziomie zainteresowania co wymienione portale, jest AliExpress, gdzie zakupy robi blisko 4 mln Ukraińców.
W jaki sposób za zakupy on-line płacą Ukraińcy? Metody te są dość zróżnicowane, mianowicie:
Warto również zwrócić uwagę na wybierane metody dostawy:
Internauci za naszą wschodnią granicą cenią sobie oprócz dogodnych metod płatności i dostawy, także możliwość zwrotu produktu, w szczególności oczywiście, kiedy nie spełnia on ich oczekiwań, bądź też znacząco różni się od tego przedstawionego na witrynie e-sklepu.
W Ukrainie podstawową domeną jest “.ua”. To krajowe rozszerzenie stron Ukrainy, która co ważne jest państwem stowarzyszonym, a także członkiem strefy wolnego handlu z Unią Europejską. Wskazane jest, aby nasza witryna miała narodową domenę, w tym wypadku “.ua”, co w oczach Klienta da nam większą wiarygodność. Jeżeli jednak planujemy wejść na kilka zagranicznych rynków, warto zastanowić się nad globalnymi domenami typu “.com”. Następnie przy tworzeniu kolejnych wersji językowych rozszerzać je o poszczególne kraje tj. mojastrona.com/ua, mojastrona.com/ru, mojastrona.com/de itp.
Duży potencjał i wciąż niezagospodarowany rynek, to czynniki świadczące o tym, że warto szukać Klientów za naszą wschodnią granicą. W 2020 roku tempo rozwoju e-commerce na Ukrainie osiągnęło poziom 41%, dokładając sporą cegiełkę do światowego wzrostu (26%). Cały czas zauważa się dodatkowe czynniki, które jeszcze bardziej mogą rozhulać te wyniki. Wśród nich wymienia się wpływ rosnącej klasy średniej w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej oraz ograniczoną infrastrukturę stacjonarnych sklepów.
Rosnąca wartość rynku e-commerce, zwiększająca się ilość internautów, a co za tym idzie osób dokonujących zakupów on-line, to obok naturalnych zasobów, elementy nakłaniające do zaistnienia na tym rynku. Gdyby nie turbulencje geopolityczne, wysoki wskaźnik korupcji i niedostatecznie rozwinięta infrastruktura transportowa, rozwój gospodarczy na Ukrainie zapewne byłby na innym etapie. Szanse na zagospodarowanie swojego biznesu w tym miejscu są jednak spore, w szczególności kiedy weźmiemy pod uwagę oczekiwania, przyzwyczajenia i uwarunkowania lokalne mieszkańców. Ukraina jest otwarta i warto się z nią zaprzyjaźnić!
Rozpoczynając działania pozycjonujące na Ukrainie należy zwrócić uwagę na jakościowy Link Building. W “oczach” zarówno Google, jak i Yandexa stanowi on znaczący czynnik rankujący. Obok wartości przychodzącego linku, liczy się także ich ilość oraz profil. Dobrze, aby były powiązane tematycznie, ale i prowadziły w różne miejsca na naszej stronie.
Warto również skorzystać z poniższych porad:
Działania SEO na Ukrainie na pewno wymagają zaangażowania, wytrwałości i jakości. Co ważne przy odpowiednio przygotowanej strategii, wskazanych obszarach działania oraz wybranej niszy, ponadprzeciętne rezultaty są dosłownie na wyciągnięcie ręki.
Pełne Customer Journey
Za pomocą SEO360® docieramy do konsumentów będących na każdym etapie procesu zakupowego, analizując ich aktywności z użyciem CRO, zwiększamy efektywność sprzedaży.
Sieć jakościowych Partnerów
Działania wykonujemy samodzielnie lub z Partnerami z danego kraju, którzy działają na równie wysokim poziomie co my.
Nadzór nad całym procesem
Nasi Client Success Managerowie, którzy zarządzają końcowym procesem są gwarantem zapewnienia najlepszych efektów dla naszych Klientów.
Gwarancja utrzymania linków
Nawet po zakończonej współpracy nie usuwamy pozyskanych linków.
Szczegółowe raportowanie
Stały dostęp do raportów aktualizowanych 24/7.
Dedykowane dla E-commerce
Ale również efektywne dla innych branż, w tym dla sektora usług czy MŚP.
SEO360®
SXO
zwykłe SEO
Strategia
Jest ona punktem wyjścia jeśli chodzi o działania SEO360®, indywidualnie wyceniana oraz tworzona na podstawie potrzeb i oczekiwań Klienta, zawartych wcześniej w wypełnionym przez niego briefie. W ramach wykonywanej przez nas pracy koncepcyjnej ustalamy wskaźniki KPI, niezbędne do pomyślnej realizacji dalszych etapów projektu, w szczególności analizy, planu content marketingowego i estymacji, które są częściami składowymi strategii.
Analiza
W tym kroku przeprowadzamy wszystkie czynności weryfikujące obecny stan wybranej witryny pod kątem SEO oraz jej potencjał w danym kraju w porównaniu z konkurencją. Jednocześnie analizujemy pełną ścieżkę użytkownika w oparciu o customer journey. Wynikiem analizy jest zebranie pokaźnej liczby danych, które posłużą do realizacji dalszych kroków związanych z SEO360®.
Plan Content Marketingowy
Indywidualnie przygotowywany pod branżę reprezentowaną przez Klienta oraz pod dane rynki, na których będą prowadzone działania SEO360®. Zawiera scenariusz dotyczący rodzaju tworzonych treści i sposobu ich dystrybucji w ten sposób, by dotrzeć z nimi precyzyjnie do konsumentów i być o krok przed konkurencją. Gwarantem skutecznej realizacji tego planu są Content Creatorzy.
