Account Manager – forward manager czy człowiek orkiestra?
Account Manager to zawód, o którym raczej nie marzy się w dzieciństwie i którego istotę trzeba tłumaczyć własnej mamie zazwyczaj więcej niż raz… „Jesteś Account Managerem? To co Ty właściwie robisz w pracy?” – każdy Account chyba słyszał to pytanie ?
Stanowisko Account Managera jest ściśle związane z branżą reklamową i najczęściej występuje w agencjach. Account należy do działu Client Service i mimo że czasami ciężko określić precyzyjnie wszystkie jego obowiązki, niewątpliwie jest to niezwykle ważne stanowisko – zarówno z punktu widzenia agencji jak i Klienta.
Obowiązki
W zależności od wielkości agencji i przedmiotu jej działalności, obowiązki Account Managera mogą wyglądać bardzo różnie, jednak zawsze są związane z poniższymi obszarami:
- kontakt z Klientem – sprzedaż nowych usług, badanie potrzeb Klientów, briefing, budowanie pozytywnych relacji z Klientami, raportowanie itd.;
- zarządzanie projektami – w niektórych agencjach współwystępuje stanowisko account managera (odpowiedzialnego wtedy tylko za kontakt z Klientem i finansami) i project managera (który wykonuje wszystkie kwestie „operacyjne”), ale raczej coraz częściej te dwie funkcje są łączone. Account jest odpowiedzialny za planowanie, realizację kampanii w określonym budżecie, zakresie i czasie, a także koordynację pracy specjalistów, zaangażowanych w projekt;
- sprzedaż – pozyskiwanie nowych Klientów, tworzenie ofert.
To jest teoria, a jak wygląda praktyka? W praktyce Account Manager może być Forward Managerem albo człowiekiem orkiestrą – wszystko zależy od niego! Kluczową rolę pełni tutaj wiedza, doświadczenie i zaangażowanie. Zadania często wychodzą poza oficjalną listę obowiązków – praca wymaga dużej elastyczności i przedsiębiorczości.
Plusy i minusy
Jak każdy zawód, praca Account Managera ma swoje plusy i minusy. Zacznijmy od pozytywów. Po pierwsze praca ta daje możliwość ciągłego rozwoju – Account ma styczność ze wszystkimi działami w firmie, więc może i powinien mieć podstawową wiedzę na temat przedmiotu funkcjonowania każdego z nich. Uczestniczy w różnych projektach z wielu branż, co pozwala zdobywać cały czas nowe, cenne doświadczenia.
Praca Accounta jest dynamiczna, nie ma mowy tu o monotonii i nudzie. Jeśli ktoś lubi ciągłe kontakty z ludźmi, to praca właśnie dla niego. Na tym stanowisku istnieje możliwość poznawania ciekawych, inspirujących osób, których w innych okolicznościach, nie mielibyśmy szansy poznać – mowa tu zarówno o Klientach jak i specjalistach agencji.
Jednak warto pamiętać również o minusach tego zwodu. Niewątpliwie praca jest związana ze stresem – wymaga pogodzenia różnych interesów, dopilnowania terminów i założonych efektów. Account stoi zawsze na pierwszej linii frontu, jest twarzą agencji i ciąży na nim duża odpowiedzialność. Często działa pod presją czasu, musi wykonywać kilka zadań na raz – nie da się uniknąć multitaskingu.
A jak to wygląda w SEOgroup?
Account Manager w SEOgroup to „ogniwo” łączące naszych Klientów i ekspertów od działań marketingowych. Często wchodzi w rolę „tłumacza” i przekłada techniczny język ekspertów oraz potrzeby Klienta na bardziej zrozumiały komunikat dla drugiej strony. Każdy z naszych Klientów ma przypisanego takiego opiekuna projektu, który czuwa nad całą kampanią, dbając o to, by wszystko szło zgodnie z założeniami. Jeśli Klient ma jakiekolwiek pytania, nowe potrzeby lub wątpliwości, to właśnie Account na nie wszystkie odpowie ?
Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, na której ukończyła zarządzanie ze specjalizacją marketing. Z firmą SEOgroup jest związana od początku 2015 roku. Od tamtego czasu zajmowała stanowiska związane z pozyskiwaniem i obsługą Klienta. Obecnie pracuje jako Senior Client Success Manager, jest odpowiedzialna za pozyskiwanie i obsługę kluczowych Klientów i koordynację projektów z zakresu digital marketingu.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!