Czy pozycjonowanie stron i SEO to te same pojęcia?
SEO i pozycjonowanie to pojęcia, które krążą w sferze marketingowych pojęć już od wielu lat. Przez niektóre osoby używane są zamiennie i używane są przez nie jako synonimy. W dzisiejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie: czy pozycjonowanie i SEO to te same pojęcia?
Na początku przedstawmy sobie ogólne definicje tych pojęć:
SEO (Search Engine Optimization – optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe) – mówiąc zwięźle dotyczy ściśle optymalizacji stron www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Celem tych działań jest pozyskanie jakościowego ruchu oraz zwiększenie widoczności, które mają na celu pozyskanie potencjalnych Klientów. Wynika z tego, że SEO jest ściśle powiązane z działaniami On-site, czyli techniczną oraz użyteczną stroną witryny (poprawa kodu czy wyglądu/układu, nawigacja, linkowania wewnętrzne, szybkość ładowania itd.) a także treści znajdującej się na stronie.
Pojęcie SEO wyjaśnione przez Google.
Źródło: https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=pl
Pozycjonowanie – jest pojęciem powstałym w polskim marketingu, które określa szereg działań związanych z prowadzeniem działań mających na celu zwiększenie ruchu organicznego (darmowego ruchu z wyszukiwarek) sprowadzonego na stronę. Obejmuje m.in. optymalizację serwisu, pozyskiwanie linków (poprzez takie działania jak Content Marketing, Marketing szeptany itd) czy analitykę internetową.
SEO jest częścią pozycjonowania
Obydwa pojęcia odnoszą się do wyników wyszukiwania i pozycji strony w wyszukiwarkach oraz posiadają wspólny cel, jednak w ich zakres wchodzą inne działania. Można śmiało powiedzieć, że SEO jest częścią pozycjonowania co w znacznie przystępniejszy sposób prezentuje poniższa grafika:
Wielu specjalistów nie zgodziłoby się z takim stwierdzeniem – zdania są podzielone jeżeli chodzi o to zagadnienie. Być może traktowanie SEO i pozycjonowania jako synonimicznych pojęć jest spowodowane takim samym celem, który związany jest z SEO, jak i pozycjonowaniem – osiągnięcie wysokiej i stabilnej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Ukończył kierunek Informatyka ze specjalizacją „Technologie Internetu” w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Olsztynie. Z branżą SEO jest profesjonalnie związany od ośmiu lat. Pracował w agencjach takich jak Semtec czy Virtal oraz próbował swoich sił jako freelancer. Z SEOgroup związany od lipca 2017. Odpowiedzialny jest za kompleksową obsługę Klientów z obszaru SEO, zarządzanie oraz nadzór nad zespołem z działu Executive.
Ok, są różne szkoły, jednak ja wolę trzymać się źródeł. SEO jest częścią pozycjonowania? Wchodzimy w ten sposób w różne sposoby klasyfikacji. Wydaje mi się, że najbardziej przejrzyste i czytelne jest stosowanie podziału na on-page SEO i off-page SEO – zamyka temat ;) A tak to się trzeba zastanawiać, czy optymalizacja profilu linków, rzeźbienie w anchorach, zrzekanie się linków, przekierowania itp. to działania optymalizacyjne, czy pozycjonowanie, czy link building etc.
Akurat do tak zadanego pytania każdy może odpowiedzieć trochę inaczej. Samo pozycjonowanie to bardzo ogólne pojęcie, które może się odnosić do praktycznie wszystkich działań z zakresu seo. I jak dla mnie również najprostszy podział na on-site i off-site jest jak najbardziej odpowiedni :)
Fakt z frazą pozycjonowanie wszyscy mają teraz dylemat – bo ma ogromny wolumen wyszukiwania. Jest ono w sekcji off Page SEO moim zdaniem i tu powinno się zamknąć sprawę, no ale też jest ono zakotwiczone w SEM :).