Estymacje
Niezwykle wartościowa i jednocześnie ostatnia część składowa strategii, w ramach której estymujemy poszczególne wartości związane z widocznością strony w najbardziej popularnej wyszukiwarce danego kraju, uwzględniając wzrost ruchu oraz co ważniejsze – wzrost konwersji w określonym czasie.
SEO Techniczne
Przystępując do właściwych działań SEO jedną z niezbędnych czynności do osiągnięcia końcowego sukcesu jest techniczne SEO, zwane też analizą techniczną bądź optymalizacją techniczną pod kątem SEO, czyli ta część optymalizacji, która nie dotyczy treści. Składa się ona z wszystkich czynności, które wpływają na architekturę i kod strony w taki sposób, by była maksymalnie przyjazna dla najbardziej rygorystycznych wymogów wyszukiwarek i jednocześnie by być krok przed konkurencją.
Optymalizacja treści
Częścią składową optymalizacji witryny pod kątem SEO obok technicznego SEO jest optymalizacja treści. Wartościowe treści dla użytkownika są jednym z kluczowych elementów, które pomogą w osiągnięciu wysokiej widoczności w wyszukiwarce, jak również wpłyną na wzrost konwersji, a tym samym przychodów.
UX + CRO
W ramach usługi SEO360® zapewniamy analizę i optymalizację wskaźników User Experience ze szczególnym udziałem doświadczeń heurystycznych i testów A/B oraz Conversion Rate Optimization. W ten sposób analizujemy aktywności konsumentów na każdym etapie ich procesu zakupowego, zwiększając efektywność sprzedaży.
Link Building
Link building prowadzimy z użyciem najwyższej jakości stałych linków, pozyskiwanych z zewnętrznych źródeł czy serwisów, od rzetelnych wydawców z gwarancją ich utrzymania nawet po zakończonej współpracy. W ramach tego procesu dbamy o prawidłowy profil linków, przynoszący końcowe korzyści.
Bieżąca Analiza Danych
W usłudze SEO360® poprzez zaawansowane narzędzia, nadzorowane przez Client Success Managera stale mierzymy postępy związane z ewaluacją prowadzonych działań, na ich podstawie nasi Klienci mają dostęp do rozbudowanych raportów 24/7.
Wzrost ruchu i przychodów
Ostateczną wartością SEO360® są wzrost świadomości marki, ruchu, konwersji oraz przychodów generowanych z tej usługi, co istotne – znacznie większe niż w przypadku „zwykłego SEO”, a przede wszystkim trwałe.
Źródła danych:
Bądźmy w kontakcie
+48 607 343 191
office@seogroup.pl
Zwiększenie widoczności naturalnie łączy się ze zwielokrotnieniem ruchu na naszą stronę. By tego dokonać należy odpowiednio ją zoptymalizować, tak pod roboty wyszukiwarek, jak i oczekiwania oraz preferencje użytkowników. Chodzi tutaj m.in. o dostosowanie treści na stronie głównej, podstronach, utworzenie odpowiednich kategorii, udostępnienie szerokiego asortymentu i opisów produktów, zwiększenie liczby linków zwrotnych (najlepiej jakościowych), promowanie się oraz aktywność w mediach społecznościowych. Niezwykle istotne, w szczególności przy okazji działań na wschodzie Europy, jest także prezentowanie oferty w języku danego regionu. To ważny czynnik dla społeczności lokalnej, często końcowo decydujący o zakupowych decyzjach.
Mimo, że Google jest najpopularniejszą wyszukiwarką na Ukrainie, to dobrze jest połączyć niektóre elementy optymalizacyjne, istotne dla zwiększenia widoczności dla niego, z czynnikami ważnymi także z perspektywy Yandexa. Da nam to możliwość dotarcia do użytkowników korzystających z rosyjskojęzycznych narzędzi. Najważniejsze jest zwiększenie ogólnego ruchu. Można tego dokonać na przykład dzięki kampaniom reklamowym w wyszukiwarkach, mediach społecznościowych, a także doraźnym działaniom typu wysyłanie newslettera i biuletynów. Liczy się także szeroki i rozbudowany asortyment oferowanych produktów, obejmujący wiele marek. Nade wszystko ważna jest konsekwencja w dążeniu do czołówki wyników wyszukiwania. Z biegiem czasu nasza witryna powinna zyskiwać na wiarygodności, a co za tym idzie piąć się w górę rezultatów SERPów.
Oficjalnie językiem urzędowym jest ukraiński, a językiem regionalnym (tj. takim, którym posługuje się ponad 10% mieszkańców) jest język rosyjski. Ten drugi najczęściej występuje w regionach wschodnich Ukrainy. Tym samym dobrze jest wybrać język witryny na podstawie obszaru, do którego chcemy dotrzeć z ofertą. Zawsze oczywiście możemy także przygotować dwie wersje językowe. Z drugiej strony możemy utworzyć uniwersalne tłumaczenie, gdyż oba języki korzystają z cyrylicy, mają podobną gramatykę oraz wspólny alfabet. To rozwiązanie jest dosyć ryzykowne, gdyż na przestrzeni lat te języki trochę oddaliły się od siebie tj. niektóre wyrazy w języku ukraińskim pochodzą z polskiego, a w języku rosyjskim mogą mieć zupełnie inne znaczenie.